Tesla HUD [Beta]

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

chevnanne skrev:
Hur går det med filmen?
Jag är rätt nyfiken på hur det ser ut.
Dagarna går snabbt.. :lol: Men lägger upp inom kort! ;)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Spfere »

Oj, intressant tråd att snubbla över, en sådan vore skoj att ha i bilen, lite bättre tänkt runt det hela än vad jag först tänkte runt en HUD.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Hej. Jag vill bara höra hur det går? Har gått 11 dagar sen jag frågade sist.
Inte så att jag sitter i sjön och måste ha en sån här men är väldigt intresserad. :D
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Hertsh »

Kommer på torsdag...
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av frippan »

Hertsh skrev:
Kommer på torsdag... Bild
Har för mig att det var något mer som skulle komma på torsdag...
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

En torsdag passar nog väldigt bra! :D

(Kom på att jag skulle fixa lite fler häftiga funktioner, tex lägga in hastighetsskylt och annat innan jag visar upp en demo ;) )
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Henrik skrev:
En torsdag passar nog väldigt bra! :D

(Kom på att jag skulle fixa lite fler häftiga funktioner, tex lägga in hastighetsskylt och annat innan jag visar upp en demo ;) )
Det låter jättebra det. Spännande värre. :lol:
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Kilowatt »

Man börjar ju undra om detta är på riktigt öht... :?:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

Kilowatt skrev:
Man börjar ju undra om detta är på riktigt öht... :?:
Jodå, men är väldigt avancerat... är 23 och har inte gått någon programmeringsutbildning alls så har varit svårare att bygga allt från början än vad jag trott :oops:

Men nu har jag gjort ett eget OS samt ett system för att koppla upp mot Teslan och få in det i en egen server + klient som styr HUD:en, kan lägga upp bilder men vill såklart lägga upp en häftigare film :D

Sedan kan det såklart diskuteras om det blir en produkt öht men jag har en HUD i min Tesla just nu iaf, så jag är nöjd! :D
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

Nu gick jag ut i regnet med min lilla HUD-enhet som jag inte har ens 3d-printat ut ett skal till än och stoppade dit den bara för att visa :( (Är också därför det tagit lite tid med en video, den kommer smälta in med instrumentbrädan när den är klar) :D

Har skippat nästan både jul/nyår + hela vinterlovet för att kunna jobba med HUD:en :roll:

Blev inte alls bra bilder men vill göra en proffsig video (DAGTID!) med massa andra roliga grejer som kommer på en torsdag ;)

Kameran verkar öka "ghosting-effekten", ser jättebra ut med egna ögon iaf.

Bild

Står till och med dåligt till med bilen framför 80 lass med jord som gör att det ser knäppt ut :cry:

Men man ser att jag har laddat batteri iaf! Den gröna färgen blir superstark i kamerans ögon... Men jag ser batteriet tydligt!

Bild

Tänkte göra videon med riktigt proffsiga kameror och sätta upp 2 rigg i Teslan så man kan se från olika vinklar
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Bra jobbat. Vet att det är nånting som är rätt svårt att få till.
Jag blir imponerad att du orkar börja med ett sånt projekt men i
slutändan kan det ju bli en superbra produkt som säljer en hel del
enheter. Att det inte kommer ut en film är ju inte hela världen men
om man inte frågar så får man inget veta. Kämpa på. :D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Kilowatt »

Henrik skrev:
Nu gick jag ut i regnet med min lilla HUD-enhet som jag inte har ens 3d-printat ut ett skal till än och stoppade dit den bara för att visa :( (Är också därför det tagit lite tid med en video, den kommer smälta in med instrumentbrädan när den är klar) :D

Har skippat nästan både jul/nyår + hela vinterlovet för att kunna jobba med HUD:en :roll:

Blev inte alls bra bilder men vill göra en proffsig video (DAGTID!) med massa andra roliga grejer som kommer på en torsdag ;)

Kameran verkar öka "ghosting-effekten", ser jättebra ut med egna ögon iaf.

Bild

Står till och med dåligt till med bilen framför 80 lass med jord som gör att det ser knäppt ut :cry:

Men man ser att jag har laddat batteri iaf! Den gröna färgen blir superstark i kamerans ögon... Men jag ser batteriet tydligt!

Bild

Tänkte göra videon med riktigt proffsiga kameror och sätta upp 2 rigg i Teslan så man kan se från olika vinklar
Kul att se något som ger mer känsla för vad det är du gör och att det ”finns på riktigt” :) Lycka till!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Elelvis »

Kul projekt! Jag köper en direkt för att testa när den kommer.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Walker »

Hej Henrik!
Hur går det. Förut lät det nästan som om det skulle varit klart vid årsskiftet. Nu har våren kommit....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Walker skrev:
Hej Henrik!
Hur går det. Förut lät det nästan som om det skulle varit klart vid årsskiftet. Nu har våren kommit....
Haha, vilken vår då? :lol: Jag funderade ikväll på samma sak men man kan tro att det inte är så mycket kvar
men det brukar vara att få till det sista som tar längst tid. Jag är riktigt sugen på en med.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Teslaspolen »

Kanske dags för ett hembesök? ;)
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

Teslaspolen skrev:
Kanske dags för ett hembesök? ;)
Haha :D Startat HUD-fabrik i Leksand men inte så lätt hittat! :twisted: (Finns ingen adress kopplad till mig)

Forumet har hamnat lite i facket "att ta itu med såsmåningom.."

Jag pratade idag med min kompanjon och han kommer att nå ut till intresserade nu (snart..) och påbörja något slags "större betatest för teslaägare". Det kommer då publiceras bilder på enheten och en film här när det sker.

Men som en skrev ovan, finpustningen har tagit lite längre tid än jag tänkt... Mitt mål är att skapa världens bästa HUD - allt annat som tex volvo/andra har är inte, enligt mig - sådär jättebra.

Sedan har man det här med patent också..
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 2 gång.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av bjelkeman »

Walker skrev:
Hej Henrik!
Hur går det. Förut lät det nästan som om det skulle varit klart vid årsskiftet. Nu har våren kommit....
Det är ofta så att sådana här projekt är mycket svårare än man tror i början. Speciellt om man inte byggt hårdvara och programvara för konsumentprodukter tidigare. Sen kommer design för masstillverkning, som är en konstform i sig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av bjelkeman »

Henrik skrev:
Forumet har hamnat lite i facket "att ta itu med såsmåningom.."
Det är lätt att bli distraherad av de som inte har tillräcklig kontext för att förstå hur svårt arbetet är. Håller tummarna för er.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Henrik skrev:
Teslaspolen skrev:
Kanske dags för ett hembesök? ;)
Haha :D Startat HUD-fabrik i Leksand men inte så lätt hittat! :twisted: (Finns ingen adress kopplad till mig)

Forumet har hamnat lite i facket "att ta itu med såsmåningom.."

Jag pratade idag med min kompanjon och han kommer att nå ut till intresserade nu (snart..) och påbörja något slags "större betatest för teslaägare". Det kommer då publiceras bilder på enheten och en film här när det sker.

Men som en skrev ovan, finpustningen har tagit lite längre tid än jag tänkt... Mitt mål är att skapa världens bästa HUD - allt annat som tex volvo/andra har är inte, enligt mig - sådär jättebra.
Det låter superbra det. Det är en spänd väntan att få se lite matnyttigt om projektet. Heja på. :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av TiborBlomhall »

80% av arbetet på 20% av tiden ja ;)
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Inget glada nyheter om Tesla Hud att glädja oss hungriga vargar med?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av Henrik »

chevnanne skrev:
Inget glada nyheter om Tesla Hud att glädja oss hungriga vargar med?
Kul att du frågar! Vissa har verkligen lyckats pricka in rätt tillfälle att fråga.. Vet i sjutton hur det går till men men..

Slutgiltiga prototypen tillverkas faktiskt precis just nu! :)

Vi hoppas kunna testa allt när den är klar och sedan tänker jag sätta igång en ny tråd här "fräsch och fin" och låta en av mina arbetspartners ta över mer med kommunikation etc.. Jag håller nämligen på med ett större projekt och har nu stora (väldigt stora) krav på mig så behöver fokusera mer på det - men som är relaterat till allt det här med hud+tesla etc så jag är kvar i det stora hela!

Mina planer har förändrats ganska mycket sedan jag startade. Vi har fått anpassa oss till regelverk och fick lite input från några som menade att jag skulle vara VÄLDIGT försiktig med vad jag stoppar in i Teslabilarna och hur det påverkar säkerheten etc

Men fått OK på allt nu och jag har byggt hela mjukvaran från grunden:

Vi läser enbart vissa saker som inte påverkar GDPR etc, skriver ingenting till Teslan - finns inget stöd i det API jag satt samman så är helt OK.

Blir tydligare fram till lansering. Satt igång kunniga människor som fixar det där juridiska också.. Det mindre roliga i sådana här projekt. (för mig iaf :oops: )

Vet inte om jag kunde snabbat upp projektet under de 2 år jag jobbar med detta, men har iaf testat säkert 80 st olika sätt att bygga HUD:ar på, så erfarenhet har jag fått!

Sedan har det tillkommit människor som annars kanske inte hade hoppat på om vi kommit ut med produkten tidigare - Så är väldigt nöjd med hur allt har spelat ut sig hittills.

Just nu påverkas vi inte av all oro i världen för vi hade tänkt producera allt i Kina/Taiwan, men så räknade jag lite och fixade egen fabrik i Leksand - Går lika bra det!

EDIT: Har stenhård koll på marknaden och den här "glasskivan" man sätter framför sig som ska passa i Model 3 som finns någonstans, vet i sjutton alltså - Men av de jag pratat med så hade vi INTE fått göra en sådan lösning pga säkerhet etc, men det fungerar väl olika i världen... (annars är det en väldigt smart lösning!)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Yes, det låter hur bra som helst. Förstår att det inte är som att sätta på ett plåster så funkar det.
Jag är så där onödigt stor prylnörd och nyfiken på nya grejor att stoppa i bilen så jag längtar tills det händer.
Jag tycker att det funkar rätt bra med skärmen som det är men det saknas nånting i synfältet ändå.
Jag köper en direkt då tillfälle finnes eller ställer upp som försökskanin om det behövs. ;-)
Bra jobbat!!!
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]

Inlägg av chevnanne »

Idag har jag köpt en Tesla MS LR och ska byta in min 3.
Hämtar den på fredag eftermiddag. Kul ska det bli då jag hela tiden velat ha en S
men kändes inte ha råd med en S. Man lever bara en gång så vem bryr sig. :lol:
Skriv svar