Cybertruck endast för Nord Amerika

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

lagun
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 dec 2019 15:22

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av lagun »

HelectriC skrev:
Jag blir riktigt glad varje gång en stor bil som detta inte kommer till Europa. Vi behöver inte fler av den sortens monsterbilar.
Har reserverat en CT sen länge väl medveten att nuvarande storlek är ett problem för användare utan grava komplex.
Min förhoppning var att man skulle sansa sig vilket dom nu tycks ha gjort, så jag får vänta eller satsa på en Rivian.
Min avsikt är inte att cruisa längs Valhallavägen i jakt på fotgängare.
Som entreprenör inom energi och skogsbruk har jag behov av exakt denna typ av fordon, använder mig dagligen av ca 10 olika elförbrukare typ svetsmaskiner av olika typer, vilka jag idag tvingas transportera i en trailer inklusive järnhäst för terrängframkomlighet plus elverk på 9,0 kW.
Ett fordon som CT skulle i mitt fall ersätta både trailer samt elverk.
Om det var så att jag endast hade behov att frakta arslet inom tullarna så skulle jag köpa en cykel eller åka kollektivt.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Elof »

BrooklynS skrev:
Elof skrev:
Enda rimliga förklaringen till att CT ska kosta ungefär som en Model 3 kostar idag trots att den är nära dubbelt så tung och har mycket större batteri är att Elon räknar med radikalt billigare batterier inom kort. Det är knappast möjligt att det skulle bli så avsevärt billigare att tillverka en nära dubbelt så tung kaross i rostfritt stål bara för att man slipper pressa den. Har man volymer på hundratusentals bilar är pressverktygens kostnad per bil låg. Med tanke på vad en pressad och lackad Dacia Sandero kostar lär den biten inte vara dominerande för bilar med 5-10 gånger större prislapp.

Dubbelt så tung? Min Tesla 3 väger ca 2 ton. CT ca 2,6 ton.

Och jo, materialkostnaden är det lilla.

Dubbelt var väl att ta i, men tyngre blir den. Vi vet inte hur mycket, även om många kvalificerade gissningar går att finna.

Tror du att CT kommer att vara mycket billigare än M3 att tillverka, exklusive batterier? Jag tror inte det, men jag hoppas det. Bådar ju gott för mindre varianter isf.
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Jonsson3 »

Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av LarsL »

Jonsson3 skrev:
Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Då får du nog flytta?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av HelectriC »

Jonsson3 skrev:
Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
ja, det hade väl varit fantastiskt om Trump bestämde över Sverige :lol:

"Look at Sweden, have you seen what happened in Sweden?"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Fredrik j »

”Switzerland is now part of the United States.”
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Teslaspolen »

Jonsson3 skrev:
Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Är nog dags att kolla vilken marknad som ligger bättre till vad gällande den biten... USA har ju inte ens en etablerad standard på riktigt för DC laddning, där borta slåss fortfarande CHAdeMO med Typ-1 CCS och Teslas egna kontakt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av chaffis75 »

Teslaspolen skrev:
Jonsson3 skrev:
Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Är nog dags att kolla vilken marknad som ligger bättre till vad gällande den biten... USA har ju inte ens en etablerad standard på riktigt för DC laddning, där borta slåss fortfarande CHAdeMO med Typ-1 CCS och Teslas egna kontakt.
Undra om tesla kommer byta sin kontakt till någåt annat en dag där.
Tror de var smart att göra i Europa, ju längre de väntar de stor svåra kommer ju bytet att vara.. Sen var nog bytet lättare I Europa då de resan körde med den fysiska typ 2 kontakten så de påverkade ju inte destinations laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar