Enhanced Autopilot är tillbaka

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LasseTM »

fraggan skrev:
frippan skrev:
Curik skrev:
fraggan skrev:
Slog till på EAP igår natt :) Ska se om jag kommer fram i eftermiddag eller om vi (bilen å ja) kör i diket.

När man ska genomföra köpet så står det att man har 48h på sig att ångra sig. Kan vara bra att veta.
Förmodligen gäller distansavtalslagen i Sverige, som är mer generös - men bra att veta ändå!

Hojta gärna när du testat och säg vad du tycker!
Tror inte distansköplagen går att utnyttja, detta lär väl räknas som en digital vara likt att köpa en film online?
Lite av en gråzon det där kanske. En film "förlorar" ju sitt värde efter man hyrt och sett den. Medans i detta fall så fyller den samma funktion även om du använt den par timmar. Gissar att det står specifikt 48h av en orsak :)
Men man bör väl passa på att ta sig en rejäl tur för att testa det och se om man är nöjd. Man hinner ju ändå känna av en del på den tiden om man bränner en del mil.
Gör gärna detta och återkom hur bra det funkar, jag hämtar ju ut min bil den 29 och har således bara 1 dag på mig att bestämma mig innan detta ska försvinna.
Vore trevlig med lite feedback och om det känns som en färdig produkt eller om det känns som att det är i beta fasen fortfarande.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

LasseTM skrev:
fraggan skrev:
frippan skrev:
Curik skrev:
fraggan skrev:
Slog till på EAP igår natt :) Ska se om jag kommer fram i eftermiddag eller om vi (bilen å ja) kör i diket.

När man ska genomföra köpet så står det att man har 48h på sig att ångra sig. Kan vara bra att veta.
Förmodligen gäller distansavtalslagen i Sverige, som är mer generös - men bra att veta ändå!

Hojta gärna när du testat och säg vad du tycker!
Tror inte distansköplagen går att utnyttja, detta lär väl räknas som en digital vara likt att köpa en film online?
Lite av en gråzon det där kanske. En film "förlorar" ju sitt värde efter man hyrt och sett den. Medans i detta fall så fyller den samma funktion även om du använt den par timmar. Gissar att det står specifikt 48h av en orsak :)
Men man bör väl passa på att ta sig en rejäl tur för att testa det och se om man är nöjd. Man hinner ju ändå känna av en del på den tiden om man bränner en del mil.
Gör gärna detta och återkom hur bra det funkar, jag hämtar ju ut min bil den 29 och har således bara 1 dag på mig att bestämma mig innan detta ska försvinna.
Vore trevlig med lite feedback och om det känns som en färdig produkt eller om det känns som att det är i beta fasen fortfarande.
Yes ska göra det. Men som jag förstått det så kan man se EAP som ett "snapshot" av hur FSD ser ut idag. Dvs att navigation med AP borde väl vara mer eller mindre exakt som FSD, bortsett ifrån stoppskylt- och rödljusavläsning.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Elix747 »

fraggan skrev:
Slog till på EAP igår natt :) Ska se om jag kommer fram i eftermiddag eller om vi (bilen å ja) kör i diket.

När man ska genomföra köpet så står det att man har 48h på sig att ångra sig. Kan vara bra att veta.
Vilken HW har du?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

Elix747 skrev:
fraggan skrev:
Slog till på EAP igår natt :) Ska se om jag kommer fram i eftermiddag eller om vi (bilen å ja) kör i diket.

När man ska genomföra köpet så står det att man har 48h på sig att ångra sig. Kan vara bra att veta.
Vilken HW har du?
AP3. Hämtade bilen 17 augusti.
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

LasseTM skrev:
fraggan skrev:
frippan skrev:
Curik skrev:
fraggan skrev:
Slog till på EAP igår natt :) Ska se om jag kommer fram i eftermiddag eller om vi (bilen å ja) kör i diket.

När man ska genomföra köpet så står det att man har 48h på sig att ångra sig. Kan vara bra att veta.
Förmodligen gäller distansavtalslagen i Sverige, som är mer generös - men bra att veta ändå!

Hojta gärna när du testat och säg vad du tycker!
Tror inte distansköplagen går att utnyttja, detta lär väl räknas som en digital vara likt att köpa en film online?
Lite av en gråzon det där kanske. En film "förlorar" ju sitt värde efter man hyrt och sett den. Medans i detta fall så fyller den samma funktion även om du använt den par timmar. Gissar att det står specifikt 48h av en orsak :)
Men man bör väl passa på att ta sig en rejäl tur för att testa det och se om man är nöjd. Man hinner ju ändå känna av en del på den tiden om man bränner en del mil.
Gör gärna detta och återkom hur bra det funkar, jag hämtar ju ut min bil den 29 och har således bara 1 dag på mig att bestämma mig innan detta ska försvinna.
Vore trevlig med lite feedback och om det känns som en färdig produkt eller om det känns som att det är i beta fasen fortfarande.
Har nu kommit fram efter några timmars resa. Tyvärr var det mest 80 väg mellan Karlstad och Lysekil. På den vanliga landsvägen ala 30-80 km/h så upplever inte jag att det är någon skillnad mellan vanliga AP och EAP. Utan det var först på motorvägen man fick tillgång till lite funktioner så som blinka för att byta fil. Samt bilen svänger av på avfarterna automatiskt. Men efter avfarten så får man ett meddelande att AP slutar fungera om X antal meter, då övergår den till vanliga AP. Tiden för att röra på ratten var 15s istället för 7s också.
Så för tillfället så verkar den enda skillnaden vara filbyte och avfarter. Har inte testat summon ännu men det är väl som den vanliga och med de vanliga begränsningar. Fram/bak och man måste vara inom 6m.

Kör man mycket motorväg så kan det nog vara nice att slippa avbryta AP och byta fil och aktivera den igen. Så har du pengar över och vill ha lite funktion så kan det nog vara värt och om man kör mycket motorväg. Men annars för vardagskörningar så gör den nog inte så mycket nytta.
Jag ska fundera lite om man ska ångra mig eller inte. Sen tror jag inte att det kan komma så mycket uppdateringar heller som kan förbättra det heller. Utan de förbättringar som kan vara aktuella är ju de som ingår i FSD, dvs att man kan använda den efter att man har kört av motorvägen. Summon kan det ju finnas lite förbättringar i om EU släpper lite reglerna men annars är det ju bara fram/bak som gäller. Så enda användbara man kan ha den till är ju om det är jäkligt trång parkering eller massa vatten/slask.

Såg nu när jag går in på "köpta uppgraderingar" så kan man där klicka på "request refund". Så ångrar man sig så verkar det ju enkelt att ångra sig.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LasseTM »

Jag har funderat lite under dagen och kommer nog inte att köpa det, räknar man med att man har bilen i 3år är det ju lite över 1000:- månaden bara för att blinka för att byta fil.
Det är främst denna funktion jag vill åt men för 1000:- månaden kan jag nog överleva, tror inte riktigt att det adderar värde heller om man ska sälja bilen i framtiden.

Jag kör kanske 1500mil motorväg per år vilket är för lite, på 3 år blir det 4500 mil dvs nästan 8,7:- milen så även detta räknesätt gör att det ser rätt dyrt ut.
Hade man "sluppit" rycka i ratten var 15 sekund så hade jag köpt det men när man ändå måste rycka i ratten känns det dumt.
Tycker sällan att bilen känner av att jag har en hand på ratten även om jag har detta så jag finner mig själv sitta och rycka lite då och då i ratten för att få AP att lugna ner sig.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Elix747 »

Tack för recensionen. Bra info. Hade gärna haft autofilbyte, men... Lutar nog att jag gör något annat roligt med pengarna.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LarsL »

LasseTM skrev:
Jag har funderat lite under dagen och kommer nog inte att köpa det, räknar man med att man har bilen i 3år är det ju lite över 1000:- månaden bara för att blinka för att byta fil.
...
Hade man "sluppit" rycka i ratten var 15 sekund så hade jag köpt det men när man ändå måste rycka i ratten känns det dumt.
Tycker sällan att bilen känner av att jag har en hand på ratten även om jag har detta så jag finner mig själv sitta och rycka lite då och då i ratten för att få AP att lugna ner sig.
Testa att hålla handen mellan kl 4 och 5, då räcker det med tyngden av handen för att autopiloten ska känna av den. Man får också en bra känsla för vad bilen gör. Jag behöver inte tänka på autopiloten längre när jag kör den varnar i princip aldrig.

Ser samma kostnad ungefär och tror inte heller att jag får tillbaka särskilt mycket av det när jag säljer bilen.
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av PeteAstro »

En undring, ni som inte ännu, har EAP om ni i version 2020.36.11 fick ”Varning för stoppskyltar och stoppljus vid autostyrning” eller om den bara kommer med EAP?
6DF083DC-5317-431A-8FE6-58288B292EBD.jpeg
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Elix747 »

PeteAstro skrev:
En undring, ni som inte ännu, har EAP om ni i version 2020.36.11 fick ”Varning för stoppskyltar och stoppljus vid autostyrning” eller om den bara kommer med EAP?
Nej. Ingen varning. Men jag har ju 2.5 så den får jag väl ändå inte.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LarsL »

Hittills verkar skyltläsning hänga mer ihop med HW3 än vilket paket man har. Huvudorsaken till att jag inte växlar upp till EAP, som sagt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Mickep »

Är det någon mer än mig som läser enhanced som ett annat engelskt och som betyder förtrollad/besatt?
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av PeteAstro »

Mickep skrev:
Är det någon mer än mig som läser enhanced som ett annat engelskt och som betyder förtrollad/besatt?
Enchanted Auto Pilot...

Jag hoppas att den är det :P
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

LasseTM skrev:
Jag har funderat lite under dagen och kommer nog inte att köpa det, räknar man med att man har bilen i 3år är det ju lite över 1000:- månaden bara för att blinka för att byta fil.
Det är främst denna funktion jag vill åt men för 1000:- månaden kan jag nog överleva, tror inte riktigt att det adderar värde heller om man ska sälja bilen i framtiden.

Jag kör kanske 1500mil motorväg per år vilket är för lite, på 3 år blir det 4500 mil dvs nästan 8,7:- milen så även detta räknesätt gör att det ser rätt dyrt ut.
Hade man "sluppit" rycka i ratten var 15 sekund så hade jag köpt det men när man ändå måste rycka i ratten känns det dumt.
Tycker sällan att bilen känner av att jag har en hand på ratten även om jag har detta så jag finner mig själv sitta och rycka lite då och då i ratten för att få AP att lugna ner sig.
Nä precis det är ju en slant. Den kör dock av motorvägen själv, blinkar och svänger. Men ska man köra om bilar så måste man "godkänna" genom att blinka, räcker med ett ryck så den blinkar 3 ggr, så byter den. Men detta är inte pga EAP utan pga EU regler som säger att man måste göra det. I usa så blinkar och byter själv.
Ska ut å köra lite med sambon senare idag så får vi se :)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Curik »

Tackar så mycket för recension! Lutar nog också åt att jag testar i helgen när jag ska på långresa. Priset ligger ungefär på vad jag skulle kunna tänka mig att betala för FSD så det är lite oklart om jag kommer behålla det.
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

Tog en tur till med sambon nyligen. Mest motorväg just för att testa det känns lite nja. Såhär i efterhand. Man kanske skulle investera pengarna i Teslaaktier istället? ;P
Har så j*vla svårt att bestämma mig. Det e väl mest utvecklingen framöver som gör att jag tvekar. Kommer de förbättra EAP med tiden eller satsar de bara på FSD?

Någon mer som slog till på EAP och har teskört lite? Jag måste bestämma mig innan 23:30 inatt. Då har mina 48h gått.

Kom på en sak till. Min bil byter inte hastighet efter den passerat skyltarna :/ Det känns som att den bara byter när kartiformationen säger till den. För den byter inte hastighet när man passerar skyltarna, fast bilen känner av förändringen och visar rätt skylt på skärmen.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Johlei »

Jag är väldigt nöjd med Autopiloten förutom allt plongande när man byter fil med farthållaren satt.

Jag skulle inte tveka en sekund att köpa EAP om det kostade 8000 kr.

5000 kr för typ autopark assist (på VW-lingo)
3000 kr för halvautomatiskt filbyte på motorväg.

Jag tänker att Tesla mejlar mig den 29/9 med ett sådant erbjudande. (hoppas kan jag ju alltid :-) )
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LasseTM »

fraggan skrev:
Tog en tur till med sambon nyligen. Mest motorväg just för att testa det känns lite nja. Såhär i efterhand. Man kanske skulle investera pengarna i Teslaaktier istället? ;P
Har så j*vla svårt att bestämma mig. Det e väl mest utvecklingen framöver som gör att jag tvekar. Kommer de förbättra EAP med tiden eller satsar de bara på FSD?

Någon mer som slog till på EAP och har teskört lite? Jag måste bestämma mig innan 23:30 inatt. Då har mina 48h gått.

Kom på en sak till. Min bil byter inte hastighet efter den passerat skyltarna :/ Det känns som att den bara byter när kartiformationen säger till den. För den byter inte hastighet när man passerar skyltarna, fast bilen känner av förändringen och visar rätt skylt på skärmen.
Lite min tanke också, slänger in 40k på aktien och hoppas att få FSD betalt den dagen det funkar som det är tänkt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

Johlei skrev:
Jag är väldigt nöjd med Autopiloten förutom allt plongande när man byter fil med farthållaren satt.

Jag skulle inte tveka en sekund att köpa EAP om det kostade 8000 kr.

5000 kr för typ autopark assist (på VW-lingo)
3000 kr för halvautomatiskt filbyte på motorväg.

Jag tänker att Tesla mejlar mig den 29/9 med ett sådant erbjudande. (hoppas kan jag ju alltid :-) )
Hade du köpt EAP nu menar du? Nä hade det varit halva priset på allt i appen så hade jag köpt det direkt utan att tveka.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Remuz »

EAP är värt typ 100kr för mig (Fast kan också vara minusvärde då min bil som hade det bromsade vid varje avfart)
FSD som det är nu är värt kanske 101kr då

AP däremot, det är värt massor, typ 50k kanske
P85D svart/svart med gratis SuC
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

Remuz skrev:
EAP är värt typ 100kr för mig (Fast kan också vara minusvärde då min bil som hade det bromsade vid varje avfart)
FSD som det är nu är värt kanske 101kr då

AP däremot, det är värt massor, typ 50k kanske
EAP fungerar bättre än så iaf. Den bromsar ju innan den svänger av, sen bromsar den för att klara det som kommer efter avfarten. I mitt fall här nere så bromsade den till ca 45 kmh för att klara en +180 graders kurva, i den hade jag själv kört i liknande hastighet. Så den klarade hela t o m rondellen, där försökte den köra runt men jag tog över typ halvvägs in i den för det kom bilar bakom/in. Men EAP hjälper ju bara till avfarten och efter påfarten. Allt därimellan är väl standard för AP. Och FSD känner mer i städer, men där skulle jag inte våga använda AP ändå.

Jag skulle väl anse att det hade varit värt att betala kanske 20k för det som nu ingår. Men priset på EAP kommer aldrig gå ner.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Remuz »

NoA känns rätt onödigt när den inte byter fil själv automatiskt. Bättre att trycka upp bilen i full fart och lägga sig i vänsterfilen, hålla koll bakåt och akta sig om det kommer någon snabbare
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Rorspjell »

Remuz skrev:
NoA känns rätt onödigt när den inte byter fil själv automatiskt. Bättre att trycka upp bilen i full fart och lägga sig i vänsterfilen, hålla koll bakåt och akta sig om det kommer någon snabbare
För min del vill jag kunna blinka över till omkörning och att den automatiskt återupptar filhållningen. Hade hostat upp 10k bara där. Resten klarar jag mig utan. 40k bara för denna anledningen smakar inte så gott i munnen...
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

Remuz skrev:
NoA känns rätt onödigt när den inte byter fil själv automatiskt. Bättre att trycka upp bilen i full fart och lägga sig i vänsterfilen, hålla koll bakåt och akta sig om det kommer någon snabbare
Tyvärr så är den begränsning pga EU regler. Så om de släpper på regleringen så kommer det göras auto. Jag kan dock föredra att man behöver konfirmera. Så man ändå har lite kontroll på vad bilen gör.
Mjo det är ju ett billigt alternativ att lägga sig i vänsterfilen :D
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Johlei »

fraggan skrev:
Johlei skrev:
Jag är väldigt nöjd med Autopiloten förutom allt plongande när man byter fil med farthållaren satt.

Jag skulle inte tveka en sekund att köpa EAP om det kostade 8000 kr.

5000 kr för typ autopark assist (på VW-lingo)
3000 kr för halvautomatiskt filbyte på motorväg.

Jag tänker att Tesla mejlar mig den 29/9 med ett sådant erbjudande. (hoppas kan jag ju alltid :-) )
Hade du köpt EAP nu menar du? Nä hade det varit halva priset på allt i appen så hade jag köpt det direkt utan att tveka.
Just nu vill Tesla ha 38900 kr av mig för EAP till min bil. Sänker de priset inom kort till 8000kr köper jag. Men Tesla lär ju inte sänka priset så mycket antar jag.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Skriv svar