Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på CO

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på CO

Inlägg av martinot »

Tips (även om endast 1 timme kvar); CO har 15% rabatt idag om man köper tre varor.

De säljer Mennekes original laddkablar. Dvs. de Typ 2 Mode 3 som Tesla själva använder, och de enda som garantin på Teslas bilar gäller med (enligt Tesla själva).

Köpte alldeles precis denna till min M3 (ville ha en längre på 7,5 m som komplement till den korta jag fick från Tesla) för endast 1937 pix:

https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... /p/36-7275
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på

Inlägg av Gustafsson »

Obs att MS och MX ägare nog vill ha 32 A kabel.
Det går inte heller att ladda enfas 32 A med den
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på

Inlägg av martinot »

Absolut. Helt riktigt. Bra så ingen missar det (även om jag tror de flesta Teslaägare har så pass grundläggande koll på sina bilar). Tack! :)

Detta var dock bara ett snabbt prisexempel på vad jag själv beställde nyss. Hann inte lista alla varianter, då jag ville snabbt få postat detta innan erbjudandet gick ut (brukar dock komma flera reor/erbjudanden från CO men lite jämna mellanrum över året, för de som eventuellt missar nu ikväll).

Varför skippade jag 32A i mitt fall? Till just min M3 så ville jag ha en lite tunnare och smidigare kabel än den 32A jag fick med ifrån Tesla. Den jag fick med har just jag ingen nytta av att den är 32A (M3 laddar endast max 16A 3-fas, med 11kW ombordladdare), och är tvärt om lite onödigt stel och klumpig att hantera pga. det. Då den jag fick med också endast var 4 m så räcker den inte ibland till om man inte backat in på rätt plats. Har därmed ibland saknat en lite längre laddsladd till bilen.

De har flera varianter ifrån Mennekes för lite olika priser på CO, men 15% på samtliga varor idag (vi köp av minst tre varor). Bara att välja variant i menyvalet.

Här har du dock en direktlänk till en lång 7,5 meters 3-fas för 32A från Mennekes (2799 normalt, 2379 på kampanj idag):
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... /p/36-7276

Hoppas att den eventuellt kan passa dig eller någon annan lite bättre! :)

Finns även för 1-fas 16A, och 1-fas 32A.

Man väljer variant i dropdownlisten enligt röd ram i bild nedan.
tempsnip.png
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på

Inlägg av Matthiaz »

martinot skrev:
Absolut. Helt riktigt. Bra så ingen missar det (även om jag tror de flesta Teslaägare har så pass grundläggande koll på sina bilar). Tack! :)

Detta var dock bara ett snabbt prisexempel på vad jag själv beställde nyss. Hann inte lista alla varianter, då jag ville snabbt få postat detta innan erbjudandet gick ut (brukar dock komma flera reor/erbjudanden från CO men lite jämna mellanrum över året, för de som eventuellt missar nu ikväll).

Varför skippade jag 32A i mitt fall? Till just min M3 så ville jag ha en lite tunnare och smidigare kabel än den 32A jag fick med ifrån Tesla. Den jag fick med har just jag ingen nytta av att den är 32A (M3 laddar endast max 16A 3-fas, med 11kW ombordladdare), och är tvärt om lite onödigt stel och klumpig att hantera pga. det. Då den jag fick med också endast var 4 m så räcker den inte ibland till om man inte backat in på rätt plats. Har därmed ibland saknat en lite längre laddsladd till bilen.

De har flera varianter ifrån Mennekes för lite olika priser på CO, men 15% på samtliga varor idag (vi köp av minst tre varor). Bara att välja variant i menyvalet.

Här har du dock en direktlänk till en lång 7,5 meters 3-fas för 32A från Mennekes (2799 normalt, 2379 på kampanj idag):
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... /p/36-7276

Hoppas att den eventuellt kan passa dig eller någon annan lite bättre! :)

Finns även för 1-fas 16A, och 1-fas 32A.

Man väljer variant i dropdownlisten enligt röd ram i bild nedan.
Anledningen att kabeln man får med M3 är 32A kabel är väl för att M3 kan ladda 1-fas 32A eller 3-fas 16A. Så med den kabeln du köpt från CO missar du chansen att kunna ladda 1-fas 32A om du skulle råka hamna på en sån laddstolpe.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på

Inlägg av martinot »

Matthiaz skrev:
martinot skrev:
Absolut. Helt riktigt. Bra så ingen missar det (även om jag tror de flesta Teslaägare har så pass grundläggande koll på sina bilar). Tack! :)

Detta var dock bara ett snabbt prisexempel på vad jag själv beställde nyss. Hann inte lista alla varianter, då jag ville snabbt få postat detta innan erbjudandet gick ut (brukar dock komma flera reor/erbjudanden från CO men lite jämna mellanrum över året, för de som eventuellt missar nu ikväll).

Varför skippade jag 32A i mitt fall? Till just min M3 så ville jag ha en lite tunnare och smidigare kabel än den 32A jag fick med ifrån Tesla. Den jag fick med har just jag ingen nytta av att den är 32A (M3 laddar endast max 16A 3-fas, med 11kW ombordladdare), och är tvärt om lite onödigt stel och klumpig att hantera pga. det. Då den jag fick med också endast var 4 m så räcker den inte ibland till om man inte backat in på rätt plats. Har därmed ibland saknat en lite längre laddsladd till bilen.

De har flera varianter ifrån Mennekes för lite olika priser på CO, men 15% på samtliga varor idag (vi köp av minst tre varor). Bara att välja variant i menyvalet.

Här har du dock en direktlänk till en lång 7,5 meters 3-fas för 32A från Mennekes (2799 normalt, 2379 på kampanj idag):
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... /p/36-7276

Hoppas att den eventuellt kan passa dig eller någon annan lite bättre! :)

Finns även för 1-fas 16A, och 1-fas 32A.

Man väljer variant i dropdownlisten enligt röd ram i bild nedan.
Anledningen att kabeln man får med M3 är 32A kabel är väl för att M3 kan ladda 1-fas 32A eller 3-fas 16A. Så med den kabeln du köpt från CO missar du chansen att kunna ladda 1-fas 32A om du skulle råka hamna på en sån laddstolpe.
Tack för info! :)

Intressant. Visste faktiskt inte om det. Men det är ju bra att ha den möjligheten som du säger.

Har dock aldrig råkat ut för den typen av Typ 2 1-fas uttag själv (har kört bilen i 1,5 år, och laddat på väldigt många olika ställen). Nyfiken; är det hyfsat vanligt med publika laddställen med 1-fas 32A?

Kommer att behålla den medföljande korta 32A oavsett.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på

Inlägg av Gustafsson »

Jag har ju jobbat en del i Norge. Där finns det en hel del 32 A enfas. Vet inte hur vanligt det är i Sverige, men IKEA linköping har det, åtminstone innan stolparna av okänd anledning monteras ner just nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddsladd Mennekes Typ 2 Mode 3 7,5 m för 1937.- idag på

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Jag har ju jobbat en del i Norge. Där finns det en hel del 32 A enfas. Vet inte hur vanligt det är i Sverige, men IKEA linköping har det, åtminstone innan stolparna av okänd anledning monteras ner just nu.
Tack, skall försöka leta upp en IKEA någon gång!

Kan vara kul att testa och se att det fungerar (har laddat på alla möjliga varianter och kontakter, men aldrig enfas 32 som sagt). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar