3-fas-adapter: har någon testat?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3-fas-adapter: har någon testat?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Svenssons skrev:
Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.

/fth
Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?
Jo, men jag trodde du menade att man måste ha en jfb i 32/16-adaptern, jag menar bara att det skall redan finnas en jfb före CEE-uttaget oavsett effekt.

Adaptern måste alltså ha 16A-säkring, men ingen jfb.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 3-fas-adapter: har någon testat?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
Svenssons skrev:
Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.

/fth
Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?
Jo, men jag trodde du menade att man måste ha en jfb i 32/16-adaptern, jag menar bara att det skall redan finnas en jfb före CEE-uttaget oavsett effekt.

Adaptern måste alltså ha 16A-säkring, men ingen jfb.

/fth
Det jag menar är att det fasta 32A-uttaget inte måste ha en JFB bakom sig. Det är visserligen starkt rekommenderat, särskilt om man tänker ladda bilen via det regelbundet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: 3-fas-adapter: har någon testat?

Inlägg av Splfredde »

Nyfiken, du skriver 3,5h laddtid. Då förutsätter det ju 22kW laddare(i bilen) på din S70 som inte är så vanliga.
I tråden gissar jag att man pratar 16A/11kW och då tar det lite längre tid :)

TheJonas skrev:
Hoglund skrev:
Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??

Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko: https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar. :D
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Någon får rätta mig om jag har fel men har du en trefas och en adapter för trefas till din tesla laddare så har du bästa set-up för hemmaladdning av bilen.

Laddar själv med trefas - fulltank på 3,5h.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 3-fas-adapter: har någon testat?

Inlägg av Svenssons »

Kanske så laddas bilen inte från 0% till 100% utan från kanske 40% till 90% vilket är mer en normal daglig laddning.

(Ja, jag tycker procent är mycket bättre att använda än fuzzy-km...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: 3-fas-adapter: har någon testat?

Inlägg av Splfredde »

Jo, det kan man ju misstänka men vissa menar kanske daglig laddning som 20-80% andra 40-90%
och om man är så specifik att man skriver 3,5h kan det kanske lätt tolkas som 0-100% .....
Tänkte bara förtydliga för dom som kanske inte har superkoll :)


Svenssons skrev:
Kanske så laddas bilen inte från 0% till 100% utan från kanske 40% till 90% vilket är mer en normal daglig laddning.

(Ja, jag tycker procent är mycket bättre att använda än fuzzy-km...)
Skriv svar