Säkerhet på Tesla-kontot

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av LarsL »

holden skrev:
LarsL skrev:
Om man inte använder den enkla funktionen, telefonen som nyckel, så kan man väl inte klaga på att nödlösningen kortet är jobbig? Det finns ju en FOB att köpa till Model 3 också, så att man sedan kan avaktivera den med ;)
Jo, nu använder jag ju telefonen och om jag haft bilen senast är det inget problem, men när ”någon” stängt av telefonupplåsningen måste jag gräva fram plastkortet två gånger för att kunna köra iväg vilket gör plastkortet till en exakt dubbelt så dålig nödlösning som en vanlig nyckel.
Men tanken är ju inte att du ska använda bilen så. Att använda telefonen har fungerat felfritt för mig så jag ser ingen anledning att stänga av den funktionen. Men det finns ju en vanlig nyckel att köpa till bilen om man tycker bättre om den lösningen.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

I just den här frågan undrar jag om man tänkt alls, varför blir man avaktiverad från körning efter någon oklar tidsrymd om man låst upp bilen med ett kort, t.ex för att man glömt telefonen nånstans. Och varför blir man inte avaktiverad om man låst upp bilen med en telefon.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
LarsL skrev:
Om man inte använder den enkla funktionen, telefonen som nyckel, så kan man väl inte klaga på att nödlösningen kortet är jobbig? Det finns ju en FOB att köpa till Model 3 också, så att man sedan kan avaktivera den med ;)
Jo, nu använder jag ju telefonen och om jag haft bilen senast är det inget problem, men när ”någon” stängt av telefonupplåsningen måste jag gräva fram plastkortet två gånger för att kunna köra iväg vilket gör plastkortet till en exakt dubbelt så dålig nödlösning som en vanlig nyckel. Kan ju hända att man glömt telefonen och då är det samma rutin.
Hänger inte med riktigt.

Är "någon" en fysisk levande person, eller en bugg i mjukvaran hos Tesla?

Någon gång missar Teslan telefonen när jag står längst bak och skall tex. låsa upp laddsladden (får trycka in ett dörrhandtag för att bilen skall vakna till då), men generellt så tycker jag att det fungerar extremt smidigt.

Så smidigt till den grad att jag ibland glömmer låsa vår Merca när jag lämnar bilen (så van att bara kunna gå ifrån Teslan). Helt grymt smidigt!

Det enda jag önskar i framtiden är att jag kan få samma automatiska upplåsning/låsning med min Apple Watch, som med telefonen. Hade varit så grymt smidigt att kunna lämna telefonen hemma när man snabbt skall iväg på kortare ärende (köpa mjölk i affären till te/kaffe). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Ok, kärnfrågan:

Om jag, oavsett anledning, använder ett av Tesla utställt, giltigt och med bilen levererat plastkort för att ta mig in i bilen har jag två minuter eller mindre på mig att också kunna köra bilen (vilket väl är själva syftet med bilar) utan att dessutom swipa samma kort under mittkonsolen (varför?).
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Ok, kärnfrågan:

Om jag, oavsett anledning, använder ett av Tesla utställt, giltigt och med bilen levererat plastkort för att ta mig in i bilen har jag två minuter eller mindre på mig att också kunna köra bilen (vilket väl är själva syftet med bilar) utan att dessutom swipa samma kort under mittkonsolen (varför?).

Kortet fungerar precis som en traditionell bilnyckel.

Först låser du upp dörrlåsen (kort på B-stolpe = nyckel i bildörr) och sedan slår du på "tändningen"/startmöjlighet (lägga kortet på mittkonsol = stoppa bilnyckel i tändningslåset).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

martinot skrev:
holden skrev:
Ok, kärnfrågan:

Om jag, oavsett anledning, använder ett av Tesla utställt, giltigt och med bilen levererat plastkort för att ta mig in i bilen har jag två minuter eller mindre på mig att också kunna köra bilen (vilket väl är själva syftet med bilar) utan att dessutom swipa samma kort under mittkonsolen (varför?).

Kortet fungerar precis som en traditionell bilnyckel.

Först låser du upp dörrlåsen (kort på B-stolpe = nyckel i bildörr) och sedan slår du på "tändningen"/startmöjlighet (lägga kortet på mittkonsol = stoppa bilnyckel i tändningslåset).
Nej, en metallnyckel blir inte ogiltig efter två minuter. Att lägga kortet på mittkonsolen resulterar i att det hamnar på golvet i första kurva eftersom det inte finns någon hållare (=tändningslås).
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Att lägga kortet på mittkonsolen resulterar i att det hamnar på golvet i första kurva eftersom det inte finns någon hållare (=tändningslås).
Tror det räcker att lägga kortet på mittkonsolen, och när du slagit in PIN-koden (om ni använder det) så kan du flytta på det utan problem (lägga i tex. fickan eller i mittkonsolfack).

Men om du absolut vill att kortet skall ligga kvar på plats på mittkonsolen även under färd så kanske en sådan här kan lösa problemet praktiskt för dig. Kan vara värt att testa ivf.

https://cdon.se/hemelektronik/2-pack-un ... -p50371472

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.

Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.

Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
Så om du låser upp bilen och sedan går därifrån utan att sätta dig i bilen så ska vem som helst kunna sätta sig i bilen och köra därifrån?

Telefon eller fob finns som lösning om man inte avaktiverar telefon och skippar att köpa fob.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Legato »

Fattar verkligen inte problemet. Kortet är ju en ren backup/bonus. I en vanlig bil har man enbart den fysiska nyckeln. Telefonen är ju mycket smidigare.Glömmer du den fysiska nyckeln så kan du inte bruka bilen alls.

Har aldrig någonsin använt kortet för egen del, enbart vid däckbyte osv.

Tycker tvärtom att det är jättekonstigt att de fortfarande har fob till S & X.

Det är för övrigt något som Tesla borde bli bättre på, harmonisering mellan modellerna. Riktigt irriterande att AP fungerar helt olika (till ingen nytta) tex. Kommer tex aldrig ihåg om jag ska "dutta" eller lägga i blinkersen "hårt" eftersom det är olika mellan 3 & X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Svenssons skrev:
holden skrev:
Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.

Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
Så om du låser upp bilen och sedan går därifrån utan att sätta dig i bilen så ska vem som helst kunna sätta sig i bilen och köra därifrån?

Telefon eller fob finns som lösning om man inte avaktiverar telefon och skippar att köpa fob.
Ja, det är ju att likställa med att lämna bilen olåst med nycklarna i. Ska det finnas någon som helst vits med plastkortet måste det handskaka med bilens programvara så länge man befinner sig i eller i närheten av bilen på samma sätt som en kopplad telefon, annars kan man lika gärna ha en gammaldags nyckel istället för tramset med swipandet.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
Svenssons skrev:
holden skrev:
Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.

Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
Så om du låser upp bilen och sedan går därifrån utan att sätta dig i bilen så ska vem som helst kunna sätta sig i bilen och köra därifrån?

Telefon eller fob finns som lösning om man inte avaktiverar telefon och skippar att köpa fob.
Ja, det är ju likställa med att lämna bilen olåst med nycklarna i. Ska det finnas någon som helst vits med plastkortet måste det handskaka med bilens programvara så länge man befinner sig i eller i närheten av bilen på samma sätt som en kopplad telefon, annars kan man lika gärna ha en gammaldags nyckel istället förbtramset med swipandet.
Kortet kan bara kännas av på 1-2 centimeter, har att göra med tekniken som används och det inte används något batteri. Bilen kan inte veta om kortet är i bilen eller ej om du inte lägger kortet på rätt plats tillfälligt.

Tror inte särskilt många tycker att kortet ska fungera som att låsa upp och lämna kvar nycklarna i låset även ifall du tar med dig kortet. De flesta kommer inte fatta den logiken att bilen är upplåst även ifall kortet inte är i bilen. Tramset med swipandet är ju enbart för att "någon" inaktiverar lämpligaste lösningen (telefonen) och för att du inte väljer att starta bilen med kortet på rätt plats. Vill du mer ha som en traditionell nyckel så är ju fob svaret. Gäller dock att inte "någon" inaktiverar fobben...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Hade Apple löst det så? Bör överambitiösa ingenjörer trumfa användarvänlighet? Genom att lösa ett problem ingen hade skapade man en uppsättning nya. Jag klagar inte på telefonlösningen, den är jättebra, men Elon får nog fundera ett varv till runt plastkortet.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
Det vara bara ett simpelt förslag i alla välmening, i och med att du:

1. Vägrar använda telefonen som nyckel.

2. Vägrar att lägga undan kortet från mittkonsolen när du startat.

Eftersom de kostade bara 40.- så tänkte jag du kunde prova, då du sa att du ville ha en fast ficka för kortet?

Inget tvång alls! Bara ett förslag som du kanske praktiskt kunde prova (eftersom du har väldigt annorlunda och specifika krav). Var inte mening att uppröra dig.

Har sett sådana fickor användas till allt möjligt. Har inget att göra med priset på bilen.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av holden »

Du verkar inte läsa igenom det jag skriver. Jag vägrar inte att använda telefonen, jag är ibland förhindrad att göra det och tvingas då använda plastkortet.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Du verkar inte läsa igenom det jag skriver. Jag vägrar inte att använda telefonen, jag är ibland förhindrad att göra det och tvingas då använda plastkortet.
Inte lätt att hänga med i allt du skriver. Dessutom lite otydligt (iaf. för mig) att förstå vad som är ditt verkliga problem.

Svårt att hjälpa till då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säkerhet på Tesla-kontot

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Hade Apple löst det så? Bör överambitiösa ingenjörer trumfa användarvänlighet? Genom att lösa ett problem ingen hade skapade man en uppsättning nya. Jag klagar inte på telefonlösningen, den är jättebra, men Elon får nog fundera ett varv till runt plastkortet.
Plastkorten är som sagt backuplösningar. Inte för primärt användande. De vill jag absolut inte vara utan, oavsett om Teslas eller Apples kommande lösning.

Vill kunna starta bilen i nödfall om batteriet i telefonen dör.
holden skrev:
Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.
Det är nog därför att i princip alla normalt använder telefonen som nyckel (som tänkt). Hur smidigt och grymt enkelt som helst. Kan verkligen rekommendera dig den lösningen.

Kortet är endast en backuplösning (om batteriet i telefon dör, du har tappat den i marken och går sönder, eller något annat liknande händer).

Jämför kortet med de som har fysiska reservnycklar i sina FOB:ar, och som kan plockas fram vid tekniska problem (tex. slut på batteriet i FOB:en).

https://lexus2.custhelp.com/rnt/rnw/img ... om_fob.jpg

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar