Vill man finns det alltid lösningar, jag har ju kört model 3 i över 2 år nuTeslaspolen skrev:Ja, du var så tidig på bollen så det var antingen S, eller få tag på någon Roadster på något vänster.Henrik skrev:
Finns en anledning till att jag kör S
Tesla HUD [Beta]
Moderator: Redaktion
Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]
Hej Walker, jättebra att du tar upp sådana saker - är självklart något jag också tänker på..Walker skrev:Viljan finns där helt klart. Men problemen verkar större. Jag har med intresse följt detta sedan dag 1 (över ett år) och det har under hela den tiden ”legat runt hörnet” och ”snart”
Tidsprognoserna ligger i höjd med övrigt inom ev-världen (Elontid, VW-löften mm). Nu har jag kört min 3’a i precis 1 år och vant mig vid hastighetsvisningen och känner mig tveksam till behov av HUD. Följer dock med intresse och hoppas att du Henrik får bitarna på plats.
Om du får ut produkterna i år gör du det bra. Med tanke på utlovad information (som skulle komma senast årsskiftet) känns tyvärr även det lite optimistiskt.
Jag har full förståelse för att det inte är så lätt, men att lova saker man inte kan hålla är inte bra för varumärket.
Så här är det - Jag utvecklade HUD:en helt själv under ca 2 års tid och hade något som jag tyckte var klart.
Men sedan tillkom det fler människor i projektet och mentorer/rådgivare av olika slag.
Det ledde till att jag kunde få vägledning av kunniga från bilbranschen.
Då visade det sig att jag inte hade superbra koll på vad som får göras och inte i vissa bilar.
Så det jag har fått hjälp med nu (från och med december) är att göra om det helt så det passar kraven och säkerheten etc.
Sedan är det så att jag gör det här mycket för mig själv också, att göra en HUD har varit extremt lärorikt för mig, ger mer än vad jag fått när studerat (fast inte hunnit studera klart än riktigt...)
Dessutom är det häftigt att hålla på med!
Så jag tror att de flesta kommer uppskatta att de har fått längta efter något som blir ordentligt gjort.
Men det är vad jag tror!
Det som också kom upp är ju att vi skulle göra en större produktion i kina Och den idén sprack totalt.
Var på väg dit för att prata med fabriker strax innan utbrottet..
Men jag kan nu med stor säkerhet säga att vi kommer att komma ut i år med en HUD till alla Tesla model s,x,3,y
Vi kommer sätta igång en proffsigare testperiod innan sommaren för de som är intresserade.
Men jag lämnar den delen till en av mina arbetskamrater som kan det där.
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 2 gång.
TESLA Model S | P85+
Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]
Hehe... Har ju dessutom suttit bredvid Elons skrivbord på Teslafabriken så han kanske har smittat av sig lite med sina deadlines.....
Nejdå, jag blev faktiskt lite bestämt tillsagd att jag ska bli bättre på sådant där, nu när jag har planer på något större som kommer efter HUD:en....
Nejdå, jag blev faktiskt lite bestämt tillsagd att jag ska bli bättre på sådant där, nu när jag har planer på något större som kommer efter HUD:en....
TESLA Model S | P85+
Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]
Jag hade bara min M3 LR i sju månader och jag hämtade min MS i fredags. Hmm, vilken skillnad på bilPontus skrev:Vill man finns det alltid lösningar, jag har ju kört model 3 i över 2 år nuTeslaspolen skrev:Ja, du var så tidig på bollen så det var antingen S, eller få tag på någon Roadster på något vänster.Henrik skrev:
Finns en anledning till att jag kör S
men det är ju bra skillnad på priset med. Jag blev helt såld på MS direkt, vilken bil även om det finns massor med brister
så tycker jag att den är superbra jämfört med trean. Visst den går verkligen som ett strykjärn på vägen och går bra men
jag gillar verkligen luftfjädringen, hur tyst den går jämfört med trean och att den har rattvärme.
Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]
Och hur kommer HUD’en i det här resonemanget?chevnanne skrev:Jag hade bara min M3 LR i sju månader och jag hämtade min MS i fredags. Hmm, vilken skillnad på bilPontus skrev:Vill man finns det alltid lösningar, jag har ju kört model 3 i över 2 år nuTeslaspolen skrev:Ja, du var så tidig på bollen så det var antingen S, eller få tag på någon Roadster på något vänster.Henrik skrev:
Finns en anledning till att jag kör S
men det är ju bra skillnad på priset med. Jag blev helt såld på MS direkt, vilken bil även om det finns massor med brister
så tycker jag att den är superbra jämfört med trean. Visst den går verkligen som ett strykjärn på vägen och går bra men
jag gillar verkligen luftfjädringen, hur tyst den går jämfört med trean och att den har rattvärme.
Fel tråd. (Som vanligt....)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]
Ursäkta att jag var glad över min nya bil. Jag har varit här ett tag och är riktigt intresserad av en Hud.
Jag har frågat om den flera gånger och väntar med stor spänning på den.
Jag har frågat om den flera gånger och väntar med stor spänning på den.
Re: Tesla HUD [IN PROGRESS]
Hallå hallå! Erik heter jag och jag jobbar tillsammans med Henrik. Tanken är att jag kommer börja ta över kommunikationen mot slutanvändare (dvs er) och tänkte att det kanske var dags för mig att presentera mig. Som ni redan vet är utvecklingen i full gång och som med mycket annat tar det ofta lite längre tid än vad man från början tänkt sig. Saker har en tendens att inte alltid gå som planerat då det ibland känns som att varje framsteg för med sig nya utmaningar. För att inte tala om den globala corona-krisen som naturligtvis sätter käppar i hjulen vare sig man vill eller inte.
Men i det stora hela känns det som att det här projektet börjar komma samman! Då vi av uppenbara skäl inte längre kan lita på en produktion från tex Kina har vi börjat se över att starta upp en egen produktion och nyligen investerat i diverse maskiner för att möjliggöra detta. Det hade inte gått att serieproducera någonting ens i liten skala med de 3D printers vi haft sedan tidigare så nya lösningar var tvungna att implanteras. Detta kom naturligtvis med en inlärningsperiod av de nya maskinerna som vi börjar bli rätt vassa på nu.
Utöver det har vi även påbörjat en totalövergång av mjukvaran. Den mjukvaran vi haft sedan tidigare har funkat perfekt för "Proof Of Concept" och det har vart mäkta imponerande att köra runt med en fungerande HUD om än väldigt enkel. men tanken är att den nya mjukvaran kommer vara en fullt fungerande mjukvara redo för BETA-test och senare lansering. Självklart kommer även den att vidareutvecklas, men vi börjar nå en punkt där vi känner att vi är redo att visa upp vår skapelse för världen vilket är otroligt spännande! Som många av er vet är detta ett projekt som tagit lång tid att utveckla och tagit upp mycket av både min och Henriks tid, så det är kul att se lite skörd för mödan.
Däremot vill vi inte - vilket jag tror ni förstår - lansera något som inte är redo. Därför är tanken att vi inom kort kommer öppna upp för en stängd BETA-test, där ett antal - inte helt fastställt ännu, men antagligen någonstans mellan 10-15 personer - kommer få möjlighet att testa vår HUD under en period för att ge oss feedback. Mer information om detta kommer komma antagligen i slutet av April förutsagt att allt går som det ska.
Jag själv känner enorm passion, och detta är definitivt bland de häftigaste projekten jag någonsin deltagit i! Och jag hoppas att ni känner att även om utvecklingen tagit tid så kommer slutresultatet att vara värt det!
Men i det stora hela känns det som att det här projektet börjar komma samman! Då vi av uppenbara skäl inte längre kan lita på en produktion från tex Kina har vi börjat se över att starta upp en egen produktion och nyligen investerat i diverse maskiner för att möjliggöra detta. Det hade inte gått att serieproducera någonting ens i liten skala med de 3D printers vi haft sedan tidigare så nya lösningar var tvungna att implanteras. Detta kom naturligtvis med en inlärningsperiod av de nya maskinerna som vi börjar bli rätt vassa på nu.
Utöver det har vi även påbörjat en totalövergång av mjukvaran. Den mjukvaran vi haft sedan tidigare har funkat perfekt för "Proof Of Concept" och det har vart mäkta imponerande att köra runt med en fungerande HUD om än väldigt enkel. men tanken är att den nya mjukvaran kommer vara en fullt fungerande mjukvara redo för BETA-test och senare lansering. Självklart kommer även den att vidareutvecklas, men vi börjar nå en punkt där vi känner att vi är redo att visa upp vår skapelse för världen vilket är otroligt spännande! Som många av er vet är detta ett projekt som tagit lång tid att utveckla och tagit upp mycket av både min och Henriks tid, så det är kul att se lite skörd för mödan.
Däremot vill vi inte - vilket jag tror ni förstår - lansera något som inte är redo. Därför är tanken att vi inom kort kommer öppna upp för en stängd BETA-test, där ett antal - inte helt fastställt ännu, men antagligen någonstans mellan 10-15 personer - kommer få möjlighet att testa vår HUD under en period för att ge oss feedback. Mer information om detta kommer komma antagligen i slutet av April förutsagt att allt går som det ska.
Jag själv känner enorm passion, och detta är definitivt bland de häftigaste projekten jag någonsin deltagit i! Och jag hoppas att ni känner att även om utvecklingen tagit tid så kommer slutresultatet att vara värt det!
Senast redigerad av eRyden, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla HUD [Beta]
Spännande Erik!
Ska bli kul att se vad ni jobbat på.
Ska bli kul att se vad ni jobbat på.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Re: Tesla HUD [Beta]
Jäklar vad spännande det låter. Heja på alla som jobbar med detta. Suveränt jobbat.
Re: Tesla HUD [Beta]
I Kina skulle jag hävda det är betydligt mindre problem än de flesta ställen i världen nu. Relativt mycket business-as-usual igen för de flesta fabriker. En del har tappat lite mer personal efter kinesiska nyåret än vanligt men de har börjat komma ikapp.
Re: Tesla HUD [Beta]
Vertikal integrationbat skrev:I Kina skulle jag hävda det är betydligt mindre problem än de flesta ställen i världen nu. Relativt mycket business-as-usual igen för de flesta fabriker. En del har tappat lite mer personal efter kinesiska nyåret än vanligt men de har börjat komma ikapp.
Jag har en vision om hur framtida produkter (inkl hud:en) i samhället ska produceras och just nu är mina Kinesiska kontakter inte i nivå med den visionen.
Vi får se hur det utspelar sig!
TESLA Model S | P85+
Re: Tesla HUD [Beta]
Man blir ju nyfiken på er produkt nu när det kommit ännu en HUD från Kina, denna gång specifikt för Model 3: https://www.hautopart.com/product/model ... p-display/
Hur står den sig mot vad ni tänkt erbjuda?
Hur står den sig mot vad ni tänkt erbjuda?
M3 LR AWD 2020
Re: Tesla HUD [Beta]
Min kompanjon bör ha börjat med att gå ut med info till alla intresserade!lukasf skrev:Man blir ju nyfiken på er produkt nu när det kommit ännu en HUD från Kina, denna gång specifikt för Model 3: https://www.hautopart.com/product/model ... p-display/
Hur står den sig mot vad ni tänkt erbjuda?
Såhär...
Det där är en enkel glasskiva s.k ”teleprompt glas” med En liten skärm - som sätts upp och kopplas in i OBD-kontakten.
Jag har kontakter i hela bilbranschen Tesla-Volvo-Toyota-Ford
De menar att man ABSOLUT inte ska sätta in en sådan produkt med den lösningen i sin bil - krockar man så kan det gå illa.
Jag har diskuterat mängder med lösningar för att göra något som inte riskerar att skada/påverka föraren om det skulle ske något.
Gjorde en liknande som första exempel i början och ett stort problem är när solen kommer precis i rätt vinkel - du blir bländad (eftersom teleprompter glas är i stort sett en genomskinlig spegel).
Ledsen om jag gick igång där.
Vår lösning då?
Ingen glasskiva som irriterar för det första.
Min plan är att göra världens bästa head up display till världens bästa bil. Jag köpte min Tesla när jag var 20 och jag slet som sjutton för att lyckas med det. Därför det inte finns någon annan bil som tilltalar mig (inte ens i dagsläget).
(Ska tilläggas att jag inte haft ett enda större problem med min P85+ och Tesla har gett mig superbra service i alla 5 år nu som jag ägt bilen)
Frågeställning:
Vad är poängen med att bara ha en hud som bara visar det bilen visar? Typ hastighet/energi/växel - Visst det funkar och är ett bra komplement till 3:an som inte har något.
Men jag säger: låt oss gå ett steg längre!
Jag tänker: varning för kameror, trafikinfo (tex en krock har skett 5km framför - kör försiktigt, den infon är lätt att plocka i Sverige)
Så kortfattat:
Vår hud är uppkopplad, kan uppdateras och har väderinfo, trafikinfo, hastighetsskyltar, viltolyckor och annat skoj! (Körjournal tex)
varje förare kan anpassa sin egna hud med hur de vill ha.
Och den syns direkt i rutan. Det är en sådan hud jag vill ha iaf!
Men sen får vi se om andra vill ha det.
Om jag hade gjort en sådan hud som du länkade så hade vi bara varit en i mängden, vi har lyckats göra en hud som fungerar på samma sätt som volvo/audi men den är inte 30cm djup(hög), den här är inkapslad i en liten kåpa som sitter tryggt på brädan och jag har nu provat extremacceleration 0-100 på 2.8 sek och den sitter som berget!
Problemet med en sådan målsättningen är.. att det har tagit lite längre än beräknat. Min plan var att testerna skulle ut i april men nu är det försenat 2 månader ca och det får vi leva med helt enkelt!
Vi jobbar på iaf! Vet inte om info har gått ut till alla som ska få testa men det är inte min del nu så att säga. Men jag tror det har skickats ut!
TESLA Model S | P85+
Re: Tesla HUD [Beta]
Det var bara en frågeställning från min sida. Mest eftersom vi inte än har fått sett något från er på ett tag
Och då kommer vi ju till två frågor:
* Hur har ni löst det utan glasskiva? Med tanke på laminerad framruta så är ju risken för ghosting ganska stor om man kör direkt på rutan.
* Om ni inte har en lösning där man behöver en produkt som sitter på instrumentbrädan. Hur mycket åverkan gör man då på bilen för att installera er lösning? Jag antar att det är en fastmonterad produkt?
Produkten jag länkade till kommer att ha OTA-uppdateringar och kommer utökas med mängder av annan info. Det är tydligen bara version 1. Med det sagt så är det inte en lösning jag är intresserad av för den är för enkel och ful för det priset.
Inget illa menat med detta, men det är lite motsägelsefullt när du skriver:
Annars är det ju samma argument mot er produkt? Men som sagt, är det en fastmonterad produkt så är det ju skillnad.
Ser framemot att se vad ni utvecklat!
Och då kommer vi ju till två frågor:
* Hur har ni löst det utan glasskiva? Med tanke på laminerad framruta så är ju risken för ghosting ganska stor om man kör direkt på rutan.
* Om ni inte har en lösning där man behöver en produkt som sitter på instrumentbrädan. Hur mycket åverkan gör man då på bilen för att installera er lösning? Jag antar att det är en fastmonterad produkt?
Produkten jag länkade till kommer att ha OTA-uppdateringar och kommer utökas med mängder av annan info. Det är tydligen bara version 1. Med det sagt så är det inte en lösning jag är intresserad av för den är för enkel och ful för det priset.
Inget illa menat med detta, men det är lite motsägelsefullt när du skriver:
och sedanDe menar att man ABSOLUT inte ska sätta in en sådan produkt med den lösningen i sin bil - krockar man så kan det gå illa.
Jag antar att du inte provat att krocka med den?den här är inkapslad i en liten kåpa som sitter tryggt på brädan och jag har nu provat extremacceleration 0-100 på 2.8 sek och den sitter som berget!
Annars är det ju samma argument mot er produkt? Men som sagt, är det en fastmonterad produkt så är det ju skillnad.
Ser framemot att se vad ni utvecklat!
M3 LR AWD 2020
Re: Tesla HUD [Beta]
Hehe - jadå är alltid bra med Frågeställningar!lukasf skrev:Det var bara en frågeställning från min sida. Mest eftersom vi inte än har fått sett något från er på ett tag
Och då kommer vi ju till två frågor:
* Hur har ni löst det utan glasskiva? Med tanke på laminerad framruta så är ju risken för ghosting ganska stor om man kör direkt på rutan.
* Om ni inte har en lösning där man behöver en produkt som sitter på instrumentbrädan. Hur mycket åverkan gör man då på bilen för att installera er lösning? Jag antar att det är en fastmonterad produkt?
Produkten jag länkade till kommer att ha OTA-uppdateringar och kommer utökas med mängder av annan info. Det är tydligen bara version 1. Med det sagt så är det inte en lösning jag är intresserad av för den är för enkel och ful för det priset.
Inget illa menat med detta, men det är lite motsägelsefullt när du skriver:och sedanDe menar att man ABSOLUT inte ska sätta in en sådan produkt med den lösningen i sin bil - krockar man så kan det gå illa.Jag antar att du inte provat att krocka med den?den här är inkapslad i en liten kåpa som sitter tryggt på brädan och jag har nu provat extremacceleration 0-100 på 2.8 sek och den sitter som berget!
Annars är det ju samma argument mot er produkt? Men som sagt, är det en fastmonterad produkt så är det ju skillnad.
Ser framemot att se vad ni utvecklat!
Jag har för vana av att skriva mycket oavsett
Det jag menar med att man inte får sätta in en sådan är för att det är en glasskiva som är löst monterad, vilket är farligt enligt de jag pratat med. - skulle nog varit tydligare..
Kåpan trycks fast på instrumentbrädan med ”temporärt ej riskbart förstöra klister” så det gör absolut ingen åverkan på brädan i sig men den sitter fortfarande väldigt hårt.
När det kommer till ghosting - allt handlar om vinkeln - det blir en viss liten grad av att siffrorna blir lite i 3d (knappt märkbart) eftersom vi inte kan få ner projiceringen i brädan för att totalt bli av med ghosting.
Jag var först inne på att behandla en del av rutan Invändigt med en specialkristallspray men.. det blir för jobbigt.
Jag tycker ärligt att kvalitén av projiceringen är jämförbar med volvos.
toyotas ligger ett snäpp lägre då deras hud försvinner helt i direkt solljus.
Är svårt att få till bilder med mobilkameran men jag ska ta några riktiga bilder med proffskamera tänkte jag.
Hoppas detta besvarar dina funderingar!
TESLA Model S | P85+
Re: Tesla HUD [Beta]
Finns det någon prisbild på det hela?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Tesla HUD [Beta]
Vi håller på nu med en testfas som ska överse lite hur bra teslaägare tycker att en HUD (med vettiga funktioner!) kompletterar körningen.LasseTM skrev:Finns det någon prisbild på det hela?
Så priset är inte riktigt satt än, lansering är tänkt till hösten. Men billigare än kinagrejen iaf! +tillverkad i Sverige
Tog en skev bild igår kväll med telefon i farten (40-skylten stämmer inte just där, vi håller på bygger egen databas också), är svårt att få bra bilder med telefonen faktiskt.
Men är som sagt andra som får hantera det här med media/bild/film!
TESLA Model S | P85+
Re: Tesla HUD [Beta]
Missa inte att beställa (deadline idag) för er som vill betatesta. Upptäckte av en slump att mailen låg i min spam-box..
Re: Tesla HUD [Beta]
Är det någon som testar produkten?
Pearl White/Svart SR+ med drag och aerofälgar
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tesla HUD [Beta]
Jag har köpt en för ett antal månader sedan, funkade kalas tills Tesla uppdaterade firmware. Nu visar HUDen bara batteri och P....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tesla HUD [Beta]
Funkar inte den testenheten du fick av oss alltså?kenjon skrev:Jag har köpt en för ett antal månader sedan, funkade kalas tills Tesla uppdaterade firmware. Nu visar HUDen bara batteri och P....
Vi har skickat ut en annan grej till några ägare som fungerar jättebra av det vi har fått rapporterat (med samma mjukvara).
Om du är med i testlistan (har inte 100% koll just nu) så kommer det hända något nu i november.
Vi har utvecklat 2 unika produkter för Teslaägare och deras bilar för att förbättra - som ännu inte finns på marknaden och jag försöker nu göra det så perfekt som det går.
Kommer officiellt presentera det vi har i December.
Alla testare har varit guld värda för mig och för verksamheten!
TESLA Model S | P85+
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tesla HUD [Beta]
Testlistan? Ingen aning, jag köpte bara en HUD...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tesla HUD [Beta]
Vart har ni köpt denna HUD?
Måste ha missat det.
Måste ha missat det.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket