Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
Moderator: Redaktion
Det är väl subsidiaritetsprincipen som ställer till det, besluten fattas på lokal nivå av glada kommunalpolitiker som vill få sin stad att få en grön profil, utan att tänka på hur det ställer till det för besökarekenny skrev:Det är lite provokativt också att det, som nämnts, inte är bättre centraliserat av EU. Nä jag vill egentligen inte tänka på det mer nu, jag blir bara förbannad faktiskt.
Kan man alltså köpa någon form av "universaldekal" här som funkar i Tyskland etc?frippan skrev:Åkte in på Dekra här i Eskilstuna och köpte en miljödekal för 200:-, skönt att slippa strulet när man kommer ner. Klistrar upp den om jag behöver den, annars så får den ligga kvar i bilen.
Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekalertrvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 6e3ee7b959
Du måste ha miljödekal för Frankrike också. Nu ska du inte till Italien men det är en mardröm då det är individuella regler per stad man kör in i...trvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Vi kommer köra följande väg. Eller ska vi välja någon annan som inte kräver klistermärke?
En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böternek0 skrev:Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekalertrvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Den där med 4:an på ? Är inne på samma linje.thedude skrev:En del av bilresor är spontanitet och inte planerat allt. Man kanske skulle kört förbi en stor stad men känner för att ändå åka in och gå runt där och då behöver man kanske dekalker...lite tråkigt att alltid vara på sin vakt och inte kunna koppla av. För tyskland har jag iaf skaffat en dekal och hoppas det gäller i de flesta städer annars får det bli böternek0 skrev:Så länge du håller dig på motorvägarna i Tyskland behöver du inte ha några miljödekalertrvmbk skrev:Måste man veta allt detta innan eller ska man vara uppmärksam när man kör och man kommer bli påmind så man har möjlighet att betala och inte böta?
Ja, lite så tänkte jag ju först också, att det är helt orimligt att man ska behöva ha en dekal när man kör en bil som till och med gemene man känner till som helt eldriven. Det är ju inte ens en bil som ser ut som en likadan fossilbil, typ en Golf. Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats.Svenssons skrev:Tänkte inte på dekal när vi var nere i Berlin. I Berlin hade jag en polisbil som följde mig en längre sträcka men tillslut svängde åt annat håll. Kan tänka mig att de funderade på om de skulle stanna mig eller inte. Med en bil som inte har några avgasrör känns det lite löjligt att skaffa en klisterlapp i plast för att visa att bilen får köra i staden. Idag är väl ändå allt uppkopplat och poliserna har troligen system som automatiskt kollar upp även utländska regnummer och som direkt ser ifall bilen är tillåten eller ej.
Böter/muta blir ruskigt misstänksam när folk absolut vill ha kontanter. Tror detta mest rörde sig om jante eller elbilshat.kenny skrev:Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats.
Ja jo, detta var väl dock i Tyskland, men visst, sånt händer väl överallt från och till.LarsL skrev:Böter/muta blir ruskigt misstänksam när folk absolut vill ha kontanter. Tror detta mest rörde sig om jante eller elbilshat.kenny skrev:Men det har ju nämnts tidigare i tråden att en person ändå blivit stoppad, bötfälld och tvingad att gå och ta ut kontanter för att betala böter på plats.