Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
engeln
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2019 20:37

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av engeln »

Hej, jag funderar på att ge mej på detta projekt för att styra solel till bilen. Jag har en WC och solpaneler och en fronuis vxr och en smart meter, så jag har koll på effektflödena från panelerna och hur mycket som förbrukas och exporteras. Mellan växelriktaren och smartmeter pratas det RTU modbus. Vet du om man kan koppla in sej på den slingan med raspberry och WC "daisy chain" eller måste man ha en dedikerad port från raspberryn till smartmetern respektive WC ?
Skulle tacksamt ta emot lite mer detaljer från er som provat hur ni har löst det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av LarsL »

Välkommen!

Kolla på den här lösningen.
https://github.com/wido/smarttwc

Obs mekanist så kan inget om mjukvara :)
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

engeln skrev:
Hej, jag funderar på att ge mej på detta projekt för att styra solel till bilen. Jag har en WC och solpaneler och en fronuis vxr och en smart meter, så jag har koll på effektflödena från panelerna och hur mycket som förbrukas och exporteras. Mellan växelriktaren och smartmeter pratas det RTU modbus. Vet du om man kan koppla in sej på den slingan med raspberry och WC "daisy chain" eller måste man ha en dedikerad port från raspberryn till smartmetern respektive WC ?
Skulle tacksamt ta emot lite mer detaljer från er som provat hur ni har löst det.
En dedikerat port till WC'n får nog förutsättas.
Teslas wall connector pratar något som liknar SLIP (Serial Line Internet Protokoll).
Uppoffringen ekonomiskt, med tanke på att hårdvaran för en USB-rs485 omvandlare kostar mindre än 100kr, känns inte så stor.

/Jens
Användarvisningsbild
engeln
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2019 20:37

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av engeln »

Nej det är ju inte kostnaden som känns svår, mer att hur man får in 2st RS485 moduler i konfigurering, men du verkar ju ha lyckats. Funkar din TWC bra ?

/Leif
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

engeln skrev:
Nej det är ju inte kostnaden som känns svår, mer att hur man får in 2st RS485 moduler i konfigurering, men du verkar ju ha lyckats. Funkar din TWC bra ?

/Leif
Min setup har fungerat hur bra som helst i snart ett år.

Jag har minimal erfarenhet av python, men nätet översvämmas av kodexempel.
I korthet var detta det enda som behövdes för att läsa modbus rtu ifrån elmätaren i mitt fall

import minimalmodbus
ModbusAdapter = '/dev/ttyUSB1'
baud = 9600
rs485 = minimalmodbus.Instrument(ModbusAdapter, 1)
rs485.serial.baudrate = baud
rs485.serial.bytesize = 8
rs485.serial.parity = minimalmodbus.serial.PARITY_NONE
rs485.serial.stopbits = 1
rs485.serial.timeout = 1
rs485.debug = False

rs485.mode = minimalmodbus.MODE_RTU

Current_L1 = rs485.read_float(6, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Current_L2 = rs485.read_float(8, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Current_L3 = rs485.read_float(10, functioncode=4, numberOfRegisters=2)

/Jens
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Xeik »

AmbiJens
Detta är förmodligen en dum fråga, men frågar ändå....

Elmätaren du kör med, hur kopplas den in proppskåpet för att kunna mäta förbrukningen i huset? Är det så "enkelt" att den monteras så att de 3 huvudfaserna från inkommande elmätarskåp går genom denna innan de går ut till de olika förbrukarna i huset? Eller hur kan den annars ha koll på förbrukningen?

Jag är nämligen sugen på att göra något liknande, men känner att jag behöver kunna förklara för elektrikern hur jag hade tänkt mig ha det.

Har också solpaneler där växelriktaren (Kostal plenticore) ska kunna kopplas till en elmätare genom modbus, så jag borde väl kunna utgå från din setup?
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av kler »

Nu kommer jag inte lite från sidan i tråden, har inte riktigt hängt med.
Så kanske att inlägget inte är relevant, ber om ursäkt i såna fall...

Att läsa förbrukning från huset går att göra med t.ex. en Aeotec Home Energy Meter Gen5 (3-fas).
Jag har en sådan monterad i proppskåpet (det yttre, där huvudsäkringarna sitter).
Datan skickas till Domoticz, som i sin tur skickar till InfluxDB/Grafana.

Jag antar att det skulle gå att pusha eller Håva In™ [¹] dessa data till TWC Manager - i stället för att läsa de "sladdvägen".
Bara en tanke - har ingen praktisk erfarenhet av TWC Manager.


[1] Efter att ha jobbat med systemutveckling i kontorslandskap så blev jag trött på att sitta och skrika "pulla" ut högt... :roll:
Senast redigerad av kler, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av AmbiJens »

Xeik skrev:
AmbiJens
Detta är förmodligen en dum fråga, men frågar ändå....

Elmätaren du kör med, hur kopplas den in proppskåpet för att kunna mäta förbrukningen i huset? Är det så "enkelt" att den monteras så att de 3 huvudfaserna från inkommande elmätarskåp går genom denna innan de går ut till de olika förbrukarna i huset? Eller hur kan den annars ha koll på förbrukningen?

Jag är nämligen sugen på att göra något liknande, men känner att jag behöver kunna förklara för elektrikern hur jag hade tänkt mig ha det.

Har också solpaneler där växelriktaren (Kostal plenticore) ska kunna kopplas till en elmätare genom modbus, så jag borde väl kunna utgå från din setup?
Enkelt förklarat.
Efter huvusäkringen har jag två centraler.
En för huset och en för wallconnectorn.
Elcentralen för huset är försedd med den extra elmätaren.

/Jens
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av LasseTM »

AmbiJens skrev:
engeln skrev:
Nej det är ju inte kostnaden som känns svår, mer att hur man får in 2st RS485 moduler i konfigurering, men du verkar ju ha lyckats. Funkar din TWC bra ?

/Leif
Min setup har fungerat hur bra som helst i snart ett år.

Jag har minimal erfarenhet av python, men nätet översvämmas av kodexempel.
I korthet var detta det enda som behövdes för att läsa modbus rtu ifrån elmätaren i mitt fall

import minimalmodbus
ModbusAdapter = '/dev/ttyUSB1'
baud = 9600
rs485 = minimalmodbus.Instrument(ModbusAdapter, 1)
rs485.serial.baudrate = baud
rs485.serial.bytesize = 8
rs485.serial.parity = minimalmodbus.serial.PARITY_NONE
rs485.serial.stopbits = 1
rs485.serial.timeout = 1
rs485.debug = False

rs485.mode = minimalmodbus.MODE_RTU

Current_L1 = rs485.read_float(6, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Current_L2 = rs485.read_float(8, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Current_L3 = rs485.read_float(10, functioncode=4, numberOfRegisters=2)

/Jens
Jag är sugen på att göra samma sak, men har 0 koll på mjukvara och python.
Har du tid och lust att göra en kort guide på hur du har gjort för att få in din elmätare till rpi?
Jag kan ju följa guiden från github för att fixa min rpi och installera den i min WC men sedan hur jag ska få in elmätaren i mjukvaran och få den att lastbalansera är mera oklart för mig.
Tänkte köpa samma elmätare som du köpte samt samma interface för att göra det lätt för mig.
Har du ett Interface över så köper jag det gärna btw.
MVH//Lasse
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

Hej, ny här.

Äger ingen Tesla ännu men har beställt en Model Y Performance (privat) och går i väntans tider.

Tekniknörd som jag är har jag, mycket prematurt, tagit tag i detta med en TWC hemma i garaget. Hittade detta projekt och har nu kommit en liten bit på väg sedan i förrgår. Tänkte bara dela med mig av min progress och berätta lite om hur jag gjort.

Jag valde till en början ett fork av original-TWCManager som redan implementerat lastbalancering.
https://github.com/BitterAndReal/TWCManager

Denna fork föll mig i smaken då jag ville ha en separat process för mätningen av husets förbrukning som samtidigt kunde logga all denna data till mitt hemautomatiseringssystem (Indigo) samt en SQL-databas för visualisering.
En annan fördel med denna version är även att man kan köra mätningen och styrningen av TWC på olika Raspberrys om man har långt mellan stolpen och TWCn. Jag har dock nära så har stoppat in all kod i samma Raspberry.

En modifiering jag kommer behöva göra i TWCManager-koden är att den original använder lastdata INKLUSIVE laddning av bilen och sedan drar ifrån laddströmmen som finns som en variabel i koden. Jag mäter EXKLUSIVE laddningen, huset och TWC får separata matningar från huvudsäkringsskåpet. Jag vill mäta huset och TWCn separat för att inte riskera självsvängning i den reglerande kretsen vilket jag misstänker annars kan bli ett (stort) problem.

Jag ska tillägga att utöver att jag inte har ngn bil att testa mot så har jag heller ingen TWC just nu att testa kod mot så ännu är allt i sin lida och jag kodar i mörkret. Har beställt en TWC Gen 2 ny i kartong från en som sålde på blocket, Gen 3 fungerar ju tyvärr inte att styra på samma sätt (om ens alls) så var lite panik att hitta en fräsch Gen 2 innan de inte går att få tag på.

Jag ska även tillägga att TWCMaster-mjukvaran utgår från att man har "grön energi" tillgänglig (egen sol eller vind) men vad jag förstår har det ingen betydelse för lastbalanseringen, om så är fallet får jag koda bort den delen ur styrningen, det återstår att se.

Jag valde, likt TS, en trevlig energimätare från Energibutiken, dock en liten annan variant med externa "klämmor", https://www.energibutiken.se/sv/elmatar ... s-mid.html. Detta för att jag vill ha mätaren inne men klämmorna ute i huvudsäkringsskåpet.

Jag har nu monterat allt på mätsidan och modifierat koden för socket-server.py som ingår i ovan TWCManager-projekt så servern pratar med energimätaren samt TWCManager och hemautomatiseringssystemet/SQL. Så här kan det se ut grafiskt, den skuggade blåa kurvan är alltså vad som finns kvar för TWCn att jobba med om man drar bort amperen för den fas som drar mest i varje mätpunkt. TWCn är ju 3-fas så den drar lika mycket på alla faser så man måste styra TWCn utefter den fas som huset drar mest ur för stunden.
house-load.png
De långa (i tid) pucklarna i svarta L2-kurvan är vår pool som värmer med oförutsägbara intervall, lite olyckligt. Den hackiga formen på L1-kurvan kommer sig av vår centralkyla i huset, lägre effekt än poolen men mer frekvent, hoppas det inte kommer ställa till det för styrningen av TWCn bara. Ser oavsett ut att finnas en del över till laddning (25A huvudsäkringar).

På måndag vet jag mer om hur styrningen av TWCn faller ut, men har ju fortfarande ingen bil att testa mot så vi får se om det finns ngt att rapportera senare nästa vecka.
Jag återkommer när jag kommit lite längre.

Jag kan gärna dela med mig av min modifierade kod för socket-server'n (minus kommunikationen med SQL/hemautomatiseringen som är mycket specifik för mina system). När jag kommit en bit på TWCManager'n så delar jag gärna den delen oxå.

//Love i Luleå
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

Tillbaka igen.
Fick min TWC Gen 2 igår efter mycket strul med Schenker :evil:
Glädjande nog fungerar allt till synes mycket bra (har ju ingen bil att testa med dock). RPi'n snackar med både TWCn och databas/hemautomation utan några problem.

Har dock modifierat "hemsidan" att bara erbjuda upp till 17 A som mest iom att Y'n bara tar 11kW.

Så här ser GUIt ut på telefonen:
IMG_2219.PNG
Oxå putsat på min egen statistiksida för att kunna följa bilens laddcykel och totalförbrukning över tid, t.ex. som nedan:
car-charging-power-w.png
Den blåa streckade linjen är 11 kW som är max vad bilen kan ta emot. Finns goda förutsättningar för max laddeffekt nattetid iaf som det ser ut. Kommer nog sätta laddtiden mellan 00-06, räcker gott då jag bara kör 3 mil per dag.
house-load-and-what-is-l.png
Fler grafer blir det när jag faktiskt har ngn data på laddningsförbrukning :)

Nu ska jag bara koppla in all styrning lite snyggare i en normcentral tillsammans med jordfelsbrytare mm för laddboxen, lägga till en till energimätare specifikt för bilens krets och dra all kabel. Sen är det bara en bil som saknas :)

Som sagt, delar gärna mina erfarenheter/kod om ngn är intresserad.
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

Lite mer info.

Jag bytte ut min initiala mätare mot ett mer välrenommerat märke (Garo), enklare att få en elektriker att signera mina egna dragningar om man använt bra grejor.

Elmätare: https://www.elbutik.se/product.html/gar ... rektmatare
Du behöver 2 st om man vill kunna mäta laddarens förbrukning oxå, dock inte nödvändigt. Ca 2000kr/st.

RPi: https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... tor-p88059
Viktigt att det är den fullstora varianten med minst 2 USB uttag, 600-1300kr beroende på tillbehör, länkat till ett helt kit.
Jag kör RPi'n på ethernet inte Wi-Fi då jag vill ha så få enheter på Wi-Fi som möjligt för stabilitetens skull. Vi har 50+ klienter på nätverket hemma (japp jag är galen) så kan jag styra dem mot hardwire så är det bra.

RS485-adapters: https://www.lawicel-shop.se/usb-to-rs-4 ... er-adapter
Du behöver 2 st, en till mätaren/arna och en till TWCn, 49kr/st.

USB-kablar tillkommer mellan RPin och adaptrarna.

På det en massa obligatoriska eldetaljer som jordfelsbrytare Typ B (som är svindyr) osv. Jag fann det lite knepigt att hitta skärmad partvinnad kabel för RS485-kommunikationen å landade tillslut i en 100m-rulle KNX-kabel som jag behövde ca 20m av så om ngn behöver så finns det.

Nedan hur jag kopplat allt:
Kopplingsschema.png
Obs, jag är strålningsfysiker, inte elektriker :)

Jag designade även ett case till styrsystemet som jag 3D-printade ut och fräste ett lock till:
IMG_2387.jpeg
IMG_2396.jpeg
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

PS. Allt på plats:

Fick sätta TWCn ganska nära golvet då jag har versionen med 2.5m kabel och stort garage så bilen står en bra bit ut från väggen.
IMG_2420.jpeg
Kabelhållaren är fö ett fat till en blomkruka, man tar vad man har. Blir en uppgradering framöver tror jag :)

//L
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
TheSwedishDude
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 maj 2020 05:48

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av TheSwedishDude »

Hej Love_K,

Ser bra ut. Har också köpt Garo energimäteren men har långt från huvudcentral til Wall connectoren och tänkar att använda två Raspberry PIs der pratar tilsammans via trådlöst netvärk.

Håller just nu på att installera Wallconnector, brytare, säkringar och jordfelsbrytere + PIs.

Skicka gärna kod på PM.

Delar också gärna setup och kod när alt er klart och fungerar.

VH TheSwedishDude
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

Hej.

Gjorde en panikrensning av min kod, kommenterade hjälpligt i TWCManager där jag gjort ändringar (sök efter "Love").
Obs att mina ändringar förutsätter att ni mäter förbrukningen UTAN TWCn inkluderad, vill ni mäta INKL TWCn så se mina kommentarer i filen.
Obs2 att "SocketServerIP" i filen är anpassad för att både server och TWCManager snurrar på samma Pi men det framgår av manualen hur det ska konfas om ni kör 2 olika.

I socket-server.py är typ inget sig likt mot originalet så där jag har inte kommenterat ngt i princip (inte hunnit) och den är rensad från mina specialanpassningar. Många 100 rader rensat i blindo utan att kunna provköra då jag sitter på annan ort över VPN så håll till godo :)

På HTML-sidan har jag även gjort några anpassningar, ändrat ikoner men även anpassat för att jag bara ger TWCn max 17A (dryga 11kW vilket är max för model Y vad jag förstår) och att jag inte har ngn "green energy" att tillgå. Ändra tillbaka enligt originalet om ni behöver.

Min kod: https://www.dropbox.com/s/1bt194iq55t2u ... 0.zip?dl=0

OBS att jag utgått från denna: https://github.com/BitterAndReal/TWCManager så följ installationsanvisningarna för den.

På GAROS mätare verkar A och B vara omkastat mot min första Kina-mätare så om kommunikationen med mätaren inte fungerar kasta om polerna.

Jag har även lagt till lite kod för att skicka push-meddelanden vid fel (Pushover som är gratis) vilket rekommenderas starkt men ska funka även utan, sök på "Love" för var ni ställer in Pushover.

Det kommer vara några python-paket som saknas när ni kör koden, har länkat till bla. Pushover-paketet men kan ha glömt ngt annat.

Följ i övrigt anvisningen från originalet (BitterAndReal).


Kör hårt!

//L
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

EDIT:Bytte graferna mot mer lättförståeliga.

Efter ett besök av en mycket trevlig Teslaägare i närheten så har jag fått testa systemet fullt ut (iaf nästan, inte start/stop av laddningen via schema men det bör fungera).

Som tur var gick ugnen samtidigt så tillgänglig effekt gick tidvis ner under max användbar effekt för laddaren (11 kW).
car-charging-power-w.png
Som man ser så startade vi laddningen när 9A fanns att tillgå och enligt plan så tog laddaren/bilen inte mer heller.
Strax där efter stängde ugnens termostat av sig så 17A+ vart tillgängligt och en liten stund senare reagerade TWCn även på detta och levererade 11 kW till bilen.
Ytterligare en stund senare slog ugnen till igen och efter en kort tid ströps laddströmmen igen. Systemet reagerar snabbare när tillgänglig effekt minskar än vid ökning vilket är helt rätt (minimerar risk för overload).

Tittar man på total belastning på huvudsäkringarna gick vi över 25A en kort stund (ca 10s), systemet är byggt för att reagera långsamt och inte få fnatt om det uppstår en strömspik så det är helt by design att gå över en kort stund. Keramiska säkringar klarar betydligt mer effekt än de är märkta med under en kortare stund.
total-load-on-fuses-a.png
En "bugg" jag hittat är dock att varning för overload av huvudsäkringen kommer direkt man går över, vilket sannolikt kommer hända rätt ofta, så behöver koda om lite så varningen kommer först efter en längre tids overload.

Allt verkar iaf fungera ypperligt, nu är jag redo för leverans :)

Är det ngn som testat koden jag delat?

//L
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

I tisdags hämtade jag upp en Model 3 Performance, orkade inte vänta på Y'n så köpte denna under tiden :) Sjuuuukt nöjd.
En fröjd att redan ha laddningen installerad när jag kom hem kl 01 på natten efter 88 mil (förvisso härliga sådana).
Laddstyrningen har fungerat klockrent fö!

Har även börjat logga alla parametrar från bilen jag kan till min sql-server så har slängt in batteristatus i graferna för laddningen :)
car-charging-power-w.png
En perfekt bil för en sån som mig som älskar att utveckla och mäta saker, kommer ha mycket roligt med denna bil i framtiden, inte bara 0-100 :)

//L
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av gnutten »

Grattis till bilen :D snart har du servicecenter närmare också.
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

Exakt! Bra tajming helt klart :)

En dag som denna (med massa maskiner som går i tvättstugan, matlagning mm) förstår man varför jag behöver lastbalansera och styra laddningen till natten :) Då har vi ändå 25A huvudsäkringar. Röda grafen är alltså tillgänglig effekt för laddning, med 3A marginal, för att inte blåsa huvudsäkringarna.
car-charging-power-w.png

Undrar om vi ens klarat säkringarna idag, utan laddning, om vi bara haft 16A huvudsäkringar, svaret är nog nej, L3 hade nog gett upp. Ändå har jag fördelat lasterna så gott det går mellan faserna, detta var helt enkelt en sån dag som inte "var som planerat" :shock: Får fundera på fasfördelningen åter igen kanske.
total-load-on-fuses-a (1).png
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av TobbeTesla »

Jag är jäkligt teknisk i övrigt men att pilla med Raspberry Pi och programmera samt ellära kan jag väldigt lite om.
Finns det någon i Stockholmsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig sätta upp lastbalansering på min TWC? Trött på att propparna går och tar emot att köpa en annan laddbox bara för att få till lastbalansering...

Skulle vara oerhört uppskattat!
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

Hej.

Kan inte hjälpa dig med just installationen (bor i Luleå) men att sätta ihop en RPi med mjukvara. Dock är det ju den enkla delen. Möjligen kan du få en elektriker sköta resten.

//Love
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

OBSERVERA

Sedan slutet av januari 2021 har Tesla stängt den tidigare vägen att skapa tokens för access till deras inofficiella API som laddstyrningen använder. Dock har de aktiverat en annan väg in som dock inte fungerar rakt upp å ner i laddstyrningen.

Man kan rätt enkelt scripta processen att skapa en token som gäller 45 dagar i taget å så får man ha som rutin att en gång i månaden uppdatera token i styrningen tills grundkoden omarbetats att fungera med nya autentisering. WiP.
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Andreas-Uppsala
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 mar 2020 06:44

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Andreas-Uppsala »

För att använda Rasberry PI som Master att styra de övriga laddarna fungerar fortfarande utan tillgång till API antar jag? Har inte förstått vilken funktion som försvinner vid ej tillgång till API
Användarvisningsbild
love_k
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jun 2020 20:50
Ort: Luleå

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av love_k »

Lastbalansering fungerar ja, för att styra när bilen ska ladda behövs api dock. Tex om man vill styra det till nätterna.
--------------------------------------------------
Tesla Model 3 Performance (2020)
Tesla Model Y Performance (2022)

Spotify repeat fix
TWC load balancer
Andreas-Uppsala
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 mar 2020 06:44

Re: Lastbalansera med Tesla Wall connector.

Inlägg av Andreas-Uppsala »

Ok. Tack för svar
Skriv svar