Problem för AP i USA?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Larofo »

Jerker skrev:
Det är så med falsk information som redan spridits. Det går aldrig att reparera skadan. Kan inte låta bli att jämföra med en liknande historia från finkultursfären som är aktuell just nu:

Det fanns en fransk filosof som hette Michel Foucault. Han räknas som den mest inflytelserike filosofen under 1900-talet och hade en vänsterprofil. För ett tag sedan satt en av Foucaults störste kritiker, Guy Sorman, i en intervju i fransk TV och påstod att Foucault var pedofil och hade förgripit sig på småpojkar under en vistelse i Tunisien. För att göra en lång och komplicerad historia kort så har man inte funnit några som helst belägg för detta påstående trots att man har sökt efter människor som skulle kunnat veta.

Så detta verkar bara ha varit ett helt ogrundat påstående men nu finns det alltså, inte bara på nätet en utan i högst välrenommerade medier, en diskussion om Foucaults påstådda pedofili och han kommer för alltid att vara behäftad med en misstanke om detta. Högerprofilen Guy Sorman, som pekade ut Foucault som pedofil, har nått sitt syfte, att äntligen kunna komma åt Foucault och smutsa ner denne i hans ögon förhatlige person.

Så, trots att man slungar ur sig en uppenbar lögn som dessutom dementeras så har den fått fotfäste och lever nu sitt eget liv.

Vänta, var det inte nån mer känd person som gjorde så? Inte bara nån enstaka gång utan faktiskt flera ggr om dan i flera år? Just det, han var visst amerikansk president! Men han är ju totalt bortglömd idag. ;)
En fråga till dig Jerker, stödjer du den petition som Michel Foucault undertecknade,
som verkade för en avkriminalisering av alla samförståndsrelationer mellan vuxna
och minderåriga under femton år?

Verkar detta, under förutsättning att det som står i bifogad wikipedia-artikel är sant, vettigt?
"Foucault, Sartre, and newspapers such as Libération and Le Monde each defended the
idea of child-adult sexual relationships."

Jag vet inte vad som är sant eller osant om Michel Foucaults leverne, men
sådana här åsikter och tankar gör iaf mig jävligt oroad och äcklad.
Antar att jag inte är tillräckligt liberal.

https://en.wikipedia.org/wiki/French_pe ... 20and%20Le
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Jordad »

VoltAmpere skrev:
Elon kunde ju dödat det direkt, men han lämnar det ju öppet med att analysen "so far" visar ingen AP aktiverad.

Tesla skulle behöva en PR/press avd. för att hålla journalisterna stången.
Så länge han blandar press avd. med annat tramsande på Twitter får de nog skylla sig själva.
Att bestämt hävda något innan myndigheter är färdiga med sina utredningar kan vara riskabelt. Däremot var Elon tvungen att gå ut och säga något med tanke på hur mycket desinformation som spreds. En pr-avdelning hade nog inte hjälpt i den här situationen men ja Tesla borde informera mer om autopiloten än vad man gör idag.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
VoltAmpere skrev:
Elon kunde ju dödat det direkt, men han lämnar det ju öppet med att analysen "so far" visar ingen AP aktiverad.

Tesla skulle behöva en PR/press avd. för att hålla journalisterna stången.
Så länge han blandar press avd. med annat tramsande på Twitter får de nog skylla sig själva.
Att bestämt hävda något innan myndigheter är färdiga med sina utredningar kan vara riskabelt. Däremot var Elon tvungen att gå ut och säga något med tanke på hur mycket desinformation som spreds. En pr-avdelning hade nog inte hjälpt i den här situationen men ja Tesla borde informera mer om autopiloten än vad man gör idag.
Med en pr-avdelning hade ju Elon själv fått en chans att säga något annat än den initiala reaktionen. Han kunde så att säga låtsas ta sin pr-avdelning i örat.

Att han ÄR pr-avdelningen kan ju bli problematiskt den dagen det är bilen som hittat på något.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Jerker »

Larofo skrev:
En fråga till dig Jerker, stödjer du den petition som Michel Foucault undertecknade,
som verkade för en avkriminalisering av alla samförståndsrelationer mellan vuxna
och minderåriga under femton år?

Verkar detta, under förutsättning att det som står i bifogad wikipedia-artikel är sant, vettigt?
"Foucault, Sartre, and newspapers such as Libération and Le Monde each defended the
idea of child-adult sexual relationships."

Jag vet inte vad som är sant eller osant om Michel Foucaults leverne, men
sådana här åsikter och tankar gör iaf mig jävligt oroad och äcklad.
Antar att jag inte är tillräckligt liberal.
Nej, självklart gör jag inte det. Men kom ihåg att även i Sverige fanns det långt framskrida planer på att bl.a. sänka lovlighetsåldern. Det var den socialdemokratiske justitieministern Geijer som låg bakom det, men det kvävdes nån stans på vägen av lite mer nyktra partikollegor. Det var ju en tidsanda på 70-talet som skulle tillåta allt inom sex, och i synnerhet i Frankrike har ju det mesta inom just sex varit väldigt OK. Det har ju kommit ett par uppmärksammade böcker nyligen i Frankrike som gör upp med detta, både flickor och pojkar som har utnyttjats av högt respekterade vuxna.

Det som är intressant är ju att det, även om Foucault uppenbarligen pläderade för att göra pedofili rumsrent, ju tydligen inte finns några belägg för att han själv utövade det. Han kan givetvis ha gjort det, men ingen har funnit några som helst bevis för det, så hans belackare har uppenbarligen utnyttjat det faktum att det blåser vindar i Frankrike nu som ifrågasätter sex med allt för unga barn. Nu ska tydligen åldern för sex höjas till 15 i Frankrike.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Sitter på handledarutbildning innan barnen ska börja övningsköra.

Tror ni inte läraren tog upp olyckan i USA som exempel på vad som kan hända när självkörande bilar inte fungerar? :roll:

Två barn och fru fick hålla mig tillbaka från att omvandla lektionen till debattafton :x
Har märkt att trafikskolor ofta är negativt inställda till elbilar och självkörande elbilar lär inte göra saken bättre. Har inte så stort undersökningsunderlag (tre stycken) men från detta underlag har det varit 100 % mot elbilar.

Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av renes »

Svenssons skrev:
Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.
Även negativa gentemot automatväxlar, vad jag märkt. Man rekommenderade oss att vänta med att lära sig automat till efter körkortet och trodde inte det var enklare att lära sig köra med automat initiellt. Jag menar omvänt.

(Förresten, hur lyckas du konstant ha 12345 posts? Tar du bort gamla vartefter?)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Sitter på handledarutbildning innan barnen ska börja övningsköra.

Tror ni inte läraren tog upp olyckan i USA som exempel på vad som kan hända när självkörande bilar inte fungerar? :roll:

Två barn och fru fick hålla mig tillbaka från att omvandla lektionen till debattafton :x
Har märkt att trafikskolor ofta är negativt inställda till elbilar och självkörande elbilar lär inte göra saken bättre. Har inte så stort undersökningsunderlag (tre stycken) men från detta underlag har det varit 100 % mot elbilar.

Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.
Ja en stor del av utbildningen behövs ju inte och när själva körandet blir enklare så blir det ju även enklare att
hålla koll på allt annat så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Fredrik j »

En självkörande bil överlåter ju dom svåraste momenten till föraren. Det är ju det monotona, enkla den tar hand om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av LarsL »

Kan vara bra att lära sig köra manuellt, helst osynkad låda då. Det gör att man sedan uppskattar hur enkelt det är att köra automat och sedan elbil. Men det mesta av körningen kan man ju lära sig utan att behöva arbeta med hand fot koordinationen.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Larofo »

Jerker skrev:
Larofo skrev:
En fråga till dig Jerker, stödjer du den petition som Michel Foucault undertecknade,
som verkade för en avkriminalisering av alla samförståndsrelationer mellan vuxna
och minderåriga under femton år?

Verkar detta, under förutsättning att det som står i bifogad wikipedia-artikel är sant, vettigt?
"Foucault, Sartre, and newspapers such as Libération and Le Monde each defended the
idea of child-adult sexual relationships."

Jag vet inte vad som är sant eller osant om Michel Foucaults leverne, men
sådana här åsikter och tankar gör iaf mig jävligt oroad och äcklad.
Antar att jag inte är tillräckligt liberal.
Nej, självklart gör jag inte det. Men kom ihåg att även i Sverige fanns det långt framskrida planer på att bl.a. sänka lovlighetsåldern. Det var den socialdemokratiske justitieministern Geijer som låg bakom det, men det kvävdes nån stans på vägen av lite mer nyktra partikollegor. Det var ju en tidsanda på 70-talet som skulle tillåta allt inom sex, och i synnerhet i Frankrike har ju det mesta inom just sex varit väldigt OK. Det har ju kommit ett par uppmärksammade böcker nyligen i Frankrike som gör upp med detta, både flickor och pojkar som har utnyttjats av högt respekterade vuxna.

Det som är intressant är ju att det, även om Foucault uppenbarligen pläderade för att göra pedofili rumsrent, ju tydligen inte finns några belägg för att han själv utövade det. Han kan givetvis ha gjort det, men ingen har funnit några som helst bevis för det, så hans belackare har uppenbarligen utnyttjat det faktum att det blåser vindar i Frankrike nu som ifrågasätter sex med allt för unga barn. Nu ska tydligen åldern för sex höjas till 15 i Frankrike.
Jag tycker tvärtom att det är totalt ointressant att man inte funnit några bevis för något
som eventuellt kan ha skett för ca 40 år sedan.
Jag vill påstå att det kommer vara näst intill omöjligt att bevisa om han våldtog barn
eller inte.
Mer intressant är att du tar upp det som ett exempel på en "uppenbar lögn".
Extremt dåligt exempel imo!!!
Extremt obehagligt ämne att debattera, jag kan förklara vidare vad jag tycker om saken
men då får du starta en ny tråd om det så vi inte kontaminerar denna tråd mer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Bjelke »

renes skrev:
Svenssons skrev:
Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.
Även negativa gentemot automatväxlar, vad jag märkt. Man rekommenderade oss att vänta med att lära sig automat till efter körkortet och trodde inte det var enklare att lära sig köra med automat initiellt. Jag menar omvänt.

(Förresten, hur lyckas du konstant ha 12345 posts? Tar du bort gamla vartefter?)
Alltså, nu blir ju jag också nyfiken på det här, kan man ens ta bort sina (gamla) inlägg eller?
Isf tycker jag att Svenssons får pluspoäng för siffermagi :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Bjelke »

Japp det kan man nog ser jag... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av John Galt »

Musk hade rätt.

https://omni.se/a/mBk481
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av fth »

John Galt skrev:
Musk hade rätt.

https://omni.se/a/mBk481
Alla som någonsin kört en Tesla och använt AP visste ju förstås detta redan, frågan är nu om beskedet kommer att påverka kursen uppåt lika mycket som de helt ogrundade spekulationerna påverkade den nedåt?

Tyvärr är ju beskedet inte helt entydigt eller lätt att förstå för icke insatta, så det finns en uppenbar risk att även detta misstolkas i media. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av MWall »

Larofo skrev:
Jerker skrev:
Det är så med falsk information som redan spridits. Det går aldrig att reparera skadan. Kan inte låta bli att jämföra med en liknande historia från finkultursfären som är aktuell just nu:

Det fanns en fransk filosof som hette Michel Foucault. Han räknas som den mest inflytelserike filosofen under 1900-talet och hade en vänsterprofil. För ett tag sedan satt en av Foucaults störste kritiker, Guy Sorman, i en intervju i fransk TV och påstod att Foucault var pedofil och hade förgripit sig på småpojkar under en vistelse i Tunisien. För att göra en lång och komplicerad historia kort så har man inte funnit några som helst belägg för detta påstående trots att man har sökt efter människor som skulle kunnat veta.

Så detta verkar bara ha varit ett helt ogrundat påstående men nu finns det alltså, inte bara på nätet en utan i högst välrenommerade medier, en diskussion om Foucaults påstådda pedofili och han kommer för alltid att vara behäftad med en misstanke om detta. Högerprofilen Guy Sorman, som pekade ut Foucault som pedofil, har nått sitt syfte, att äntligen kunna komma åt Foucault och smutsa ner denne i hans ögon förhatlige person.

Så, trots att man slungar ur sig en uppenbar lögn som dessutom dementeras så har den fått fotfäste och lever nu sitt eget liv.

Vänta, var det inte nån mer känd person som gjorde så? Inte bara nån enstaka gång utan faktiskt flera ggr om dan i flera år? Just det, han var visst amerikansk president! Men han är ju totalt bortglömd idag. ;)
En fråga till dig Jerker, stödjer du den petition som Michel Foucault undertecknade,
som verkade för en avkriminalisering av alla samförståndsrelationer mellan vuxna
och minderåriga under femton år?

Verkar detta, under förutsättning att det som står i bifogad wikipedia-artikel är sant, vettigt?
"Foucault, Sartre, and newspapers such as Libération and Le Monde each defended the
idea of child-adult sexual relationships."

Jag vet inte vad som är sant eller osant om Michel Foucaults leverne, men
sådana här åsikter och tankar gör iaf mig jävligt oroad och äcklad.
Antar att jag inte är tillräckligt liberal.

https://en.wikipedia.org/wiki/French_pe ... 20and%20Le

Ja, lite skumt luktar det allt kring Foucault.

Men liberaler är liberaler. Kommer ihåg ett förslag från LUF om att tillåta både det ena och det andra. krofili, zoofili, incest... https://www.st.nu/artikel/de-vill-tilla ... lan-syskon

En annan liberal som har lite svårt att dra gränser är ju Federley som ju hade ett förhållande med den värsta sortens pedofil utan att tycka att det var särskilt konstigt. Ja, han hade läst domen på ett tidigt stadium, det har han erkänt i ett sms till en kompis.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Sitter på handledarutbildning innan barnen ska börja övningsköra.

Tror ni inte läraren tog upp olyckan i USA som exempel på vad som kan hända när självkörande bilar inte fungerar? :roll:

Två barn och fru fick hålla mig tillbaka från att omvandla lektionen till debattafton :x
Har märkt att trafikskolor ofta är negativt inställda till elbilar och självkörande elbilar lär inte göra saken bättre. Har inte så stort undersökningsunderlag (tre stycken) men från detta underlag har det varit 100 % mot elbilar.

Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.

Skulle tro att trafikskolorna blir av med en ganska stor andel av sina inkomster om eleverna inte behöver lära sig köra med manuell låda. Det som är svårt och stressande i början är att ha koll på trafiken och trafikregler samtidigt som man måste ha fokus på koppling och växelspak. Kan eleverna fokusera på trafiken så går ju allt väldigt mycket lättare och snabbare. Att backa med en elbil är lättare också. Allt är lättare.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Elmil »

Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av McFace »

Elmil skrev:
Vem kunde ha anat att den tidiga rapporteringen skulle vara felaktig på samtliga punkter?

Chockerande uppgifter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Sitter på handledarutbildning innan barnen ska börja övningsköra.

Tror ni inte läraren tog upp olyckan i USA som exempel på vad som kan hända när självkörande bilar inte fungerar? :roll:

Två barn och fru fick hålla mig tillbaka från att omvandla lektionen till debattafton :x
Har märkt att trafikskolor ofta är negativt inställda till elbilar och självkörande elbilar lär inte göra saken bättre. Har inte så stort undersökningsunderlag (tre stycken) men från detta underlag har det varit 100 % mot elbilar.

Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.

Skulle tro att trafikskolorna blir av med en ganska stor andel av sina inkomster om eleverna inte behöver lära sig köra med manuell låda. Det som är svårt och stressande i början är att ha koll på trafiken och trafikregler samtidigt som man måste ha fokus på koppling och växelspak. Kan eleverna fokusera på trafiken så går ju allt väldigt mycket lättare och snabbare. Att backa med en elbil är lättare också. Allt är lättare.

Körde en fossilbil nu. Har inte kört en på länge.
Fossilbilen känns farlig.
Mycket man ska hålla rätt på som är distraherande.
Ta start i backe tex. omöjligt att bränna kopplingen eller få motorstopp i en elbil.
Dessutom blir man stressad av att måste varva upp i en fossilbil för att inte riskera motorstopp.

Kökörning i en rejäl uppförsbacke är inte kul i en gammal manuellt växlad fossilbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av McFace »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Sitter på handledarutbildning innan barnen ska börja övningsköra.

Tror ni inte läraren tog upp olyckan i USA som exempel på vad som kan hända när självkörande bilar inte fungerar? :roll:

Två barn och fru fick hålla mig tillbaka från att omvandla lektionen till debattafton :x
Har märkt att trafikskolor ofta är negativt inställda till elbilar och självkörande elbilar lär inte göra saken bättre. Har inte så stort undersökningsunderlag (tre stycken) men från detta underlag har det varit 100 % mot elbilar.

Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.

Skulle tro att trafikskolorna blir av med en ganska stor andel av sina inkomster om eleverna inte behöver lära sig köra med manuell låda. Det som är svårt och stressande i början är att ha koll på trafiken och trafikregler samtidigt som man måste ha fokus på koppling och växelspak. Kan eleverna fokusera på trafiken så går ju allt väldigt mycket lättare och snabbare. Att backa med en elbil är lättare också. Allt är lättare.

Körde en fossilbil nu. Har inte kört en på länge.
Fossilbilen känns farlig.
Mycket man ska hålla rätt på som är distraherande.
Ta start i backe tex. omöjligt att bränna kopplingen eller få motorstopp i en elbil.
Dessutom blir man stressad av att måste varva upp i en fossilbil för att inte riskera motorstopp.

Kökörning i en rejäl uppförsbacke är inte kul i en gammal manuellt växlad fossilbil.
Det där låter ungefär lika övertygande som kamraterna som låtsades ha glömt vissa svenska ord efter ett halvår på lagerarbete i Norge.
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Problem för AP i USA?

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Sitter på handledarutbildning innan barnen ska börja övningsköra.

Tror ni inte läraren tog upp olyckan i USA som exempel på vad som kan hända när självkörande bilar inte fungerar? :roll:

Två barn och fru fick hålla mig tillbaka från att omvandla lektionen till debattafton :x
Har märkt att trafikskolor ofta är negativt inställda till elbilar och självkörande elbilar lär inte göra saken bättre. Har inte så stort undersökningsunderlag (tre stycken) men från detta underlag har det varit 100 % mot elbilar.

Dragläge, växling, ekodriving, avgaser, kontroll av bilen, service m.m. ändras eller försvinner så det betyder att de måste anpassa sig. Vet inte om det är orsaken till att de som jag stött på är negativt inställda.

Skulle tro att trafikskolorna blir av med en ganska stor andel av sina inkomster om eleverna inte behöver lära sig köra med manuell låda. Det som är svårt och stressande i början är att ha koll på trafiken och trafikregler samtidigt som man måste ha fokus på koppling och växelspak. Kan eleverna fokusera på trafiken så går ju allt väldigt mycket lättare och snabbare. Att backa med en elbil är lättare också. Allt är lättare.

Körde en fossilbil nu. Har inte kört en på länge.
Fossilbilen känns farlig.
Mycket man ska hålla rätt på som är distraherande.
Ta start i backe tex. omöjligt att bränna kopplingen eller få motorstopp i en elbil.
Dessutom blir man stressad av att måste varva upp i en fossilbil för att inte riskera motorstopp.

Kökörning i en rejäl uppförsbacke är inte kul i en gammal manuellt växlad fossilbil.
Säkert inte så kul i en gammal elbil heller :p
Skärmbild 2021-05-12 104053.jpg
Skriv svar