Köpa loss leasingbil
Moderator: Redaktion
Re: Köpa loss leasingbil
Jag har nu märkt att leasingavgiften för vår 4 år gamla e-Golf är faktiskt högre än för min sprillans nya Ioniq5. Jag har lite svårt att förstå hur det kan bli så, men jag misstänker att leasingräntan för Golfen är skyhög. Det står ingenstans, så jag vet inte. Men det är faktiskt enda förklaringen jag har. Lite pinsamt att jag inte märkt det tidigare, men jämfört med mina tidigare bilar (Model S, e-tron) var e-Golfen alltid jättebillig. Jag såg ingen anledning att ifrågasätta det.
Hursomhelst, jag funderar på att köpa ut den. Alltså inte jag privat, utan mitt företag. Jag vet, jag får fortsätta betala förmånsskatt, men det är inte mycket för en e-Golf. Och halva momsen får jag inte heller dra då. Det vet jag. Men det gör inget.
Frågan som ställs nu är hur det blir med försäkringen. Bilen byter ju officiellt ägare. Men den är ju redan försäkrad på mitt AB. Fortlöper försäkringen bara, eller måste jag teckna en ny när mitt AB har blivit ägare till bilen? Kanske en självklarhet, men jag har aldrig gjort detta förut.
Edit. Jag har räknat ut räntan nu. Den ligger på 5,45%. Galet.
Hursomhelst, jag funderar på att köpa ut den. Alltså inte jag privat, utan mitt företag. Jag vet, jag får fortsätta betala förmånsskatt, men det är inte mycket för en e-Golf. Och halva momsen får jag inte heller dra då. Det vet jag. Men det gör inget.
Frågan som ställs nu är hur det blir med försäkringen. Bilen byter ju officiellt ägare. Men den är ju redan försäkrad på mitt AB. Fortlöper försäkringen bara, eller måste jag teckna en ny när mitt AB har blivit ägare till bilen? Kanske en självklarhet, men jag har aldrig gjort detta förut.
Edit. Jag har räknat ut räntan nu. Den ligger på 5,45%. Galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa loss leasingbil
Jag vill minnas att jag bara fortsatte med samma försäkring på dom två jag gjort lika på
Ligger inte amorteringen lite högt på golfen också? => högre månadsavgift…
Ligger inte amorteringen lite högt på golfen också? => högre månadsavgift…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa loss leasingbil
Om du har så hög leasingavgift redan på e-golfen och du är redo att betala samma förmånsvärde på en 4 år gammal bil som du gör på en ny så kan du ju lika gärna leasa en nyare e-golf till i stort sett samma förmånsvärde?mati skrev:Jag har nu märkt att leasingavgiften för vår 4 år gamla e-Golf är faktiskt högre än för min sprillans nya Ioniq5. Jag har lite svårt att förstå hur det kan bli så, men jag misstänker att leasingräntan för Golfen är skyhög. Det står ingenstans, så jag vet inte. Men det är faktiskt enda förklaringen jag har. Lite pinsamt att jag inte märkt det tidigare, men jämfört med mina tidigare bilar (Model S, e-tron) var e-Golfen alltid jättebillig. Jag såg ingen anledning att ifrågasätta det.
Hursomhelst, jag funderar på att köpa ut den. Alltså inte jag privat, utan mitt företag. Jag vet, jag får fortsätta betala förmånsskatt, men det är inte mycket för en e-Golf. Och halva momsen får jag inte heller dra då. Det vet jag. Men det gör inget.
Frågan som ställs nu är hur det blir med försäkringen. Bilen byter ju officiellt ägare. Men den är ju redan försäkrad på mitt AB. Fortlöper försäkringen bara, eller måste jag teckna en ny när mitt AB har blivit ägare till bilen? Kanske en självklarhet, men jag har aldrig gjort detta förut.
Edit. Jag har räknat ut räntan nu. Den ligger på 5,45%. Galet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Köpa loss leasingbil
Det är dyrare förmånsvärde på nyare e-Golfar. Och jag ser inte varför jag skulle byta ut en felfri bil mot en likadan som kanske inte är felfri. Den är faktiskt biilig i förmån. Det är fortfarande lönsamt att ha den kvar i företaget och betala förmånsskatt några år till.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa loss leasingbil
Vet inte 180k kanske. Eller det beror på vad du menar. Det går för 225-250k på blocket.Bjelke skrev:Vad är marknadsvärdet på den nu ungefär?
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa loss leasingbil
Oj jaha, ja då kanske det inte är läge att köpa ut den privat ännu….
Tänkte först att det borde kunna bli någorlunda attraktivt redan men men…
Tänkte först att det borde kunna bli någorlunda attraktivt redan men men…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa loss leasingbil
Jag frågade i våras, och ville ha en så låg värdering som möjligt. Och då var de inte beredda att värdera den lägre än 200-220k. De ligger där nånstans, fortfarande alltså.Bjelke skrev:Oj jaha, ja då kanske det inte är läge att köpa ut den privat ännu….
Tänkte först att det borde kunna bli någorlunda attraktivt redan men men…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa loss leasingbil
Det låter ju ganska högt men jag har dålig koll egentligen…mati skrev:Jag frågade i våras, och ville ha en så låg värdering som möjligt. Och då var de inte beredda att värdera den lägre än 200-220k. De ligger där nånstans, fortfarande alltså.Bjelke skrev:Oj jaha, ja då kanske det inte är läge att köpa ut den privat ännu….
Tänkte först att det borde kunna bli någorlunda attraktivt redan men men…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa loss leasingbil
Den kostade 430k som ny. Strax under 50% efter 36 månader är väl inte högt?Bjelke skrev:Det låter ju ganska högt men jag har dålig koll egentligen…mati skrev:Jag frågade i våras, och ville ha en så låg värdering som möjligt. Och då var de inte beredda att värdera den lägre än 200-220k. De ligger där nånstans, fortfarande alltså.Bjelke skrev:Oj jaha, ja då kanske det inte är läge att köpa ut den privat ännu….
Tänkte först att det borde kunna bli någorlunda attraktivt redan men men…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa loss leasingbil
Ok! Det är ett lotteri med förmånsvärdena mellan tillverkningsåren.mati skrev:Det är dyrare förmånsvärde på nyare e-Golfar. Och jag ser inte varför jag skulle byta ut en felfri bil mot en likadan som kanske inte är felfri. Den är faktiskt biilig i förmån. Det är fortfarande lönsamt att ha den kvar i företaget och betala förmånsskatt några år till.
Kommer ihåg när jag hade min gamla Volvo XC60 (inte senaste modellen) så tog kollegan sedan ut en likadan fast året efter (samma bil/utrusning) men hans förmånsvärde var nästan 1000kr/mån lägre än min
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Köpa loss leasingbil
Så är det tyvärr. Men som sagt, jag ser hursomhelst ingen anledning att byta bort e-Golfen. Det är inget fel på den. Vi funderade på att skaffa en ny när de reades ut i samband med ID3-försäljningsstarten. Men det var samma resonemang där. Varför skulle vi göra det? Den är helt krångelfri och jättefin. Finns ingen anledning att byta bort den mot en likadan. Det hade varit en annan sak om nyare modeller hade haft ett större batteri, men det har de ju inte.Nect skrev:Ok! Det är ett lotteri med förmånsvärdena mellan tillverkningsåren.mati skrev:Det är dyrare förmånsvärde på nyare e-Golfar. Och jag ser inte varför jag skulle byta ut en felfri bil mot en likadan som kanske inte är felfri. Den är faktiskt biilig i förmån. Det är fortfarande lönsamt att ha den kvar i företaget och betala förmånsskatt några år till.
Kommer ihåg när jag hade min gamla Volvo XC60 (inte senaste modellen) så tog kollegan sedan ut en likadan fast året efter (samma bil/utrusning) men hans förmånsvärde var nästan 1000kr/mån lägre än min
Nej, jag kommer lösa leasingen nu, då är det min (eller företagets) bil och jag kan göra vad jag vill med den. Så får vi köra den ett tag till. Det finns ingen bil just nu som jag skulle vilja ha istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa loss leasingbil
Shit! Vad var det för bilförsäljare och bank som kör med sådan ockerränta?mati skrev:Jag har nu märkt att leasingavgiften för vår 4 år gamla e-Golf är faktiskt högre än för min sprillans nya Ioniq5. Jag har lite svårt att förstå hur det kan bli så, men jag misstänker att leasingräntan för Golfen är skyhög. Det står ingenstans, så jag vet inte. Men det är faktiskt enda förklaringen jag har. Lite pinsamt att jag inte märkt det tidigare, men jämfört med mina tidigare bilar (Model S, e-tron) var e-Golfen alltid jättebillig. Jag såg ingen anledning att ifrågasätta det.
Hursomhelst, jag funderar på att köpa ut den. Alltså inte jag privat, utan mitt företag. Jag vet, jag får fortsätta betala förmånsskatt, men det är inte mycket för en e-Golf. Och halva momsen får jag inte heller dra då. Det vet jag. Men det gör inget.
Frågan som ställs nu är hur det blir med försäkringen. Bilen byter ju officiellt ägare. Men den är ju redan försäkrad på mitt AB. Fortlöper försäkringen bara, eller måste jag teckna en ny när mitt AB har blivit ägare till bilen? Kanske en självklarhet, men jag har aldrig gjort detta förut.
Edit. Jag har räknat ut räntan nu. Den ligger på 5,45%. Galet.
Tyvärr tappat du att dra halva momsen som du påpekar. Jag tycker du skall prata med din revisor innan du ändrar upplägget. De brukar vara bra på att räkna på sådant här och kan komma med goda råd.
Vad har du numera för månadskostnad från leasingbolaget (med full moms)?
Försäkringen behöver du inte ändra eftersom den står kvar på ditt AB.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Köpa loss leasingbil
Det är VW finans. Strax under 5000kr/mån med full moms. Jag får nog skylla mig själv lite, det är nog så att jag förmodligen aldrig kollade upp räntan. Jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag tyckte då att det var ganska billigt, jämfört med att leasa bilen privat (för 6300kr/mån !!!), och framförallt jämfört med min dåvarande Model S som kostade typ det dubbla i leasing. Samma med e-tron. Den kostade så mycket mer att Golfen såg ut som ett klipp i jämförelse. Jag hade dålig koll helt enkelt. Man lär sig av sina misstag. Till mitt försvar så får jag säga att jag fick bara 40k i SMBP för Golfen och så lade en ganska beskedlig kontantinsats samt bestämde ett lågt restvärde på 40% efter 3 år. Då blir det svårare att jämföra när man bara tittar på leasingfakturan varje månad.martinot skrev:Shit! Vad var det för bilförsäljare och bank som kör med sådan ockerränta?
Tyvärr tappat du att dra halva momsen som du påpekar. Jag tycker du skall prata med din revisor innan du ändrar upplägget. De brukar vara bra på att räkna på sådant här och kan komma med goda råd.
Vad har du numera för månadskostnad från leasingbolaget (med full moms)?
Försäkringen behöver du inte ändra eftersom den står kvar på ditt AB.
Men du har helt rätt i att jag ska kolla med min redovisningskille. Halva momsen tappar man förvisso. Men restvärdet är nu strax under 30%. Jag kan ändå inte fortsätta leasa den hur länge som helst, för då kan SKV komma på idén att det är ett kreditköp och så får man betala hela momsen på hela bilen. Obra.
Alternativet som min redovisningskille har föreslagit redan förra året är att köpa loss bilen privat med en aktieutdelning. Det är alternativet jag har, förutsatt att det finns utrymme för en så pass stor utdelning, och det vet jag inte. Om man gör så blir mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och restvärdet en vinst i företaget som man återigen kan ta utdelning på. Det blir lite kaka på kaka och jag hänger inte med riktigt hur bra eller dåligt det upplägget är, och om ett ens går. Han får helt enkelt räkna på det och förklara för mig på ett sätt som jag begriper.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa loss leasingbil
Låter som din revisor har mycket god koll på detta och bra förslag. Ta det vidare med honom, och eftersom detta är en av de bilar ni är mest nöjda med så ser jag ingen vits att byta den om ni inte hittat något fantastiskt mycket bättre i klassen.mati skrev:Det är VW finans. Strax under 5000kr/mån med full moms. Jag får nog skylla mig själv lite, det är nog så att jag förmodligen aldrig kollade upp räntan. Jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag tyckte då att det var ganska billigt, jämfört med att leasa bilen privat (för 6300kr/mån !!!), och framförallt jämfört med min dåvarande Model S som kostade typ det dubbla i leasing. Samma med e-tron. Den kostade så mycket mer att Golfen såg ut som ett klipp i jämförelse. Jag hade dålig koll helt enkelt. Man lär sig av sina misstag. Till mitt försvar så får jag säga att jag fick bara 40k i SMBP för Golfen och så lade en ganska beskedlig kontantinsats samt bestämde ett lågt restvärde på 40% efter 3 år. Då blir det svårare att jämföra när man bara tittar på leasingfakturan varje månad.martinot skrev:Shit! Vad var det för bilförsäljare och bank som kör med sådan ockerränta?
Tyvärr tappat du att dra halva momsen som du påpekar. Jag tycker du skall prata med din revisor innan du ändrar upplägget. De brukar vara bra på att räkna på sådant här och kan komma med goda råd.
Vad har du numera för månadskostnad från leasingbolaget (med full moms)?
Försäkringen behöver du inte ändra eftersom den står kvar på ditt AB.
Men du har helt rätt i att jag ska kolla med min redovisningskille. Halva momsen tappar man förvisso. Men restvärdet är nu strax under 30%. Jag kan ändå inte fortsätta leasa den hur länge som helst, för då kan SKV komma på idén att det är ett kreditköp och så får man betala hela momsen på hela bilen. Obra.
Alternativet som min redovisningskille har föreslagit redan förra året är att köpa loss bilen privat med en aktieutdelning. Det är alternativet jag har, förutsatt att det finns utrymme för en så pass stor utdelning, och det vet jag inte. Om man gör så blir mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och restvärdet en vinst i företaget som man återigen kan ta utdelning på. Det blir lite kaka på kaka och jag hänger inte med riktigt hur bra eller dåligt det upplägget är, och om ett ens går. Han får helt enkelt räkna på det och förklara för mig på ett sätt som jag begriper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Köpa loss leasingbil
Nej, byta ska vi definitivt inte. Dessutom är den ju 4 år nu. Det är nu den börjar bli riktigt billig. Det är nästan lite tråkigt att den är så bra och tillförlitlig. Man törs helt enkelt inte att göra sig av med den. Risken att man skulle ångra det efteråt är alldeles för stor. Vi får väl vänta tills den börjar kräva verkstadsbesök. Då blir det lättare.martinot skrev:Låter som din revisor har mycket god koll på detta och bra förslag. Ta det vidare med honom, och eftersom detta är en av de bilar ni är mest nöjda med så ser jag ingen vits att byta den om ni inte hittat något fantastiskt mycket bättre i klassen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa loss leasingbil
Jag har försökt räkna ut en slags brytpunkt när det är dags att köpa ut en bil privat men det är komplicerat.
Har dock kommit fram till följande grundregel för break even: Värdeminskning + halva omkostnaden (reparation, service, däck, tillbehör...) ska vara samma som förmånsvärde brutto.
Lustigt nog befinner sig min bil ganska precis på brytpunkten nu. Men då detta inte direkt är nån exakt vetenskap eftersom det är svårt att spå framtida värdeminskning så känns det enklast och säkrast att behålla den på firman åtminstone ett år till.
Att köpa ut den till företaget känns inte aktuellt öht. Visst slipper man betala räntan men man får inte dra halva momsen och man låser pengarna i bilen och kan inte få avkastning av de på annat håll.
Har dock kommit fram till följande grundregel för break even: Värdeminskning + halva omkostnaden (reparation, service, däck, tillbehör...) ska vara samma som förmånsvärde brutto.
Lustigt nog befinner sig min bil ganska precis på brytpunkten nu. Men då detta inte direkt är nån exakt vetenskap eftersom det är svårt att spå framtida värdeminskning så känns det enklast och säkrast att behålla den på firman åtminstone ett år till.
Att köpa ut den till företaget känns inte aktuellt öht. Visst slipper man betala räntan men man får inte dra halva momsen och man låser pengarna i bilen och kan inte få avkastning av de på annat håll.
Re: Köpa loss leasingbil
Det var ganska dyr leasingavgift, men kan vara att när den ursprungliga leasingen gått ut så fortsatte den med bibehållen avgift? Så brukar Volvofinans hantera det om leasingen fortsätter löpande utan bindningstid.mati skrev:Det är VW finans. Strax under 5000kr/mån med full moms. Jag får nog skylla mig själv lite, det är nog så att jag förmodligen aldrig kollade upp räntan. Jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag tyckte då att det var ganska billigt, jämfört med att leasa bilen privat (för 6300kr/mån !!!), och framförallt jämfört med min dåvarande Model S som kostade typ det dubbla i leasing. Samma med e-tron. Den kostade så mycket mer att Golfen såg ut som ett klipp i jämförelse. Jag hade dålig koll helt enkelt. Man lär sig av sina misstag. Till mitt försvar så får jag säga att jag fick bara 40k i SMBP för Golfen och så lade en ganska beskedlig kontantinsats samt bestämde ett lågt restvärde på 40% efter 3 år. Då blir det svårare att jämföra när man bara tittar på leasingfakturan varje månad.martinot skrev:Shit! Vad var det för bilförsäljare och bank som kör med sådan ockerränta?
Tyvärr tappat du att dra halva momsen som du påpekar. Jag tycker du skall prata med din revisor innan du ändrar upplägget. De brukar vara bra på att räkna på sådant här och kan komma med goda råd.
Vad har du numera för månadskostnad från leasingbolaget (med full moms)?
Försäkringen behöver du inte ändra eftersom den står kvar på ditt AB.
Men du har helt rätt i att jag ska kolla med min redovisningskille. Halva momsen tappar man förvisso. Men restvärdet är nu strax under 30%. Jag kan ändå inte fortsätta leasa den hur länge som helst, för då kan SKV komma på idén att det är ett kreditköp och så får man betala hela momsen på hela bilen. Obra.
Alternativet som min redovisningskille har föreslagit redan förra året är att köpa loss bilen privat med en aktieutdelning. Det är alternativet jag har, förutsatt att det finns utrymme för en så pass stor utdelning, och det vet jag inte. Om man gör så blir mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och restvärdet en vinst i företaget som man återigen kan ta utdelning på. Det blir lite kaka på kaka och jag hänger inte med riktigt hur bra eller dåligt det upplägget är, och om ett ens går. Han får helt enkelt räkna på det och förklara för mig på ett sätt som jag begriper.
Nu när min bonus kommit betalar jag ca 5600:-
Inkl moms i leasing+försäkring för min e-tron 55 s-line med advanced paketet (har inte betalat någon första förhöjda leasingavgift.)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Köpa loss leasingbil
Är det finansiell leasing så är det mesta av leasingavgiften en amortering så för att avgöra om det är dyrt eller inte så måste man väga kostnaden mot amorteringstakten.Nect skrev:Det var ganska dyr leasingavgift, men kan vara att när den ursprungliga leasingen gått ut så fortsatte den med bibehållen avgift? Så brukar Volvofinans hantera det om leasingen fortsätter löpande utan bindningstid.mati skrev:Det är VW finans. Strax under 5000kr/mån med full moms. Jag får nog skylla mig själv lite, det är nog så att jag förmodligen aldrig kollade upp räntan. Jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag tyckte då att det var ganska billigt, jämfört med att leasa bilen privat (för 6300kr/mån !!!), och framförallt jämfört med min dåvarande Model S som kostade typ det dubbla i leasing. Samma med e-tron. Den kostade så mycket mer att Golfen såg ut som ett klipp i jämförelse. Jag hade dålig koll helt enkelt. Man lär sig av sina misstag. Till mitt försvar så får jag säga att jag fick bara 40k i SMBP för Golfen och så lade en ganska beskedlig kontantinsats samt bestämde ett lågt restvärde på 40% efter 3 år. Då blir det svårare att jämföra när man bara tittar på leasingfakturan varje månad.martinot skrev:Shit! Vad var det för bilförsäljare och bank som kör med sådan ockerränta?
Tyvärr tappat du att dra halva momsen som du påpekar. Jag tycker du skall prata med din revisor innan du ändrar upplägget. De brukar vara bra på att räkna på sådant här och kan komma med goda råd.
Vad har du numera för månadskostnad från leasingbolaget (med full moms)?
Försäkringen behöver du inte ändra eftersom den står kvar på ditt AB.
Men du har helt rätt i att jag ska kolla med min redovisningskille. Halva momsen tappar man förvisso. Men restvärdet är nu strax under 30%. Jag kan ändå inte fortsätta leasa den hur länge som helst, för då kan SKV komma på idén att det är ett kreditköp och så får man betala hela momsen på hela bilen. Obra.
Alternativet som min redovisningskille har föreslagit redan förra året är att köpa loss bilen privat med en aktieutdelning. Det är alternativet jag har, förutsatt att det finns utrymme för en så pass stor utdelning, och det vet jag inte. Om man gör så blir mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och restvärdet en vinst i företaget som man återigen kan ta utdelning på. Det blir lite kaka på kaka och jag hänger inte med riktigt hur bra eller dåligt det upplägget är, och om ett ens går. Han får helt enkelt räkna på det och förklara för mig på ett sätt som jag begriper.
Nu när min bonus kommit betalar jag ca 5600:-
Inkl moms i leasing+försäkring för min e-tron 55 s-line med advanced paketet (har inte betalat någon första förhöjda leasingavgift.)
Re: Köpa loss leasingbil
Min redovisningskille menade att det är bäst att företaget köper ut bilen om jag inte vill fortsätta betala den dyra räntan. Att köpa den privat är inte aktuellt, det finns inget utrymme för en så stor utdelning. Dessutom är förmånsvärdet så lågt att det inte är lönsamt att ha den privat. Enbart däcken som den äter rätt så flitigt är nästan skäl nog att behålla den i företaget skulle jag tro. Det där med momsen är en sån sak som faktiskt har blivit ett litet bekymmer. Jag kör nämligen inte 100 mil i tjänsten längre. Inte med Golfen i alla fall. Så om man är riktigt petig så får jag inte dra halva momsen ändå. Det går såklart alltid att skrapa ihop några mil. Men jag gillar inte att jag måste göra det för andra året i rad nu.
Finns det nån nackdel med att bilen blir momssmittad? Spelar det någon roll vid en eventuell försäljning? Inte för en så pass "gammal" bil väl?
Finns det nån nackdel med att bilen blir momssmittad? Spelar det någon roll vid en eventuell försäljning? Inte för en så pass "gammal" bil väl?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Köpa loss leasingbil
Hur i hela friden lyckas du med det? Jag betalade närmare 8000kr/mån för min e-tron 55 Proline i leasing och försäkring. Och då hade jag ändå lagt en första förhöjda på 250k. Restvärde satt på 53%.Nect skrev:Nu när min bonus kommit betalar jag ca 5600:-
Inkl moms i leasing+försäkring för min e-tron 55 s-line med advanced paketet (har inte betalat någon första förhöjda leasingavgift.)
Nu med facit i hand vet jag att bara värdeminskningen låg på 12500kr/månad, miljöbonusen redan inräknad. Försäkring och ränta tillkommer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14