Cybertruck endast för Nord Amerika

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Svarar mig själv efter en Googling (på Duck-Duck-Go).
Det är C1E som gäller om du ska dra en hästtransport efter CyberTruck, om den blir C-klassad. Då får man enligt körkortet dra 12 ton. Fast Max dragvikt för CyberTruck är 6350 kg, så det är gränsen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... g-lastbil/
Har man inget E så är det Max 750 kg som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av LarsL »

backe skrev:
Låt säga att det kommer en ny X då, kan vi förvänta oss att den blir i samma prisklass som 3 då? Förstår inte annars vad som skulle göra att den är dyrare med troligt mindre batteri och generellt en betydligt mindre bil och teknik generellt delar som troligen.

Sen att man slipper två moment i tillverkningen, det Kommer tillkomma andra moment såklart, vet du att dom är billigare än att pressa och lacka?
Model Y är en mindre Model X så den har redan kommit.

CyberTruck är ju ett helt annat concept på fordon och saknar mycket at det som Model X och Y har. Det kommer helt klart vara billigare att tillverka än en Model X.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Svenssons »

Cybertruck är ju ett tåligt arbetsfordon som är byggt för att köras i skog och terräng. Tror inte den passar särskilt bra för långresor. Model X är en premiumbil gjort för långresor och passar sig inte särskilt bra i skog och terräng även ifall jag aldrig haft problem med markfrigången.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag är mest irriterad på deras kassa hantering. Dom börjar att ta emot beställningar världen runt, men kommer sedan på att, hoppsan, bilen passar bara amerikas lite udda kultur. Nåja det gör inget att vi gör entusiaster världen runt besvikna. Typ.

Sedan om ett monster som CT behövs här vet jag inte. Mest irrterande är om det tar på fokus från seriösare projekt som Tesla Semi.
De tar fortfarande emot förhandsbokningar i Sverige och jag är rätt säker på att de kommer med en europaversion senare. Jag har alltid misstänkt att de inte tänkt frakta Cybertrucks över pölen och därmed så kommer det ta ett tag innan Cybertruck kommer. 2023 har jag varit inställd på sedan jag lade min förhandsbokning som råkar vara #2059 i ordningen.
Visserligen, men det har dom inte alls kommunicerat, att det skulle vara en i stort sett helt annan modell för Europa mot NA. De som beställt har ju för det mesta beställt en Cybertruck så som den visats upp utan att ha några som helst indikationer på att det kan komma en alternativ modell.

Personligen sörjer jag inte. Vill inte ha en Cybertruck, redan X är alldeles för stor och klumpig för mig. :P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag är mest irriterad på deras kassa hantering. Dom börjar att ta emot beställningar världen runt, men kommer sedan på att, hoppsan, bilen passar bara amerikas lite udda kultur. Nåja det gör inget att vi gör entusiaster världen runt besvikna. Typ.

Sedan om ett monster som CT behövs här vet jag inte. Mest irrterande är om det tar på fokus från seriösare projekt som Tesla Semi.
De tar fortfarande emot förhandsbokningar i Sverige och jag är rätt säker på att de kommer med en europaversion senare. Jag har alltid misstänkt att de inte tänkt frakta Cybertrucks över pölen och därmed så kommer det ta ett tag innan Cybertruck kommer. 2023 har jag varit inställd på sedan jag lade min förhandsbokning som råkar vara #2059 i ordningen.
Visserligen, men det har dom inte alls kommunicerat, att det skulle vara en i stort sett helt annan modell för Europa mot NA. De som beställt har ju för det mesta beställt en Cybertruck så som den visats upp utan att ha några som helst indikationer på att det kan komma en alternativ modell.

Personligen sörjer jag inte. Vill inte ha en Cybertruck, redan X är alldeles för stor och klumpig för mig. :P
I början tänkte de nog ha samma version för hela världen men nu efter en del velande så har de genom Elons uttalande kommunicerat att första Cybertrucken inte blir en bil för hela världen.

99,9% av oss utanför Amerika som har lagt en förbeställning har troligen aldrig sett prototypen live.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Cybertruck är ju ett tåligt arbetsfordon som är byggt för att köras i skog och terräng. Tror inte den passar särskilt bra för långresor. Model X är en premiumbil gjort för långresor och passar sig inte särskilt bra i skog och terräng även ifall jag aldrig haft problem med markfrigången.
Tror dock att många som beställt den tänkt sig göra långresor i form av flertalet vändor mellan Djurgårdsbrunn och Stureplan ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av evilirish »

Jag har aldrig haft något som helst behov eller begär av en pickup, mest för att de drar alldeles för mycket soppa kontra nyttan de ger. Men denna skulle för min del ta bort behovet av att ha ett släp när man ska till brädgården/tippen/skogen och troligen skulle den funka utmärkt att lasta geggmoppen/hojen på för att ta sig snabbt och smidigt till bra körvägar/banor. Den skulle alltså passa bra i mitt liv även om den är otymplig i andras fall. Alla har inte samma förutsättningar/behov..
khg
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2020 15:30

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av khg »

backe skrev:
Låt säga att det kommer en ny X då, kan vi förvänta oss att den blir i samma prisklass som 3 då? Förstår inte annars vad som skulle göra att den är dyrare med troligt mindre batteri och generellt en betydligt mindre bil och teknik generellt delar som troligen.

Sen att man slipper två moment i tillverkningen, det Kommer tillkomma andra moment såklart, vet du att dom är billigare än att pressa och lacka?
Du slipper på en höft 5/6 av fabrikskostnaden jämfört med model 3.
Sandy Munro har samtalat en hel del angående kostnaderna CT tillverkningen.
Kolla upp Munrolive på youtube.
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av backe »

CT.jpg
Har ingen aning om vilka 5/6 som man slipper, för du menar väl inte att 5/6 av hela fabrikskostnaden försvinner? Endast behandling av plåten då?
Hur stor del av hela bilens kostnad kan det vara?

En X kostar väl 85 k $ eller nåt sånt i usa, så bara genom att minska kostnaden för att pressa plåten och lacka bilen så kan man halvera priset på bilen?
Jag vet att X är 4wd/dual engine men jag förutsätter att batteripacket på en CT är någonstans 150-200 kwh för att kunna ge de uppgivna körsträckorna på en laddning då den är betydligt större och tyngre än t.ex. en X? Batteriet bör väl rimligen vara en större kostnad av en elbil är att pressa plåten och lackera den?

Någonstans här så går det inte riktigt ihop?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
CT.jpg
Har ingen aning om vilka 5/6 som man slipper, för du menar väl inte att 5/6 av hela fabrikskostnaden försvinner? Endast behandling av plåten då?
Hur stor del av hela bilens kostnad kan det vara?

En X kostar väl 85 k $ eller nåt sånt i usa, så bara genom att minska kostnaden för att pressa plåten och lacka bilen så kan man halvera priset på bilen?
Jag vet att X är 4wd/dual engine men jag förutsätter att batteripacket på en CT är någonstans 150-200 kwh för att kunna ge de uppgivna körsträckorna på en laddning då den är betydligt större och tyngre än t.ex. en X? Batteriet bör väl rimligen vara en större kostnad av en elbil är att pressa plåten och lackera den?

Någonstans här så går det inte riktigt ihop?
Vad är det som inte går ihop?

Cybertrucken kommer inte vara en premiumbil på samma sätt som Model X. Den kommer istället vara en arbetshäst.

Tillverkningsmetoden med exoskelett skall vara billigare enligt t.ex. Munro.

Ingen lackning krävs, sparas in helt.

Battericellerna är med stor sannolikhet mycket billigare idag än 2016 och än billigare om ett år.

Priset på en vara sätts inte direkt till tillverkningskostnaden (Model X lär ha ett mycket större delta mellan tillverkningskostnad och försäljningspris om ett år än en Cybertruck om ett år).

PS. Ingen av Teslas bilar har en "engine".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
khg
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jan 2020 15:30

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av khg »

backe skrev:
CT.jpg
Har ingen aning om vilka 5/6 som man slipper, för du menar väl inte att 5/6 av hela fabrikskostnaden försvinner? Endast behandling av plåten då?
Hur stor del av hela bilens kostnad kan det vara?

En X kostar väl 85 k $ eller nåt sånt i usa, så bara genom att minska kostnaden för att pressa plåten och lacka bilen så kan man halvera priset på bilen?
Jag vet att X är 4wd/dual engine men jag förutsätter att batteripacket på en CT är någonstans 150-200 kwh för att kunna ge de uppgivna körsträckorna på en laddning då den är betydligt större och tyngre än t.ex. en X? Batteriet bör väl rimligen vara en större kostnad av en elbil är att pressa plåten och lackera den?

Någonstans här så går det inte riktigt ihop?
Jag pratar inte om bilens kostnad utan om fabriken och alla pressar och verktyg som försvinner och ersätts av mycket enklare maskinpark.
Måleriet är något av det mest komplicerade du har i en bilfabrik.
Gå in och kolla på Munrolive om så bara för att se tear down av model 3 och Y.
Många Youtuber har bjudit in Sandy för att kommentera om CT går att kolla dessa också.
Merkostnaden för rostfritt stål uppvägs av att slippa måla bilen.
Trenden för batterikostnad är nedåtgående, ny teknologi minskar kostnaden, när bilen väl börjar levereras så räknar säkert Tesla med låga/lägre batterikostnader än idag därav priset tror jag.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av BrooklynS »

Det rostfria stålet samordnas dessutom med SpaceX, vilket får upp volymen (och ned priset).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Elof »

Enda rimliga förklaringen till att CT ska kosta ungefär som en Model 3 kostar idag trots att den är nära dubbelt så tung och har mycket större batteri är att Elon räknar med radikalt billigare batterier inom kort. Det är knappast möjligt att det skulle bli så avsevärt billigare att tillverka en nära dubbelt så tung kaross i rostfritt stål bara för att man slipper pressa den. Har man volymer på hundratusentals bilar är pressverktygens kostnad per bil låg. Med tanke på vad en pressad och lackad Dacia Sandero kostar lär den biten inte vara dominerande för bilar med 5-10 gånger större prislapp.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Jerker »

Sono Sion ska ju byggas med en kaross av folierad polyakrylat just för att det gör bilen mycket billigare. Så de har också kommit fram till att pressad plåt som ska lackas är en stor kostnad.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av BrooklynS »

Elof skrev:
Enda rimliga förklaringen till att CT ska kosta ungefär som en Model 3 kostar idag trots att den är nära dubbelt så tung och har mycket större batteri är att Elon räknar med radikalt billigare batterier inom kort. Det är knappast möjligt att det skulle bli så avsevärt billigare att tillverka en nära dubbelt så tung kaross i rostfritt stål bara för att man slipper pressa den. Har man volymer på hundratusentals bilar är pressverktygens kostnad per bil låg. Med tanke på vad en pressad och lackad Dacia Sandero kostar lär den biten inte vara dominerande för bilar med 5-10 gånger större prislapp.

Dubbelt så tung? Min Tesla 3 väger ca 2 ton. CT ca 2,6 ton.

Och jo, materialkostnaden är det lilla.
Tesla Y LR -22 EAP
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Mickep »

Antar att körkort skulle bli mer än b. Som det är med husbilar, de parkerar man inte varsomhelst (obs gäller bara nya körkortsinnehav då äldre tider var lite mer vilda västen och man fick köra lite varsomhelst bara man tog bilkortet)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Antar att körkort skulle bli mer än b. Som det är med husbilar, de parkerar man inte varsomhelst (obs gäller bara nya körkortsinnehav då äldre tider var lite mer vilda västen och man fick köra lite varsomhelst bara man tog bilkortet)
Nej, CyberTruck kommer klassas som lättlastbil eller tunglastbil och inte som husbil, personbil typ 2, som går att köra på gammalt B-kort.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Antar att körkort skulle bli mer än b. Som det är med husbilar, de parkerar man inte varsomhelst (obs gäller bara nya körkortsinnehav då äldre tider var lite mer vilda västen och man fick köra lite varsomhelst bara man tog bilkortet)
Nej, CyberTruck kommer klassas som lättlastbil eller tunglastbil och inte som husbil, personbil typ 2, som går att köra på gammalt B-kort.
Nej precis, klass II kommer inte på fråga, då det kräver att den "är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme". Detta alltså oavsett vikt, en bil kan väga mindre än 3,5 ton och ändå vara klass II.

Klass I kan komma i fråga, om den inte uppfyller definitionen på lastbil, utan snarare på personbil. Det finns mig veterligen ingen högsta viktgräns för personbil klass I, men däremot finns det gränser för vad man får köra på ett B-körkort taget efter 1996.

Frågan är alltså om den registreras huvudsakligen för personbefordran eller godstransport. Jag tror att båda är möjliga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Fredrik j »

Finns det inte skattetekniska skillnader för företag om bilen klassas som personbil eller lastbil?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av LarsL »

Om idén med att flakets framkant skulle kunna fällas ner så finns det ju inget separat Utrymme för last. Det skulle kunna göra att den klassas som personbil?
lagun
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 dec 2019 15:22

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av lagun »

HelectriC skrev:
Jag blir riktigt glad varje gång en stor bil som detta inte kommer till Europa. Vi behöver inte fler av den sortens monsterbilar.
Har reserverat en CT sen länge väl medveten att nuvarande storlek är ett problem för användare utan grava komplex.
Min förhoppning var att man skulle sansa sig vilket dom nu tycks ha gjort, så jag får vänta eller satsa på en Rivian.
Min avsikt är inte att cruisa längs Valhallavägen i jakt på fotgängare.
Som entreprenör inom energi och skogsbruk har jag behov av exakt denna typ av fordon, använder mig dagligen av ca 10 olika elförbrukare typ svetsmaskiner av olika typer, vilka jag idag tvingas transportera i en trailer inklusive järnhäst för terrängframkomlighet plus elverk på 9,0 kW.
Ett fordon som CT skulle i mitt fall ersätta både trailer samt elverk.
Om det var så att jag endast hade behov att frakta arslet inom tullarna så skulle jag köpa en cykel eller åka kollektivt.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Elof »

BrooklynS skrev:
Elof skrev:
Enda rimliga förklaringen till att CT ska kosta ungefär som en Model 3 kostar idag trots att den är nära dubbelt så tung och har mycket större batteri är att Elon räknar med radikalt billigare batterier inom kort. Det är knappast möjligt att det skulle bli så avsevärt billigare att tillverka en nära dubbelt så tung kaross i rostfritt stål bara för att man slipper pressa den. Har man volymer på hundratusentals bilar är pressverktygens kostnad per bil låg. Med tanke på vad en pressad och lackad Dacia Sandero kostar lär den biten inte vara dominerande för bilar med 5-10 gånger större prislapp.

Dubbelt så tung? Min Tesla 3 väger ca 2 ton. CT ca 2,6 ton.

Och jo, materialkostnaden är det lilla.

Dubbelt var väl att ta i, men tyngre blir den. Vi vet inte hur mycket, även om många kvalificerade gissningar går att finna.

Tror du att CT kommer att vara mycket billigare än M3 att tillverka, exklusive batterier? Jag tror inte det, men jag hoppas det. Bådar ju gott för mindre varianter isf.
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av Jonsson3 »

Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av LarsL »

Jonsson3 skrev:
Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
Då får du nog flytta?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Cybertruck endast för Nord Amerika

Inlägg av HelectriC »

Jonsson3 skrev:
Lämna EU och gå med i USA skulle vara bättre för införandet av elbilar...
ja, det hade väl varit fantastiskt om Trump bestämde över Sverige :lol:

"Look at Sweden, have you seen what happened in Sweden?"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar