Ja just jävlar. Det hade jag förträngt. Vi har dock 4 poliser på gatan. Inklusive en mitt emot. Vet inte om det hjälper helt och fullt men åtminstone lite...M3apan skrev:samt att man när som kan bli av med ratten.... (anledning till att jag övergav just bmw)Verdi skrev:
Finns en del nackdelar också såklart. Man måste in på macken till vardags, man får inte "ladda gratis"-känslan, den direkta gasresponsen, den fina communityn med saker som TeslaFi, den överlägsna Tesla-appen osv.
Varför har ni övergett Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Dom är jävligt snygga (Taycan)SolnaGnagarn skrev:Jag köpte min första Tesla 2016. En XP90DL som jag var väldigt nöjd med. Visst det var det vanliga med krånglande falcondörrar och plastlister som lossnade men jag hade aldrig haft en bil så länge som den. 1,5år och 3500mil var rekord för mig : )
Sålde den och köpte en Panamera turismo hybrid. Den var för trång då vi skaffade hund i samma veva.
Suget efter Tesla fanns kvar så jag köpte en S75D i dec 2018 och har den kvar än så länge.
Beställde dock en Taycan 4S direkt när det var möjligt, dvs i dec 2019. Fick leverans i fredags.
Tänkte att el och Porsche måste vara den ultimata kombon. Och så är det verkligen! Vilken bil! Körglädje, känsla, styrning och kvalité är verkligen på högsta nivå. Här ligger Tesla ljusår efter. Det är som att köra en eldriven 911. Och det är första elbilen som jag kommer längre med än vad som står på displayen. Verkar gå väldigt snålt.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Det går ju verkligen att få Taycan personlig. Upplever den som helt olika bilar beroende på färg på kaross/inredning.
Porsche är duktiga på att få en serietillverkad bil att kännas unik.
Finns PTS på Taycan ännu?
Porsche är duktiga på att få en serietillverkad bil att kännas unik.
Finns PTS på Taycan ännu?
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Ja på både gott och ont. Svårt att speca upp en bil. Man vill ju inte ångra sig den dan man hämtar ut bilen. Sen blir det ju att man lägger på saker för den dagen då den ska säljas. Grejer som ökar/håller ett bättre andrahandsvärde.Fredrik j skrev:Det går ju verkligen att få Taycan personlig. Upplever den som helt olika bilar beroende på färg på kaross/inredning.
Porsche är duktiga på att få en serietillverkad bil att kännas unik.
Finns PTS på Taycan ännu?
Och Porsche kan ta betalt! Jag lyckades klämma in utrustning för drygt 450k och då har jag ändå inte fyrhjulsstyrning, Burmester, etc.
Vad är PTS?
-
- Inlägg: 5452
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Varför har ni övergett Tesla?
PTS=Paint to SampleSolnaGnagarn skrev:.../ Vad är PTS?
De målar bilen i valfri färg. Men det verkar inte som Porsche erbjuder PTS till Taycan för närvarande... Fast det kanske kan bero lite på vad man är beredd att betala...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Aha ok! Nej det finns inte. Vet att det kommer lite nya färger snart. Då kanske pts kommer också.SwedishAdvocate skrev:PTS=Paint to SampleSolnaGnagarn skrev:.../ Vad är PTS?
De målar bilen i valfri färg. Men det verkar inte som Porsche erbjuder PTS till Taycan för närvarande... Fast det kanske kan bero lite på vad man är beredd att betala...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Det finns egentligen inte mycket som håller mig kvar, det är väl infotainmentaystemet men där verkar ju Polestar vara ikapp och gått om (ifall app storen tar fart).
Det skulle vara att det är dåligt med Ionityladdare om man skall till fjällen. Skulle gärna se en till längs E4 mot Sundsvall och något vid Sveg/Ytterhogdal.
Jag tycker helt enkelt inte att Tesla förbättrar tillräckligt mycket inom deras svaga områden. Visst gör de mycket förändringar men det blir små steg från låg nivå. Samtidigt som Det känns som organisationen (service, leverans, sälj osv) bara blir sämre hela tiden.
Nästa bil blir förhoppningsvis den som antingen har eller kommer kunna aktivera laglig nivå 3 självkörning (i motorvägsfart) under ägandet, även om det blir en diesel. Det känns som vi kommer ha det inom 5 år iaf och den funktionen är den absolut viktigaste för mig. Men om det kommer om 4 år lär jag hinna byta bort även nästa bil.
Det skulle vara att det är dåligt med Ionityladdare om man skall till fjällen. Skulle gärna se en till längs E4 mot Sundsvall och något vid Sveg/Ytterhogdal.
Jag tycker helt enkelt inte att Tesla förbättrar tillräckligt mycket inom deras svaga områden. Visst gör de mycket förändringar men det blir små steg från låg nivå. Samtidigt som Det känns som organisationen (service, leverans, sälj osv) bara blir sämre hela tiden.
Nästa bil blir förhoppningsvis den som antingen har eller kommer kunna aktivera laglig nivå 3 självkörning (i motorvägsfart) under ägandet, även om det blir en diesel. Det känns som vi kommer ha det inom 5 år iaf och den funktionen är den absolut viktigaste för mig. Men om det kommer om 4 år lär jag hinna byta bort även nästa bil.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Har ju svårt att se självkörande Teslor när inte ens en adaptiv farthållare ska funka.
Bilade ner till Kroatien förra sommaren med en Volvo XC90. Den funkade klockrent och jag var inte orolig en enda gång.
Jag använder bara ap i köer, allt annat är otänkbart för mig. Spökbromsningar vid avfarter och vid lastbilar.
Även Porsches farthållare funkar jäkligt bra. Vid omkörning accelererar bilen direkt istället för att bromsa in och tänka ”Hmm, nu bytte han fil, vad betyder det? Jag bromsar in lite så får se om det var rätt alternativ. Nähä det var fel för nu gasar han på själv”
Bilade ner till Kroatien förra sommaren med en Volvo XC90. Den funkade klockrent och jag var inte orolig en enda gång.
Jag använder bara ap i köer, allt annat är otänkbart för mig. Spökbromsningar vid avfarter och vid lastbilar.
Även Porsches farthållare funkar jäkligt bra. Vid omkörning accelererar bilen direkt istället för att bromsa in och tänka ”Hmm, nu bytte han fil, vad betyder det? Jag bromsar in lite så får se om det var rätt alternativ. Nähä det var fel för nu gasar han på själv”
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Ja, jag tror själv BMW/Audi/Mercedes kommer vara de första som vågar ta på sig ansvaret som krävs för att få nivå 3 lagligt. Elon kommer då prata skit för att det inte är några robottaxis och EU är emot honom istället för att göra det som krävs...SolnaGnagarn skrev:Har ju svårt att se självkörande Teslor när inte ens en adaptiv farthållare ska funka.
Bilade ner till Kroatien förra sommaren med en Volvo XC90. Den funkade klockrent och jag var inte orolig en enda gång.
Jag använder bara ap i köer, allt annat är otänkbart för mig. Spökbromsningar vid avfarter och vid lastbilar.
Även Porsches farthållare funkar jäkligt bra. Vid omkörning accelererar bilen direkt istället för att bromsa in och tänka ”Hmm, nu bytte han fil, vad betyder det? Jag bromsar in lite så får se om det var rätt alternativ. Nähä det var fel för nu gasar han på själv”
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Vi har XC90 på jobbet, helt värdelös AP tycker jag. Den kan gå bra i flera km (dock lite sicksack som inte Tesla gör) men plötsligt så släpper den bara APn och kan gå rätt ner i diket, om man inte är snabb. Ingen indikering förutom att den gröna rattikonen blir grå. Ingen ljud/ljussignal (det kanske finns en inställning för det?).
Jag tycker Volvos lösning är så beta att de inte borde säljas, utan bara kunna slås på med en inställning om man verkligen vill använda den.
Nu får jag säkert en massa mothugg, men det är min åsikt.
Jag tycker Volvos lösning är så beta att de inte borde säljas, utan bara kunna slås på med en inställning om man verkligen vill använda den.
Nu får jag säkert en massa mothugg, men det är min åsikt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Håller med om allt här, kunde skrivit samma text själv.OfarligTesla skrev:Det finns egentligen inte mycket som håller mig kvar, det är väl infotainmentaystemet men där verkar ju Polestar vara ikapp och gått om (ifall app storen tar fart).
Det skulle vara att det är dåligt med Ionityladdare om man skall till fjällen. Skulle gärna se en till längs E4 mot Sundsvall och något vid Sveg/Ytterhogdal.
Jag tycker helt enkelt inte att Tesla förbättrar tillräckligt mycket inom deras svaga områden. Visst gör de mycket förändringar men det blir små steg från låg nivå. Samtidigt som Det känns som organisationen (service, leverans, sälj osv) bara blir sämre hela tiden.
Nästa bil blir förhoppningsvis den som antingen har eller kommer kunna aktivera laglig nivå 3 självkörning (i motorvägsfart) under ägandet, även om det blir en diesel. Det känns som vi kommer ha det inom 5 år iaf och den funktionen är den absolut viktigaste för mig. Men om det kommer om 4 år lär jag hinna byta bort även nästa bil.
Visst är Tesla före ännu när det gäller effektivitet och säkert batteriteknik men saknar också en hel del utrustning man förväntar sig i prisklassen.
Det som förvånar mig också är för att vara ett så mjukvaruorienterat företag eller vad man ska säga så tycker jag det finns alltför mycket saknade eller halvtaffliga funktioner på infotainmentsidan, här skulle jag påstå att Tesla inte alls ligger före.
Det känns faktiskt som att de helt enkelt vägrar att införa vissa saker, t.ex:
-vanlig icke adaptiv farthållare borde finnas
-typ varenda simpla navigator stöder delmål och alternativa rutter och flertalet har fungerade trafikvarningar, Tesla saknar allt detta.
-varför vägrar man införa reglering av laddström från appen?
-när det väl kom en funktion för att schemalägga avfärd (som man kunnat göra i typ 7 år på en Leaf?) så går den inte att styra från appen, alltså allvarligt talat......
-t.ex. spotify saknar både massor av innehåll och du kan inte ens göra basala saker som skapa en kö, varenda musiktjänst där spotify ingår stöder ju för bövelen detta.
Om du kör med bilens egna konto och lägger du upp mer än 20 album i favoritlistan är de borta nästa gång du startar applikationen.
Denna punkt är säkert ingen dealbreaker för en del men jag tycker bara att om man väl integrerar en tjänst så borde man göra det mer proffsigt och inte såhär taffligt.
Att appen är det bästa i elbilsvärden nu håller jag nog med om men det i sig är ju egentligen rätt tragiskt också.
Här skulle man ju vilja ha saker som "riktig" musikintegration (visst spotify connect funkar men resten då?), rese- och laddstatistik, planera rutter på basen av bilens livedata etc, etc
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Min sambo är i färd med att skaffa en M3 long range, och jag har en S85D sen 2015.
Men än så länge avråder jag henne att beställa utan vänta in i första hand vad som sägs på battery day.
Sen även vad som händer med servicen i mellersta och norra sverige.
Närmaste SC är i norge 28 mil enkel resa, som man måste starta i 3 tiden på morgonen för att ev bli klar så att man kommer hem vid 21tiden i bästa fall.
Och det har blivit en del resor dit under åren.
Upplands Väsby är 55mil enkel
Så kan man inte ha det. Nu är det förhoppningsvis mindre med fel på M3, men det är inte optimalt med den sträckan till service.
Nu har 85:an gått 15000 mil, och jag kommer att vänta in nån med betydligt längre körsträcka ifall jag byter till en tesla igen nån gång inom tre år.
Övriga elbilar räknar jag som pendlarbilar när dom inte har utbyggt laddnätverk. Och då är alla för dyra med pris ovan kia-eniro
Men än så länge avråder jag henne att beställa utan vänta in i första hand vad som sägs på battery day.
Sen även vad som händer med servicen i mellersta och norra sverige.
Närmaste SC är i norge 28 mil enkel resa, som man måste starta i 3 tiden på morgonen för att ev bli klar så att man kommer hem vid 21tiden i bästa fall.
Och det har blivit en del resor dit under åren.
Upplands Väsby är 55mil enkel
Så kan man inte ha det. Nu är det förhoppningsvis mindre med fel på M3, men det är inte optimalt med den sträckan till service.
Nu har 85:an gått 15000 mil, och jag kommer att vänta in nån med betydligt längre körsträcka ifall jag byter till en tesla igen nån gång inom tre år.
Övriga elbilar räknar jag som pendlarbilar när dom inte har utbyggt laddnätverk. Och då är alla för dyra med pris ovan kia-eniro
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Volvos släppte en uppdatering förra sommaren Som förbättrade indikation på att pilotassist lämnar över till föraren. Tidigare var det som du säger genom att symbolen bytte färg. Efter uppdateringen vibrerar det även i ratten för att uppmärksamma föraren.kenjon skrev:Vi har XC90 på jobbet, helt värdelös AP tycker jag. Den kan gå bra i flera km (dock lite sicksack som inte Tesla gör) men plötsligt så släpper den bara APn och kan gå rätt ner i diket, om man inte är snabb. Ingen indikering förutom att den gröna rattikonen blir grå. Ingen ljud/ljussignal (det kanske finns en inställning för det?).
Jag tycker Volvos lösning är så beta att de inte borde säljas, utan bara kunna slås på med en inställning om man verkligen vill använda den.
Nu får jag säkert en massa mothugg, men det är min åsikt.
Jag trodde Pilotassist fungerade på samma sätt i alla Volvos bilar men det verkar som om XC90, som ju var först, fungerar lite annorlunda. PA i min s90 fungerar bra på motorväg och landsväg utan för kraftiga kurvor. Det fixar den inte alls. Jag använder PA på motorväg när jag är trött eller ska leta efter något i bilen och tar ögonen av vägen. Till det tycker jag den fungerar bra. Dock är det inget jag skulle betala extra för. Den adaptiva farthållaren är riktigt bra. Samma gäller autobroms som räddat mig två gånger.
Tyvärr går det inte att köra med PA när man drar husvagn. Synd då den typen av körning lämpar sig bra för funktionen.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Va?! Vad är det du säger? Behövde Volvon uppdateras? Var den inte färdig från fabrik?!Fredrik j skrev:Volvos släppte en uppdatering förra sommaren...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Nej, förbättringar går alltid att göra. Dock var det inget akut och alla funktioner man utlovat och sålt fungerade ju fortfarande.taliz skrev:Va?! Vad är det du säger? Behövde Volvon uppdateras? Var den inte färdig från fabrik?!Fredrik j skrev:Volvos släppte en uppdatering förra sommaren...
Det räckte att mjukvaran uppdaterades när Volvo fick tillgång till bilen i samband med service.
Smidigare hade det varit om det gått att lösa OTA men det verkar som om tillverkare då kan frestas att köra ut lite halvfärdig programvara så man får korrigera med täta uppdateringar. Risken finns då att man får andra problem och sånt som fungerade innan slutar fungera. Verkar som man skärper sig lite när man får 1 chans...
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Ja, det är synd de inte outsourcat all mjukvaru-utveckling ala VW.d3marcus skrev:Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Oh wait...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Tycker mjukvaran är stabil och lättanvänd och verkligen visar att de tänker modernt. Teslas vertikalintegration är dess styrka, precis som Apples har bevisat inom sina domäner. Enkelhet och renhet i GUI där allt hänger ihop före röriga gränssnitt med onödiga funktioner som man ändå inte behöver.d3marcus skrev:Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Buggig Spotify-klient? Vad är det för finesser du efterfrågar som inte finns? Ska man komponera spellistor osv är det väl bättre att göra det i klienten på datorn eller mobilen när man inte kör bil. Tycker Teslas Spotify-klient är utmärkt bevis på att man utvecklat den för det som behövs i bilen och strippat bort onödiga funktioner. Less is more.
Vad gäller trafikdata anser jag Googles realtidsdata för trafik, som redan finns, täcker åtminstone mina behov. Med senaste mjukvaran ruttar bilen runt trafikhinder riktigt bra och jag har blivit imponerad vid några tillfällen när jag kört Waze parallellt. Ser inte alls vad Waze erbjuder för mervärde i praktiken trots att jag använt det till och från sedan många år tillbaka. Om jag vill få specifik info från Waze använder jag Teslas webbrowser där man strippat ut allt onödigt och får den väsentliga informationen.
Vad kör du förresten för Tesla? Kan tipsa om att du kan registrera dig som ägare på forumet.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Spotify-klienten har ju en del buggar som aldrig rätts ut. T.ex. att repeat-1 som automatiskt slås på (men inte indikeras på ikonen) ifall jag använt samma Spotify-konto någon annanstans.helix skrev:Tycker mjukvaran är stabil och lättanvänd och verkligen visar att de tänker modernt. Teslas vertikalintegration är dess styrka, precis som Apples har bevisat inom sina domäner. Enkelhet och renhet i GUI där allt hänger ihop före röriga gränssnitt med onödiga funktioner som man ändå inte behöver.d3marcus skrev:Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Buggig Spotify-klient? Vad är det för finesser du efterfrågar som inte finns? Ska man komponera spellistor osv är det väl bättre att göra det i klienten på datorn eller mobilen när man inte kör bil. Tycker Teslas Spotify-klient är utmärkt bevis på att man utvecklat den för det som behövs i bilen och strippat bort onödiga funktioner. Less is more.
Vad gäller trafikdata anser jag Googles realtidsdata för trafik, som redan finns, täcker åtminstone mina behov. Med senaste mjukvaran ruttar bilen runt trafikhinder riktigt bra och jag har blivit imponerad vid några tillfällen när jag kört Waze parallellt. Ser inte alls vad Waze erbjuder för mervärde i praktiken trots att jag använt det till och från sedan många år tillbaka. Om jag vill få specifik info från Waze använder jag Teslas webbrowser där man strippat ut allt onödigt och får den väsentliga informationen.
Vad kör du förresten för Tesla? Kan tipsa om att du kan registrera dig som ägare på forumet.
Finns ju redan en hög med funktionalitet som endast går att använda när man står parkerad. Varför spela spel i Teslan när du kan göra det på telefonen? Ser inte problemet med att Spotify-klienten skulle vara fulländad.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.Curik skrev:Spotify-klienten har ju en del buggar som aldrig rätts ut. T.ex. att repeat-1 som automatiskt slås på (men inte indikeras på ikonen) ifall jag använt samma Spotify-konto någon annanstans.helix skrev:Tycker mjukvaran är stabil och lättanvänd och verkligen visar att de tänker modernt. Teslas vertikalintegration är dess styrka, precis som Apples har bevisat inom sina domäner. Enkelhet och renhet i GUI där allt hänger ihop före röriga gränssnitt med onödiga funktioner som man ändå inte behöver.d3marcus skrev:Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Buggig Spotify-klient? Vad är det för finesser du efterfrågar som inte finns? Ska man komponera spellistor osv är det väl bättre att göra det i klienten på datorn eller mobilen när man inte kör bil. Tycker Teslas Spotify-klient är utmärkt bevis på att man utvecklat den för det som behövs i bilen och strippat bort onödiga funktioner. Less is more.
Vad gäller trafikdata anser jag Googles realtidsdata för trafik, som redan finns, täcker åtminstone mina behov. Med senaste mjukvaran ruttar bilen runt trafikhinder riktigt bra och jag har blivit imponerad vid några tillfällen när jag kört Waze parallellt. Ser inte alls vad Waze erbjuder för mervärde i praktiken trots att jag använt det till och från sedan många år tillbaka. Om jag vill få specifik info från Waze använder jag Teslas webbrowser där man strippat ut allt onödigt och får den väsentliga informationen.
Vad kör du förresten för Tesla? Kan tipsa om att du kan registrera dig som ägare på forumet.
Finns ju redan en hög med funktionalitet som endast går att använda när man står parkerad. Varför spela spel i Teslan när du kan göra det på telefonen? Ser inte problemet med att Spotify-klienten skulle vara fulländad.
Model Y LR.
Model S70D
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Där är jag av en annan uppfattning. Här vid vår sommarstuga har Teslan blivit som ett extra rum för oss. Såväl barnen som vi vuxna spenderar tid i bilen för att spela, kolla på film mm.frippe skrev:Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Vi har inget fast internet här så gratis uppkoppling och fint surroundljud i Teslan gör att det är perfekt att kunna hänga där.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Det tycker jag också.frippe skrev:Fast, spela spel i teslan eller Netflix eller annat lulllull är ganska löjligt onödigt, i en bil.
Men för mig och många av mina vänner är det vanligt att man lyssnar på en shuffle av andra playlists, eller Spotifys rekommendationer. Då är det ju inte sällan man vill lägga till låtar som favoriter om man tycker dom är bra.
Nu har jag inte provat om detta går i Teslan men det låter ju på tidigare inlägg som att denna funktionalitet saknas. Det tycker jag är synd.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Varför har ni övergett Tesla?
När det gäller Spotify är det ju nödvändigtvis inte föraren som vill lägga till låtar utan t.ex.i vårt fall passageraren i framsätet som är "DJ".helix skrev:Tycker mjukvaran är stabil och lättanvänd och verkligen visar att de tänker modernt. Teslas vertikalintegration är dess styrka, precis som Apples har bevisat inom sina domäner. Enkelhet och renhet i GUI där allt hänger ihop före röriga gränssnitt med onödiga funktioner som man ändå inte behöver.d3marcus skrev:Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Buggig Spotify-klient? Vad är det för finesser du efterfrågar som inte finns? Ska man komponera spellistor osv är det väl bättre att göra det i klienten på datorn eller mobilen när man inte kör bil. Tycker Teslas Spotify-klient är utmärkt bevis på att man utvecklat den för det som behövs i bilen och strippat bort onödiga funktioner. Less is more.
Vad gäller trafikdata anser jag Googles realtidsdata för trafik, som redan finns, täcker åtminstone mina behov. Med senaste mjukvaran ruttar bilen runt trafikhinder riktigt bra och jag har blivit imponerad vid några tillfällen när jag kört Waze parallellt. Ser inte alls vad Waze erbjuder för mervärde i praktiken trots att jag använt det till och från sedan många år tillbaka. Om jag vill få specifik info från Waze använder jag Teslas webbrowser där man strippat ut allt onödigt och får den väsentliga informationen.
Vad kör du förresten för Tesla? Kan tipsa om att du kan registrera dig som ägare på forumet.
Vi kommer på låtar under färdens/föregående låts gång men i dagsläget får man alltså söka upp en låt, spela låten och när den är slut söka upp nästa för att spela upp den osv, känns ju inte direkt modernt och definitivt mer "less is less".
Dessutom är den så totalt hopplös på att hantera nätverksförändringar så där jag bor är den helt oanvändbar an den anledningen.
T.o.m Youtube fungerar när Spotify ger upp för mig.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Vad ni krånglar till det. När vi lyssnar på Spotify i bilen i när min familj är ute och åker har vi också vanligtvis en DJ som spelar på sin telefon via bluetooth. Man kan enkelt växla mellan familjens telefoner.Vulgarsonic skrev:När det gäller Spotify är det ju nödvändigtvis inte föraren som vill lägga till låtar utan t.ex.i vårt fall passageraren i framsätet som är "DJ".helix skrev:Tycker mjukvaran är stabil och lättanvänd och verkligen visar att de tänker modernt. Teslas vertikalintegration är dess styrka, precis som Apples har bevisat inom sina domäner. Enkelhet och renhet i GUI där allt hänger ihop före röriga gränssnitt med onödiga funktioner som man ändå inte behöver.d3marcus skrev:Teslas strategi att utveckla allt själva på mjukvarusidan drabbar tyvärr oss kunder. Vi kommer alltid få dras med en buggig Spotify-klient som ligger månader efter i funktionalitet samt brist på kvalitativ trafikdata från Waze/GM. Men så är det med slutna plattformar. Är väl Elons ego som är för stort. Synd att de inte kan tänka modernt istället.
Buggig Spotify-klient? Vad är det för finesser du efterfrågar som inte finns? Ska man komponera spellistor osv är det väl bättre att göra det i klienten på datorn eller mobilen när man inte kör bil. Tycker Teslas Spotify-klient är utmärkt bevis på att man utvecklat den för det som behövs i bilen och strippat bort onödiga funktioner. Less is more.
Vad gäller trafikdata anser jag Googles realtidsdata för trafik, som redan finns, täcker åtminstone mina behov. Med senaste mjukvaran ruttar bilen runt trafikhinder riktigt bra och jag har blivit imponerad vid några tillfällen när jag kört Waze parallellt. Ser inte alls vad Waze erbjuder för mervärde i praktiken trots att jag använt det till och från sedan många år tillbaka. Om jag vill få specifik info från Waze använder jag Teslas webbrowser där man strippat ut allt onödigt och får den väsentliga informationen.
Vad kör du förresten för Tesla? Kan tipsa om att du kan registrera dig som ägare på forumet.
Vi kommer på låtar under färdens/föregående låts gång men i dagsläget får man alltså söka upp en låt, spela låten och när den är slut söka upp nästa för att spela upp den osv, känns ju inte direkt modernt och definitivt mer "less is less".
Dessutom är den så totalt hopplös på att hantera nätverksförändringar så där jag bor är den helt oanvändbar an den anledningen.
T.o.m Youtube fungerar när Spotify ger upp för mig.
Re: Varför har ni övergett Tesla?
Detta saknar jag i Teslas begränsade Spotify-klient (MCU1, MS):
- Går ej att söka mer än med den dåliga röstsökning.
- När jag prenumererar på andras spellistor dyker de inte upp.
- Går ej att ändra i spellistor (för passageraren).
- Spelas endast tio låtar av en artist när jag röstsöker på den.
- Nedladdning av spellistor funkar inte för mig.
- Klarar inte av mappar.
- Många buggar som att nästa låt inte startar, låtar spelas bara några sekunder, appen kraschar vid dålig täckning etc.
- Ingen funktion för crossfade.
Kört fyra år med CarPlay-versionen av Spotify och den är helt överlägsen både när det gäller funktionalitet och stabilitet. Men då är den ju utvecklad av Spotify också.
Min poäng är dock att Elon skall bygga allt själv. Det är ett omodernt sätt att bedriva it-verksamhet på och något som Apple gjorde för 15 år sedan. De har som bekant blivit mer och mer liberala.
- Går ej att söka mer än med den dåliga röstsökning.
- När jag prenumererar på andras spellistor dyker de inte upp.
- Går ej att ändra i spellistor (för passageraren).
- Spelas endast tio låtar av en artist när jag röstsöker på den.
- Nedladdning av spellistor funkar inte för mig.
- Klarar inte av mappar.
- Många buggar som att nästa låt inte startar, låtar spelas bara några sekunder, appen kraschar vid dålig täckning etc.
- Ingen funktion för crossfade.
Kört fyra år med CarPlay-versionen av Spotify och den är helt överlägsen både när det gäller funktionalitet och stabilitet. Men då är den ju utvecklad av Spotify också.
Min poäng är dock att Elon skall bygga allt själv. Det är ett omodernt sätt att bedriva it-verksamhet på och något som Apple gjorde för 15 år sedan. De har som bekant blivit mer och mer liberala.