Re: Söker hjälp att testa Smart Charge webb-app
Postat: 11 sep 2019 23:07
Snyggt! Men du har inte funderat på att göra någon app av det?
Det är redan en PWA (Progressive Web App), så här gör man t.ex. på iPhone för att lägga till den på home screen så den uppför sig som en native app.SALVETA skrev:Snyggt! Men du har inte funderat på att göra någon app av det?
Funkar utmärkt som webbapp. Här planen för morgondagens experiment. Du kan förresten inte fixa bifoga bild i Riot.im? Tänkte det kan underlätta om nåt behöver skärmdumpas ...fredli74 skrev:.. och som bonus feature kan du se exakt temperatur i bilen. 20.6 grader i det här fallet
Ja, Tesla har inte gjort det helt lätt att använda deras API, eftersom det egentligen inte är ett öppet API. Nu senaste veckorna har jag upptäckt att dom inte längre rapporterar "asleep" status öht på Model 3 och att man i vissa situationer får en error när man pollar om bilen redan sover.themax skrev:Wohooo! Så här länge har min bil aldrig sovit tidigare. Uppenbarligen har Tibbers smartladdningsfunktion och SmartCharge lite olika sätt att kolla om bilen sover, för tidigare har det handlat om minuter åt gången. Nu hela natten.
Sorry om jag återupplivar en gammal tråd men tycker fler ska få vetskapen om smartcharge och jag måste ta tilfället i akt att ge lite credd.fredli74 skrev:Hej Telsavänner,
Efter att ha bytt till Tibber tidigare i år och sett hur dom kopplar ihop Tesla laddning och elpriser så blev jag inspirerad att göra en egen webbapp för smart-laddning.
Systemet lär sig dina laddvanor och lägger upp en laddplan baserat på när priset är som billigast. Även om man bara tjänar några kronor varje gång man laddar (om man har ett elavtal med tidstariff) så blir också belastningen på elnätet bättre, eftersom man laddar när produktionen förmodligen är hög och/eller belastningen är låg.
Anledningen till att jag började skriva en egen app var för att Tibber höll min Model 3 vaken (dom pollade för ofta så bilen stod och drog 200W konstant, något jag tror dom ska ha fixat nu), men jag ville också bygga på ett par extra features:
Systemet har stöd för Tesla och Nordpool (Tibber följer Nordpools priser) i dagsläget för det är vad jag behövt själv.
- Kolla laddstatus utan att väcka bilen.
- Starta ACn utan att behöva vänta på att Tesla appen ska få kontakt först.
- Schemalägg laddning inför resa.
- Stänga av smart-laddning tillfälligt för att ladda manuellt.
- Webbapp som funkar på datorn, i mobilen och i bilen.
Jag skulle behöva ett par modiga test-piloter som kan hjälpa mig med ett par grejer. Framförallt är det AIn som behöver testas med olika laddvanor för att se om den lägger upp laddplanerna bra. Andra saker jag inte kunnat prova är t.ex. Model S, Model X, olika färger på Model 3 och olika hastigheter på laddare.
Full disclosure
Servern sparar inga Tesla logins, men för att systemet ska funka så måste den spara en Tesla API nyckel på servern som hämtar data och styr laddningen. Har man tillgång till en Tesla API nyckel så kan man kontrollera allt som Teslas egna app kan kontrollera. Det inkluderar att se var bilen är och att låsa upp den. API nycklarna sparas därför bara på servern och visas aldrig på klientsidan. Min "officiella" webbserver och databasserver ligger på heroku.com som driftas av Amazon, login till appen sköts av auth0.com. All min källkod är open source. Med lite tekniskt kunnande går det att köra hela systemet lokalt, så undviker man att avslöja sin Tesla API nyckel helt och hållet.
Om du är intresserad av att hjälpa mig, PMa mig din email.
/ Fredrik
Håller med - grym tjänst som gör laddning av elbil till en ickefråga då SmartCharge sköter det så bra.LasseTM skrev:
Sorry om jag återupplivar en gammal tråd men tycker fler ska få vetskapen om smartcharge och jag måste ta tilfället i akt att ge lite credd.
Använt smartcharge länge nu och tycker det funkar utmärkt.
Stort tack!
För det första bör du nog skriva vilken laddare du har.ergo skrev:Jag söker en app/tjänst som kan lastbalansera mot huvudsäkringen via Tibber/Watty. Behöver inte vara mer avancerat än att laddningen pausar en halvtimme ifall man slår i taket så att diskmaskin eller vad det kan vara hinner sluta koka vatten. Jag skulle gärna vilja kunna ösa på ett par A extra emellanåt utan att riskera blåsa säkringen. S LR har ju rätt biffigt batteri. Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
Kan vara värt att checka om du kan få Easee-boxen, och installation av den på ROT-avdrag.ergo skrev:Alternativkostnaden för mig är en Easee laddbox så lätt värt ett par tusen om någon skulle knäcka detta. Obs jag vill inte hålla på att pilla med någon hemmaserver eller något nerladdat hopkok.
Jag har löst det via min raspberry pi mha Home Assistant och Homebridge med TeslaFi-integration. Där har jag en automatisering som stoppar laddningen via Homebridge TeslaFi når ett visst effekt-värde överskrids på Wattyn, och slår på den igen efter 1h. Verkar funka bra hittills och kör det tillsammans med SmartCharge, som verkligen är fantastiskt bra.ergo skrev:Jo det är rätt prisvärt för tillfället. Men min WC funkar bra i övrigt så jag behåller gärna den. Det går att se husets förbrukning i A i Tibberappen. Tänker mig en lösning där en tjänst kollar A genom Tibbers API och pausar bilens laddning ifall den är hemma en och förbrukningen är för hög. Alltså oberoende av vilken laddare man har. Men det kanske är svårlöst.