Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Sentry-Mode (Vaktläge) inställningar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Sentry-Mode (Vaktläge) inställningar?

Inläggav Espr3sso » 12 jul 2019 10:47

Hej! Någon som vet exakt hur denna funktion beter sig? Blir inte riktigt klok på vad och när som/det spelas in? Har provat ett dygn nu och känns som att den spelar in väldigt mycket?

Kan man ställa in hur den ska göra? Har tittat på en del filmer och det är ju inget "på" filmen.

Jag hade fått för mig att den skulle aktiveras när någon är nära bilen, någon som har koll på vad den då har för räckvidd, vad är "nära" bilen?
Espr3sso

Re: Sentry-Mode (Vaktläge) inställningar?

Inläggav Teslaägare dhanjel » 12 jul 2019 11:48

Det jag stör mig på med sentry mode (kanske bara inte har hittat det dock..) är att när man kommer tillbaka till bilen så får man en fin notering "3 händelser inträffade".
MEN det finns inget sätt att se på dom, varken direkt i bilen eller i mobilen. Utan istället är tanken att man ska koppla ur disken, koppla in den till en dator eller mobil och gå igenom materialet?

Otroligt osmidigt i min mening. Hade hellre sett mer utveckling här än massa arkadspel :)

(Skulle tex vilja få en ögonblicksbild skickad till mobilen med samtidigt som det händer)
Bil: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) |
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare

Referralkod: daniel62748

Inläggav Teslaägare Remuz » 12 jul 2019 12:15

Ögonblicksbilden är det jag älskar mest med min BlackVue dr750. Bild direkt i klockan vid varje ”händelse”
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare Crappy » 13 jul 2019 20:55

Det är väl lagligheten i det hela som ställer till det.
Som det är nu, kan man, om man verkligen hårddrar det och inbillar sig en massa, säga att det är en gråzon
(Det är det dock inte, det är olagligt. PUNKT. )
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inläggav Teslaägare deffe » 17 jul 2019 07:28

Crappy skrev:Det är väl lagligheten i det hela som ställer till det.
Som det är nu, kan man, om man verkligen hårddrar det och inbillar sig en massa, säga att det är en gråzon

Mycket trist att det är så.

Fast spelar nog inte så stor roll i Sverige. I usa så verkar polisen däremot verkligen engagera sig för att folk ska få upprättelse, här läggs det juh bara ner.

Men kanske kan vara bra i försäkringsärenden?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
S85, P85, S90D, S100D, S P100D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare dhogborg » 17 jul 2019 09:59

Crappy skrev:Det är väl lagligheten i det hela som ställer till det.

Ny kameraövervakningslag sedan 2018. Privatpersoner behöver inget tillstånd för kameraövervakning utan ska istället göra en bedömning om nyttan överstiger intigritetsfrågan, samt att man måste följa GDPR.

https://www.datainspektionen.se/lagar-- ... ingslagen/
Model S, eldriven.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MartinGBG » 17 jul 2019 10:03

Jag har ett USB-minne inkopplat, och det funkar kanon att spela in från DashCam och kolla i datorn sedan.
Men jag har stängt av DashCam för jag behöver inte den igång hela tiden (hört att det äter upp USB-minnet), utan vill bara ha Sentry-mode inspelningarna till USB-minnet.

Men när jag kommer till bilen och den säger att det finns händelser inspelade, så finns det inget på USB-minnet när jag kollar i datorn sedan.
Behöver DashCam vara aktiverat för att Sentry-mode ska spela in till USB-minnet också?
SÅLD: BMW i3 90Ah REX 2017
SÅLD: Model S 70D 2015 - Vitmetallic, Premium Interiör, Panoramatak, AP1
Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mattisborgen73 » 17 jul 2019 10:09

dhanjel skrev:Det jag stör mig på med sentry mode (kanske bara inte har hittat det dock..) är att när man kommer tillbaka till bilen så får man en fin notering "3 händelser inträffade".
MEN det finns inget sätt att se på dom, varken direkt i bilen eller i mobilen. Utan istället är tanken att man ska koppla ur disken, koppla in den till en dator eller mobil och gå igenom materialet?

Otroligt osmidigt i min mening. Hade hellre sett mer utveckling här än massa arkadspel :)

(Skulle tex vilja få en ögonblicksbild skickad till mobilen med samtidigt som det händer)

Det finns lösningar, här är en av dem: https://youtu.be/S_PouqPTipw
Har inte testat själv ännu...
Användarvisningsbild
mattisborgen73
Teslaägare

Referralkod: mathias43722

Inläggav Teslaägare kanylbullen » 17 jul 2019 12:37

Appen Sentry Review som han visar verkar ju toppen, ska testa omedelbart!

Jag har ett USB-minne med inbyggd adapter så jag enkelt kan plugga in det i både bilen och i telefonen.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Referralkod: johan8426

Inläggav Teslaägare Chrille » 17 jul 2019 21:41

MartinGBG skrev:Jag har ett USB-minne inkopplat, och det funkar kanon att spela in från DashCam och kolla i datorn sedan.
Men jag har stängt av DashCam för jag behöver inte den igång hela tiden (hört att det äter upp USB-minnet), utan vill bara ha Sentry-mode inspelningarna till USB-minnet.

Men när jag kommer till bilen och den säger att det finns händelser inspelade, så finns det inget på USB-minnet när jag kollar i datorn sedan.
Behöver DashCam vara aktiverat för att Sentry-mode ska spela in till USB-minnet också?

Det verkar fungera så här i min MS: Det DashCam spelar in lagras i mappen Recent. När Sentry är aktiverat och en händelse noteras så kopieras de senaste tio minuterna från Recent till Saved.
Det verkar som att Sentry inte aktiverar DashCam utan Sentry tolkar bara det kamerorna och sensorerna ser och om något händer så kopieras de senaste tio minuterna från Recent till Saved. Finns inget på Recent för den aktuella tiden så finns inget att kopiera.
DashCam äter inte minne, den skriver bara den senaste timmen i en loop. USB-minnet måste dock vara av en typ som klarar kontinuerlig skrivning.
Model S 75D 2018, röd multicoat, cremefärgade säten, kolfiberpaneler, soltak, Autopilot 2.5
Gummimattor och stänkskydd från Hova, DIY Parcel Shelf Lift, bättre trunkbelysning, DIY Cubby Drawer, Alu pedaler, Whispbar
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare

Referralkod: christer79801

Nästa

Återgå till Generellt