A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Lacho »

Får inte till referensförbrukning (eller om det är något annat) så att ruttplaneringen stämmer någorlunda med verkligheten. Har Enyaq. Har för mig att jag sett Björn testa och fick då ca 230Wh/100km, ingen aning om temperatur dock.

Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.

Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).

Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Skyltspurtaren »

Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Lacho »

Skyltspurtaren skrev:
Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Bra idé! Tack! Ska testa så
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Cyprezz »

Lacho skrev:
Får inte till referensförbrukning (eller om det är något annat) så att ruttplaneringen stämmer någorlunda med verkligheten. Har Enyaq. Har för mig att jag sett Björn testa och fick då ca 230Wh/100km, ingen aning om temperatur dock.

Så jag har använt 220Wh/100km i ABRP och alltid 0 vind. Jag kör oftast farthållare 110km/h. 250Wh (med takbox iofs) är nog mer korrekt vintertid när det är minusgrader. Men har ändå oftast kommit fram med 15-30 procentenheter mer än beräknat. Inget fel med det men att komma fram till planerad laddare med 40 istället för 10% känns inte optimalt.

Idag så nollställde jag mätaren när jag kom ut på motorvägen. Snitthastighet 106km/h och snittförbrukning 180Wh/100km efter 150km. Tror det var i princip vindstilla. Men temperaturen pendlade mellan 30 och 38,5 (!!!) grader. Vet inte hur mycket förbrukningen påverkas av temperaturer över 21 grader (som är optimala tempen?).

Men till frågan då. Vad ska jag ställa in i ABRP? Behöver jag ta hänsyn till förbrukning sommar/vintertid eller räknar ABRP automatiskt ut det i och med att man anger temperatur? Vet att den räknar ut beroende på temp men vad är "default" värde jag ska ange? 180 Wh som det var nu när det var över 30 grader eller 250 som det är när det är -5 grader?
Jag har enyaq. Efter att justerat ned referense consumtion till 200 så är den ganska rejält spot on med nån eller några % marginal i slutet på sträckan. Den tar hänsyn till såväl väder som hastigheten på sträckan som du är på.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

Min ABRP har inte kunnat logga in på MyTesla på flera veckor nu, är det samma för alla?

Sjukt irriterande att inte ha koppling till bilen i ABRP, hela poängen med premium försvinner ju då :(

Typiskt också att det sker under semestern, i princip den enda perioden jag faktiskt använder premium-funktionerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av jonasl »

Logga ut och in igen? Jag brukar få göra det gå och då, märks på att SoC inte stämmer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Garak
Inlägg: 58
Blev medlem: 25 sep 2020 08:15

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Garak »

fth skrev:
Min ABRP har inte kunnat logga in på MyTesla på flera veckor nu, är det samma för alla?

/fth
Jag hade samma problem. Logga in igen funkade. Den ville inte acceptera mina tokens.
2021 Blå Model 3 LR
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av MattiasH »

fth skrev:
Pontus skrev:
MattiasH skrev:
Vi har förutom Teslan även en Fiat. Eftersom dess laddport sitter höger bak så hade en smutt funktion i abrp varit att antingen exkludera helt, eller i alla fall varna, där SuC stolparna sitter längst in i parkerings rutan. Dvs Uppsala blir knepigt för Fiaten men Gävle skulle gå bra. Iom att det på den senare går att placera bilen på rätt sida stolpen ändå.
Enklast kanske att i alla fall notifiera abrp användaren när bilens laddport avviker från Teslas port-position (i de fall abrp har inkluderat en Tesla SuC)
Hur tänkte du att Fiaten ska kunna parkera rätt i Gävle vid SuC, jag har också en Fiat men ser inget sätt att använda SuC utan att ställa sig fel.
Vid dom gamla stolparna i Gävle är det inget problem att stå ”rätt” med luckan höger bak, det är bara att backa fram till stolpen istf att köra in i fållan.

/fth
Jo, det var precis så vi gjorde. Vi backade in i rutan för att slippa stå på fel sida om stolpen.
Dock lyckades vi inte starta laddningen för Fiaten på den enda stolpen vi testade. Spekulerar i att det berodde på att vi kopplade in Teslan först och sedan försöka starta laddning på Fiaten. Det funkade bättre att göra tvärt om (i Söderhamn och även Uppsala) att starta laddning på Fiaten från appen och sedan koppla in Teslan, som då startar av sig själv.
I söderhamn gick det förståss att stå 90 grader fel, om man ställer sig på den yttersta laddaren, om det nu är fullt. Det var väl 16 lediga när vi var där, även om jag ville testa den metoden för nyfikenheten skull. :)
(Till den som undrar så får nya Fiat 500e nästan plats vinkelrätt i p - rutan)
Men till min ursprungliga post, hade varit bra att i ABRP kunna få meddelandet "tänk på bilens position vid laddaren då bilens uttag sitter på" fel" sida" när teslas SuC är med i rutten.
/Mattias
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av jonasl »

Såg någon med en Fiat på tvären och en MS på Söderhamns SuC 30 juli, på kvällen. Måste ju ha varit du!

Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av MattiasH »

jonasl skrev:
Såg någon med en Fiat på tvären och en MS på Söderhamns SuC 30 juli, på kvällen. Måste ju ha varit du!

Vi stod med en vit MY längre bort i samma rad, inga andra bilar på den delen då :-)
:D
Ja, precis, det var vi. Hade såklart kunnat ställa oss hur och var som helst egentligen, med tanke på hur många lediga stolpar det fanns.
Hade nog inte varit så uppseendeväckande om jag istället parkerat Fiaten rätt i rutan, gör nog den prion nästa gång, :D
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Melon Must »

Om man har lagt in en rutt från A till B, kan man på något smidigt sätt upprepa och vända på rutten från B till A?
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av chox »

Melon Must skrev:
Om man har lagt in en rutt från A till B, kan man på något smidigt sätt upprepa och vända på rutten från B till A?
Saknas tyvärr en snabbknapp för det. Man får klicka på Börja om och sen dra i de tio prickarna till vänster om adressen så att de hamnar i rätt ordning.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Dinsdale »

Skyltspurtaren skrev:
Jag har efter att ha kört en längre sträcka gått in och justerat Reference Consumption så att ABRP ger samma Destination Arrival SoC som verkligheten vid ankomst. Har sedan utgått från detta nya värde vid framtida planeringar och det har stämt bra oavsett väderlek. Kör numera följande (Tesla Model3 SR+ 2021)
ABRP Wh/km @ 110 km/h
Default 160
Min körstil med sommardäck 143
Cykelställ med tre stora MTB på dragkrok 210
Takbox Packline 192
Jag gjort samma sak vid några tillfällen och landat i nästan samma siffra som du: 142 med sommardäck verkar matcha procenten jag får i verkligheten med min SR+ 2021. Jag har inte dragkrok, kör med däckstryck 3,2, håller skyltad hastighet, har aero-kåporna på.

Vad kommer siffran 160 ifrån undrar jag?
Och vad är ett rimligt värde för long range, som jag har för mig har 168 som standard? 150?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av fth »

Är det någon som kan koppla upp sig till sin Tesla via ABRP Premium?

Jag har inte fått kontakt med bilen i ABRP sedan innan sommaren, och ABRP support svarar bara att "This often happens when Tesla changes something in their API. We are looking in to it to see what we can do to make it work again.". :roll:

Det känns ju rätt meningslöst att betala för Premium när man inte kan utnyttja det och bara får "goddag yxskaft" som svar när man påpekar det...

Jag har andra appar som hela tiden har kunnat koppla upp sig till bilen utan problem, har ABRP gått i graven? :?

/fth

EDIT: Nevermind, nu lyckades jag ansluta med token istf uid/pwd efter att ha gjort "unlink" av bilen.
Mycket märkligt att ABRP support flera gånger svarat med "goddag yxskaft" istf att hjälpa till att lösa problemet jag har haft i flera månader... :?
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Nect »

Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Nect »

Dafro skrev:
Nect skrev:
Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.
Beroende på vart man läser verkar nya 50 fått nån mil extra i räckvidd :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Dafro skrev:
Nect skrev:
Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.
Beroende på vart man läser verkar nya 50 fått nån mil extra i räckvidd :)
Beroende på hur man kör verkar nya 50 fått nån mil extra i räckvidd :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
Dafro skrev:
Nect skrev:
Nån som hört nått när nya Audi Q8 50/55 kan väntas komma in i ABRP?
Nope men väntar också på det för 55an, 50 är ju som nuvarande 55 i princip.
Beroende på vart man läser verkar nya 50 fått nån mil extra i räckvidd :)
Beroende på hur man kör verkar nya 50 fått nån mil extra i räckvidd :lol:
Haha! Helt rätt humor! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Bjelke »

:lol: Läs trådar som är några år gamla ;) fan va oseriös jag var då :lol: (men roligt var det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Redigera Hemma och Arbete?

Inlägg av Kilowatt »

Jag har letat och letat, men hittar banne mig inte hur man ändrar sina platser för "Hemma" och "Arbete"? nån som lurat ut det?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
elvisp
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 jan 2022 09:31

Re: Redigera Hemma och Arbete?

Inlägg av elvisp »

Kilowatt skrev:
Jag har letat och letat, men hittar banne mig inte hur man ändrar sina platser för "Hemma" och "Arbete"? nån som lurat ut det?
Gå till webben. Skriv i en adress. Tryck enter. klicka igen på adressen och sen välj SET.
abrp web.png
M3RWD 2022
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av vigge50 »

Om detta stämmer så får man väll bara ta och gratulera för det bra arbetet du och dina kollegor gjort mer hemsidan.

https://electrek.co/2023/06/15/exclusiv ... e-planner/
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av Choke »

vigge50 skrev: 16 jun 2023 07:09
Om detta stämmer så får man väll bara ta och gratulera för det bra arbetet du och dina kollegor gjort mer hemsidan.

https://electrek.co/2023/06/15/exclusiv ... e-planner/
Instämmer med ett grattis.
Hoppas bara Rivian inte låser in den till sina bilar.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av jonasl »

Oj! Stort grattis till @blincoln - och fascinerande och intressant att både ABRP och Chargefinder på något vis har lite av sina rötter här!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar