Telliq / Körjournal / GPS-tracking

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Telliq / Körjournal / GPS-tracking

Inlägg av Danne80 »

Hej på er,

Har en GPS inkopplad, enligt bild, för att logga alla mina körningar i körjournal via Telliq. På tidigare bilar, som inte varit elbilar, så har GPSn haft matning hela tiden oavsett om bilen är igång eller inte. Men nu när den sitter i min MY LR så får jag hela tiden meddelanden om att den tappat strömförsörjningen efter att bilen stängts av. Det dröjer kanske 30min-1tim innan jag får meddelandet. Ska väl tillägga att det är samma GPS modul som jag använt i tidigare bilar så jag tror inte det är den som nu är trasig.

Någon som vet om matningen till porten på bild bara har matning så länge bilen "är igång"?

Någon annan som samma lösning från Telliq som fått det att fungera bra?
Tesla_Club.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Telliq / Körjournal / GPS-tracking

Inlägg av spacecoin »

Bilen stänger av 12v uttag efter en stund så den är parkerad. Det finns lite info hur folk gjort för att få 12v 24/7 här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ct.236644/

Jag har inte testat själv, men det finns ju t ex sådana här:


Med säkring och allt. Du kanske inte vill ha ett cigg uttag, men konceptet borde kunna funka. Lägg GPS:en vid 12v batteriet?
Användarvisningsbild
Danne80
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 feb 2022 13:09

Re: Telliq / Körjournal / GPS-tracking

Inlägg av Danne80 »

spacecoin skrev:
Bilen stänger av 12v uttag efter en stund så den är parkerad. Det finns lite info hur folk gjort för att få 12v 24/7 här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ct.236644/

Jag har inte testat själv, men det finns ju t ex sådana här:


Med säkring och allt. Du kanske inte vill ha ett cigg uttag, men konceptet borde kunna funka. Lägg GPS:en vid 12v batteriet?
Tack för länkarna, och svaret, verkar ju inte finnas en självklar lösning till detta…vilket jag hade hoppats. Att dra kablar från batteriet drar jag mig lite för…just nu iaf. Jag får nog köra på ett tag till så jag hittar eventuella fel innan jag börjar pilla, ifall de skulle säga något kring garantin pga av det.

Men ska även ta upp det med firman igen som installerar GPSn, kanske finns någon annan godkänd lösning.

Då hinner jag dessutom se hur mkt fel körjournalen kommer visa pga detta, kanske blir försumbart i långa loppet. Den brukar dock inte vara så snabb att hitta position och börja logga.
Philippeb
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 mar 2022 09:09

Re: Telliq / Körjournal / GPS-tracking

Inlägg av Philippeb »

Jag har kört tidigare Telia Sense körjournal tidigare. Köptes senare upp av Paydrive. Bara kört körjournal (ingen försäkring). Men har inte fått det att funka på min nya Model Y. Inget stöd för elbilar vad det verkar.

Köpte dock en helt fantastisk app, TESSIE som loggar allt, helt sjuk bra!
Loggar alla resor, allt finns med, även sådant man inte egentligen behöver som ändå kan vara kul att se.

Loggar förutom resor även laddning med aktuell kostnad på varje SUC, laddning hemma eller var man lägger in. mm mm.

De tar 59:-/mån, man kan även köpa lifetime för ca 2k

Om någon vill testa så får man en månad gratis utan förpliktelse via länken
https://tessie.app.link/kNH7gdU0wrb
export.png
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Telliq / Körjournal / GPS-tracking

Inlägg av Denke »

Det finns smidiga installationer via 12v batteriet på Tesla.
Tar Max 2-3 minuter att installera exempelvis en ABAX.
Den fungerar dessutom i alla fordon som har ett batteri.
OBD2 kontakten stängs i vissa bilar dessutom av när bilen är i rullning.

Vill man ha en 100% fungerande lösning är det antingen en batterikoppling eller integration med bilen.
Det är väldigt få leverantörer på marknaden som har lyckats med den bedriften.
I Mach E t.ex är det omöjligt att få en OBD2 lösning att fungera.
37398B14-BE75-4224-B925-D68CF6286BAB.jpeg
202741F9-2008-4DBB-8F65-72DF34D566F7.jpeg
Skriv svar