Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Europa-roadtrip aug/sept

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Europa-roadtrip aug/sept

Inläggav Teslaägare bylund » 02 jul 2019 16:30

R2D2 skrev:
bylund skrev:
R2D2 skrev:Behöver man verkligen ha ett utlandsintyg från leasingbolaget? :)

Av många leasingbolag krävs det.

Och i många länder måste man ha intyg från ägaren av bilen att man får köra den, så beroende på hur bilen är registrerad kan det vara bra att ha en fullmakt att visa upp om ens eget personnamn saknas i registreringsbeviset. Så även om ens eget bolag står som ägare/brukare, kan det vara bra att ha ett fint papper att visa att man har tillåtelse att köra bilen, även om man har skrivit under det själv. Jag vet att särskilt i Estland och Lettland gillar de sådana dokument.

Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.

Problemet är väl framförallt om någon polis eller tullare någonstans söderöver anser att det krävs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav M3apan » 02 jul 2019 16:37

kenny skrev:Hur allvarligt ses det på att köra utan? Som sagt, är det så att dom är som hökar och ger en massiva böter, eller är det större chans att dom tänker "turist fattar inte, men det är ju en elbil så skit samma"? Jag är ju en sån som gärna väger kostnad mot ansträngning snarare än att prioritera kronorna.. ;)

Blev stoppad för ett par år sedan i Berlin. Inte nog med att dom krävde betalning för boten på en gång för att ens få fortsätta sköra, dom tog inte kort... Så jag fick snällt promenera 1,5km enkel väg till en bankomat och sedan tillbaka. Under tiden så satt dom i polisbilen med mina bilnycklar och väntade på mig...
M3apan

Inläggav Teslaägare bylund » 02 jul 2019 16:51

R2D2 skrev:Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.

Det finns för övrigt en fem sidors tråd om det :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare R2D2 » 02 jul 2019 17:22

bylund skrev:
R2D2 skrev:Någon som vet om DNB kräver det när man leasar via dem? Har ena pappret från registreringsbeviset, tänkte att det borde räcka.

Det finns för övrigt en fem sidors tråd om det :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=8884
Det korta svaret är att det behövs vid färd utanför Norden.

Tackar! Minns att jag läst detta men glömt det... blir att maila DNB och hoppas att de hinner svara innan torsdag nästa vecka :lol:
Tesla Model 3 LR AWD Solid Black AP
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inläggav TiborBlomhall » 02 jul 2019 17:59

Vilket mejladress ska man skicka mejlet till?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare bylund » 02 jul 2019 18:07

TiborBlomhall skrev:Vilket mejladress ska man skicka mejlet till?

bilkundtjanst@dnb.se kanske?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kenny » 02 jul 2019 20:07

Precis så ja, dom utfärdar det snabbt, tror jag hade fått mitt inom 24h om jag själv varit snabbare.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Referralkod: kenny70089

Inläggav Teslaägare frippan » 03 jul 2019 10:02

Åkte in på Dekra här i Eskilstuna och köpte en miljödekal för 200:-, skönt att slippa strulet när man kommer ner. Klistrar upp den om jag behöver den, annars så får den ligga kvar i bilen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Vadskamanta » 03 jul 2019 10:14

Ang. miljödekalerna i Tyskland.
Det är framförallt i storstäder som Hamburg och Berlin som det behövs. Det finns speciella "umveltzone" (ursäkta min tyska) där man inte får köra utan att ha dekalen.
Dessa områden ligger framförallt inne i stadskärnan, vilket innebär att du kan köra i stora delar av staden utan märket men du får inte köra in i områden där det krävs. Skyltar finns uppsatta (åtminstone i Hamburg) för att varna för dessa zoner.
Vadskamanta

Inläggav Teslaägare bylund » 03 jul 2019 10:42

I princip är det en skylt "Förbud mot fordonstrafik" med en tilläggstavla att den inte gäller för fordon med miljödekal, och vilka färger som krävs (det finns olika färger beroende på vilken klass bilen har). Så det är rätt tydligt var man inte får köra.

umwelt.png
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt