Bättre försäkring än Trygghansa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av galnagunnar »

Hej!

Kommer att hämta ut en MYLR snart och undrar om försäkring. Vet att Trygghansa har insuremytesla men jag tycker inte om Trygghansa generellt. Har sökt sökt på forumet om försäkring och den finns en äldre tråd men jag undrar på nytt om någon hittat en bättre försäkring (dvs inte så mycket krångel), gärna en helförsökring, där man faktiskt behövt använda sig av försäkringen?
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av R2D2 »

Kör Länsförsäkringar och deras merförsäkring, samt med nedsänkt självrisk vid vagnskada.
Nu ligger bilen i ett större försäkringspaket med bolag etc. men tycker att priset är vettigt.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av themax »

galnagunnar skrev:
Hej!

Kommer att hämta ut en MYLR snart och undrar om försäkring. Vet att Trygghansa har insuremytesla men jag tycker inte om Trygghansa generellt. Har sökt sökt på forumet om försäkring och den finns en äldre tråd men jag undrar på nytt om någon hittat en bättre försäkring (dvs inte så mycket krångel), gärna en helförsökring, där man faktiskt behövt använda sig av försäkringen?
Bytte till Watercircles efter första året med TH på vår förra bil (Model 3). Men de kunde inte matcha priset som TH erbjöd för Model Y på långa vägar, så nu är bilen försäkrad hos TH igen. Vi får se efter ett år om det är läge att byta igen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av galnagunnar »

Tack för svaren!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av tslaqqq »

Beror mycket på om du kör privat el företag - företagsförsäkrad bil är klart dyrare o betydligt färre bolag o välja mellan tyckte jag
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

R2D2 skrev:
Kör Länsförsäkringar och deras merförsäkring, samt med nedsänkt självrisk vid vagnskada.
Nu ligger bilen i ett större försäkringspaket med bolag etc. men tycker att priset är vettigt.
Tyvärr går det inte att få reduktion av självrisken på vagnskadegarantin hos Länsförsäkringar på privatägda bilar. :(

Det enda de erbjuder är då helförsäkring vilket gör att premien mer än fördubblas, vilket är väldigt konstigt eftersom LF ändå inte kommer att ta kostnaden för vagnskadan under de 3 första åren. Det enda LF betalar är skillnaden på självrisken. Så prisskillnaden mellan halv och helförsäkring är helt uppåt väggarna när det finns vagnskadegaranti.

Med 2000 mil och Mer-försäkring får jag betala 5.500:- för halvförsäkring, och 11.500:- för helförsäkring.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Jaegaern »

tslaqqq skrev:
Beror mycket på om du kör privat el företag - företagsförsäkrad bil är klart dyrare o betydligt färre bolag o välja mellan tyckte jag
Företagsförsäkrad Tesla är inte dyrare på Trygg-Hansa? Typ precis samma pris exkl. moms
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev:
tslaqqq skrev:
Beror mycket på om du kör privat el företag - företagsförsäkrad bil är klart dyrare o betydligt färre bolag o välja mellan tyckte jag
Företagsförsäkrad Tesla är inte dyrare på Trygg-Hansa? Typ precis samma pris exkl. moms
Det är ingen moms på försäkringar.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Waymoot »

Kollade precis in mitt pris (fick ringa, de har problem på webben tydligen).

Bor i lgh i Stockholmstrakten ej innanför tullarna (låst varmgarage i bottenvåning) 50+år gammal.
Har gamla bilen och hemförsäkring via Länsförsäkringar.

Årskostnad halvförsäkring
Trygghansa inkl 25% rabatt: 7032kr
Länsförsäkringar: 14028kr

Länsförsäkringar verkar inte helt vana vid Teslor, den jag pratade med var tvungen att avbryta samtalet och ringa en intern enhet för att kolla om de ens ville försäkra min bil och hintade att det krävdes låst garage och foto på bilen från alla 4 hörnen, fast jag intygade att bilen var sprillans ny.
Trygghansa brydde sig inte ett dugg om att den kommer stå i låst varmgarage som exempel.

Vet inte ens om det är värt att fortsätta ringa runt, Trygghansa verkar väldigt bra (första året med 25% rabatt).
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Waymoot skrev:
Kollade precis in mitt pris (fick ringa, de har problem på webben tydligen).

Bor i lgh i Stockholmstrakten ej innanför tullarna (låst varmgarage i bottenvåning) 50+år gammal.
Har gamla bilen och hemförsäkring via Länsförsäkringar.

Årskostnad halvförsäkring
Trygghansa inkl 25% rabatt: 7032kr
Länsförsäkringar: 14028kr

Länsförsäkringar verkar inte helt vana vid Teslor, den jag pratade med var tvungen att avbryta samtalet och ringa en intern enhet för att kolla om de ens ville försäkra min bil och hintade att det krävdes låst garage och foto på bilen från alla 4 hörnen, fast jag intygade att bilen var sprillans ny.
Trygghansa brydde sig inte ett dugg om att den kommer stå i låst varmgarage som exempel.

Vet inte ens om det är värt att fortsätta ringa runt, Trygghansa verkar väldigt bra (första året med 25% rabatt).
Det är nog en lokal företeelse eller bara ett stolpskott du fått prata med. Jag har haft LF Skåne så länge jag haft Tesla.
Får som sagt halvförsäkring inkl. MER-försäkring för 5.500:- hos Länsförsäkringar på min MYP.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av bylund »

Som vanligt gäller att LF är en massa bolag med lite olika regler, så det är viktigt att nämna vilket regionalt LF-bolag man pratar om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
galnagunnar
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 apr 2022 20:02

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av galnagunnar »

LF Sörmland erbjöd för 2500 mil (företagsbild):
- Helförsäkring inkl mer-försäkring: 26k
- Halvförsäkring inkl mer-försäkring: 10k

Eftersom att bilen är ny så borde en halvförsäkring räcka då de 3 första åren har man ju vagnskadegaranti.

Trygghansa erbjöd halvförsäkring inkl. 25 % rabatt första året, 6200 kr. Det är ju 5k avdrag för självrisken för vagnskada de 3 första åren.

Jag tycker generellt inte om TH men de verkar ha mer erfarenhet med Tesla eller har de andra försäkringsbolagen kommit ikapp?
Elward
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2023 23:59
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/edward510931

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Elward »

Bumpar tråden då jag söker alternativ till Trygghansa bilförsäkring som jag har idag.

Jag har ställt kundtjänst en fråga vad som gäller när det kommer till hyrbilstillägget under strejken. ( viewtopic.php?p=752257#p752257 )

Fick ett svar efter att ha kontaktat via deras formulär att den avdelningen inte kunde svara på min fråga. Sen har jag bett om kontaktuppgifter till någon som kan svara. Tre gånger. Resultatlöst.

Det duger inte för mig att inte få svar. Jag ställde mig själv frågan om hur ett skadeärende skulle hanteras när bolaget inte svarar på en kunds enkla fråga.

Har redan bytt en egendomsförsäkring från Trygghansa till ett annat bolag av ovan anledning. På min MC och Tesla så är det huvudförfallodag som gäller men kommer byta då.

Det är ett tag kvar tills det är möjligt att byta så nu till min fundering. Är min oro obefogad eller är dem lika bedrövliga på att återkoppla i skadeärenden som kundtjänst är på kundärenden?
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Lurkern »

Har väldigt bra erfarenhet av TH när försäkringar behövt utnyttjas. Men jag är bara en anekdot.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag har bara dåliga erfarenheter av Trygghansa. Riktigt usla om jag ska vara ärlig. Jag har avslutat alla försäkringar hos dem som jag kan, utom på min Model Y. De var det enda bolaget som jag hittade som erbjöd själriskreduktion på vagnskadan. Att ta en helförsäkring hos ett annat bolag blev lite väl dyrt i sammanhanget.

Kommer byta bolag direkt när vagnskadegarantin går ut. På något sjukt sätt ser jag fram emot det, fast att det kommer kosta mer pengar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av pejvic »

Det kan ju vara så att Trygg slutar med bilförsäkringar nu. Efter kidnappningen av Teslan. Om nu inte alla försäkringsbolag förklarar att de tänker likadant förstås. Jag tror inte någon vill ha en bilförsäkring i ett bolag som inte färdigställer bilen som blir påkörd. En sån garanti vill iallafall jag ha när jag väljer bolag. Priset är inte allra viktigast även om det är en sjukt viktig parameter då det sällan händer något.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av SosaTesla »

Så vad är bäst för en ny MYP?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Pontus »

Har ju min inne hos Tesla nu som försäkringsärende och lite fram och tillbaka var det på telefon men den dagen jag pratade med dom typ 4 gånger så svara dom snabbt. En sak att tänka på angående hyrbil via TH är att deras priser, vad jag upplevt, hos hyrbilsfirmorna är typ dubbla priset som man får via bokning på nätet så det lönar sig att lägga ut pengarna själv och sedan få tillbaka 75% mot kvitto.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av dstr »

Jag vill byta bort Trygg Hansa.

Finns det någon som fått hjälp av sitt försäkringsbolag under strejken, att tex få loss bilen från Werksta? Om så, vilket försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av lem »

Jag blir galen på alla företag som vill dränera min plånbok med massa tillägg:

Trygg Hansa:
Massa självriskrabatt och hyrbilstillägg och "insure my tesla"

Priset ökar från 4504 (per år för YLR 4WD) till 6626:- för alla tillägg

Watercircles
Massa självriskminskningar mm
Priset ökar från 6708 (snik) till 7472:- för alla tillägg

Jag tog lägsta priset som var TH för 4,5 kkr. Är det att vara dumsnål?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av jonasl »

Första året brukar TH vara svårslagna prismässigt. Jag brukar också gå på lite högre självrisk och inga onödiga tillägg (har hittills i mitt liv bara använt bilens försäkring en gång, och det var 20 år sen).

Nu på år två så fick jag ett bra erbjudande via M Sverige / Gjensidige men säljaren flaggade själv för att jag nog kommer vilja byta efter första året då priserna skulle gå upp markant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av westerlu77 »

Priserna för en Tesla när det är dags för helförsäkringar är ju helt sjukt. Kollade på 21:a, billigaste kostar 1600:- i månaden. Har haft körkort i snart 30 år. Jag undrar vad teslaägare säger om priserna när det är dags för helförsäkringar?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av SwedishAdvocate »

westerlu77 skrev: 09 feb 2024 16:31
Priserna för en Tesla när det är dags för helförsäkringar är ju helt sjukt. Kollade på 21:a, billigaste kostar 1600:- i månaden. Har haft körkort i snart 30 år. Jag undrar vad teslaägare säger om priserna när det är dags för helförsäkringar?
Vad är det för en Tesla?

Kollat med Sensor, Gjensidige, Motormännen, ICA?

Har dock ingen koll på eventuella skillnader när det gäller villkor som t.ex. åldersavdrag för stora batteriet. Har heller ingen egen erfarenhet av dessa bolag.

Ett inte så gammalt inlägg från en annan tråd:
teslaponken skrev: 29 jan 2024 21:06
Uppdatering. Blev köp av MS P 2020.
Försäkring (hel) för en ung herre från Sthlm som kör 3000mil/år prutades ner till 1833kr/mån.

Sensor.

Så var det med det 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av Dinsdale »

westerlu77 skrev: 09 feb 2024 16:31
Priserna för en Tesla när det är dags för helförsäkringar är ju helt sjukt. Kollade på 21:a, billigaste kostar 1600:- i månaden. Har haft körkort i snart 30 år. Jag undrar vad teslaägare säger om priserna när det är dags för helförsäkringar?
Är i samma sits, 21:a där vagnskadegarantin går ut om några månader.

Jag tyckte det var svindyrt också, men sen kom jag att tänka på att volvon jag hade tidigare (som kostade hälften så mycket i vagnskada som Model 3) även hade årlig service som gick på lika mycket som vagnskadeförsäkringen. Så det blir samma pengar för mig, under förutsättning att Teslan inte börjar kräva en massa oplanerad service.

Se för övrigt till att felanmäla allt du kan komma på i appen innan treårsdagen passerat. Felkoder i bilen dyker upp där automatiskt. Jag fick precis strålkastarna fram bytta för andra gången pga vatten, det hade kostat 3000 eller något om nån månad. Och jag felanmälde även en felkod på laddporten som jag inte ens märkt själv i samma veva.
Model 3 SR+ 18" 2021
westerlu77
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 sep 2021 17:44

Re: Bättre försäkring än Trygghansa

Inlägg av westerlu77 »

Jag hittade en MY long range ifrån 2021 på Blocket. Jag var nyfiken och ringde och kikade med Compricer vilka priser dom kunde erbjuda. Det billigaste var som sagt 1600:- i månaden för helförsäkring vilket jag tycker är helt absurt. Jag förstår att dom första åren med en ny bil är helt ok i pris med halvförsäkring, men sen då? Man kan ju inte köpa ny bil så fort det är dags för helförsäkring? Man får hoppas att Tesla själva släpper en egen försäkring någon gång så att priserna kommer ner på lite vettigare nivåer.
Skriv svar