Platsbaserade fjädring

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Platsbaserade fjädring

Inlägg av AndersN »

Hur känslig är GPS:en? Jag kör på en väg med mittdelare där det är vägbulor i båda riktningarna. I en riktningen funkar det bra att höja fjädringen. I andra riktningen höjs fjädringen när jag är förbi bulan, dvs där den skall höjas i andra riktningen. Någon som vet mer om detta, eller som kanske har en lösning?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Platsbaserade fjädring

Inlägg av Svenssons »

Du får sätta upp fjädringen innan när du kommer från andra hållet. Tror fjädringen höjs inom en radie från där du satt högre fjädring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
sveper
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jan 2018 19:50
Ort: Linköping

Re: Platsbaserade fjädring

Inlägg av sveper »

Jag har parkering i källargarage där jag behöver höja fjädringen för att undvika skrap. Allt har fungerat bra hittills men nu har bilen (MSLR -20) börjat bråka. Den höjer fjädringen 75 m ifrån som vanligt. Men om jag parkerar bilen för att lasta ur några kassar (vanligt) så sänker den bilen till ”standard” när jag fortsätter. Jag har provat att ”starta om” men det hjälper inte. Finns det något mera jag kan göra?
Model Y LR -23 Solid Black
Model S LR -20 Midnight Silver
Model S 90D -16 Flerlagersröd
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Platsbaserade fjädring

Inlägg av sven-labil »

Svenssons skrev:
Du får sätta upp fjädringen innan när du kommer från andra hållet. Tror fjädringen höjs inom en radie från där du satt högre fjädring.
Ja, tyvärr är det så det funkar. Hur stor radien är verkar dock en aning slumpartat. Jag tycker det hade varit mycket bättre om systemet hanterat punkter (så små som möjligt med hänsyn till noggrannheten på GPS-positionen) och riktningar eftersom jag har det motsatta problemet ;) På vägen hem är det ett farthinder, men bara på väg in i bostadsområdet så bilen höjer sig i onödan när jag åker hemifrån. Dessutom kan jag inte sänka den igen vid trafikljuset till den större korsande vägen eftersom bilen fortfarande är inom höjningszonen och den i så fall skulle bli raderad. (Och då kan jag ju inte gasa :( ) Undrar varför Tesla inte tyckte det räckte med att radera höjningszoner med knappen som har just den funktionen...
Jag har experimenterat en hel del med att programmera en höjningszon lagom långt från min infart för att enkelt komma över trottoarkanten men ändå kunna sänka bilen igen i carporten 25 m bort utan att zonen blir raderad, men bara fått det att funka ibland och det hjälper ändå bara till hälften eftersom bilen nästan aldrig höjer sig när jag backar. Är det meningen att höjning under backning ska fungera?
Det allra konstigaste är dock att min bil ibland HÖJER sig under acceleration :shock: om den inte Automatic Lowering Speed är ställd på ALWAYS.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Skriv svar