Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: kWh-pris inom BRF

Inläggav Abraham_90 » 16 maj 2020 18:36

Daniel_S skrev:Bor i brf (anslutna till HSB), 45 lägenheter och 44 garageplatser.
Vi installerade förra året 15st Garo-boxar (22kW) med stöd från Klimatklivet. Kostnad ~22 tkr före stöd, 11 tkr netto efter stödet per plats, allt inkluderat.
De som har elbil och vill ha boxen aktiverad betalar 100kr/mnd (för avskrivning av boxen/installationen) och 1,25kr/kWh (precis höjt från 1,00kr). Boxarna har individuell mätning och det ingår i vårt administrativa avtal med HSB att de fakturerar förbrukningen på våra månadsavier. Målet vi siktade efter var så låga månadskostnader som möjligt för både brf och bilägare eftersom fasta dyra månadsavgifter ger en dyr kWh-kostnad i slutändan, precis som fth räknade ut tidigare i tråden.
Vår tanke var att ingen, varken brf eller boende, skall "tjäna" på detta utan vi har försökt göra allt så mycket +/-0 det går.

Låter väldigt bra. Synd att min BRF inte har samma syn. Efter vidare diskussion så anser de att vi ska vara med och betala av denna investering eftersom det är många andra i föreningen som inte har nytta av denna investering. Ungefär 203 bostadsrätter i denna förening.

Det jag dock inte förstår är varför min förening ansett denna investering som något väldigt dyrt och därför ej kommer att kunna betalas på "många, många, många" år, även med nuvarande prissättning enligt dem. De vill ju inte att vi bara ska betala av denna, de vill ju förmodligen tjäna pengar på detta med.

Ifrågasätter detta naturligtvis då laddboxar höjer värdet och intresset för fastigheten. Detta har mäklare slagit fast jämfört med fastigheter som inte laddboxar. Så andra kommer ju kunna ta en indirekt nytta av detta.

Vet dock inte hur jag ska nå fram med mitt budskap. De vägrar helt enkelt lyssna på mig. Känns nästan lite lönlöst då BRF är ju i praktiken suveräna.
Abraham_90

Inläggav Mickep » 16 maj 2020 19:38

Ett annat synsätt är att BRF eller elbilsägaren inte skall förlora något på det. När jag har pratat om att sätta upp laddare (har ingen elbil, ingen i brf heller) så har vicevärden kommit med påstående att de som laddar "stjäl" från brf om de laddar för billigt, som om det var brfs bensin som missbrukades när elbilen laddades.
Har man en kostnadsneutral modell (så att inte de som ej har bil kommer ej få högre avgift för det) men samtiigt inte skinnar de initiala elbilsägarna med orimliga debiteringar.)
Mickep

Inläggav Teslaägare Daniel_S » 16 maj 2020 20:13

Abraham_90 skrev:Låter väldigt bra. Synd att min BRF inte har samma syn. Efter vidare diskussion så anser de att vi ska vara med och betala av denna investering eftersom det är många andra i föreningen som inte har nytta av denna investering. Ungefär 203 bostadsrätter i denna förening.

Det jag dock inte förstår är varför min förening ansett denna investering som något väldigt dyrt och därför ej kommer att kunna betalas på "många, många, många" år, även med nuvarande prissättning enligt dem. De vill ju inte att vi bara ska betala av denna, de vill ju förmodligen tjäna pengar på detta med.

Ifrågasätter detta naturligtvis då laddboxar höjer värdet och intresset för fastigheten. Detta har mäklare slagit fast jämfört med fastigheter som inte laddboxar. Så andra kommer ju kunna ta en indirekt nytta av detta.

Vet dock inte hur jag ska nå fram med mitt budskap. De vägrar helt enkelt lyssna på mig. Känns nästan lite lönlöst då BRF är ju i praktiken suveräna.

Det viktiga här är att det är inte styrelsen som bestämmer, styrelsens uppdrag är att verkställa det stämman beslutat, och stämman är vi som bor i huset.
Jag sitter själv i styrelsen och (pga inne på tredje eldrivna bilen nu) drivande i frågan men resonerade som så att för att detta skall bli så smidigt, aka få klagomål/gnäll från grannar, som möjligt så valde vi att lyfta detta till en fråga på stämman. Om stämman röstar "ja" kan inte styrelsen göra annat än att verkställa och medlemmarna har själva varit med att rösta fram förslaget = mindre gnäll efteråt. Och hur får vi då stämman att rösta ja? Vi valde att ha flera informationsmöten med medlemmarna i huset, informerade om kostnader, fördelar, säkerhet osv osv och vi märkte att de två största fördelarna medlemmarna nappade på var att "framtidssäkra huset" och att dessa 15 laddplatser ökar värdet på samtliga lägenheter, dvs tant Agda som inte ens har körkort gynnas av att det installeras laddboxar för den dagen hon och de andra vill sälja får det mer betalt.
Vi här kan ju själva fundera på vad vi tycker det är värt att betala "extra" vid bostadsbyte för riktiga, kraftfulla laddboxar med billig el, förmodligen långt mer än vad detta kostar :)

På stämman röstades det enhälligt för installation trots majoritet gamla pensionärer och bara en som kör el (jag :)).
Nu 9 månader senare är det 4 elbilar i garaget.

Lycka till - det här ska du vinna! :)
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS
Polestar 2 beställd 19-02-27
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare

Referralkod: daniel55296

Inläggav nek0 » 16 maj 2020 20:16

Mickep skrev:Ett annat synsätt är att BRF eller elbilsägaren inte skall förlora något på det. När jag har pratat om att sätta upp laddare (har ingen elbil, ingen i brf heller) så har vicevärden kommit med påstående att de som laddar "stjäl" från brf om de laddar för billigt, som om det var brfs bensin som missbrukades när elbilen laddades.
Har man en kostnadsneutral modell (så att inte de som ej har bil kommer ej få högre avgift för det) men samtiigt inte skinnar de initiala elbilsägarna med orimliga debiteringar.)

Det är därför jag tycker att man ska, om det är möjligt koppla in sig på sina egna säkringar. Då kan ingen klaga och man är inte löst på något sätt.
nek0

Inläggav Teslaägare abagewitz » 17 maj 2020 13:11

I min brf har vi satt upp 36 laddboxar. Vi gjorde så att föreningen tog kostnaden för de delar av installationen som kunde ses som gemensamma, tex uppsäkring av inkommande el, installationer i elcentral, dragning av kabel i garaget. Varje enskild medlem fick sen betala för själva laddboxen samt installationen av den. Tanken är att de som inte satt upp box nu så kunna sätta upp en box med liknande villkor i framtiden som de som gjorde det nu. Vi sökte och fick också bidrag från klimatklivet för 50% av installatkonstnaden. (bidraget kan ju dock komma att försvinna i framtiden)

Själva elförbrukning vid laddning funkar så att alla som vill kunna ladda får beställa ett laddkort av leverantören. Vid laddning aktiverar man boxen med sitt laddkortet som är kopplat till ett betalkort. Leverantören drar sen pengar från betalkortet varje månad på ett av föreningen beslutat kWh-pris och man får en faktura per epost. Själva elen betalar dock Brfen (det är brfs elavtal) så leverantören betalar sen tillbaka till föreningen var 6e månad med samma kwhpris son de tar ut av medlemmen. Varje medlem får också betala en "abbonemangskostnad" på 45 sek/månad för fakturering, support, hålla boxarnas programvara uppdaterade etc.

När det gäller kwhpriset så gjorde vi det enkelt för oss. Vi kollade helt enkelt vad snittet per kWh var för vad vi som Brf betalade till vår elleverantör på helåret innan vi satte upp laddarna. Det landade på ca 1,5 sek/kWh (ink moms). Så, vi kör på det och så kommer vi utvärdera år för år om vi ska höja eller säkna priset.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare thogr » 17 maj 2020 17:28

Vår BRF har satt upp fyra Bee-laddboxar med option på ca 16, tro jag. Vi laddar med föreningens ström och därmed det elavtal föreningen har, vilket tydligen blir 1,50 kr per kwh för oss. Dessutom är det en förhöjd hyra för parkeringsplats med laddbox, 150 kr/månad extra, har jag för mig, motiverats som att vi därmed betalar för installationen av laddboxen. För att ladda måste man ha en rfid-tagg (gratis) från Bee. Bee säger att de inte tar ut någon avgift, men elräkningen kommer från dem. Jag tycker nog dock att 1,50kr per kwh känns högt jämfört med vad jag betalar för min egen el, som delägare i vindkraftverk (Utellus), men föreningen har ju fått uppgradera säkring mm, och det verkar ju från den här tråden som att vi ligger i paritet med vad ni andra betalar.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare

Referralkod: thomas74208

Inläggav SW6 » 20 maj 2020 07:29

I min förening har vi nyligen installerat ett antal laddboxar. Föreningen tar kostnaden för installation med motiveringen att det är värdehöjande för samtliga lägenheter med laddmöjlighet. Förbrukningen debiteras brukaren genom att man använder sin RFID-tag för att starta laddningen. Självkostnadspris för elen.
SW6

Inläggav Teslaägare Teslasse » 20 maj 2020 14:02

Intressant att höra hur olika BRF:er löst detta. Håller på att undersöka vår möjlighet som liten förening att ordna det. Problemet: bara 6 parkeringsplatser varav 2 använder elbil idag, samt lång kabeldragning och grävning betyder att det kommer kosta rätt mycket för de första två platserna. Deltakostnad för alla 6 är väldigt liten i sammanhanget. En offert (Terrawatt charging) säger ca 70' efter bidrag för två platser, 85' för sex. Utmaningen är att hitta en rimlig struktur för hur detta ska betalas... Jag är själv med i styrelsen, och vill komma med ett förslag som känns rimligt för alla (boende med eller utan parkering, och med eller utan laddbar bil). Ifall de två som i dagsläget ska ladda ska betala för etableringen blir det närmare 400 kr/månad och plats med 10 års avskrivning...
Vit M3LR med drag.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Referralkod: larsjohan95960

Inläggav Hammar » 24 maj 2020 00:29

Teslasse skrev:Intressant att höra hur olika BRF:er löst detta. Håller på att undersöka vår möjlighet som liten förening att ordna det. Problemet: bara 6 parkeringsplatser varav 2 använder elbil idag, samt lång kabeldragning och grävning betyder att det kommer kosta rätt mycket för de första två platserna. Deltakostnad för alla 6 är väldigt liten i sammanhanget. En offert (Terrawatt charging) säger ca 70' efter bidrag för två platser, 85' för sex. Utmaningen är att hitta en rimlig struktur för hur detta ska betalas... Jag är själv med i styrelsen, och vill komma med ett förslag som känns rimligt för alla (boende med eller utan parkering, och med eller utan laddbar bil). Ifall de två som i dagsläget ska ladda ska betala för etableringen blir det närmare 400 kr/månad och plats med 10 års avskrivning...

Om ni bara har 6 parkeringar, är det bara 6 lägenheter, eller finns det lägenheter som inte har p-plats? Hur mycket höjer då tillgång till P-platserna värdet på lägenheterna?
När ni ändå drar fram el, sätt dit motorvärmaruttag också.
Har ni belysning vid parkeringen? Om ni har egna belysningsstolpar, kolla vad ledningarna är dimensionerade för. Om ni byter till LED belysning, blir det tillräckligt över för att ladda två bilar samtidigt? Om inte, behövs det bättre belysning på parkeringen när ni nu ändå gräver?
Användarvisningsbild
Hammar

Inläggav Teslaägare Teslasse » 25 maj 2020 08:34

Hammar skrev:
Teslasse skrev:Intressant att höra hur olika BRF:er löst detta. Håller på att undersöka vår möjlighet som liten förening att ordna det. Problemet: bara 6 parkeringsplatser varav 2 använder elbil idag, samt lång kabeldragning och grävning betyder att det kommer kosta rätt mycket för de första två platserna. Deltakostnad för alla 6 är väldigt liten i sammanhanget. En offert (Terrawatt charging) säger ca 70' efter bidrag för två platser, 85' för sex. Utmaningen är att hitta en rimlig struktur för hur detta ska betalas... Jag är själv med i styrelsen, och vill komma med ett förslag som känns rimligt för alla (boende med eller utan parkering, och med eller utan laddbar bil). Ifall de två som i dagsläget ska ladda ska betala för etableringen blir det närmare 400 kr/månad och plats med 10 års avskrivning...

Om ni bara har 6 parkeringar, är det bara 6 lägenheter, eller finns det lägenheter som inte har p-plats? Hur mycket höjer då tillgång till P-platserna värdet på lägenheterna?
När ni ändå drar fram el, sätt dit motorvärmaruttag också.
Har ni belysning vid parkeringen? Om ni har egna belysningsstolpar, kolla vad ledningarna är dimensionerade för. Om ni byter till LED belysning, blir det tillräckligt över för att ladda två bilar samtidigt? Om inte, behövs det bättre belysning på parkeringen när ni nu ändå gräver?

Tack för tankar och idéer! Det är fler lägenheter, men mer eller mindre alla med bil har parkeringsplats (har 200m till tunnelbanan, många har inte bil). Det är dåligt med publika laddplatser i området. Det finns en lyktstolpe vid parkeringen, men kabeln dit skulle jag inte våga lasta mer. Det är nog inte aktuellt med mer belysning, men motorvärmaruttag är en bra idé.
Vit M3LR med drag.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Referralkod: larsjohan95960

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt