Re: Tesla Software v10
Postat: 28 jul 2019 15:07
Skulle nog kunna tänka mig att betala en slant för MCU2 + 4G. Förr eller senare åker ju ändå flashdisken i MCU1..
Det har han sagt sen MCU2 kom, har inte gått ännu.loftux skrev:Många har tolkat det här svaret från Elon som att det skall gå att uppgradera till MCU2:jeppe_sthlm skrev:Frågan är om MCU1 får v10 över huvudtaget eller om det eller om det här blir den första som ramlar över kanten?OfarligTesla skrev:Ja det skulle vara med Youtube och Netflix tydligen. Stora frågan är om MCU1 får det :p.Pontus skrev:Är det här youtube och Netflix kommer också?
Kommer Netflix fungera i Sverige?
Någon gång lär de ju dra snöret för att inte hämma utvecklingen av mjukvaran.
Hoppas dock på att vi får den
Jag tolkar Elons svar som det är möjligt att betala för att få MCU2, bara att köpa en ny bil... Han svarade ju kanadensare att det var möjligt att via superchargers åka mellan västra och östra Kanada. Det krävs dock en lite detour genom USA.OfarligTesla skrev:Det har han sagt sen MCU2 kom, har inte gått ännu.loftux skrev:Många har tolkat det här svaret från Elon som att det skall gå att uppgradera till MCU2:jeppe_sthlm skrev:Frågan är om MCU1 får v10 över huvudtaget eller om det eller om det här blir den första som ramlar över kanten?OfarligTesla skrev:Ja det skulle vara med Youtube och Netflix tydligen. Stora frågan är om MCU1 får det :p.Pontus skrev:Är det här youtube och Netflix kommer också?
Kommer Netflix fungera i Sverige?
Någon gång lär de ju dra snöret för att inte hämma utvecklingen av mjukvaran.
Hoppas dock på att vi får den
Om det nu skulle gå låter det väldigt dyrtjeppe_sthlm skrev:Hittade den här posten på TMC
[URL] https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 27748/[URL]
”The MCU2 upgrade requires the following changes:
- Obviously, a new MCU2 (expensive part!)
- New IC screen. In MCU1 cars the IC (screen behind wheel) is a separate computer with its own CPU/RAM/etc. With MCU2 its just a second screen to the MCU. So IC needs to be replaced.
- MCU2 has 5G WiFi that needs an additional antenna to the mirrors
- MCU2 has Bluetooth in the mirrors, also requires additional antenna
- New wiring harness. IC screen, antenna's and perhaps change of connectors requires a new wiring harness”
Låter som att det knappast kommer att gå att uppgradera till MCU2 med andra ord
Fast det där stämmer ju inte direkt heller och bygger på antagandet att en retrofit skulle bli exakt som en nybyggd bil med exakt samma lösning vilket sällan är fallet vid eftermontering.jeppe_sthlm skrev:Hittade den här posten på TMC
[URL] https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 27748/[URL]
”The MCU2 upgrade requires the following changes:
- Obviously, a new MCU2 (expensive part!)
- New IC screen. In MCU1 cars the IC (screen behind wheel) is a separate computer with its own CPU/RAM/etc. With MCU2 its just a second screen to the MCU. So IC needs to be replaced.
- MCU2 has 5G WiFi that needs an additional antenna to the mirrors
- MCU2 has Bluetooth in the mirrors, also requires additional antenna
- New wiring harness. IC screen, antenna's and perhaps change of connectors requires a new wiring harness”
Låter som att det knappast kommer att gå att uppgradera till MCU2 med andra ord
Sant. Å andra sidan tror jag Tesla försöker att undvika många olika hårdvarukonfigurationer i möjligaste mån.OfarligTesla skrev:
Fast det där stämmer ju inte direkt heller och bygger på antagandet att en retrofit skulle bli exakt som en nybyggd bil med exakt samma lösning vilket sällan är fallet vid eftermontering.
<klipp>
Det enda film som kommer att fungera lär väl vara någon av.... MCUPontus skrev:Är det här youtube och Netflix kommer också?
Kommer Netflix fungera i Sverige?
Att du gör det betyder inte att andra gör det.GreenMachine skrev:Skulle ju kanske föredra men man la prio på en bra 360 backkamera på bil för 1,2 mille och med då smärtsamma 16 lakan självrisk på vsg som dessutom redan är då utrustad med med typ 62 kameror runt hela bilen framför Netflix och skitspel som inte ens var kul för 30 år sedan.
+1 på den! Gärna partytrick i form av dåliga spel och TV, men hellre 360-kamera.GreenMachine skrev:Skulle ju kanske föredra men man la prio på en bra 360 backkamera på bil för 1,2 mille och med då smärtsamma 16 lakan självrisk på vsg som dessutom redan är då utrustad med med typ 62 kameror runt hela bilen framför Netflix och skitspel som inte ens var kul för 30 år sedan.
Visst kan man ha 360 kamera.SolnaGnagarn skrev:Håller med om 360 kamera. Har det i XC90n och det är mycket användbart! Man får full koll på allt runtom bilen.
Jag skulle nog inte köpa en ny bil utan 360 kamera, så bra tycker jag att det är.
Ja givetvis, i Volvon kan jag välja vilken kamera jag vill titta på.Zalman3 skrev:Visst kan man ha 360 kamera.SolnaGnagarn skrev:Håller med om 360 kamera. Har det i XC90n och det är mycket användbart! Man får full koll på allt runtom bilen.
Jag skulle nog inte köpa en ny bil utan 360 kamera, så bra tycker jag att det är.
Men man skulle givetvis också kunna välja vilken av bilens 8 kameror man kan se i skärmen.
Jag har löjligt trångt vid min skärmtaksparkering.
Skulle kanske slippa att använda Summon om jag kunde parkera med cm precision.
Visst kan man ha 360 kamera.
Men man skulle givetvis också kunna välja vilken av bilens 8 kameror man kan se i skärmen.
Jag har löjligt trångt vid min skärmtaksparkering.
Skulle kanske slippa att använda Summon om jag kunde parkera med cm precision.
Skaplig lista. Väldigt många bra idéerkikat skrev:Spel och Netflix vore något att ha om det gick att ansluta en extra skärm till usb-portarna i baksätet så ungarna kunde leka med det. Men å andra sidan funkar iPad lika bra. Förhoppningsvis är det inte samma utvecklare som sitter och knåpar på underhållningssystemet som till de övriga funktionerna. Själva spelen är åtminstone inköpta.
360-graders vy lär inte gå att lösa på Tesla för kamerorna är inte anpassade för det så vinkeln blir fel och ger förmodligen ganska konstig och missvisande bild med en del döda ytor.
Några andra saker jag skulle önska mig i v10:
- Lösa problemet med "dansande bilar" vid stillastående. Bör vara en enkel grej att åtgärda i mjukvaran då fordon omöjligt kan röra sig 90 grader åt höger, sen 90 grader åt vänster, sen svänga om 180 grader och vända sig 90 grader igen...
- Att skärmen visar om det ligger bilar bakom utan att behöva titta i backspegeln. Kanske med avståndsindikering, utan pling. Nu visas de bara om de ligger väldigt nära.
- Möjlighet till timers: Kunna välja klockslag mellan vilka tider bilen ska ladda. Kunna välja klockslag när värme/kyla ska gå igång i bilen.
- Indikering i appen om något fönster är nedhissat. Även finnas en inställning att alla fönster ska hissas upp när bilen låser sig.
- Ett läge till mellan Låg och Normal Regenerativ bromsning.
Sentrymode:
- Inkludera backkameran och vidvinkel kupékameran i sentrymode.
- Möjlighet att stänga av ljusblink vid sentry-inspelning.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i skärmen. Om nu Netflix och YouTube kommer vara möjligt bör det vara enkel grej att spela upp video från ett usb-minne.
- Börja samarbeta med någon molnlagringsoperatör om att lagra sentrymode-filmer i molnet som ett alternativ till usb-minne. Tar förmodligen för mycket data vid LTE men kunde vara ett alternativ vid wifi-uppkoppling.
- Möjlighet att se sentrymode-filmer i appen. Blir nog ett svårlöst problem så ger ingen större förhoppning till detta. Kunde lösts via molnlagringsoperatörens app om ovanstående punkt blev verklighet.
Förbättring av AP och autosteer:
Ex. 1: När två filer går ihop försvinner oftast mittenmarkeringen på vägen en bit före, då vill jag inte att bilen ska styra kraftigt åt ena hållet för att hålla sig i mitten.
Ex. 2: Att bilen verkligen alltid ligger i mitten av filen, även när vägen svänger, syns till och med på skärmen att den inte lägger sig i mitten vissa tillfällen så är förmodligen något i mjukvaran som inte stämmer. Vore även bra om det gick att ställa in en offset mot höger eller vänster.
Ex. 3: Vid körning på landsväg och en bil långt framför ska svänga av så tvärbromsar bilen plötsligt när den upptäcker den svängande bilen, ibland har den svängande bilen nästan redan svängt av så bromsningen är helt omotiverad. Skulle räckt att bilen saktade in lugnt först och sedan ta ett nytt beslut om tvärbromsning är nödvändig.
Ex. 4: Att bilen saktar in själv (ej tvärbroms) när det finns en skarp kurva eller rondell framöver. Borde även fungerat vid skymd sikt med hjälp av navigationskartorna, dock med sämre funktionalitet.
- Läsa av hastighetsskyltar, trafikskyltar, trafikljus, vägpilar och visa de tydligt på skärmen samt låta de ingå i bilens varningssystem.
Ex. 1: Om man missar en parkeringförbjuden skylt när man kör in på en ny väg. Om man då ställde sig vid vägen och satte på parkeringsbromsen kunde bilen sagt ifrån "dut-dut-dut", skärmen visar "Parkering förbjuden på denna väg".
Ex. 2: Om man kör fort utan att sakta ner farten och det är rött trafikljus eller stoppskylt längre fram kunde bilen visat på skärmen "Sänk farten, Stopp om X antal meter.". Vid ingen inbromsning från förare, skärmindikering och varningston. Omställbar mellan Av, Tidig, Mellan, Sen. Om AP är aktiverat kunde bilen bromsat och stannat själv, gått in i hold-läge (H), sedan få en touch på gaspedalen för att få lov att köra igen.
- Kunna byta fil manuellt med autosteer utan NoA, istället för behöva återaktivera autosteer vid varje filbyte.
Parkeringshjälp:
- Vid trång parkering, Visa avstånd i cm från sidan och bak/fram samtidigt. Nu visas endast ett avstånd, sedan får man gissa sig till efter linjerna vilken som avses.
- Att även visa cm avstånd under 30cm, stället för bara "Stopp".
SuC:
- Vid fel på SuC: Vid navigering till SuC och det är fel på någon enstaka laddare kunde skärmen visat "Laddare 3A, 3B ur funktion. Välj en annan.", istället för att man får prova och sen flytta på sig. Är säker på att Tesla får felindikering från SuC direkt när fel uppstår så informationen lär finnas tillgänglig.
- Köhantering: Vid navigering till SuC och det är fullt vid ankomst kan bilar få en köplats. Köplatsen tas bort vid avbruten navigering eller efter ett par minuters timeout om man inte kör till den lediga laddaren.
Off-topic förbättringar som inte har med V10 att göra:
- Meddelandesystem i appen. Så det går att skicka frågor till Tesla och få svar direkt i en konversation i appen. Win-win situation eftersom kunder slippa ringa, maila eller boka in service för enklare frågor och Tesla får bättre ordning, slipper boka av tider och får fler tider tillgängliga till riktig service.
- Bättre ärendehanteringssystem vid service. Te.x. Om service blir avbokad p.g.a. delar inte kommit, ge info om detta och låt servicebokningen vara på "hold", istället för att avboka hela ärendet och låta det leva i ovisshet.
- Kunna välja boka in mobile service istället för att boka in tid på ett SC. Möjliggör fler lediga tider på SC. Ett förslag som Musk har sagt är under utveckling.
- Att mobile service kan erbjuda service längre bort men inte orimligt långt bort från ett SC. De skulle kunna samla ihop en dags jobb och ha en rutt som de hinner på en dag. Möjliggör fler lediga tider på SC och mindre behov av utbyggnad av SC.
- Bygg upp ett reservdelscenter i Holland för snabb leverans av reservdelar till hela Europa.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/enPontus skrev:Vad är igentligen patentet för skyltigenkänning? Kan jag ta patent på igenkänning av hundar och då får ingen annan ta hänsyn till hundar i trafiken? Låter konstigt i mitt huvud.
Verkligen en grymt bra lista.kikat skrev:- Kunna byta fil manuellt med autosteer utan NoA, istället för behöva återaktivera autosteer vid varje filbyte.