Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av VillHaTesla »

Som många säkert läst senaste dagarna så var det två Teslor som blev stulna i Ljungby i Småland
samt Halmstad under natten mot måndagen & tisdagen denna veckan. Bilarna det gäller var en model S samt en model X.
Inatt var det dags igen, återigen i Ljungby, och en model X även denna gång.

Det är alltså andra X på 3 nätter i (lilla) Ljungby i Småland. (Drygt 17 000 invånare i tätorten)

Jag själv är ny ägare till en model 3 sedan några veckor tillbaka och bor precis i utkanten av Ljungby.
HUR SKYDDAR JAG MIG?? Lider av lite panik här nu när jag precis fick reda på stölden natten till idag.

Jag har;
* Aktiverat Sentry mode
* Bytt lösenord på Tesla kontot
* Avaktiverar Bluetooth så fort jag lämnar bilen
* Lägger plånboken med nyckelkortet långt in i huset på nätterna
* Har pin-to-drive aktiverat samt byter koden varje morgon

Finns det någon mer som går att göra eller tror ni att de S & X som blivit stulna har varit med hjälp av radiosändare förstärkare så att det är keyfoben dom har kopierat signalen ifrån?

Har lite konstant ångest just nu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av LarsL »

Jag skulle säga att detta problem inte gäller Model 3 då den saknar nyckel-fob. Tjuvarna har åtminstone förut använd en förlägnare till nyckeln och därmed kunna låsa upp bilen och köra iväg. Detta gäller alla moderna bilar med fob.
Nu har Tesla skapat pin-to-drive vilket borde göra det svårare att köra iväg med bilen. Men har personen tillgång till Tesla-kontot så är det bara att gå förbi det också.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av HX100 »

Montera av däcken varje gång du kört och lås in dem i fyra olika förråd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av LarsL »

HX100 skrev:
Montera av däcken varje gång du kört och lås in dem i fyra olika förråd.
Gör du så med din bil nu?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av oscfor »

Ta det lugnt.

Att stänga av bluetooth hela tiden är ganska meningslöst.
Att byta pin code hela tiden gör det bara väldigt krångligt och tillför faktiskt väldigt lite.

Se till att ha ett riktigt lösenord på ditt Teslakonto. Typ: "^r=s9nX,Kr3`2N(
Se till att ha ett vettigt lösenord på mailkontot kopplat till ditt Teslakonto. Typ: ;UYyzvA?dS,6t3*_
Se till att ha tvåfaktorverifiering på ditt mailkonto.
Se till att ha lösenkod/lösenord och touchid/faceid på din mobil.
Se till att ha en uppdaterad mobil.

För övrigt, du har väl försäkring? Se hemskt är det inte att få bilen stulen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av hed »

Ställa en traktor bakom Teslan.... :(
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av oscfor »

VillHaTesla skrev:
Som många säkert läst senaste dagarna så var det två Teslor som blev stulna i Ljungby i Småland
samt Halmstad under natten mot måndagen & tisdagen denna veckan. Bilarna det gäller var en model S samt en model X.
Inatt var det dags igen, återigen i Ljungby, och en model X även denna gång.

Det är alltså andra X på 3 nätter i (lilla) Ljungby i Småland. (Drygt 17 000 invånare i tätorten)
Nej, det var en S i Ljungby i natt.
https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... bil/866262
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av OfarligTesla »

Oroa dig inte? Hur många andra bilar tror du att det stjäls per dag? Du behöver ju inte göra det lätt för tjuvarna genom att lämna nyckeln i bilen men i övrigt är det ju bara att ta det lugnt.

Sist och slutligen är det bara något materiellt som du har försäkrat så inget att hetsa upp sig över.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av oscfor »

LarsL skrev:
Jag skulle säga att detta problem inte gäller Model 3 då den saknar nyckel-fob. Tjuvarna har åtminstone förut använd en förlägnare till nyckeln och därmed kunna låsa upp bilen och köra iväg. Detta gäller alla moderna bilar med fob.
Nu har Tesla skapat pin-to-drive vilket borde göra det svårare att köra iväg med bilen. Men har personen tillgång till Tesla-kontot så är det bara att gå förbi det också.
Det där är en ren spekulation. Jag har inte sett någon information som tyder på att det är nyckelförlängning som använts i dessa fall, men visa gärna en källa som motbevisar mig!

Vidare är de senaste bilarna tillverkade efter Tesla bytte sitt system. Model X har för övrigt alltid varit skyddad från den typen av attacker, men även på S är det svårare numera. Innan vi vet hur stölderna gått till är det ganska onödigt att spekulera.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av VillHaTesla »

oscfor skrev:
VillHaTesla skrev:
Som många säkert läst senaste dagarna så var det två Teslor som blev stulna i Ljungby i Småland
samt Halmstad under natten mot måndagen & tisdagen denna veckan. Bilarna det gäller var en model S samt en model X.
Inatt var det dags igen, återigen i Ljungby, och en model X även denna gång.

Det är alltså andra X på 3 nätter i (lilla) Ljungby i Småland. (Drygt 17 000 invånare i tätorten)
Nej, det var en S i Ljungby i natt.
https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... bil/866262

Aha okej, jag fick till mig att det var en X!
Men i vilket fall så får man "hoppas" (ursäkta uttrycket) att det är via nyckelförlängning som har blivit stulna
och att man är lite mer safe med pin-to-drive samt att man inte har en Keyfob.
Jag kan inte föreställa mig känslan när man kommer ut och se att bilen är borta, så lider verkligen med dom som drabbas!!

Fick som sagt bara lite panik..en annan har sparat till sin drömbil i många år och trots försäkringar så blir man nojig :x
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av LarsL »

oscfor skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle säga att detta problem inte gäller Model 3 då den saknar nyckel-fob. Tjuvarna har åtminstone förut använd en förlägnare till nyckeln och därmed kunna låsa upp bilen och köra iväg. Detta gäller alla moderna bilar med fob.
Nu har Tesla skapat pin-to-drive vilket borde göra det svårare att köra iväg med bilen. Men har personen tillgång till Tesla-kontot så är det bara att gå förbi det också.
Det där är en ren spekulation. Jag har inte sett någon information som tyder på att det är nyckelförlängning som använts i dessa fall, men visa gärna en källa som motbevisar mig!

Vidare är de senaste bilarna tillverkade efter Tesla bytte sitt system. Model X har för övrigt alltid varit skyddad från den typen av attacker, men även på S är det svårare numera. Innan vi vet hur stölderna gått till är det ganska onödigt att spekulera.
Hur föreslår du att stölderna gått till då? Jag ser ingen annan väg om nu inte tjuvarna lyckats komma över inloggningsuppgifterna till Tesla-kontot.
Ingen Model 3 har blivit stulen.

Det var tydligen nya bilar som stalls nu, så de har uppdateringen.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av kikat »

Teslakontot är en jättestor säkerhetsrisk som Tesla bör göra något åt. Har man lösenordet till det så har man bilen.
Borde verkligen införas tvåstegsverifiering, kunna se historik över inloggningar och skicka ut automatiska varningar kring okända inloggningar, t.ex. om två inloggningar sker inom kort tidsintervall på helt olika platser i världen.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av jonsalgerier »

Det är inte så att det finns en master key som läckt ut?
Det känns ganska otroligt att någon skulle lyckas plocka en massa Tesla-konton i en liten geografisk omkrets. Ett kanske, Två nja.. Tre är en konspiration.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Hur föreslår du att stölderna gått till då? Jag ser ingen annan väg om nu inte tjuvarna lyckats komma över inloggningsuppgifterna till Tesla-kontot.
Ingen Model 3 har blivit stulen.

Det var tydligen nya bilar som stalls nu, så de har uppdateringen.
Jag hade gissat på samma metodik som alltid varit vanlig, de bryter upp dörren till villan och tar nyckeln.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av oscfor »

jonsalgerier skrev:
Det är inte så att det finns en master key som läckt ut?
Det känns ganska otroligt att någon skulle lyckas plocka en massa Tesla-konton i en liten geografisk omkrets. Ett kanske, Två nja.. Tre är en konspiration.
Master key? För vad? Nyckelsystemet? Som är helt olika mellan S & X.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av fth »

kikat skrev:
Teslakontot är en jättestor säkerhetsrisk som Tesla bör göra något åt. Har man lösenordet till det så har man bilen.
Borde verkligen införas tvåstegsverifiering, kunna se historik över inloggningar och skicka ut automatiska varningar kring okända inloggningar, t.ex. om två inloggningar sker inom kort tidsintervall på helt olika platser i världen.
Ja, det är ju faktiskt lite absurt dålig säkerhet där, med tanke på att man teoretiskt sett över en natt kan stjäla drygt 700000 hyfsat dyra bilar om man kommer åt inloggningsuppgifterna där :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av jonsalgerier »

oscfor skrev:
jonsalgerier skrev:
Det är inte så att det finns en master key som läckt ut?
Det känns ganska otroligt att någon skulle lyckas plocka en massa Tesla-konton i en liten geografisk omkrets. Ett kanske, Två nja.. Tre är en konspiration.
Master key? För vad? Nyckelsystemet? Som är helt olika mellan S & X.
API:et tänkte jag på..
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av kikat »

jonsalgerier skrev:
oscfor skrev:
jonsalgerier skrev:
Det är inte så att det finns en master key som läckt ut?
Det känns ganska otroligt att någon skulle lyckas plocka en massa Tesla-konton i en liten geografisk omkrets. Ett kanske, Två nja.. Tre är en konspiration.
Master key? För vad? Nyckelsystemet? Som är helt olika mellan S & X.
API:et tänkte jag på..
Verkar vansinne säkerhetsmässigt av Tesla att bygga ett system som bygger på en "masterkey". Man får ju verkligen hoppas att de har någon gnutta säkerhetstänk iallafall.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av loftux »

En sådan här Netatmo bevakningskamera har jag hemma och som förutom entrén bevakar uppfarten.
https://www.netatmo.com/sv-se/security/cam-outdoor

Så länge man bara filmar egen tomt så är det ok. Väldigt lätt ställa in olika zoner, och så känner den av om det är person, bil eller djur så man kan larma på bara det man behöver. Inget abbonnemang krävs, kan synca med FTP och Dropbox.
Finns säkert flera andra bra kameror, men denna är enkel att installera och komma ingång med.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Xmag »

loftux skrev:
En sådan här Netatmo bevakningskamera har jag hemma och som förutom entrén bevakar uppfarten.
https://www.netatmo.com/sv-se/security/cam-outdoor

Så länge man bara filmar egen tomt så är det ok. Väldigt lätt ställa in olika zoner, och så känner den av om det är person, bil eller djur så man kan larma på bara det man behöver. Inget abbonnemang krävs, kan synca med FTP och Dropbox.
Finns säkert flera andra bra kameror, men denna är enkel att installera och komma ingång med.
Alltid något men det finns ganska många videos från övervakningskameror där man ser tjuvar stjäla och åka i väg med bilar...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av jonsalgerier »

kikat skrev:
jonsalgerier skrev:
oscfor skrev:
jonsalgerier skrev:
Det är inte så att det finns en master key som läckt ut?
Det känns ganska otroligt att någon skulle lyckas plocka en massa Tesla-konton i en liten geografisk omkrets. Ett kanske, Två nja.. Tre är en konspiration.
Master key? För vad? Nyckelsystemet? Som är helt olika mellan S & X.
API:et tänkte jag på..
Verkar vansinne säkerhetsmässigt av Tesla att bygga ett system som bygger på en "masterkey". Man får ju verkligen hoppas att de har någon gnutta säkerhetstänk iallafall.
Ja det är sant, men att det är dumt behöver inte betyda att det inte har hänt :) Tänk t.ex. på RSA som hade alla seeds i en databas... "för säkerhets skull".

Hur som helst så är det ju så att Tesla från centralt håll kan ta sig in i bilarna. T.ex. vid haverier kan de gå in och göra olika saker (jag vet inte personligen vad det är begränsat till och det är nog inte heller officiellt dokumenterat). Jag antar att man i det läget inte behöver lämna ifrån sig sitt tesla-konto om man står vid sidan av vägen och har fått problem utan att de kan använda en högre behörighet för att undersöka (och kanske öppna) bilen på distans..
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av MartinGBG »

Vore intressant om dom gick ut med hur dessa 3 stölderna faktiskt har gått till, så man slipper spekulera om det är via kontot eller "förlängning" utav signalen från nyckeln.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av thedude »

MartinGBG skrev:
Vore intressant om dom gick ut med hur dessa 3 stölderna faktiskt har gått till, så man slipper spekulera om det är via kontot eller "förlängning" utav signalen från nyckeln.
Men det skulle också ge potentiella tjuvar informationen som dem behöver.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av Klintan »

Bilen som stals i natt, YXU945, S75D (bild tagen från Facebook, inte min bil)
YXU.PNG
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av McMagnus »

Eftersom det här verkar lokalt, kanske nån som snoopar inloggningsuppgifter med ett eget WiFi-nät i närheten? Kanske vid en SuC? Hoppas polisen har tillräcklig kunskap för att fråga dylika frågor, eller att de drabbade kanske kan hitta nån gemensam nämnare.

Edit: Mental note: Sluta med att ansluta till publika WiFi-nät!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Skriv svar