Glöm inte att hälsa!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av HelectriC »

Enda gången senaste året jag gjort en ansträngning att hälsa på en annan Tesla var när jag körde förbi en långsamgående Tesla på tysk autobahn, den körde väl ca 100, jag körde ca 220, tog en kort varningsblinkerflash när jag passerade :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av HX100 »

Folk hälsar fortfarande på mig men jag har börjat sluta för det känns som det börjar svämma över av Teslas. Norskar har jag aldrig hälsat på, tänker mig att det måste vara en sån vanlig bil där.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Bjelke »

Nu finns det några enstaka i Bollnäs så nu har man iaf några att vinka
till och dom brukar vinka dom också :)
Jag brukar vinka för det mesta i övriga universum också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av LarsL »

Slutade vinka efter våran tripp upp till Oslo. Det blev helt enkelt för många Teslor så man ”hinner” inte med att hälsa. Efter det har jag liksom inte kommit igång igen med hälsandet och det börjar bli ganska många Teslor här också nu.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Svenssons »

Jag hälsar fortfarande men det känns lite lustigt... Min Model X är på verkstad och jag kör runt i en diesel-pickup för tillfället....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Jag hälsar fortfarande men det känns lite lustigt... Min Model X är på verkstad och jag kör runt i en diesel-pickup för tillfället....
Jag antar att du mest får förvirrade miner som svar :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av greenstreet »

Det krävdes 2-3 glada vink från andra teslaförare innan jag förstod att det var en grej. Så nu vinkar jag de gånger jag kan. Men i och med det fascineras jag också av mängden Tesla det är ute på våra vägar. Kul!
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av deffe »

fth skrev:
Jag fortsätter vinka som en stolle, fastän resten av familjen tycker jag är pinsam.

Det händer faktiskt att jag får en vinkning tillbaka :D

/fth
Samma här, men ett tag under hösten när antalet model 3 ägare ökade snabbt så sjönk även vinkandet radikalt. Men nu har många nya ägare också börjat vinka, antagligen undrar dom väll varför alla tokiga Model S o X ägare hela tiden ska vinka till dom så dom har väll kopplat det nu. Alla läser juh inte på Teslaclubsweden.se så att säga så då behövs det "många vink" innan kopplingen sker :)

Bor i en liten by som gått från 2 Teslor till iaf 10 under vintern, många vinkar :)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av taliz »

När jag körde hoj och bodde och rörde mig i södra landet så vinkade så gott som alla hojåkare man mötte.
När jag sen flyttade till Sthlm märkte jag att så gott som ingen vinkade, så då slutade jag med.

Nu med Tesla så vinkar jag om jag ser att nån annan gör det, annars inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av +46 »

Jag upplever att så gott som alla som kör en prefacelift morsar glatt. Däremot har nästan ingen Model 3 förare vinkat tillbaka.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Saab99turbo »

Jag vinkar på mindre vägar. Men är det vink eller en snabb helljustut som är standard?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av taliz »

Helljus tolkar jag som en varning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Saab99turbo »

taliz skrev:
Helljus tolkar jag som en varning.
Aaahh, bra poäng. Då kanske man ska fortsätta vinkandet. :-)

Även om jag nog inte skulle tolka ett snabbt blink från en annan Tesla S med en leende chaufför som en varning.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Teslaspolen »

Blev hälsad på av en vit 3:a som mötte mig på min väg emot Trysil idag. Så nog finns det 3:or som hälsar, och till och med tar initiativet! :)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av frippan »

Fick en vinkning och vinkade tillbaka mellan Enköping och Strängnäs igår. Men visst förra sommaren så vinkade väldigt många fler 3 ägare.
Största problemet nu är ju att man får ju nästan vinka hela tiden om man skall vinka till alla teslor
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av UrbanL »

Nu har det varit tråkväder och mörkt för det mesta så det är ju inte varit så att jag ens kunnat urskilja om någon vinkat varken fram eller tillbaks. :-) -Tänker att vinkandet kommer öka med dagsljuset?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Pontus »

deffe skrev:
fth skrev:
Jag fortsätter vinka som en stolle, fastän resten av familjen tycker jag är pinsam.

Det händer faktiskt att jag får en vinkning tillbaka :D

/fth
Samma här, men ett tag under hösten när antalet model 3 ägare ökade snabbt så sjönk även vinkandet radikalt. Men nu har många nya ägare också börjat vinka, antagligen undrar dom väll varför alla tokiga Model S o X ägare hela tiden ska vinka till dom så dom har väll kopplat det nu. Alla läser juh inte på Teslaclubsweden.se så att säga så då behövs det "många vink" innan kopplingen sker :)

Bor i en liten by som gått från 2 Teslor till iaf 10 under vintern, många vinkar :)
Bor också i en liten by, Upplands Väsby, här såg man ju Teslor ganska ofta tidigare också men det har blivit fler men jag tycker inte vinkningarna blivit fler tyvärr :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Kriper »

Vinkade till 3 st. MS på Ingarö Värmdö idag och åtminstone två vinkade tillbaka. :)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Tymrev »

Alltså så här: Testat att hälsa vid ett par enstaka tillfällen. Har inte fått någon hälsning tillbaks vad jag minns, så nu har jag nog slutat initiera en hälsning. Känner mig bara som ett fån när jag inte får någon reaktion. Skulle någon hälsa på mig hälsar jag så klart gärna tillbaks. Inser dock att om alla tänkte så här så skulle ingen hälsa till slut. Jaja... :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av HelectriC »

Jag förstår verkligen inte varför man ska hälsa? För att man har köpt en bil från samma producent? Ni känner ju inte varandra. Går ni runt och hälsar på folk som har samma frisyr eller samma sorts jacka också?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Jag förstår verkligen inte varför man ska hälsa? För att man har köpt en bil från samma producent? Ni känner ju inte varandra. Går ni runt och hälsar på folk som har samma frisyr eller samma sorts jacka också?
Är samma sak när man kör hoj, särskilt "på vischan", säkert också en del exklusiva/ovanliga bilmärken.
Människor vill känna samhörighet.
Nu har ju Tesla iom 3an blivit mer "svensson" och då faller det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag förstår verkligen inte varför man ska hälsa? För att man har köpt en bil från samma producent? Ni känner ju inte varandra. Går ni runt och hälsar på folk som har samma frisyr eller samma sorts jacka också?
Är samma sak när man kör hoj, särskilt "på vischan", säkert också en del exklusiva/ovanliga bilmärken.
Människor vill känna samhörighet.
Nu har ju Tesla iom 3an blivit mer "svensson" och då faller det.
Ja precis, när det fanns ”3” bilar i hela landet, så var det ju kul att hälsa, men nu är det ju lika vanligt som att ha Volvo (inte bara i Norge, där det är löjligt vanligt). Jag tror inte Volvoägare kör runt och hejar till höger och vänster :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av frippan »

Jag hälsar när det inte är så mycket bilar. Skulle aldrig få för mig att hälsa på alla Teslor i sthlm. Men åker man någon liten väg och stöter på en Tesla så hälsar man. Lite som man är ute och vandrar eller så så är det klart man hälsar om man möter någon. Lite som man inte hälsar på alla om man går Kungsgatan.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av Pontus »

frippan skrev:
Jag hälsar när det inte är så mycket bilar. Skulle aldrig få för mig att hälsa på alla Teslor i sthlm. Men åker man någon liten väg och stöter på en Tesla så hälsar man. Lite som man är ute och vandrar eller så så är det klart man hälsar om man möter någon. Lite som man inte hälsar på alla om man går Kungsgatan.
Det var en bra jämförelse.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Glöm inte att hälsa!

Inlägg av themax »

Vinkade i början med min Model 3 för ett år sedan, men ingen S eller X svarade, så jag slutade. Hade en pre-facelift S som lånebil ett dygn nyligen och då var det en annan pre-facelift som höjde näven. Blev nästan chockad...

Däremot kan man fortfarande hitta människor som vill prata när man stannat på SuC.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar