Laddbox för BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Laddbox för BRF

Inlägg av Epicure »

Välkomna att höra av er till http://www.eways.se. Vi har flexibla lösningar till bland annat BRF:er.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Laddbox för BRF

Inlägg av Dj Mastergrind »

clecab skrev:
Dj Mastergrind skrev:
Är i ungefär samma situation. Vi är 16 parkeringsplatser som delar på 8 stolpar med Garo motorvärmare. I vår förening är tyvärr den större delen ointresserade av detta (de har inte bara fattat än vad som är på väg att hända) och vi får hitta en egen lösning på laddningen. Jag står gärna för kostnaden för att installera en laddare och sen kan man ju reglera med avläsning hur mycket som man ska betala in till föreningen för elen. Den som jag delar stolpe med är nog inte intresserad av att ladda bil men möjligtvis köra motorvärmare. Om man har en laddstolpe som även har Schuko så borde det problemet vara löst.

Men sen kommer vi till det här med el-biten och jag har väldigt dålig koll. Vi bor i ett nybyggt område och den gruppen som alla 8 st nuvarande Garo är inkopplade på är på max 40A. Vad behöver vi göra för att sätta upp några laddare? Som det ser ut är vi 2-3 st till att börja med som vill ladda. Jag vill ju helst kunna ladda med 11 kW. Kommer det att gå? Om man skaffar laddare med inbyggd lastbalanserare, går laddeffekten ner då om 5 st börjar köra motorvärmare när 2 st står och laddar? Behövs det extra jordfelsbrytare? Finns två st i centralen men jag har inte koll på om de är ihopkopplade med de befintliga stolparna. Hur har ni andra gjort?
11kW är bara 3x16A. Det är helt ok men det kostar inte så mycket att sätta dit 22kW boxar. 11kW har nättare kablar som inte väger så mycket. Skulle skaffa någon på 22kW så den som måste få isäg mer fort kan använda den.

Det borde väl inte vara ett problem att montera upp tex 2st boxar av någon tillverkare men med en central laststyrning. Motorvärmare borde vara avsäkrade till 6A och om faserna är roterade/fördelade rätt så borde 40A räcka till 6Ax6=36A per fas.
Alltså finns det om alla kör max på motorvärmarna 4Ax3 kvar.
En vanlig natt så kör inga motorvärmare utan bara på morgonen och då är ni redan laddade. 40A är du 27,6kW så på en natt( 18-06 = 12h) så kan bilar laddas med 331kWh. Räcker att nästan fylla 4st tomma 100kWh batteripaket.

Jag gissar att normalladdning borde vara runt 10kWh per bil och dygn alltså borde ni kunna ladda 30bilar på 40A! Om ni bara pendlar lite normal 3mil (tor).

Sedan så bygger ni ut systemet med fler boxar allteftersom folk behöver det. Garo har väl en box med både Mode2 och shuko i samma låda. Med en fiffig appstyrning.

Det finns system med RFid taggar så varje medlem har ett eget konto så ni enkelt kan fördela kostnaden. Tyvärr så vill många koppla ihop det med dyra betallösningar men det finns också några som är nästan gratis. tex easee.no.
Tack för utförlig information. Vi får väl låta ett företag som sätter upp laddare komma och kolla på vad som behöver göras.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Skriv svar