Jag pratar inte om bilens kostnad utan om fabriken och alla pressar och verktyg som försvinner och ersätts av mycket enklare maskinpark.backe skrev:Har ingen aning om vilka 5/6 som man slipper, för du menar väl inte att 5/6 av hela fabrikskostnaden försvinner? Endast behandling av plåten då?
Hur stor del av hela bilens kostnad kan det vara?
En X kostar väl 85 k $ eller nåt sånt i usa, så bara genom att minska kostnaden för att pressa plåten och lacka bilen så kan man halvera priset på bilen?
Jag vet att X är 4wd/dual engine men jag förutsätter att batteripacket på en CT är någonstans 150-200 kwh för att kunna ge de uppgivna körsträckorna på en laddning då den är betydligt större och tyngre än t.ex. en X? Batteriet bör väl rimligen vara en större kostnad av en elbil är att pressa plåten och lackera den?
Någonstans här så går det inte riktigt ihop?
Måleriet är något av det mest komplicerade du har i en bilfabrik.
Gå in och kolla på Munrolive om så bara för att se tear down av model 3 och Y.
Många Youtuber har bjudit in Sandy för att kommentera om CT går att kolla dessa också.
Merkostnaden för rostfritt stål uppvägs av att slippa måla bilen.
Trenden för batterikostnad är nedåtgående, ny teknologi minskar kostnaden, när bilen väl börjar levereras så räknar säkert Tesla med låga/lägre batterikostnader än idag därav priset tror jag.