Astigmatisk avimning
Moderator: Redaktion
Astigmatisk avimning
Men…ärligt…vilket skämt!
Kan man inte stänga av eländet??
Full värme tills man storknar. Förut kunde uppdateringarna kännas som förbättringar (ibland). Nu drar jag mig för att ladda ner alla dumma konstigheter. Kan de (Tesla) inte bara låta våra bilar vara ifred? Som det är nu blir de bara sämre och sämre för varje ny idé utvecklarna får för sig. Jag har lärt mig att man inte ska laga något som är helt.
(Ja, jag vet att jag stavat fel i trådnamnet - det är meningen)
Kan man inte stänga av eländet??
Full värme tills man storknar. Förut kunde uppdateringarna kännas som förbättringar (ibland). Nu drar jag mig för att ladda ner alla dumma konstigheter. Kan de (Tesla) inte bara låta våra bilar vara ifred? Som det är nu blir de bara sämre och sämre för varje ny idé utvecklarna får för sig. Jag har lärt mig att man inte ska laga något som är helt.
(Ja, jag vet att jag stavat fel i trådnamnet - det är meningen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Astigmatisk avimning
Man måste komplettera med en egen värmefläkt mot fötterna, jag funderar på denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
Eller har Tesla nån egen produkt?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
Eller har Tesla nån egen produkt?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Astigmatisk avimning
För mig stänger avimning av efter 30 - 60 sekunder, men jag har har fortfarande 2022.28.2. Har det blivit värre med senare uppdateringar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Astigmatisk avimning
Jag tycker regleringen av temperatur och luftfördelning alltid varit bristfällig i Teslan, oavsett version av mjukvara. Fördelarna är att värmen kommer väldigt snabbt (behöver inte vänta på att någon kylvätska ska bli varm) samt att det går att både värma och kyla i förväg, via appen. På så vis är klimatanläggningen bra, men finregleringen är inte bra och inte heller avimningen. Men det är som sagt inte en ny brist, enligt min erfarenhet, utan något som jag upplevt sedan bilen levererades för mer än två år sedan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Astigmatisk avimning
Blåser avimning igång rejält och tidigt så kan man få spräckt ruta om inte annat, jag brukar
undvika att köra på full värme på rutan innan bilen/kupén blivit iaf lite varm…
Har man ett ”jobbigt” stenskott så spricker väl rutan ändå förr eller senare men varför skynda på det liksom…
undvika att köra på full värme på rutan innan bilen/kupén blivit iaf lite varm…
Har man ett ”jobbigt” stenskott så spricker väl rutan ändå förr eller senare men varför skynda på det liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Astigmatisk avimning
Köp inte... 12v värmefläktar är rent skräp. Räcker för att värma upp handskfacket på sin höjd. Köp ett par raggsockar istället. Har provat denna och man kan ha den innanför jackan för att värma sig men totalt bortkastat i en bilkupé.MatsH skrev:Man måste komplettera med en egen värmefläkt mot fötterna, jag funderar på denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
Eller har Tesla nån egen produkt?
Re: Astigmatisk avimning
Min bil (M3LR från 2020 utan värmepump) har varit inne hos Teslaverkstaden en gång innan jul för att fixa den envisa finessen "automatisk avimning" (blev garantiärende utan kostnad). Dom bytte en sensor men den avimmar fortfarande onödigt länge när det är minusgrader så bilen ska in igen nästa vecka. Automatiken ska ju fungera automatiskt! Speciellt eftersom den fungerat bra (typ) tidigare.
Jag hoppas att det är fler som felanmäler detta så att det syns i deras statistik.
Jag hoppas att det är fler som felanmäler detta så att det syns i deras statistik.
Re: Astigmatisk avimning
Min bil, Model 3-2020, kör automatisk avimning i minst 15 minuter varje gång nu när det varit 0-8 grader ute i nån månad när klimatet står på auto. Förvärmd 10min eller ej spelar ingen roll. Kör jag mycket längre så börjar den fördela luften mer normalt. Skall det verkligen vara så eller är det nån sensor eller nått som är trasig? Tempsensorn under skärmen har jag jämfört med extern termometer och den verkar visa rätt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Astigmatisk avimning
Jag hade automatisk avimning i morse, men det märktes knappt. När funktionen var ny blåste det som värsta hårfönen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Astigmatisk avimning
Tänkte du på hur länge den var i avimningsmode? Att den gör det en stund, kanske ett par minuter, låter rimligt men inte över 15 minuter.
Gällande flödet så är det ungefär fläkthastighet 7 mindre än en minut, sen rampar den ner till kanske 4. Så det är inte hårfönen som är problemet utan att den bara skickar värmen till rutan. Ansiktet blir varmt, fötterna kalla.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Astigmatisk avimning
Får, som vanligt när temperaturerna kryper nedåt, automatisk avimning i tid och otid. Har aldrig varit med om att det faktiskt varit imma på rutan när automatisk avimning drar igång.
Enda sättet att bli av med eländet verkar vara att byta till manuellt och ändra från enbart uppåtblås till en vettig inställning. Kanske även dra ner fläkthastigheten.
Riktigt störande att det inte bara går att stänga av funktionen, det blir svinvarmt när den går igång.
Enda sättet att bli av med eländet verkar vara att byta till manuellt och ändra från enbart uppåtblås till en vettig inställning. Kanske även dra ner fläkthastigheten.
Riktigt störande att det inte bara går att stänga av funktionen, det blir svinvarmt när den går igång.
Model 3 SR+ 18" 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Astigmatisk avimning
Några 15 minuter var det inte, men det var inte superkallt i morse heller, +4.SkipperO skrev: ↑12 nov 2023 11:53Tänkte du på hur länge den var i avimningsmode? Att den gör det en stund, kanske ett par minuter, låter rimligt men inte över 15 minuter.
Gällande flödet så är det ungefär fläkthastighet 7 mindre än en minut, sen rampar den ner till kanske 4. Så det är inte hårfönen som är problemet utan att den bara skickar värmen till rutan. Ansiktet blir varmt, fötterna kalla.
Jag märkte när den slog av för att det plötsligt blev svalare kring huvudet.
Jag hade kängor med dubbla sockor, två par långkalsonger, dunjacka + skaljacka, men ingen mössa.
Klädd för en dag på skjutbanan....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Astigmatisk avimning
Kan meddela att en BYD Atto3 har klart större bekymmer att värma kupén. Maxad värme på 15 min blir knappt ljummet så allt är relativtNiklas Z skrev: ↑01 dec 2022 08:58Jag tycker regleringen av temperatur och luftfördelning alltid varit bristfällig i Teslan, oavsett version av mjukvara. Fördelarna är att värmen kommer väldigt snabbt (behöver inte vänta på att någon kylvätska ska bli varm) samt att det går att både värma och kyla i förväg, via appen. På så vis är klimatanläggningen bra, men finregleringen är inte bra och inte heller avimningen. Men det är som sagt inte en ny brist, enligt min erfarenhet, utan något som jag upplevt sedan bilen levererades för mer än två år sedan.
Re: Astigmatisk avimning
Fungerar det bra för någon att ha klimatet på auto under Dec-Mars med avseende på automatisk avimning som går mer än rimligt och ger varmt huvud och kalla fötter?
Har min bil inlämnad nu bl a för det, men lånebilen som också är en 3 från 2020 beter sig liknande som min.
Gjorde ett test vid några minus. Såg under en förmiddag till att få kupé och kameror absolut torra och isfria, förvärmde en kvart och körde sedan 31minuter på slaskfria vintervägar. Inte en gång lämnade den avimningsläget.
Har min bil inlämnad nu bl a för det, men lånebilen som också är en 3 från 2020 beter sig liknande som min.
Gjorde ett test vid några minus. Såg under en förmiddag till att få kupé och kameror absolut torra och isfria, förvärmde en kvart och körde sedan 31minuter på slaskfria vintervägar. Inte en gång lämnade den avimningsläget.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Astigmatisk avimning
Intressant tråd, det måste vara något fel på min bil (Model 3 LR 2021), den stänger aldrig av automatiskt avimning, på långresor måste jag ställa på till ”manuell” för att kunna reglera temperaturen.
Tex när vi åkte till fjällen för ett par veckor sedan så var funktionen på i flera timmar och till slut undrade vi varför det var så varmt i bilen när vi hade temperaturen inställd på 17,5 grader…
Borde jag alltså göra ett serviceärende? Nåväl, byter bil om en månad…
Tex när vi åkte till fjällen för ett par veckor sedan så var funktionen på i flera timmar och till slut undrade vi varför det var så varmt i bilen när vi hade temperaturen inställd på 17,5 grader…
Borde jag alltså göra ett serviceärende? Nåväl, byter bil om en månad…
Re: Astigmatisk avimning
De gånger auto avimning går igång och jag inte vill ha den (hänt ett fåtal gånger i vinter) så stänger jag helt enkelt av auto-läget i några minuter och slår sen på det igen. Då låter den bli att slå igång auto avimning igen.
Lite störande men hanterbart. Har aldrig testat att låta den vara igång och se om det blir som för er att den aldrig slår av (låter ju som en bugg?).
Man önskar ju att det gick att avaktivera auto avimning när den går igång men behålla auto-läget i övrigt. Har för mig det går att göra så i manuella läget genom att trycka på framrutevärmeknappen några gånger (den växlar som jag minns det mellan av, på, auto. I auto-läget på kliman växlar den bara mellan auto och på).
Lite störande men hanterbart. Har aldrig testat att låta den vara igång och se om det blir som för er att den aldrig slår av (låter ju som en bugg?).
Man önskar ju att det gick att avaktivera auto avimning när den går igång men behålla auto-läget i övrigt. Har för mig det går att göra så i manuella läget genom att trycka på framrutevärmeknappen några gånger (den växlar som jag minns det mellan av, på, auto. I auto-läget på kliman växlar den bara mellan auto och på).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Astigmatisk avimning
Ok, efter lite googlande tror jag det är så här.
En fuktsensor i inre backspegeln mäter temp och luftfuktighet och räknar fram luftens daggpunkt och jämför med utetemperaturen och utifrån det bedömer om det är kondens/risk för kondens på insidan av framrutan
Enklare luftfuktmätare har dels relativt stort fel nya, men driver betydligt över tid. Speciellt om de utsätts för föroreningar. Tänker tex avgaser, fönsterputs, spolarvätska, saltdimma mm. Och felet ökar vid låg RH som det blir i uppvärmd vinterluft.
Så jag tror att luftfuktighetsmätaren i min (och troligen många andras) bil drivit och visar fel, ett för högt värde, och därmed startar automatiken avimningsfunktionen när det inte behövs.
Får se vad verkstan säger och om jag behöver plocka fram Mollierdiagrammet
En fuktsensor i inre backspegeln mäter temp och luftfuktighet och räknar fram luftens daggpunkt och jämför med utetemperaturen och utifrån det bedömer om det är kondens/risk för kondens på insidan av framrutan
Enklare luftfuktmätare har dels relativt stort fel nya, men driver betydligt över tid. Speciellt om de utsätts för föroreningar. Tänker tex avgaser, fönsterputs, spolarvätska, saltdimma mm. Och felet ökar vid låg RH som det blir i uppvärmd vinterluft.
Så jag tror att luftfuktighetsmätaren i min (och troligen många andras) bil drivit och visar fel, ett för högt värde, och därmed startar automatiken avimningsfunktionen när det inte behövs.
Får se vad verkstan säger och om jag behöver plocka fram Mollierdiagrammet
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Astigmatisk avimning
Solved: Verkstan har nu bekräftat att det var fel på fuktsensorn på min bil och har bytt den.SkipperO skrev: ↑10 mar 2024 14:04Ok, efter lite googlande tror jag det är så här.
En fuktsensor i inre backspegeln mäter temp och luftfuktighet och räknar fram luftens daggpunkt och jämför med utetemperaturen och utifrån det bedömer om det är kondens/risk för kondens på insidan av framrutan
Enklare luftfuktmätare har dels relativt stort fel nya, men driver betydligt över tid. Speciellt om de utsätts för föroreningar. Tänker tex avgaser, fönsterputs, spolarvätska, saltdimma mm. Och felet ökar vid låg RH som det blir i uppvärmd vinterluft.
Så jag tror att luftfuktighetsmätaren i min (och troligen många andras) bil drivit och visar fel, ett för högt värde, och därmed startar automatiken avimningsfunktionen när det inte behövs.
Får se vad verkstan säger och om jag behöver plocka fram Mollierdiagrammet
M3 LR -20 vit/vit, 18”