3-fas-adapter: har någon testat?
Moderator: Redaktion
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... tare-typ-b
Trefasadaptern var en intressant sak. Går i funderingar på att köpa elbil och har börjat läsa på lite om laddning, laddboxar osv. Skulle inte en sån här trefaskabel kunna vara ett bra alternativ till att installera en laddbox? Det blir ju som att ha en portablel laddbox.
Trefasadaptern var en intressant sak. Går i funderingar på att köpa elbil och har börjat läsa på lite om laddning, laddboxar osv. Skulle inte en sån här trefaskabel kunna vara ett bra alternativ till att installera en laddbox? Det blir ju som att ha en portablel laddbox.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
En portabel laddbox är precis vad det är. Dock skall man tänka på att dosan plus sex meter av den kabeltypen som är mellan dosan och inte är någon liten och smidig pryl, inget man tar med sig om man inte måste. UMC:n är liten och lätt i jämförelse.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jämför själv, den är större, men så stor tycker jag inte den är.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag jämför så klart med min UMC, som är enfas. Har inte hållit den gamla och den nya UMC:n i handen samtidigt, men jag tror att den nya är mindre och lättare. Behövs ju inte lika mycket koppar i kabeln t.ex.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Universal Mobile Charger, det är laddkabeln som kommer med i köpet av bilen. Det som skickas med numera är en 1-fas kabel.Tomas88 skrev:Ursäkta en nybörjare, men vad är en UMC?
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Funderar också på den där kabeln... Den har ju inbyggd jordfelsbrytare TypB och kan anslutas direkt på en 3-fas kontakt. Men nu får man ju bidrag för att installera en Tesla WallConnector inklusive jordfelsbrytare TypB som fastinstallation, vilket jag gissar blir billigare eller åtminstone inte särskilt mycket dyrare.Tomas88 skrev:https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... tare-typ-b
Trefasadaptern var en intressant sak. Går i funderingar på att köpa elbil och har börjat läsa på lite om laddning, laddboxar osv. Skulle inte en sån här trefaskabel kunna vara ett bra alternativ till att installera en laddbox? Det blir ju som att ha en portablel laddbox.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
Senast redigerad av zed, redigerad totalt 2 gång.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Strålande! Tack för snabbt svar, då var det beställt och ser fram emot att ladda i lite snabbare hastighet.zed skrev:Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Delevi skrev:Strålande! Tack för snabbt svar, då var det beställt och ser fram emot att ladda i lite snabbare hastighet.zed skrev:Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
PS. Kolla om det är 16 eller 32A på uttaget på jobbet, det är olika storlek på röda kontakten nämligen.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jag skruvade ihop en själv och den funkade klockrent.zed skrev:Den blåa delen i den adaptern är tyvärr ett schukouttag(vanlig stickpropp), det är nog en sådan här du vill ha. https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... 88QAvD_BwEDelevi skrev:Nån som har koll på hur detta fungerar? Har den blå adaptern till min UMC och på jobbet har vi ett rött trefas-uttag.
Fungerar det att köpa en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411 alltså art. nr 44-389 som jag kopplar in i trefas-uttaget och i andra änden min blå adapter till UMC'n?
Tacksam för svar från någon elkunnig.
Går bra att köpa kontakter på Biltema och skruva ihop en egen om man har elkunskap så blir det billigare och man kan välja fas själv.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?fth skrev:Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jo, men jag trodde du menade att man måste ha en jfb i 32/16-adaptern, jag menar bara att det skall redan finnas en jfb före CEE-uttaget oavsett effekt.Svenssons skrev:Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?fth skrev:Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
/fth
Adaptern måste alltså ha 16A-säkring, men ingen jfb.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Det jag menar är att det fasta 32A-uttaget inte måste ha en JFB bakom sig. Det är visserligen starkt rekommenderat, särskilt om man tänker ladda bilen via det regelbundet.fth skrev:Jo, men jag trodde du menade att man måste ha en jfb i 32/16-adaptern, jag menar bara att det skall redan finnas en jfb före CEE-uttaget oavsett effekt.Svenssons skrev:Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?fth skrev:Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
/fth
Adaptern måste alltså ha 16A-säkring, men ingen jfb.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Nyfiken, du skriver 3,5h laddtid. Då förutsätter det ju 22kW laddare(i bilen) på din S70 som inte är så vanliga.
I tråden gissar jag att man pratar 16A/11kW och då tar det lite längre tid
I tråden gissar jag att man pratar 16A/11kW och då tar det lite längre tid
TheJonas skrev:Någon får rätta mig om jag har fel men har du en trefas och en adapter för trefas till din tesla laddare så har du bästa set-up för hemmaladdning av bilen.Hoglund skrev:Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko: https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Laddar själv med trefas - fulltank på 3,5h.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Kanske så laddas bilen inte från 0% till 100% utan från kanske 40% till 90% vilket är mer en normal daglig laddning.
(Ja, jag tycker procent är mycket bättre att använda än fuzzy-km...)
(Ja, jag tycker procent är mycket bättre att använda än fuzzy-km...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Jo, det kan man ju misstänka men vissa menar kanske daglig laddning som 20-80% andra 40-90%
och om man är så specifik att man skriver 3,5h kan det kanske lätt tolkas som 0-100% .....
Tänkte bara förtydliga för dom som kanske inte har superkoll
och om man är så specifik att man skriver 3,5h kan det kanske lätt tolkas som 0-100% .....
Tänkte bara förtydliga för dom som kanske inte har superkoll
Svenssons skrev:Kanske så laddas bilen inte från 0% till 100% utan från kanske 40% till 90% vilket är mer en normal daglig laddning.
(Ja, jag tycker procent är mycket bättre att använda än fuzzy-km...)