Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Sebastian+ »

Köpte en M3LR (MIC) -21 i september förra året.
Tycker AP fungerat strålande och varit speciellt imponerad över hur den hanterar landsvägar utan linjer i mitten av vägen.

Har diskuterat detta med en vän som har en MYLR (MIC) -21 levererad i november. Vännen håller inte alls med och tycker AP är rent av dålig på sådana vägar och upplever även att bilen tar ut kurvorna för mycket på tex motorvägar.

Vi har haft helt olika upplevelser.

Jag har nu sålt min M3LR och instället köpt en MYP (MIG). Den har dessvärre inte radar längre om det nu påverkar.

Hur som helst så håller jag helt plötsligt med honom. Bilen har ett helt annat beteende på landsväg utan mittlinje och ligger väldigt nära kanterna/mitträcke i vissa kurvor på motorväg. Precis som min vän upplevt det.

Min M3 höll sig alltid till höger på landsvägarna. Den kunde ”medvetet” köra mer i mitten i vissa partier men åkte tillbaka i egen fil när det kom mötande bilar. Linjerna syntes även i datorn. Kände att den hade full koll.

På exakt samma vägar har min MYP svårt att bestämma sig för om den ska hålla sig till höger och förvänta sig mötande trafik eller om den ska ”rita om” vägen i datorn så att den har hela vägen för sig själv. Den rycker fram och tillbaka för att efter en stund alltid bestämma sig för att den har hela vägen för sig själv(breddar linjerna på skärmen). Lägger sig mitt i vägen och blir förvånad när det kommer mötande trafik. Får helt enkelt stänga av och köra manuellt på vägar som jag i 6-7 månader alltid kört med AP utan problem i alla väder. Även snö…

Även på motorvägen beter sig MYP sämre är vad M3 gjorde. Förtroende har verkligen försvunnit.
Den glider ut och kör väldigt nära linjen. Sedan kommer något ryckigt kast för att komma tillbaka in i filen. Typ som att den fått en Pilot assist från Volvo.


Någon som upplever samma sak eller har någon förklaring/gissning på vad som hänt?

Det är inte bara inbillning för att man sitter högre. Det är verkligen skillnad. Kanske i så fall att kamerorna påverkas av att sitta högre upp. Men känns knepigt.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Xeik »

Det låter ju inte särskilt bra.
Jag är själv lite sugen på att eventuellt byta till MYP, men en sådan sak gör ju att man blir lite fundersam. Är det fler som bytt till MYP från någon 3:a som upplever samma?
För jag är riktigt nöjd med AP i vår nuvarande 3:a. Väldigt stabil och beter sig mycket bra på de allra flesta vägar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av OfarligTesla »

Bara en sådan sak som att vision only inte klarar av att köra i samma hastighet gör att jag är lite skeptisk, senaste ryktena är väl att Tesla skall ta tillbaka radar också så de kanske insåg att det inte gick? Mycket klagomål på vision only från USA också, där de säger att de nya bilarnas AP fungerar sämre. Frågan är vad man för bil man skall köpa istället då.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Sebastian+ »

OfarligTesla skrev:
Bara en sådan sak som att vision only inte klarar av att köra i samma hastighet gör att jag är lite skeptisk, senaste ryktena är väl att Tesla skall ta tillbaka radar också så de kanske insåg att det inte gick? Mycket klagomål på vision only från USA också, där de säger att de nya bilarnas AP fungerar sämre. Frågan är vad man för bil man skall köpa istället då.
Finns förmodligen massor av saker som försämras av det. Men just detta tror jag inte beror på avsaknaden av radar.

Min vän har som sagt en MYLR från Kina med radar. Så skillnaden verkar vara mellan M3 och MY.

Inte beroende på vart den är tillverkad eller om den har radar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Jeppe_E »

Sebastian+ skrev:
OfarligTesla skrev:
Bara en sådan sak som att vision only inte klarar av att köra i samma hastighet gör att jag är lite skeptisk, senaste ryktena är väl att Tesla skall ta tillbaka radar också så de kanske insåg att det inte gick? Mycket klagomål på vision only från USA också, där de säger att de nya bilarnas AP fungerar sämre. Frågan är vad man för bil man skall köpa istället då.
Finns förmodligen massor av saker som försämras av det. Men just detta tror jag inte beror på avsaknaden av radar.

Min vän har som sagt en MYLR från Kina med radar. Så skillnaden verkar vara mellan M3 och MY.

Inte beroende på vart den är tillverkad eller om den har radar.

Nej, jag tror det är mjukvarurelaterat. Jag har både en Model 3 2019 och en MYP. Idag körde jag min Model 3 och den fick lite damp på olika ställen, där jag inte tidigare har upplevt några problem. Sen är ju Tesla Vision ett clusterfuck ändå, med automatiskt helljus och torkare. Men jag har kört för lite med min MY för att kunna göra en rättvis jämförelse.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av malmer »

Upplevde att vår M3 2019 blev lite kass efter en uppdatering men sen skärpte den upp sig igen. Kan ha varit placebo dock. Men gissar att kanske kan det ha med kamerakalibrering att göra.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av BrooklynS »

Senaste uppdateringen har gjort den sämre… nästa blir den troligen bättre igen. Så har det varit sedan hösten 2019…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av mikebike »

Min MYLR Q1 2022 uppför sig precis som min M3LR Q4 2020 gjorde; den håller sig mitt i körfältet oavsett om vägen är rak eller krokig.
De har dessutom precis samma uppförande/problem när vägen går från 1 körfält till 2, bilen vinglar till åt vänster och väljer sedan höger körfält.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av malmer »

Det är alltså uppenbart att det är färgen på lacken som avgör ;)
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Sebastian+ »

malmer skrev:
Det är alltså uppenbart att det är färgen på lacken som avgör ;)
Haha tack! Case closed
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av jonasl »

Ja, upplevde heller aldrig att vår Model 3 med radar fixade vägar utan mittlinje särskilt bra. Lite nojig för att avsaknaden av radar i den nye ska visa sig dåligt i längden, om det återförs så blir ju våra bilar utan något av en citron.

Men å andra sidan, om det inte återinförs så lär ju radarn ändå sluta användas även i bilar som har det, svårt att tro att de underhåller kod för den i det läget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tesla Vision är ett jävla skämt! :evil:

Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?

Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.

Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.

Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av malmer »

Hur ska man kunna använda autopiloten på vinterhalvåret om kamerorna har så dålig mörkerkänslighet att det krävs att man har helljuset på? Speciellt med den usla auto-avbländningen (eller har den blivit bättre?) Slutar AP fungera så fort man får mötande då? Kan man inte köra AP om en annan bil ligger inom synhåll framför en så att helljuset ska vara avstängt? Fattar den ens att helljuset ska vara avstängt då?

Lite orolig över detta för vår kommande MYLR. Autopiloten i vår M3 från 2019 med AP 2.5 funkar ju utmärkt i mörker utan helljus.

Läste nånstans att endel upplevde fantombromsning blivit bättre i 2022.16. Så kanske finns det hopp. Men uppenbart att de skrotade radarn pga komponentbrist/kostnad, inte för att Tesla Vision var bättre, även om den kanske trendar åt det hållet och kanske är bättre framåt hösten eller nästa år.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Tesla Vision är ett jävla skämt! :evil:

Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?

Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.

Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.

Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
Extra skumt eftersom radarn inte har något att göra med just mörkerkörning i sig, och det har ju
som sagt funkat skapligt bra förut (t.o.m. riktigt bra om linjerna är ok), även efter AP1-tiden…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av malmer »

Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av taliz »

malmer skrev:
Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Det är väl just det den inte gör.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Tesla Vision är ett jävla skämt! :evil:

Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?

Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.

Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.

Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
Kanske därför Tesla nu verkar kolla på att använda HD-radar i bilarna? Jag är inte jättesugen på att skaffa en bil med Tesla Vision med tanke på de problemen folk rapporterar om, ifall Tesla faktiskt går över till HD-radar lär utvecklingen för Tesla Vision dö rätt fort.

https://electrek.co/2022/06/08/tesla-fi ... -confused/
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av malmer »

taliz skrev:
malmer skrev:
Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Det är väl just det den inte gör.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
Beror på vad den är anpassad för. Finns olika signalfilter. Verkar som att Teslas ändå på något sätt fixar att se hinder på vägen med radarn eftersom det inte krävs helljus för klassisk autopilot.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Tesla Vision är ett jävla skämt! :evil:

Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?

Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.

Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.

Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
Extra skumt eftersom radarn inte har något att göra med just mörkerkörning i sig, och det har ju
som sagt funkat skapligt bra förut (t.o.m. riktigt bra om linjerna är ok), även efter AP1-tiden…?
Jag skulle vilja säga att AP1 är som bäst i mörker, så länge det är torra vägar.
Dessutom fungerar auto-helljuset alldeles utmärkt. Och AP:n funkar som sagt fint med bara halvljus.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av mikebike »

Farthållaren på min XC60 fungerade utmärkt i snöglopp med minimal sikt. D.v.s. den följde och visualiserade bilar som jag inte kunde se!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
malmer skrev:
Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Det är väl just det den inte gör.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.

En älg är inte statisk.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
taliz skrev:
malmer skrev:
Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Det är väl just det den inte gör.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.

En älg är inte statisk.
En uppstoppad älg är det ;)

Att påstå att radar är dåligt är som att säga att alla mobilkameror är dåliga för man har en mobil från 1997.

Det Tesla haft på sina bilar är designad för enkel cruise-control och AEB, inte något mer. Den är för billig/dåligt för mer avancerade tillämpningar. Dom behöver en radar med bättre upplösning, vilket högst antagligen kommer i HW4.

Jag är fortfarande övertygad om att Tesla dumpade sin radar pga komponent-bristen. Vision-only är en marketing-spin av Elon. Radar behövs för både motljus och mörker.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av OfarligTesla »

Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
Hoppas detta klarnat innan min leverans i Q4...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av malmer »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
Hoppas detta klarnat innan min leverans i Q4...
Det är tillräckligt många bilar ute som inte har radar nu så de kommer inte överge dem. Och HW4 lär inte komma på rätt lång tid. De kommer prioritera HW4 för cybertruck så innan det hamnar i Model Y/3 så är det nog 2024. Och Tesla Vision blir ju hela tiden bättre och bättre. Dock hade man ju gärna fått med de nya kamerorna med högre upplösning som samsung börjar tillverka åt tesla. Men inte klart när de kommer i bruk riktigt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Skriv svar