Norska vinterdäck FRIGUS?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

jonteA
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 nov 2021 19:01

Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av jonteA »

Någon som har erfarenhet av den norska däcksfirman Megahjul och deras lovsång för FRIGUS EV ICE 3 255/45 R19?
Finner inga tester men de säger att det är utvecklat för elbilar och har extra styv stome.

Någon?
Skärmbild 2021-11-10 212833.jpg
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av kenjon »

Jag har beställt, men de verkar inte finnas i lager än (Model Y).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
DCF
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2018 08:34

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av DCF »

Jag har också beställt, 19’ till Y. Enligt hemsidan verkar de leverera från den 15 november.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av kenjon »

Fick mina idag, men mycket trafik så jag kunde inte testa så mycket.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av fraggan »

Jag är inte 100% säker men har för mig att Frigus är efterföljaren på Nereus? Teslabjörn hade Nereus på sin M3 och var mycket nöjd, de har väldigt bra fäste på snö. Jag köpte själv Nereus förra hösten ifrån Megahjul Fredrikstad. Inga problem, de hade dock 70-80% rabatt på däck och fälg inkl tpms. Jag kör med dem på just nu, ska dock byta bil snart och då beställde jag med dubbfria ifrån tesla iom de bytt till BT sensorer så mina passar inte längre och denna gång orkar jag inte krångla med att åka till Norge.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av Willerud »

Jag beställde Frigus EV ICE 3 till en MX (staggered). Har kört två dagar med dom nu, so far är det en fröjd för örat på den grova asfalt vi har i svenska vägar (med tvivelaktigt underhåll).

Riktigt test i snö och isiga förhållanden återstår. Får uppdatera igen om två veckor.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Sandalninjan
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 nov 2021 16:41

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av Sandalninjan »

Hur gick det? Var ni nöjda med däcket? Passar de på originalfälgen?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av Dexter86 »

fraggan skrev:
Jag är inte 100% säker men har för mig att Frigus är efterföljaren på Nereus? Teslabjörn hade Nereus på sin M3 och var mycket nöjd, de har väldigt bra fäste på snö. Jag köpte själv Nereus förra hösten ifrån Megahjul Fredrikstad. Inga problem, de hade dock 70-80% rabatt på däck och fälg inkl tpms. Jag kör med dem på just nu, ska dock byta bil snart och då beställde jag med dubbfria ifrån tesla iom de bytt till BT sensorer så mina passar inte längre och denna gång orkar jag inte krångla med att åka till Norge.
När man åker dit och hämtar, priserna är ju utan moms osv då eftersom vi bor i Sverige (sen ska man väl egentligen kanske deklarera skiten osv så d läggs på rätt) är det priset utan man betalar sen är det bara köra hem o se glad ut ?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av Klintan »

Dexter86 skrev:
fraggan skrev:
Jag är inte 100% säker men har för mig att Frigus är efterföljaren på Nereus? Teslabjörn hade Nereus på sin M3 och var mycket nöjd, de har väldigt bra fäste på snö. Jag köpte själv Nereus förra hösten ifrån Megahjul Fredrikstad. Inga problem, de hade dock 70-80% rabatt på däck och fälg inkl tpms. Jag kör med dem på just nu, ska dock byta bil snart och då beställde jag med dubbfria ifrån tesla iom de bytt till BT sensorer så mina passar inte längre och denna gång orkar jag inte krångla med att åka till Norge.
När man åker dit och hämtar, priserna är ju utan moms osv då eftersom vi bor i Sverige (sen ska man väl egentligen kanske deklarera skiten osv så d läggs på rätt) är det priset utan man betalar sen är det bara köra hem o se glad ut ?
Man betalar med norsk moms...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av gasgaraget »

Jag har betalat norsk moms över disk på de däck jag lagt om på plats. Nereus dubbfria är väldigt mjuka och har bra fäste även på underkylt regn. (Blöt is)
Nackdelen med det borde vara undanmanöver på torr asfalt men inget jag reagerat på. Däremot det enda däck jag fått pyspunka på på många år. Det var en metallbit som tryckts rakt in. Däckfirman fick lägga en lapp på insidan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
AndreasM
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 dec 2020 13:47

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av AndreasM »

Nu när våren börjar närma sig kanske ni som har skaffat Frigus kan delge hur erfarenheterna under vintern har varit med dessa däck?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av Willerud »

Jag bör väl undvika att recensera ett vinterdäck när säsongens vinterväglag bestod av tre dagar julfirande i Vimmerby och en vecka sportlov i Trysil.
Köpte Frigus huvudsakligen för att de skulle vara tysta, och tysta är de. Så pass tysta att jag direkt längtar tillbaka, nu när sommarsulorna kom på.

Ser att jag missat frågan om de passar på orginalfälgen.
Jadå, kör med 20" orginalfälgar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av LarsL »

Går fyra hjul in i bagaget på bilen eller måste sätena fällas?
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Norska vinterdäck FRIGUS?

Inlägg av Willerud »

LarsL skrev:
Går fyra hjul in i bagaget på bilen eller måste sätena fällas?
Har inte ens försökt... fäller alltid sätet, dock kan 40% delen vara uppe om man kör runt med barnstol etc.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Skriv svar