Ladda i Spanien

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av fth »

PhR34k skrev:
Hur långt tid tar det att bila till Torrevieja? Jag brukar göra det på 35 timmar utan elbil inkl ca 4 timmar bila plus en timme fika stop..gpsen i Teslan säger nu nästan 44 timmar
Planera i ABRP så får du en mer reallistisk bild, Tesla GPS är mycket försiktig och lägger in alldeles för långa laddstopp.

Jag får 39.5h Stockholm-Torrevieja med min bil (X90).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

fth skrev:
PhR34k skrev:
Hur långt tid tar det att bila till Torrevieja? Jag brukar göra det på 35 timmar utan elbil inkl ca 4 timmar bila plus en timme fika stop..gpsen i Teslan säger nu nästan 44 timmar
Planera i ABRP så får du en mer reallistisk bild, Tesla GPS är mycket försiktig och lägger in alldeles för långa laddstopp.

Jag får 39.5h Stockholm-Torrevieja med min bil (X90).

/fth
Tack för tipset, var en jäkla skillnad på uträckningen dessutom väljer den Röby färjan vilket inte Teslan valde. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

Jag kör Sthlm-Marbella 4000km på 3 dagar med ca 15 timmars körning om dagen. Torrevieja är väl ca 500 km närmare så det borde gå köra på ca 40h.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av perre »

Jag får 33 timmar och 3549 km till Carthagena. Då har den valt att åka över Jylland. Väljer jag färjan så blir det drygt 100 km kortare men några minuter långsammare.
Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag ska ta än. Har en känsla av att jag inte hinner sova mycket på färjan.

Ni som har åkt tidigare, vilken väg brukar ni välja?

EDIT: Glömde ju att lägga på laddtiden så då blir det runt 40 timmar totalt. Kanske några timmars sömn också. Har drygt två dygn tillgodo så det ska nog fungera.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av fth »

perre skrev:
Jag får 33 timmar och 3549 km till Carthagena. Då har den valt att åka över Jylland. Väljer jag färjan så blir det drygt 100 km kortare men några minuter långsammare.
Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag ska ta än. Har en känsla av att jag inte hinner sova mycket på färjan.

Ni som har åkt tidigare, vilken väg brukar ni välja?

EDIT: Glömde ju att lägga på laddtiden så då blir det runt 40 timmar totalt. Kanske några timmars sömn också. Har drygt två dygn tillgodo så det ska nog fungera.
Jag kör alltid landvägen över broarna, jag tycker det är behagligare och det känns mer miljövänligt. Skaffa transponder och/eller abonnemang på broarna så blir det väldigt smidigt och hyfsat billigt också.

Dom gånger jag har tagit färja har det varit nattfärja med sovhytt, Trelleborg-Travemünde, då sparar man ju en hotellnatt och körsträcka.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

Jag tycker att Rödby-Puttgarden är väldigt, väldigt dyr, ca 900 SEK senast jag kollade, så jag åker hellre runt.
Trelleborg-Rostock/Travemunde kan däremot vara ett alternativ om man åker på natten.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ladda i Spanien

Inlägg av taliz »

Färja är ju mest för avgasbilar. Med elbil blir det billigare att köra över broarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av vibrationsfri »

någon som har utnyttjat andra nätverk än Tesla suc mycket i Europa? Vad finns det för andra alternativ bortsett från Ionity och funkar det utan stora besvär och vad använder man för tjänst för att hitta dom?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en sr+ och åker till landställe jakt etc där räckvidden oftast precis räcker. Så vill vara snäll mot batteriet och om möjligt inte alltid ladda med full kw .
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

Jag kör ofta förbi 2-3 ibland 4 laddare när jag kör med stora batteriet så jag ser inga problem med att ta sig runt med en SR+ och stanna lite oftare.
Jag personligen skulle hellre sänka hastigheten med 5km/h än försöka få igång krångliga laddare på främmande språk som kräver speciallösingar för aktivering.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av vibrationsfri »

EnTraktor skrev:
Jag kör ofta förbi 2-3 ibland 4 laddare när jag kör med stora batteriet så jag ser inga problem med att ta sig runt med en SR+ och stanna lite oftare.
Jag personligen skulle hellre sänka hastigheten med 5km/h än försöka få igång krångliga laddare på främmande språk som kräver speciallösingar för aktivering.
Mena mera att jag behöver full räckvidd på hemmaplan så om jag ska ut på långresor så varvar jag gärna suc med andra laddare för att om möjligt vara lite snällare mot batteriet
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

vibrationsfri skrev:
EnTraktor skrev:
Jag kör ofta förbi 2-3 ibland 4 laddare när jag kör med stora batteriet så jag ser inga problem med att ta sig runt med en SR+ och stanna lite oftare.
Jag personligen skulle hellre sänka hastigheten med 5km/h än försöka få igång krångliga laddare på främmande språk som kräver speciallösingar för aktivering.
Mena mera att jag behöver full räckvidd på hemmaplan så om jag ska ut på långresor så varvar jag gärna sug med andra laddare för att om möjligt vara lite snällare mot batteriet
Och vad har det med tråden "köra i Spanien" att göra?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ladda i Spanien

Inlägg av taliz »

vibrationsfri skrev:
EnTraktor skrev:
Jag kör ofta förbi 2-3 ibland 4 laddare när jag kör med stora batteriet så jag ser inga problem med att ta sig runt med en SR+ och stanna lite oftare.
Jag personligen skulle hellre sänka hastigheten med 5km/h än försöka få igång krångliga laddare på främmande språk som kräver speciallösingar för aktivering.
Mena mera att jag behöver full räckvidd på hemmaplan så om jag ska ut på långresor så varvar jag gärna suc med andra laddare för att om möjligt vara lite snällare mot batteriet
Ett ord: orka. Bild
Kör och vad glad. Batteriet lär hålla tiotusentals mil oavsett. Sålänge den inte blir stående med fullt eller tomt lång tid gör det ingen direkt skada.
När jag kör långt brukar jag sätta limit till 100% så slipper man bry sig om idle limit. Ännu har den aldrig hunnit bli helt full, och man kör sen så långt man känner för.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Snart framme i Torrevieja efter nästan 42 timmar i bilen.
Märkte dock en konstig laddplats i Barcelona, 4 laddare var tillgängliga och resten var bakom bom som tillhör hotellet. Vet inte om man kan få koden utav hotellet eller nåt men är det vanligt?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av default »

PhR34k skrev:
Snart framme i Torrevieja efter nästan 42 timmar i bilen.
Märkte dock en konstig laddplats i Barcelona, 4 laddare var tillgängliga och resten var bakom bom som tillhör hotellet. Vet inte om man kan få koden utav hotellet eller nåt men är det vanligt?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Om det är en kod brukar den stå i navigatorn om man trycker på laddaren. På vissa ställen får man trycka på någon knapp vid bommen för att någon på hotellet skall öppna, exempelvis Girona minns jag.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

PhR34k skrev:
Snart framme i Torrevieja efter nästan 42 timmar i bilen.
Märkte dock en konstig laddplats i Barcelona, 4 laddare var tillgängliga och resten var bakom bom som tillhör hotellet. Vet inte om man kan få koden utav hotellet eller nåt men är det vanligt?
Egentligen är alla bakom bom, men bommen till dom 4 första är trasig. Det är bara att ringa på "porttelefonen" och säga "Tesla" så släpper dom in/ut utan kostnad.
På vissa laddare får man upp koden till bommen när man klickar på SuC på skärmen (och befinner sig i närheten) t.ex. Bordeaux och Fuengirola.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av perre »

PhR34k skrev:
Snart framme i Torrevieja efter nästan 42 timmar i bilen.
Märkte dock en konstig laddplats i Barcelona, 4 laddare var tillgängliga och resten var bakom bom som tillhör hotellet. Vet inte om man kan få koden utav hotellet eller nåt men är det vanligt?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Just den var det bara att trycka på en knapp så öppnades bommen. Vet inte varför det blev så. Bommen kanske fanns innan laddarna kom till. Var ju inte så mycket svängrum i sluttningen
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

"Bommen" till dom 4 första laddarna.

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Ah okej.
Tack för det!!
Gick hur bra som helst annars. Vi började resa med bilens nav, laddade typ fullt varje gång i Sverige och Danmark men i Tyskland började vi med abrp och körde tätare laddningar men med lägre laddning typ max 60%.
Allt som allt tog resan prick 44 timmar dörr till dörr. Vi var två som körde och stannade aldrig gör att sova.
Lite mer än 330mil.
Som bäst har jag gjort det på 36 timmar med diesel bil och då hade jag sovit ca 5 timmar under resan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av perre »

PhR34k skrev:
Ah okej.
Tack för det!!
Gick hur bra som helst annars. Vi började resa med bilens nav, laddade typ fullt varje gång i Sverige och Danmark men i Tyskland började vi med abrp och körde tätare laddningar men med lägre laddning typ max 60%.
Allt som allt tog resan prick 44 timmar dörr till dörr. Vi var två som körde och stannade aldrig gör att sova.
Lite mer än 330mil.
Som bäst har jag gjort det på 36 timmar med diesel bil och då hade jag sovit ca 5 timmar under resan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Intressant. Mig tog det 57 timmar till la Manga. Kanske 360 mil. Då var jag ensam och tsnkade fullt överallt så hann jag sova en stund. I övrigt inga stopp utöver kanske två timmar sova totalt efter laddningen var klar.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

perre skrev:
PhR34k skrev:
Ah okej.
Tack för det!!
Gick hur bra som helst annars. Vi började resa med bilens nav, laddade typ fullt varje gång i Sverige och Danmark men i Tyskland började vi med abrp och körde tätare laddningar men med lägre laddning typ max 60%.
Allt som allt tog resan prick 44 timmar dörr till dörr. Vi var två som körde och stannade aldrig gör att sova.
Lite mer än 330mil.
Som bäst har jag gjort det på 36 timmar med diesel bil och då hade jag sovit ca 5 timmar under resan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Intressant. Mig tog det 57 timmar till la Manga. Kanske 360 mil. Då var jag ensam och tsnkade fullt överallt så hann jag sova en stund. I övrigt inga stopp utöver kanske två timmar sova totalt efter laddningen var klar.
Känns som att det går snabbare med abrp metod, korta stopp fast oftare för att slippa ladda fullt.
Btw är det bara jag eller delar Tesla och SL på samma klocka? De sista 20 min tar ju över 30min.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Tips till alla som är i Torrevieja, hotellet i Los Balcones Dona Monte erbjuder 2 Tesla laddare och 2 Porsche laddare 24A 3fas. Du betalar 16 euro för att parkera ett dygn.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av EnTraktor »

PhR34k skrev:
perre skrev:
PhR34k skrev:
Ah okej.
Tack för det!!
Gick hur bra som helst annars. Vi började resa med bilens nav, laddade typ fullt varje gång i Sverige och Danmark men i Tyskland började vi med abrp och körde tätare laddningar men med lägre laddning typ max 60%.
Allt som allt tog resan prick 44 timmar dörr till dörr. Vi var två som körde och stannade aldrig gör att sova.
Lite mer än 330mil.
Som bäst har jag gjort det på 36 timmar med diesel bil och då hade jag sovit ca 5 timmar under resan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Intressant. Mig tog det 57 timmar till la Manga. Kanske 360 mil. Då var jag ensam och tsnkade fullt överallt så hann jag sova en stund. I övrigt inga stopp utöver kanske två timmar sova totalt efter laddningen var klar.
Känns som att det går snabbare med abrp metod, korta stopp fast oftare för att slippa ladda fullt.
Btw är det bara jag eller delar Tesla och SL på samma klocka? De sista 20 min tar ju över 30min.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
ABRP är säkert jättebra, men jag orkar verkligen inte lägga massa tid på att detaljplanera 3000 km och så visar det sig att man inte kan ladda vid första laddstoppet och hela planeringen är omkastad. Eller så får man en rutt där det visar sig lunchstoppet hamnar vid en laddare utan restaurang/mat. När jag kör långa sträckor, som t.ex. Sverige-Spanien så tycker jag att navigatorn i bilen fungerar utmärkt om man använder den rätt. Jag tycker man kan lägga 5-10 min innan averesa hemma på datorn för att få en övergripande översikt var det finns laddare och vilken rutt man avser välja (t.ex. via Paris-Madrid eller via Frankfurt-Barcelona). Till det kan man använda google maps, supercharge.info, ABRP, ionitys karta och äventuellt Plugshare. När man har övergripade bilden klar för sig så hoppar man in i bilen och väljer en supercharger/destination i navigatorn som ligger ca 6-12-18h fram i tiden längs med den rutten man valt (att välja Malaga i Stockholm är bara onödigt segt och det blir för tungt för navigatorn att hänga med i vad som händer på vägen). Sedan kör man. När man kommer fram till en laddare så är eventuell väntan perfekt tid för att planera nästa 1-3 delsträckor och då är det även lätt att ta hänsyn till förutsättningar som råder just då (köer, vägarbeten, olyckor, mörker, dimma, halka, hunger, trötthet) och vilka faciliteter som man behöver framöver (mat, hotell, shopping, toa). Jag undviker att ladda över ca 60-70% (60% i en S100D och 70% i en X100D) om det verkligen inte behövs. Det är bara bortkastad tid. Om navigatorn vill ladda till 90% och hoppa över 2-3 laddare så väljer jag bara en tidigare laddare eller kör bara iväg när jag har batteri för att nå en tidigare laddare. Man behöver verkligen inte följa Teslas navigator till 100% och man måste vara lite flexibel och öppen för ändringar av planen, t.ex. om man är hungrig och nästa laddare om 10 mil erbjuder precis det utbudet av mat man är sugen på så laddar jag 10 min till 30% och kör vidare.

Med ett 100 batteri är det även väldigt lätt matte att räkna ut hur mycket man behöver till ett mål/laddare man vill nå. Säg att man har haft 215 Wh/km i förbrukning senaste sträckan och man tror sig ligga kvar på liknande nästa sträcka om man vill köra 230 km. Då tar man 230*0,215=49,45 alltså typ 50 kWh, alltså ca 50% battreri. Sedan brukar jag lägga på ca 12-14 batteriprocent i marginal och alltså drar jag iväg när jag har 62-64% batteri.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Fattar.
Alla gör så klart vad de anser lättast. Denna gång funkade abrp perfekt. Inga problem alls.
Jag ställde in alla värden så som jag ansåg vara rimligt tex extra last på 200kg, 240kWh i 110km/h, att jag ville ha minst 15% laddning kvar vid nästa laddning.
I början låg vi på över 250-260kWh men vi låg och körde i runt 120.
Regnade som fan i Tyskland och Frankrike och på sina ställen var vi uppe i 310kWh när vi körde i 110.
Som bäst har vi legat på runt 220kWh i 130 när det klarnade upp och blev varmare. Men vi hade aldrig under 15% laddning när vi nådde vårt mål ibland hade vi till över 20%.
Nu i efterhand så skulle man våga lite mer och köra med typ 7-8% laddning kvar för vara lite effektivare, men man lär sig. Vågade tex inte köra över 120 för att förbrukning stack direkt men mitt slutet vågade man ligga och pressa runt 130-140 och ändå ligga runt 260 kWh.
Körde med odubbade, gamla Nokian på 20"

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av PhR34k »

Nu är jag tillbaka i Sverige. Blev en spännade resa då jag i Frankrike missade en avfart i avfarten och åkte åt ett annat håll med närmsta vändpunkt 20km bort och sedan 20km tillbaka då totalt 40km extra och jag hade bara 20km kvar i laddning. Körde av i närmsta rastplats för att hitta en grind som var låst, denna grind ledde till en väg intill motorvägen som vi kunde använda för att ta oss till SuC:en. Men den var som sagt låst med stängsel runt.
Fick ringa till Tesla road assistent men de koppla mig till vägassistans i Frankrike som kopplade mig till en annan som sedan sa att jag var tvungen att prata med polisen. Efter mycket om och men med dålig engelska och med som tur var lite spanska så lyckades jag komma till rätt avdelning inom polisen.
De skulle skicka en bergärare inom 30min men samtidigt letade vi efter hål i stängsel för att ta oss igenom vilker vi hittade. Någon hade gjort hål i stängslet tidigare och satt ihop igen provisorisk.. jag fick höja bilen till max och köra offroad för att tillslut lyckas komma igenom och ta oss till SuC. Vi var alla rätt lättade efter. Ett plus i det hela var att vi då lyckats ta oss igenom en till gratis Bild.

Har varit rätt stormigt mellan norra Spanien och södra Frankrike. Bilen låg på ständiga 300-320kWh.
Men som bäst låg vi på runt 270kWh i 140 med 5 pers i bilen och verkligen full packning.

Vi körde med abrp men uträkningen stämde inte. Vi skulle vara framme 23.30 men vi kom fram 05.30. Till detta hade vi en timmes försening på morgonen, och våran felåkning på lite mer än en timme. Annars körde vi nonstop. Vi laddade oftast mellan 60-70% och få tal ggr 85%.

Jag tror en felfaktor i uträkningen är tiden man faktiskt laddar. Den säger 15-20 min men tar typ 30min. Snacka om SL minuter.

En fråga jag har är, jag loggade in på Tesla och kollade historiken. Det står att jag är skyldig 20euro för en laddning i Valencia. Det är den enda som syns och jag har gratis SuC, är det något som nollas snart eller är det fel i systemet? Se bilden jag bifogar. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Ladda i Spanien

Inlägg av perre »

PhR34k skrev:
Nu är jag tillbaka i Sverige. Blev en spännade resa då jag i Frankrike missade en avfart i avfarten och åkte åt ett annat håll med närmsta vändpunkt 20km bort och sedan 20km tillbaka då totalt 40km extra och jag hade bara 20km kvar i laddning. Körde av i närmsta rastplats för att hitta en grind som var låst, denna grind ledde till en väg intill motorvägen som vi kunde använda för att ta oss till SuC:en. Men den var som sagt låst med stängsel runt.
Fick ringa till Tesla road assistent men de koppla mig till vägassistans i Frankrike som kopplade mig till en annan som sedan sa att jag var tvungen att prata med polisen. Efter mycket om och men med dålig engelska och med som tur var lite spanska så lyckades jag komma till rätt avdelning inom polisen.
De skulle skicka en bergärare inom 30min men samtidigt letade vi efter hål i stängsel för att ta oss igenom vilker vi hittade. Någon hade gjort hål i stängslet tidigare och satt ihop igen provisorisk.. jag fick höja bilen till max och köra offroad för att tillslut lyckas komma igenom och ta oss till SuC. Vi var alla rätt lättade efter. Ett plus i det hela var att vi då lyckats ta oss igenom en till gratis Bild.

Har varit rätt stormigt mellan norra Spanien och södra Frankrike. Bilen låg på ständiga 300-320kWh.
Men som bäst låg vi på runt 270kWh i 140 med 5 pers i bilen och verkligen full packning.

Vi körde med abrp men uträkningen stämde inte. Vi skulle vara framme 23.30 men vi kom fram 05.30. Till detta hade vi en timmes försening på morgonen, och våran felåkning på lite mer än en timme. Annars körde vi nonstop. Vi laddade oftast mellan 60-70% och få tal ggr 85%.

Jag tror en felfaktor i uträkningen är tiden man faktiskt laddar. Den säger 15-20 min men tar typ 30min. Snacka om SL minuter.

En fråga jag har är, jag loggade in på Tesla och kollade historiken. Det står att jag är skyldig 20euro för en laddning i Valencia. Det är den enda som syns och jag har gratis SuC, är det något som nollas snart eller är det fel i systemet? Se bilden jag bifogar. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag har också just kommit tillbaka från Spanien. Även jag fastnade framför några grindar mitt i natten. Men det fanns en porttelefon vid alla som man kunde få öppning genom.

Har också massa debiteringar av SuC fastän jag skulle haft gratis på nervägen. Har mailat refferalteamet men inte fått något svar
Model 3 LR AWD
Skriv svar