3-fas-adapter: har någon testat?
Moderator: Redaktion
3-fas-adapter: har någon testat?
Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko: https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko: https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag har ju en röd 3fas kontakt på min laddare.Hoglund skrev:Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko: https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Får ut 11kW.
Min syster har en Leaf och har alltid 3 till 1fas adapter med sig.
Fördelen är att hon då kan få ut 16A i enfas, vilket är svårt att hitta annars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Någon får rätta mig om jag har fel men har du en trefas och en adapter för trefas till din tesla laddare så har du bästa set-up för hemmaladdning av bilen.Hoglund skrev:Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko: https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Laddar själv med trefas - fulltank på 3,5h.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Serving Tesla Dreams since 2012
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jo, om inte Model 3 har en väldigt annorlunda UMC mot S/X så är det runda trefasuttaget exakt vad du behöver. Ingen adapter, byt bara strömintag på din UMC. Plugga in UMC, anslut bilen och ställ in hur mycket ström du törs belasta säkringarna med på bilens laddskärm.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Model 3 och nya S/X har just en "väldigt annorlunda UMC", den stöder bara enfas sedan en ganska lång tid tillbaka, för att ladda trefas måste man skaffa en WC, tredjepartslösning, eller en begagnad "old school" UMC.Daf skrev:Jo, om inte Model 3 har en väldigt annorlunda UMC mot S/X så är det runda trefasuttaget exakt vad du behöver. Ingen adapter, byt bara strömintag på din UMC. Plugga in UMC, anslut bilen och ställ in hur mycket ström du törs belasta säkringarna med på bilens laddskärm.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag bränner också av en sån där kul rätta mig om jag har fel.
Tesla säljer en WB med trefaskontakt på. Alltså ett slags mellanting mellan EVSE och WB som du själv kan montera och ansluta. Kostnaden är ett par tusenlappar, det är mer än ett 3fas till scucko men det är ju så himla skönt att ha en ordentlig laddpunkt dit man åker. Stor fördel för Tesla, den har frunk... men frunken är alltid full av sladdar, adaptrar, skarvdon etc. Jag hade inte pungat upp 15-20k för en elektrikerinstallerad WB i sommarstugan men att ha en extra permanent sladd där för ca 5000kr hade jag gjort.
Tesla säljer en WB med trefaskontakt på. Alltså ett slags mellanting mellan EVSE och WB som du själv kan montera och ansluta. Kostnaden är ett par tusenlappar, det är mer än ett 3fas till scucko men det är ju så himla skönt att ha en ordentlig laddpunkt dit man åker. Stor fördel för Tesla, den har frunk... men frunken är alltid full av sladdar, adaptrar, skarvdon etc. Jag hade inte pungat upp 15-20k för en elektrikerinstallerad WB i sommarstugan men att ha en extra permanent sladd där för ca 5000kr hade jag gjort.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag hade köpt en sån här:
https://www.thomann.de/se/stairville_ce ... ue_16a.htm
Det är en röd trefas hane till en blå enfas hona. Hanen går in i ditt uttag, honan går in i din umc med den blå medföljande adaptern. Säker 16A enfasladdning för dryga hundringen.
https://www.thomann.de/se/stairville_ce ... ue_16a.htm
Det är en röd trefas hane till en blå enfas hona. Hanen går in i ditt uttag, honan går in i din umc med den blå medföljande adaptern. Säker 16A enfasladdning för dryga hundringen.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag kanske missförstår några av inläggen men jag uppfattar det som att ingen svarar på din fråga. Jag gör ett försök eftersom jag hade typ samma fråga själv när jag köpte min bil:Hoglund skrev:Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko: https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Den mobila laddare som följer med Model 3 kan inte hantera 3-fas, dvs det kvittar vad du har för adapter, du kan aldrig få ut full styrka från ett 3-fas uttag (de äldre mobila laddarna klarade det, som nämnts tidigare). Till din mobila laddare har du ju fått två kontakter, en Shuko och en blå 1-fas. På Shukon kan du väl dra en 8-13A tror jag, lite beroende på var du kopplar in den och vågar ställa nivån på (13A är max jag personligen fått ut när jag testat med en 3-fas -> Shuko-adapter). Men den blå kan du dra 16A på 1-fas. Så, på sätt och vis är svaret ganska enkelt, den enda adapter du har någon nytta av är en röd 3-fas -> blå 1-fas, eftersom du då kan dra 16A stabilt från 3-fas-uttaget.
Om du däremot vill utnyttja alla tre faser, ja då får du använda en annan mobilladdare, så då diskuterar vi inte längre adaptrar och en helt annan prisklass.
Edit: apkungen svarade ungefär samma ja medan jag skrev ser jag nu.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Missade att du hade skrivit M3 så bortse från mitt svar och lyssna på någon annan!
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Serving Tesla Dreams since 2012
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Nu blir mitt svar lite partiskt då jag driver denna webshop. Men som redan nämnts så finns ett billigt sätt att få 1-fas 16A laddning och det är adapter, typ denna:
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Vill du ha 3-fas laddning så behöver du en laddkabel som har stöd för detta, exempelvis en sådan här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... tare-typ-b
Skillnaden är att du laddar 3,7 kW om du kör 1-fas och 11kW om du kör 3-fas. Du laddar alltså på 1/3 av tiden.
Men bara du kan avgöra om det är värt pengarna. Vi ger 5% rabatt till medlemmar av TCS.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Vill du ha 3-fas laddning så behöver du en laddkabel som har stöd för detta, exempelvis en sådan här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... tare-typ-b
Skillnaden är att du laddar 3,7 kW om du kör 1-fas och 11kW om du kör 3-fas. Du laddar alltså på 1/3 av tiden.
Men bara du kan avgöra om det är värt pengarna. Vi ger 5% rabatt till medlemmar av TCS.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... tare-typ-b
Trefasadaptern var en intressant sak. Går i funderingar på att köpa elbil och har börjat läsa på lite om laddning, laddboxar osv. Skulle inte en sån här trefaskabel kunna vara ett bra alternativ till att installera en laddbox? Det blir ju som att ha en portablel laddbox.
Trefasadaptern var en intressant sak. Går i funderingar på att köpa elbil och har börjat läsa på lite om laddning, laddboxar osv. Skulle inte en sån här trefaskabel kunna vara ett bra alternativ till att installera en laddbox? Det blir ju som att ha en portablel laddbox.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
En portabel laddbox är precis vad det är. Dock skall man tänka på att dosan plus sex meter av den kabeltypen som är mellan dosan och inte är någon liten och smidig pryl, inget man tar med sig om man inte måste. UMC:n är liten och lätt i jämförelse.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jämför själv, den är större, men så stor tycker jag inte den är.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag jämför så klart med min UMC, som är enfas. Har inte hållit den gamla och den nya UMC:n i handen samtidigt, men jag tror att den nya är mindre och lättare. Behövs ju inte lika mycket koppar i kabeln t.ex.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Universal Mobile Charger, det är laddkabeln som kommer med i köpet av bilen. Det som skickas med numera är en 1-fas kabel.Tomas88 skrev:Ursäkta en nybörjare, men vad är en UMC?
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Funderar också på den där kabeln... Den har ju inbyggd jordfelsbrytare TypB och kan anslutas direkt på en 3-fas kontakt. Men nu får man ju bidrag för att installera en Tesla WallConnector inklusive jordfelsbrytare TypB som fastinstallation, vilket jag gissar blir billigare eller åtminstone inte särskilt mycket dyrare.Tomas88 skrev:https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... tare-typ-b
Trefasadaptern var en intressant sak. Går i funderingar på att köpa elbil och har börjat läsa på lite om laddning, laddboxar osv. Skulle inte en sån här trefaskabel kunna vara ett bra alternativ till att installera en laddbox? Det blir ju som att ha en portablel laddbox.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
Senast redigerad av zed, redigerad totalt 2 gång.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Strålande! Tack för snabbt svar, då var det beställt och ser fram emot att ladda i lite snabbare hastighet.zed skrev:Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Delevi skrev:Strålande! Tack för snabbt svar, då var det beställt och ser fram emot att ladda i lite snabbare hastighet.zed skrev:Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
PS. Kolla om det är 16 eller 32A på uttaget på jobbet, det är olika storlek på röda kontakten nämligen.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag skruvade ihop en själv och den funkade klockrent.zed skrev:Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?fth skrev:Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.