Tesla HUD [Beta]

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Tesla HUD [Beta]

Inlägg av Henrik »

[GAMMAL INFO - DETTA KOMMER UPPDATERAS INOM KORT]

Hej på er!

Vi håller på att utveckla en produkt till Tesla (HUD) som projiceras på framrutan (inga skärmar på instrumentbrädan etc).

Är såklart en smakfråga, men jag anser att en Tesla Model 3 behöver en HUD för att vara komplett. Fungerar såklart i alla Teslabilar (enbart Teslabilar) men eftersom model x och model s har ganska bra med info och skärmar redan så kan det bli mycket - men det bestämmer användaren själv såklart.

Denna HUD använder inte telefonen eller någon slags "extra" skärm som placeras på instrumentbrädan, utan består endast av en liten enhet som monteras i Teslan. Ingenting kopplas in i bilen (ej via OBD-kontakter eller liknande, enbart ström).

Dock så har vi lite olika möjligheter här.

Vi kan utveckla en HUD som kan projiceras på hela framrutan och man kan då välja var hastighet, webbläsare etc ska befinna sig.

Då finns även möjligheten att göra mindre paket med enbart projicering i vänstra hörnet, mitten, eller högra hörnet.

Min önskan från er är då att ni ska rösta på vilket paket ni tycker skulle passa bra både prismässigt och storleksmässigt för detta system.

Priserna kommer såklart att ändras med tiden men det är vad vi utgår ifrån. Kan ev bli helt andra priser i slutändan.

Vi har designat ett system som är helt öppet för användaren så att det ska vara lätt att bygga en egen HUD och använda alla slags olika variabler och tillägg.

Vi vill just nu vara lite "hemliga" kring hur saker och ting ser ut och fungerar men det kommer att "luckras" upp med tiden. Anledningen till att jag lägger upp detta är för att vi planerar att tillverka en begränsad upplaga och det är en viktigt del att veta ungefär vad andra Teslaägare har för åsikter kring att kunna projicera på hela rutan eftersom det kommer att kosta oss mer att utveckla ett sådant system.

Lite bildillustration och film för att visa upp konceptet

Bild

Bild

Youtube video (Proof of concept)

Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 9 gång.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Leo »

Snyggt! Kan man "mjukvarumässigt" styra storlek och placering eller är det hårdvaran som styr det?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Johnalm »

Häftigt, blir spännande att följa!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Skitläckert! Skynda er, bilarna ramlar in. :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av ippii »

Verkar väldigt billigt. Förutom den minsta, men det lär vara skrivfel?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
jramer
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 aug 2017 00:21

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av jramer »

Vilken spännande produkt! Heja!
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Ptesla »

Superintressant! Driver en firma som sysslar med AR-teknik. Skulle gärna vara med och hjälpa till om det är möjligt på något sätt. Skickar ett PM med mina kontaktuppgifter.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Bjelke »

Och jag har en hel drös med 3D-printers om det skulle behövas! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Leo skrev:
Snyggt! Kan man "mjukvarumässigt" styra storlek och placering eller är det hårdvaran som styr det?
Allt kan styras mjukvarumässigt! Dock så krävs det lite mer hårdvara när det gäller att kunna projicera större på hela rutan, samt den mindre modellen är väldigt enkel och kommer inte kunna göras mycket större än 20x20cm med den hårdvaran man får inkluderat.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

ippii skrev:
Verkar väldigt billigt. Förutom den minsta, men det lär vara skrivfel?
Den första var skrivfel, ska vara 600-800

Njea, vi har ungefärliga priser just nu men troligtvis kommer det inte att öka så dramatiskt i pris (mellan 10-20%). Dock så är detta bara en del av det hela. Det kommer lite annat smått och gott också utöver detta (ett komplett paket med flera nya funktioner) där priset kommer att bli högre.

Detta är enbart för just själva "hud systemet".
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av HenrikM76 »

Otroligt intressant projekt! Jag är utan tvekan intresserad av produkten :) Likaså behöver du en Beta-testare som nöter mycket mil och verkligen använder bilen i ur och skur och alla förhållanden så kan jag nog passa bra. Plockar ut min Model S100D om en månad. Kör runt 4-500 mil per månad.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

Jätteroligt att det blev så positiva svar från er! Kommer lägga ut lite material om ett fungerande system inom kort.

Ska kolla PM:en samt så skulle det vara kul att blanda in dina 3d-skrivare Bjelke! Mina skrivare är isärskruvade just nu och ligger i en hög på ett skrivbord..

Kommer att publicera material och information på http://www.teslahud.com (utöver forumet).
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Bjelke »

Spännande! :)
Mina maskiner står till förfogande :)
SLA-maskinen kanske är mest intressant om vi vill ha hög precision och fina ytor (även gummidetaljer).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Henrik »

dd88 skrev:
Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?
Med risk för att säga för mycket så ska jag försöka hålla mitt svar kort!

För och främst så behövs framrutan prepareras på ett sätt så att en hud kan projiceras på den, därav varför vi gärna vill veta lite hur alla ser på att projicera på hela glaset vs en del av det. Detta är en temporär behandling och kan enkelt återgå till ursprunglig "läge". Vi är som sagt i förberedelsefas just nu men vi har fått bra resultat hittills. Denna behandling påverkar inte genomskinligheten på glaset på något sätt utan rutan är lika funktionell före som efter behandling.

Sedan använder vi olika sätt att få projiceringen att förvrängas mindre längst med rutan för att få det till att bli någorlunda proportionellt. Ska tilläggas att det inte är perfekt i dagsläget. Backspegeln är inte det enda stället vi planerar att projiceringen kommer utgå ifrån men just nu passar det oss.

Hoppas detta mättar din nyfikenhet lite!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av dd88 »

Henrik skrev:
dd88 skrev:
Väldigt intressant projekt, det jag är nyfiken på är hur ni ska kunna projicera en bild utan att få ghosting-effekten? (med tanke på att det inte är en vindruta gjord för HUD). Samt hur bilden ska kunna projiceras från backspegeln på en konkav yta utan att bli förvrängd?
Med risk för att säga för mycket så ska jag försöka hålla mitt svar kort!

För och främst så behövs framrutan prepareras på ett sätt så att en hud kan projiceras på den, därav varför vi gärna vill veta lite hur alla ser på att projicera på hela glaset vs en del av det. Detta är en temporär behandling och kan enkelt återgå till ursprunglig "läge". Vi är som sagt i förberedelsefas just nu men vi har fått bra resultat hittills. Denna behandling påverkar inte genomskinligheten på glaset på något sätt utan rutan är lika funktionell före som efter behandling.

Sedan använder vi olika sätt att få projiceringen att förvrängas mindre längst med rutan för att få det till att bli någorlunda proportionellt. Ska tilläggas att det inte är perfekt i dagsläget. Backspegeln är inte det enda stället vi planerar att projiceringen kommer utgå ifrån men just nu passar det oss.

Hoppas detta mättar din nyfikenhet lite!
Kul!

Hoppas att era planer går vägen för HUD är definitivt framtiden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av mans71 »

Häftigt, hoppas ni lyckas! Jag svarade mini-HUD för ett A4 eller större direkt i synfältet kanske kan bli störande? Kan man då t.ex tänka sig att ha 2st små, eller kanske en liten till vänster och en A4 i mitten så synfältet är fritt?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av ergo »

Hela rutan för guds skull! Tänk alla AR-funktioner detta skulle kunna innebära, t.ex att rödmarkera vilt eller andra faror utifrån förarens perspektiv i vindrutan som AP plockat upp. Jag är också gärna betatestare om ni söker sådana.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av mans71 »

ergo skrev:
Hela rutan för guds skull! Tänk alla AR-funktioner detta skulle kunna innebära, t.ex att rödmarkera vilt eller andra faror utifrån förarens perspektiv i vindrutan som AP plockat upp. Jag är också gärna betatestare om ni söker sådana.
Såklart man gör så, vad som syns var är ju bara en designfråga, tänkte inte klart och ångrar mitt svar! (fast det gick inte)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jul 2016 08:43
Ort: Fränninge, Vollsjö

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av alnarp »

Mycket intresserad och öppen för att delta i test, kör omkring 3000/år. Tror mest på de två största alternativen om priset kan hållas inom den nivån.
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av boreno »

Mycket intressant! Jag är gärna med och testar. Röstade på största. Jag är erfaren systemarkitekt och mycket duktig på testning :)
Jag kör ca 70.000-100.000km / år, det beror lite på.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av bjelkeman »

Väldigt intressant.

Behöver man göra ingrepp på bilen för att använda systemet? Hur får den data från bilen?

Vill inte lämna ifrån mig inloggningsuppgifter till en tredjepartstjänst, (det blir tråkigt den dagen bilen blir stulen och försäkringsbolaget vägrar betala för man lämnade ut lösenordet. )

(OAuth Token baserad API access vore bra om Tesla ordnade).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av _TonyV »

Är det nåt som begränsar er till Teslor enbart? Skulle detta gå få i andra bilar med?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av hakan_k »

Om Bjelkes 3D-skrivare inte räcker till så har jag också en.

Mycket bra idé som jag skall följa med spänning.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Tesla HUD [WIP] - Behöver lite hjälp

Inlägg av Generalbogge »

Verkligen ett intressant projekt. Ska bli kul att följa.
Funderar på om det kommer att gå att kombinera med integrerad dashcam i backspegeln. Eller om man blir tvungen att välja en av dessa?
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar