Tillverknings-vecka/dag

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Tillverknings-vecka/dag

Inlägg av peken »

Är det möjligt att med VIN få reda på när bilen blivit tillverkad? Jag pratade med firman som ska sätta PPF film på min bil sedan. Dom sa att lacken måste få andas i ca 2 månader innan dom sätter på filmen. Då en nylackad bil avger gaser från lacken måste detta få gå klart. Stänger man det inne kan man i värsta fall förstöra lack, eller så kan ytan bli lite som ett apelsinskal.

Nu kanske det inte är några problem, leverans av en tesla från kalifornien till sverige tar ju sin lilla tid. Men det vore nice om man kunde få fram info om mer exakt tillverkningsdag eller vecka mha VIN.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tillverknings-vecka/dag

Inlägg av Legato »

Så länge bilen inte omlackats sen den kom till Europa så är den ju garanterat äldre än 2 månader.

Exakt tillverkningsvecka baserat på VIN finns inte. Dock finns det stora Exceler online där man kan jämföra med andra och få en ungefärlig uppfattning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tillverknings-vecka/dag

Inlägg av Jerker »

peken skrev:
Är det möjligt att med VIN få reda på när bilen blivit tillverkad? Jag pratade med firman som ska sätta PPF film på min bil sedan. Dom sa att lacken måste få andas i ca 2 månader innan dom sätter på filmen. Då en nylackad bil avger gaser från lacken måste detta få gå klart. Stänger man det inne kan man i värsta fall förstöra lack, eller så kan ytan bli lite som ett apelsinskal.

Nu kanske det inte är några problem, leverans av en tesla från kalifornien till sverige tar ju sin lilla tid. Men det vore nice om man kunde få fram info om mer exakt tillverkningsdag eller vecka mha VIN.
Det står hos Transportstyrelsen. Gå in på Mina fordon. Det står att min bil är tillverkad 2019-08. Iofs inte vilken vecka, men iaf månad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tillverknings-vecka/dag

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
peken skrev:
Är det möjligt att med VIN få reda på när bilen blivit tillverkad? Jag pratade med firman som ska sätta PPF film på min bil sedan. Dom sa att lacken måste få andas i ca 2 månader innan dom sätter på filmen. Då en nylackad bil avger gaser från lacken måste detta få gå klart. Stänger man det inne kan man i värsta fall förstöra lack, eller så kan ytan bli lite som ett apelsinskal.

Nu kanske det inte är några problem, leverans av en tesla från kalifornien till sverige tar ju sin lilla tid. Men det vore nice om man kunde få fram info om mer exakt tillverkningsdag eller vecka mha VIN.
Det står hos Transportstyrelsen. Gå in på Mina fordon. Det står att min bil är tillverkad 2019-08. Iofs inte vilken vecka, men iaf månad.
Det är sant, men den infon har han ju tyvärr bara när bilen fått registreringsnummer, det räcker ej med VIN.

(Går även att se för andras bilar, dvs går även att se om man har en leasad bil för övrigt).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Tillverknings-vecka/dag

Inlägg av rssvanberg »

Jag ställde frågan om tillverkningsdag på min i Tesla chatten när jag fått VIN :) Nu vet jag inte om chatten fortfarande existerar men för drygt 6 månader sen gick det.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Tillverknings-vecka/dag

Inlägg av pinussen »

Nä det är tillverkningsmånad som syns där.

Hade turen att få kika i Teslateknikerns dator så jag har exakt datum på min också :)
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Tillverknings-vecka/dag

Inlägg av peken »

Tack för alla svar. Får undersöka vidare sedan när jag har mer info om bilen. Får se när ett reg-nummer dyker upp på car.info
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Skriv svar