Tesla Software v10
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla Software v10
Skulle nog kunna tänka mig att betala en slant för MCU2 + 4G. Förr eller senare åker ju ändå flashdisken i MCU1..
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla Software v10
Det låter inte helt orimligt, jag menar det är i princip en iPad (finns det på skärmen borde det kunna gå att utnyttja) det är främst för att fördriva tiden. Sedan kan man tänka att fungerar det med strömmande radio borde det fungera med strömmande tv.
En appstore är inte på tapeten, men finner det inte orimligt att tesla kan släppa api och appar efter granskning kan släppas in. Det finns dock stora säkerhetsrisker som man får beakta, kan vara att de stora programvaruhusen redan har det.
En appstore är inte på tapeten, men finner det inte orimligt att tesla kan släppa api och appar efter granskning kan släppas in. Det finns dock stora säkerhetsrisker som man får beakta, kan vara att de stora programvaruhusen redan har det.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Software v10
Det har han sagt sen MCU2 kom, har inte gått ännu.loftux skrev:Många har tolkat det här svaret från Elon som att det skall gå att uppgradera till MCU2:jeppe_sthlm skrev:Frågan är om MCU1 får v10 över huvudtaget eller om det eller om det här blir den första som ramlar över kanten?OfarligTesla skrev:Ja det skulle vara med Youtube och Netflix tydligen. Stora frågan är om MCU1 får det :p.Pontus skrev:Är det här youtube och Netflix kommer också?
Kommer Netflix fungera i Sverige?
Någon gång lär de ju dra snöret för att inte hämma utvecklingen av mjukvaran.
Hoppas dock på att vi får den
Re: Tesla Software v10
Jag tolkar Elons svar som det är möjligt att betala för att få MCU2, bara att köpa en ny bil... Han svarade ju kanadensare att det var möjligt att via superchargers åka mellan västra och östra Kanada. Det krävs dock en lite detour genom USA.OfarligTesla skrev:Det har han sagt sen MCU2 kom, har inte gått ännu.loftux skrev:Många har tolkat det här svaret från Elon som att det skall gå att uppgradera till MCU2:jeppe_sthlm skrev:Frågan är om MCU1 får v10 över huvudtaget eller om det eller om det här blir den första som ramlar över kanten?OfarligTesla skrev:Ja det skulle vara med Youtube och Netflix tydligen. Stora frågan är om MCU1 får det :p.Pontus skrev:Är det här youtube och Netflix kommer också?
Kommer Netflix fungera i Sverige?
Någon gång lär de ju dra snöret för att inte hämma utvecklingen av mjukvaran.
Hoppas dock på att vi får den
Han har varit mycket tydlig med att det inte går att uppgradera en bil för rimlig peng från AP1 till AP2. Jag misstänker att mjukvaran till MCU2 enbart funkar för AP2 och senare, inga tester eller liknade görs för att MCU2 ska fungera med AP1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla Software v10
Hittade den här posten på TMC
[URL] https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 27748/[URL]
”The MCU2 upgrade requires the following changes:
- Obviously, a new MCU2 (expensive part!)
- New IC screen. In MCU1 cars the IC (screen behind wheel) is a separate computer with its own CPU/RAM/etc. With MCU2 its just a second screen to the MCU. So IC needs to be replaced.
- MCU2 has 5G WiFi that needs an additional antenna to the mirrors
- MCU2 has Bluetooth in the mirrors, also requires additional antenna
- New wiring harness. IC screen, antenna's and perhaps change of connectors requires a new wiring harness”
Låter som att det knappast kommer att gå att uppgradera till MCU2 med andra ord
[URL] https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 27748/[URL]
”The MCU2 upgrade requires the following changes:
- Obviously, a new MCU2 (expensive part!)
- New IC screen. In MCU1 cars the IC (screen behind wheel) is a separate computer with its own CPU/RAM/etc. With MCU2 its just a second screen to the MCU. So IC needs to be replaced.
- MCU2 has 5G WiFi that needs an additional antenna to the mirrors
- MCU2 has Bluetooth in the mirrors, also requires additional antenna
- New wiring harness. IC screen, antenna's and perhaps change of connectors requires a new wiring harness”
Låter som att det knappast kommer att gå att uppgradera till MCU2 med andra ord
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla Software v10
Om det nu skulle gå låter det väldigt dyrtjeppe_sthlm skrev:Hittade den här posten på TMC
[URL] https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 27748/[URL]
”The MCU2 upgrade requires the following changes:
- Obviously, a new MCU2 (expensive part!)
- New IC screen. In MCU1 cars the IC (screen behind wheel) is a separate computer with its own CPU/RAM/etc. With MCU2 its just a second screen to the MCU. So IC needs to be replaced.
- MCU2 has 5G WiFi that needs an additional antenna to the mirrors
- MCU2 has Bluetooth in the mirrors, also requires additional antenna
- New wiring harness. IC screen, antenna's and perhaps change of connectors requires a new wiring harness”
Låter som att det knappast kommer att gå att uppgradera till MCU2 med andra ord
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla Software v10
Fast det där stämmer ju inte direkt heller och bygger på antagandet att en retrofit skulle bli exakt som en nybyggd bil med exakt samma lösning vilket sällan är fallet vid eftermontering.jeppe_sthlm skrev:Hittade den här posten på TMC
[URL] https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 27748/[URL]
”The MCU2 upgrade requires the following changes:
- Obviously, a new MCU2 (expensive part!)
- New IC screen. In MCU1 cars the IC (screen behind wheel) is a separate computer with its own CPU/RAM/etc. With MCU2 its just a second screen to the MCU. So IC needs to be replaced.
- MCU2 has 5G WiFi that needs an additional antenna to the mirrors
- MCU2 has Bluetooth in the mirrors, also requires additional antenna
- New wiring harness. IC screen, antenna's and perhaps change of connectors requires a new wiring harness”
Låter som att det knappast kommer att gå att uppgradera till MCU2 med andra ord
Bara för att den har egen CPU/RAM betyder det inte att den inte går att använda som skärm. Tesla använder såvitt jag vet någon typ av ethernetnät i bilen där bland annat IC, MCU med mera är anslutna. Att då få IC att agera skärm över ethernet vore allt annat än omöjligt (det är ju vad de gör med IC via MCU2 vad jag förstår). Så det handlar egentligen om ifall Tesla faktiskt vill leverera eftermontering eller ej
Sen måste ju uppgradering prissättas så att den täcker upp för eventuell extra garantikostnad osv också.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla Software v10
Sant. Det är väl då snarare så att det handlar om att det ska finnas en det ska finnas en marknad som är beredd att betala igen utvecklingskostnaden.
Fram tills nu har ”vinsten” med MCU2 i praktiken varit ett par spel och något snabbare gui. Knappast något som väldigt många är beredda att betala kanske 30-40k för.
Om nu V10 ger streaming och annat godis, så är det möjligt att den marknaden växer och möjliggör en sådan investering.
Fram tills nu har ”vinsten” med MCU2 i praktiken varit ett par spel och något snabbare gui. Knappast något som väldigt många är beredda att betala kanske 30-40k för.
Om nu V10 ger streaming och annat godis, så är det möjligt att den marknaden växer och möjliggör en sådan investering.
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla Software v10
Sant. Å andra sidan tror jag Tesla försöker att undvika många olika hårdvarukonfigurationer i möjligaste mån.OfarligTesla skrev:
Fast det där stämmer ju inte direkt heller och bygger på antagandet att en retrofit skulle bli exakt som en nybyggd bil med exakt samma lösning vilket sällan är fallet vid eftermontering.
<klipp>
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Software v10
Det enda film som kommer att fungera lär väl vara någon av.... MCUPontus skrev:Är det här youtube och Netflix kommer också?
Kommer Netflix fungera i Sverige?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marvel_Cinematic_Universe
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Tesla Software v10
Skulle ju kanske föredra men man la prio på en bra 360 backkamera på bil för 1,2 mille och med då smärtsamma 16 lakan självrisk på vsg som dessutom redan är då utrustad med med typ 62 kameror runt hela bilen framför Netflix och skitspel som inte ens var kul för 30 år sedan.
Re: Tesla Software v10
Att du gör det betyder inte att andra gör det.GreenMachine skrev:Skulle ju kanske föredra men man la prio på en bra 360 backkamera på bil för 1,2 mille och med då smärtsamma 16 lakan självrisk på vsg som dessutom redan är då utrustad med med typ 62 kameror runt hela bilen framför Netflix och skitspel som inte ens var kul för 30 år sedan.
Det finns liksom (bra) backkamera och parkeringssensorer runt bilen som visar hur nära man är. 360 kamera är en kul grej men särskilt stor nytta är den nog inte för många.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla Software v10
+1 på den! Gärna partytrick i form av dåliga spel och TV, men hellre 360-kamera.GreenMachine skrev:Skulle ju kanske föredra men man la prio på en bra 360 backkamera på bil för 1,2 mille och med då smärtsamma 16 lakan självrisk på vsg som dessutom redan är då utrustad med med typ 62 kameror runt hela bilen framför Netflix och skitspel som inte ens var kul för 30 år sedan.
Re: Tesla Software v10
En del blir aldrig nöjda.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Tesla Software v10
Håller med om 360 kamera. Har det i XC90n och det är mycket användbart! Man får full koll på allt runtom bilen.
Jag skulle nog inte köpa en ny bil utan 360 kamera, så bra tycker jag att det är.
Jag skulle nog inte köpa en ny bil utan 360 kamera, så bra tycker jag att det är.
Re: Tesla Software v10
Visst kan man ha 360 kamera.SolnaGnagarn skrev:Håller med om 360 kamera. Har det i XC90n och det är mycket användbart! Man får full koll på allt runtom bilen.
Jag skulle nog inte köpa en ny bil utan 360 kamera, så bra tycker jag att det är.
Men man skulle givetvis också kunna välja vilken av bilens 8 kameror man kan se i skärmen.
Jag har löjligt trångt vid min skärmtaksparkering.
Skulle kanske slippa att använda Summon om jag kunde parkera med cm precision.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Tesla Software v10
Ja givetvis, i Volvon kan jag välja vilken kamera jag vill titta på.Zalman3 skrev:Visst kan man ha 360 kamera.SolnaGnagarn skrev:Håller med om 360 kamera. Har det i XC90n och det är mycket användbart! Man får full koll på allt runtom bilen.
Jag skulle nog inte köpa en ny bil utan 360 kamera, så bra tycker jag att det är.
Men man skulle givetvis också kunna välja vilken av bilens 8 kameror man kan se i skärmen.
Jag har löjligt trångt vid min skärmtaksparkering.
Skulle kanske slippa att använda Summon om jag kunde parkera med cm precision.
Re: Tesla Software v10
Visst kan man ha 360 kamera.
Men man skulle givetvis också kunna välja vilken av bilens 8 kameror man kan se i skärmen.
Jag har löjligt trångt vid min skärmtaksparkering.
Skulle kanske slippa att använda Summon om jag kunde parkera med cm precision.
I min gamla BTDI Audi satt det en kamera i fronten för att få en 360 sikt, Teslan skulle väl missa en del precis framför bilen då dess kameror sitter i framrutan, eller?
Sen tycker ju jag att funktionen cm-mått är oslagbart bra.
/Hjortis
Re: Tesla Software v10
Spel och Netflix vore något att ha om det gick att ansluta en extra skärm till usb-portarna i baksätet så ungarna kunde leka med det. Men å andra sidan funkar iPad lika bra. Förhoppningsvis är det inte samma utvecklare som sitter och knåpar på underhållningssystemet som till de övriga funktionerna. Själva spelen är åtminstone inköpta.
360-graders vy lär inte gå att lösa på Tesla för kamerorna är inte anpassade för det så vinkeln blir fel och ger förmodligen ganska konstig och missvisande bild med en del döda ytor.
Några andra saker jag skulle önska mig i v10:
- Lösa problemet med "dansande bilar" vid stillastående. Bör vara en enkel grej att åtgärda i mjukvaran då fordon omöjligt kan röra sig 90 grader åt höger, sen 90 grader åt vänster, sen svänga om 180 grader och vända sig 90 grader igen...
- Att skärmen visar om det ligger bilar bakom utan att behöva titta i backspegeln. Kanske med avståndsindikering, utan pling. Nu visas de bara om de ligger väldigt nära.
- Möjlighet till timers: Kunna välja klockslag mellan vilka tider bilen ska ladda. Kunna välja klockslag när värme/kyla ska gå igång i bilen.
- Indikering i appen om något fönster är nedhissat. Även finnas en inställning att alla fönster ska hissas upp när bilen låser sig.
- Ett läge till mellan Låg och Normal Regenerativ bromsning.
Sentrymode:
- Inkludera backkameran och vidvinkel kupékameran i sentrymode.
- Möjlighet att stänga av ljusblink vid sentry-inspelning.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i skärmen. Om nu Netflix och YouTube kommer vara möjligt bör det vara enkel grej att spela upp video från ett usb-minne.
- Börja samarbeta med någon molnlagringsoperatör om att lagra sentrymode-filmer i molnet som ett alternativ till usb-minne. Tar förmodligen för mycket data vid LTE men kunde vara ett alternativ vid wifi-uppkoppling.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i appen. Blir nog ett svårlöst problem så ger ingen större förhoppning till detta. Kunde lösts via molnlagringsoperatörens app om ovanstående punkt blev verklighet.
Förbättring av AP och autosteer:
Ex. 1: När två filer går ihop försvinner oftast mittenmarkeringen på vägen en bit före, då vill jag inte att bilen ska styra kraftigt åt ena hållet för att hålla sig i mitten.
Ex. 2: Att bilen verkligen alltid ligger i mitten av filen, även när vägen svänger, syns till och med på skärmen att den inte lägger sig i mitten vissa tillfällen så är förmodligen något i mjukvaran som inte stämmer. Vore även bra om det gick att ställa in en offset mot höger eller vänster.
Ex. 3: Vid körning på landsväg och en bil långt framför ska svänga av så tvärbromsar bilen plötsligt när den upptäcker den svängande bilen, ibland har den svängande bilen nästan redan svängt av så bromsningen är helt omotiverad. Skulle räckt att bilen saktade in lugnt först och sedan ta ett nytt beslut om tvärbromsning är nödvändig.
Ex. 4: Att bilen saktar in själv (ej tvärbroms) när det finns en skarp kurva eller rondell framöver. Borde även fungerat vid skymd sikt med hjälp av navigationskartorna, dock med sämre funktionalitet.
- Läsa av hastighetsskyltar, trafikskyltar, trafikljus, vägpilar och visa de tydligt på skärmen samt låta de ingå i bilens varningssystem.
Ex. 1: Om man missar en parkeringförbjuden skylt när man kör in på en ny väg. Om man då ställde sig vid vägen och satte på parkeringsbromsen kunde bilen sagt ifrån "dut-dut-dut", skärmen visar "Parkering förbjuden på denna väg".
Ex. 2: Om man kör fort utan att sakta ner farten och det är rött trafikljus eller stoppskylt längre fram kunde bilen visat på skärmen "Sänk farten, Stopp om X antal meter.". Vid ingen inbromsning från förare, skärmindikering och varningston. Omställbar mellan Av, Tidig, Mellan, Sen. Om AP är aktiverat kunde bilen bromsat och stannat själv, gått in i hold-läge (H), sedan få en touch på gaspedalen för att få lov att köra igen.
- Kunna byta fil manuellt med autosteer utan NoA, istället för behöva återaktivera autosteer vid varje filbyte.
Parkeringshjälp:
- Vid trång parkering, Visa avstånd i cm från sidan och bak/fram samtidigt. Nu visas endast ett avstånd, sedan får man gissa sig till efter linjerna vilken som avses.
- Att även visa cm avstånd under 30cm, stället för bara "Stopp".
SuC:
- Vid fel på SuC: Vid navigering till SuC och det är fel på någon enstaka laddare kunde skärmen visat "Laddare 3A, 3B ur funktion. Välj en annan.", istället för att man får prova och sen flytta på sig. Är säker på att Tesla får felindikering från SuC direkt när fel uppstår så informationen lär finnas tillgänglig.
- Köhantering: Vid navigering till SuC och det är fullt vid ankomst kan bilar få en köplats. Köplatsen tas bort vid avbruten navigering eller efter ett par minuters timeout om man inte kör till den lediga laddaren. Kan bli ett svårare problem att lösa än det låter.
Off-topic förbättringar som inte har med V10 att göra:
- Meddelandesystem i appen. Så det går att skicka frågor till Tesla och få svar direkt i en konversation i appen. Win-win situation eftersom kunder slippa ringa, maila eller boka in service för enklare frågor och Tesla får bättre ordning, slipper boka av tider och får fler tider tillgängliga till riktig service.
- Bättre ärendehanteringssystem vid service. Te.x. Om service blir avbokad p.g.a. delar inte kommit, ge info om detta och låt servicebokningen vara på "hold", istället för att avboka hela ärendet och låta det leva i ovisshet.
- Kunna välja boka in mobile service istället för att boka in tid på ett SC. Möjliggör fler lediga tider på SC. Ett förslag som Musk har sagt är under utveckling.
- Att mobile service kan erbjuda service längre bort men inte orimligt långt bort från ett SC. De skulle kunna samla ihop en dags jobb och ha en rutt som de hinner på en dag. Möjliggör fler lediga tider på SC och mindre behov av utbyggnad av SC.
- Bygg upp ett reservdelscenter i Holland för snabb leverans av reservdelar till hela Europa.
360-graders vy lär inte gå att lösa på Tesla för kamerorna är inte anpassade för det så vinkeln blir fel och ger förmodligen ganska konstig och missvisande bild med en del döda ytor.
Några andra saker jag skulle önska mig i v10:
- Lösa problemet med "dansande bilar" vid stillastående. Bör vara en enkel grej att åtgärda i mjukvaran då fordon omöjligt kan röra sig 90 grader åt höger, sen 90 grader åt vänster, sen svänga om 180 grader och vända sig 90 grader igen...
- Att skärmen visar om det ligger bilar bakom utan att behöva titta i backspegeln. Kanske med avståndsindikering, utan pling. Nu visas de bara om de ligger väldigt nära.
- Möjlighet till timers: Kunna välja klockslag mellan vilka tider bilen ska ladda. Kunna välja klockslag när värme/kyla ska gå igång i bilen.
- Indikering i appen om något fönster är nedhissat. Även finnas en inställning att alla fönster ska hissas upp när bilen låser sig.
- Ett läge till mellan Låg och Normal Regenerativ bromsning.
Sentrymode:
- Inkludera backkameran och vidvinkel kupékameran i sentrymode.
- Möjlighet att stänga av ljusblink vid sentry-inspelning.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i skärmen. Om nu Netflix och YouTube kommer vara möjligt bör det vara enkel grej att spela upp video från ett usb-minne.
- Börja samarbeta med någon molnlagringsoperatör om att lagra sentrymode-filmer i molnet som ett alternativ till usb-minne. Tar förmodligen för mycket data vid LTE men kunde vara ett alternativ vid wifi-uppkoppling.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i appen. Blir nog ett svårlöst problem så ger ingen större förhoppning till detta. Kunde lösts via molnlagringsoperatörens app om ovanstående punkt blev verklighet.
Förbättring av AP och autosteer:
Ex. 1: När två filer går ihop försvinner oftast mittenmarkeringen på vägen en bit före, då vill jag inte att bilen ska styra kraftigt åt ena hållet för att hålla sig i mitten.
Ex. 2: Att bilen verkligen alltid ligger i mitten av filen, även när vägen svänger, syns till och med på skärmen att den inte lägger sig i mitten vissa tillfällen så är förmodligen något i mjukvaran som inte stämmer. Vore även bra om det gick att ställa in en offset mot höger eller vänster.
Ex. 3: Vid körning på landsväg och en bil långt framför ska svänga av så tvärbromsar bilen plötsligt när den upptäcker den svängande bilen, ibland har den svängande bilen nästan redan svängt av så bromsningen är helt omotiverad. Skulle räckt att bilen saktade in lugnt först och sedan ta ett nytt beslut om tvärbromsning är nödvändig.
Ex. 4: Att bilen saktar in själv (ej tvärbroms) när det finns en skarp kurva eller rondell framöver. Borde även fungerat vid skymd sikt med hjälp av navigationskartorna, dock med sämre funktionalitet.
- Läsa av hastighetsskyltar, trafikskyltar, trafikljus, vägpilar och visa de tydligt på skärmen samt låta de ingå i bilens varningssystem.
Ex. 1: Om man missar en parkeringförbjuden skylt när man kör in på en ny väg. Om man då ställde sig vid vägen och satte på parkeringsbromsen kunde bilen sagt ifrån "dut-dut-dut", skärmen visar "Parkering förbjuden på denna väg".
Ex. 2: Om man kör fort utan att sakta ner farten och det är rött trafikljus eller stoppskylt längre fram kunde bilen visat på skärmen "Sänk farten, Stopp om X antal meter.". Vid ingen inbromsning från förare, skärmindikering och varningston. Omställbar mellan Av, Tidig, Mellan, Sen. Om AP är aktiverat kunde bilen bromsat och stannat själv, gått in i hold-läge (H), sedan få en touch på gaspedalen för att få lov att köra igen.
- Kunna byta fil manuellt med autosteer utan NoA, istället för behöva återaktivera autosteer vid varje filbyte.
Parkeringshjälp:
- Vid trång parkering, Visa avstånd i cm från sidan och bak/fram samtidigt. Nu visas endast ett avstånd, sedan får man gissa sig till efter linjerna vilken som avses.
- Att även visa cm avstånd under 30cm, stället för bara "Stopp".
SuC:
- Vid fel på SuC: Vid navigering till SuC och det är fel på någon enstaka laddare kunde skärmen visat "Laddare 3A, 3B ur funktion. Välj en annan.", istället för att man får prova och sen flytta på sig. Är säker på att Tesla får felindikering från SuC direkt när fel uppstår så informationen lär finnas tillgänglig.
- Köhantering: Vid navigering till SuC och det är fullt vid ankomst kan bilar få en köplats. Köplatsen tas bort vid avbruten navigering eller efter ett par minuters timeout om man inte kör till den lediga laddaren. Kan bli ett svårare problem att lösa än det låter.
Off-topic förbättringar som inte har med V10 att göra:
- Meddelandesystem i appen. Så det går att skicka frågor till Tesla och få svar direkt i en konversation i appen. Win-win situation eftersom kunder slippa ringa, maila eller boka in service för enklare frågor och Tesla får bättre ordning, slipper boka av tider och får fler tider tillgängliga till riktig service.
- Bättre ärendehanteringssystem vid service. Te.x. Om service blir avbokad p.g.a. delar inte kommit, ge info om detta och låt servicebokningen vara på "hold", istället för att avboka hela ärendet och låta det leva i ovisshet.
- Kunna välja boka in mobile service istället för att boka in tid på ett SC. Möjliggör fler lediga tider på SC. Ett förslag som Musk har sagt är under utveckling.
- Att mobile service kan erbjuda service längre bort men inte orimligt långt bort från ett SC. De skulle kunna samla ihop en dags jobb och ha en rutt som de hinner på en dag. Möjliggör fler lediga tider på SC och mindre behov av utbyggnad av SC.
- Bygg upp ett reservdelscenter i Holland för snabb leverans av reservdelar till hela Europa.
Senast redigerad av kikat, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla Software v10
Skaplig lista. Väldigt många bra idéerkikat skrev:Spel och Netflix vore något att ha om det gick att ansluta en extra skärm till usb-portarna i baksätet så ungarna kunde leka med det. Men å andra sidan funkar iPad lika bra. Förhoppningsvis är det inte samma utvecklare som sitter och knåpar på underhållningssystemet som till de övriga funktionerna. Själva spelen är åtminstone inköpta.
360-graders vy lär inte gå att lösa på Tesla för kamerorna är inte anpassade för det så vinkeln blir fel och ger förmodligen ganska konstig och missvisande bild med en del döda ytor.
Några andra saker jag skulle önska mig i v10:
- Lösa problemet med "dansande bilar" vid stillastående. Bör vara en enkel grej att åtgärda i mjukvaran då fordon omöjligt kan röra sig 90 grader åt höger, sen 90 grader åt vänster, sen svänga om 180 grader och vända sig 90 grader igen...
- Att skärmen visar om det ligger bilar bakom utan att behöva titta i backspegeln. Kanske med avståndsindikering, utan pling. Nu visas de bara om de ligger väldigt nära.
- Möjlighet till timers: Kunna välja klockslag mellan vilka tider bilen ska ladda. Kunna välja klockslag när värme/kyla ska gå igång i bilen.
- Indikering i appen om något fönster är nedhissat. Även finnas en inställning att alla fönster ska hissas upp när bilen låser sig.
- Ett läge till mellan Låg och Normal Regenerativ bromsning.
Sentrymode:
- Inkludera backkameran och vidvinkel kupékameran i sentrymode.
- Möjlighet att stänga av ljusblink vid sentry-inspelning.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i skärmen. Om nu Netflix och YouTube kommer vara möjligt bör det vara enkel grej att spela upp video från ett usb-minne.
- Börja samarbeta med någon molnlagringsoperatör om att lagra sentrymode-filmer i molnet som ett alternativ till usb-minne. Tar förmodligen för mycket data vid LTE men kunde vara ett alternativ vid wifi-uppkoppling.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i appen. Blir nog ett svårlöst problem så ger ingen större förhoppning till detta. Kunde lösts via molnlagringsoperatörens app om ovanstående punkt blev verklighet.
Förbättring av AP och autosteer:
Ex. 1: När två filer går ihop försvinner oftast mittenmarkeringen på vägen en bit före, då vill jag inte att bilen ska styra kraftigt åt ena hållet för att hålla sig i mitten.
Ex. 2: Att bilen verkligen alltid ligger i mitten av filen, även när vägen svänger, syns till och med på skärmen att den inte lägger sig i mitten vissa tillfällen så är förmodligen något i mjukvaran som inte stämmer. Vore även bra om det gick att ställa in en offset mot höger eller vänster.
Ex. 3: Vid körning på landsväg och en bil långt framför ska svänga av så tvärbromsar bilen plötsligt när den upptäcker den svängande bilen, ibland har den svängande bilen nästan redan svängt av så bromsningen är helt omotiverad. Skulle räckt att bilen saktade in lugnt först och sedan ta ett nytt beslut om tvärbromsning är nödvändig.
Ex. 4: Att bilen saktar in själv (ej tvärbroms) när det finns en skarp kurva eller rondell framöver. Borde även fungerat vid skymd sikt med hjälp av navigationskartorna, dock med sämre funktionalitet.
- Läsa av hastighetsskyltar, trafikskyltar, trafikljus, vägpilar och visa de tydligt på skärmen samt låta de ingå i bilens varningssystem.
Ex. 1: Om man missar en parkeringförbjuden skylt när man kör in på en ny väg. Om man då ställde sig vid vägen och satte på parkeringsbromsen kunde bilen sagt ifrån "dut-dut-dut", skärmen visar "Parkering förbjuden på denna väg".
Ex. 2: Om man kör fort utan att sakta ner farten och det är rött trafikljus eller stoppskylt längre fram kunde bilen visat på skärmen "Sänk farten, Stopp om X antal meter.". Vid ingen inbromsning från förare, skärmindikering och varningston. Omställbar mellan Av, Tidig, Mellan, Sen. Om AP är aktiverat kunde bilen bromsat och stannat själv, gått in i hold-läge (H), sedan få en touch på gaspedalen för att få lov att köra igen.
- Kunna byta fil manuellt med autosteer utan NoA, istället för behöva återaktivera autosteer vid varje filbyte.
Parkeringshjälp:
- Vid trång parkering, Visa avstånd i cm från sidan och bak/fram samtidigt. Nu visas endast ett avstånd, sedan får man gissa sig till efter linjerna vilken som avses.
- Att även visa cm avstånd under 30cm, stället för bara "Stopp".
SuC:
- Vid fel på SuC: Vid navigering till SuC och det är fel på någon enstaka laddare kunde skärmen visat "Laddare 3A, 3B ur funktion. Välj en annan.", istället för att man får prova och sen flytta på sig. Är säker på att Tesla får felindikering från SuC direkt när fel uppstår så informationen lär finnas tillgänglig.
- Köhantering: Vid navigering till SuC och det är fullt vid ankomst kan bilar få en köplats. Köplatsen tas bort vid avbruten navigering eller efter ett par minuters timeout om man inte kör till den lediga laddaren.
Off-topic förbättringar som inte har med V10 att göra:
- Meddelandesystem i appen. Så det går att skicka frågor till Tesla och få svar direkt i en konversation i appen. Win-win situation eftersom kunder slippa ringa, maila eller boka in service för enklare frågor och Tesla får bättre ordning, slipper boka av tider och får fler tider tillgängliga till riktig service.
- Bättre ärendehanteringssystem vid service. Te.x. Om service blir avbokad p.g.a. delar inte kommit, ge info om detta och låt servicebokningen vara på "hold", istället för att avboka hela ärendet och låta det leva i ovisshet.
- Kunna välja boka in mobile service istället för att boka in tid på ett SC. Möjliggör fler lediga tider på SC. Ett förslag som Musk har sagt är under utveckling.
- Att mobile service kan erbjuda service längre bort men inte orimligt långt bort från ett SC. De skulle kunna samla ihop en dags jobb och ha en rutt som de hinner på en dag. Möjliggör fler lediga tider på SC och mindre behov av utbyggnad av SC.
- Bygg upp ett reservdelscenter i Holland för snabb leverans av reservdelar till hela Europa.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Tesla Software v10
Gissar att 360 backkamera som Volvo, Audi och Nissan (Leaf iaf) är patentskyddat och Tesla inte har lust att betala. Samma m skyltläsning (i Europa).
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Tesla Software v10
Vad är igentligen patentet för skyltigenkänning? Kan jag ta patent på igenkänning av hundar och då får ingen annan ta hänsyn till hundar i trafiken? Låter konstigt i mitt huvud.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla Software v10
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/enPontus skrev:Vad är igentligen patentet för skyltigenkänning? Kan jag ta patent på igenkänning av hundar och då får ingen annan ta hänsyn till hundar i trafiken? Låter konstigt i mitt huvud.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Tesla Software v10
Verkligen en grymt bra lista.kikat skrev:- Kunna byta fil manuellt med autosteer utan NoA, istället för behöva återaktivera autosteer vid varje filbyte.
Däremot fungerar redan ovanstående inom citatet vid autosteer utan NoA.
EDIT: Se bild när jag "duttar" med spaken på motorväg nu ikväll. Inte bästa foto men visar hur det ser ut och att det fungerar. Fotot taget i Danmark där det är förbjudet att prata i handhållen telefon men inte att hålla i den (som i Sverige).
MX LR (Raven) 2019