Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Dåligt bemötande vid support.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare pejvic » 14 jan 2021 14:13

Trist om TS kände så. Ringde Apple igår och de hjälpte mig 40 min med en 5år gammal dator. Det var nästan så jag kände att jag stal hans tid men han bara malde på. Supersupport och kommer aldrig byta märke.
Till Teslas försvar så kan jag ju själv känna att supporten på Tesla kanske har lite viktigare inkommande samtal. Som när jag ej fick ut sladden tex. Supertrevlig dam som hjälpte till på engelska. Jag tror ej man skall ringa supporten med så enkla frågor helt enkelt. De växer och är stressade. Och vi vet ej hur samtalet löpte. Man kan bara gissa. Många som ringer kanske har panik och det gäller saker som är väldigt akuta. Blinkar det 10 väntande samtal samtidigt så kan man ju förstå killen i supporten.
M3 LR AWD Pearl -19 - SÅLD
M3 LR AWD Midnightgrey -21, Facelift, HW3, E3D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: torbjrn74421

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare kikat » 14 jan 2021 14:17

LeffeP skrev:Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.

Det är ingen som sagt att man måste vara IT freak eller datanörd för att ha en Tesla. Det hittade du på själv.
När jag hämtade min Tesla så fick jag ingen genomgång, mer än i princip hur man öppnade huven, kunskapsnivån var i princip obefintlig när jag frågade något. Det var hans andra arbetsvecka på Tesla. Kanske var det kunskapsnivån som brast hos supportpersonen också, för man hänvisar inte till manualen på jävelskap hoppas jag.
Kan även tillägga att långt ifrån alla kan formatera ett USB-minne enligt instruktionen från manualen. Det finns förbättringspotential i användarvänligheten hos Tesla. Att en ikon bara försvinner när USB-minnet är fel på eller att hänvisa till att man ska sätta in det i en dator och formatera det själv utan att förklara hur tycker jag är dålig användarvänlighet.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 14 jun 2019 08:46

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare LeffeP » 14 jan 2021 14:21

kikat skrev:
LeffeP skrev:Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.

Det är ingen som sagt att man måste vara IT freak eller datanörd för att ha en Tesla. Det hittade du på själv.
När jag hämtade min Tesla så fick jag ingen genomgång, mer än i princip hur man öppnade huven, kunskapsnivån var i princip obefintlig när jag frågade något. Det var hans andra arbetsvecka på Tesla. Kanske var det kunskapsnivån som brast hos supportpersonen också, för man hänvisar inte till manualen på jävelskap hoppas jag.
Kan även tillägga att långt ifrån alla kan formatera ett USB-minne enligt instruktionen från manualen. Det finns förbättringspotential i användarvänligheten hos Tesla. Att en ikon bara försvinner när USB-minnet är fel på eller att hänvisa till att man ska sätta in det i en dator och formatera det själv utan att förklara hur tycker jag är dålig användarvänlighet.


Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö
Referralkod: leif3874

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare kikat » 14 jan 2021 14:50

LeffeP skrev:Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....

Ja, det kan bli tokigt när meningar tas ur sina sammanhang. Då är det enkelt att vinkla det åt vilket håll man själv önskar.
Om du tycker enbart datornördar ska få köra Teslor är det helt ok för mig men det är inget jag håller med om.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 14 jun 2019 08:46

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare LeffeP » 14 jan 2021 14:57

kikat skrev:
LeffeP skrev:Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....

Ja, det kan bli tokigt när meningar tas ur sina sammanhang. Då är det enkelt att vinkla det åt vilket håll man själv önskar.
Om du tycker enbart datornördar ska få köra Teslor är det helt ok för mig men det är inget jag håller med om.


Nu var det ju inte jag som tyckte det om man orkar läsa, haha. Tyckte jag skrev rätt tydligt att jag ansåg det vara fel.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö
Referralkod: leif3874

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare Jwe » 14 jan 2021 15:37

1. Med största sannolikhet kunde inte supporten svara för han inte läst manualen eller mer troligt inte hade kunskap tillräckligt för att ge adekvat support, men kunde inte med att erkänna det. Så skall det inte gå till!

2 Varför så krångligt? Behov av inte bara datakunskap utan även en dator som kan formatera osv, köpa rätt lagringsmedia...
En del av oss har inte mer än mobil o/e padda längre.

Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare renes » 14 jan 2021 16:48

Jwe skrev:Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!


Man gör väl det? Se:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Den lär ju levereras med nya bilar också.
M3 SR+ FSD, HW 2.5, 18" R3
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
 
Inlägg: 706
Blev medlem: 24 apr 2019 14:24
Ort: Uppsala

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare Xeik » 14 jan 2021 16:53

renes skrev:
Jwe skrev:Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!


Man gör väl det? Se:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Den lär ju levereras med nya bilar också.


Och formateringen sköter man numera lätt i bilens meny vid behov. Så även den punkten kan vi ta bort.
Det mildrar ju dock inte det usla bemötandet av supporten.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Teslaägare Jwe » 14 jan 2021 17:50

Ang mitt inlägg om lösning via Tesla:

Visar sig att det redan är på plats. Utmärkt.
Tack för påpekandet!

(Jag har bara antagit att det inte fanns via Tesla för jag har läst många o långa inlägg om hur usb äts upp och hur man skall klara av det med olika lagringsmedier avsedda för multipel överskrivning osv)
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inläggav Magnus_L » 15 jan 2021 17:53

Tack för alla svar. Det löste sig genom en re-boot av mjukvaran, men felet har även kommit tillbaka igen. Får försöka hitta problemet till det men vet inte hur (supporten är utesluten) :D Lösningen fanns inte att hitta i manualen/bibeln heller :lol:

Min personliga åsikt är att alla supporter förutsättningslöst ska försöka hjälpa kunden så gott det går. I det här fallet blev jag väldigt förvånad då supporten var okunnig och synnerligen otrevlig och inte alls villig att lösa mitt problem. Att jag inte läste manualen hade ju helt enkelt att göra med att jag visste hur jag kunde se filmerna. Det är ju ungefär som man helt plötsligt inte kan starta bilen. Inte fan läser man manualen då...du vet ju hur du startar bilen. Därför ringde jag supporten.
Dock verkar det svårt att vädra missnöjet till ansvarig chef så att dom får feedback och möjlighet till bättring. Kontaktvägarna in känns begränsade...
Magnus_L
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 dec 2020 13:43

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.