Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av ergo »

Jag söker en app/tjänst som kan lastbalansera mot huvudsäkringen via Tibber/Watty. Behöver inte vara mer avancerat än att laddningen pausar en halvtimme ifall man slår i taket så att diskmaskin eller vad det kan vara hinner sluta koka vatten. Jag skulle gärna vilja kunna ösa på ett par A extra emellanåt utan att riskera blåsa säkringen. S LR har ju rätt biffigt batteri. Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av LasseTM »

ergo skrev:
Jag söker en app/tjänst som kan lastbalansera mot huvudsäkringen via Tibber/Watty. Behöver inte vara mer avancerat än att laddningen pausar en halvtimme ifall man slår i taket så att diskmaskin eller vad det kan vara hinner sluta koka vatten. Jag skulle gärna vilja kunna ösa på ett par A extra emellanåt utan att riskera blåsa säkringen. S LR har ju rätt biffigt batteri. Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
För det första bör du nog skriva vilken laddare du har.
För det andra så räcker nog inte med en app för din del, du måste ha något som hela tiden ligger och läser av din watty och som sedan styr din laddning.
Någon typ av server, tex raspberry pi,homey, dator, mobil etc.
En app klarar inte detta själv, finns hacks om du har en Tesla laddare och en raspberry pi som löser detta men tror jag läste för någon vecka sedan att de slutat fungera.
Men beroende på laddare så kan det finnas lösning men det krävs mer hårdvara.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av martinot »

ergo skrev:
Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
Kan vara värt att checka om du kan få Easee-boxen, och installation av den på ROT-avdrag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av ergo »

Jo det är rätt prisvärt för tillfället. Men min WC funkar bra i övrigt så jag behåller gärna den. Det går att se husets förbrukning i A i Tibberappen. Tänker mig en lösning där en tjänst kollar A genom Tibbers API och pausar bilens laddning ifall den är hemma en och förbrukningen är för hög. Alltså oberoende av vilken laddare man har. Men det kanske är svårlöst.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av Ptesla »

ergo skrev:
Jo det är rätt prisvärt för tillfället. Men min WC funkar bra i övrigt så jag behåller gärna den. Det går att se husets förbrukning i A i Tibberappen. Tänker mig en lösning där en tjänst kollar A genom Tibbers API och pausar bilens laddning ifall den är hemma en och förbrukningen är för hög. Alltså oberoende av vilken laddare man har. Men det kanske är svårlöst.
Jag har löst det via min raspberry pi mha Home Assistant och Homebridge med TeslaFi-integration. Där har jag en automatisering som stoppar laddningen via Homebridge TeslaFi når ett visst effekt-värde överskrids på Wattyn, och slår på den igen efter 1h. Verkar funka bra hittills och kör det tillsammans med SmartCharge, som verkligen är fantastiskt bra.

Men då får du sätta upp en liten raspberry eller någon annan typ av server samt någon typ av homekit-hub.

Det skulle gå att bygga in denna funktionalitet i SmartCharge, så jag hoppas att det kommer en vacker dag (har efterfrågat det på beta-forumet).
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app

Inlägg av LasseTM »

Vad händer nu när Apple tar bort stödet för progressiva webappar?
Kör du iPhone själv?

Förövrigt verkar smartcharge helt bruten nu med IOS 17.4 beta där progressiva är borttaget.

Kolla på denna, bilen var inkopplad hela natten men ändå startar laddningen inte på natten utan när min telefon verkar vakna eller något.
Vilket är segt för jag har älskat din app
Bild
Bild
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar