Lägga till FSD på leasing

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Lägga till FSD på leasing

Inlägg av Hillstreet »

Företagsleasar sedan Juli en Model 3 via Tesla (DNB) och funderar på att lägga till FSD.
Medveten om att funktionaliteten är kraftigt strypt i Europa men det finns ändå funktioner och gimmicks som är lockande.

Mailat med DNB och de säger att de inte kan göra det från sin sida utan Tesla måste isf. riva befintligt och teckna ett nytt avtal.
Mailat Tesla och får i vanlig ordning inget svar alls.

Någon som lagt till detta på företagsleasing i efterhand? Är det ens möjligt? Borde ju vara i Tesla's intresse tänker jag.
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Lägga till FSD på leasing

Inlägg av Tars »

Hillstreet skrev:
Företagsleasar sedan Juli en Model 3 via Tesla (DNB) och funderar på att lägga till FSD.
Medveten om att funktionaliteten är kraftigt strypt i Europa men det finns ändå funktioner och gimmicks som är lockande.

Mailat med DNB och de säger att de inte kan göra det från sin sida utan Tesla måste isf. riva befintligt och teckna ett nytt avtal.
Mailat Tesla och får i vanlig ordning inget svar alls.

Någon som lagt till detta på företagsleasing i efterhand? Är det ens möjligt? Borde ju vara i Tesla's intresse tänker jag.
Mitt personliga tips är att INTE ta FSD då jag har det på min 3:a och ångrar mig bittert att jag valde det. Tycker inte det är värt pengarna helt enkelt för vad man får.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Lägga till FSD på leasing

Inlägg av fimpen »

Hej

Skit i leasingbolaget, betala direkt i firman bara och bokför på 5619 så kan du dra av hela momsen istället för att få högre leasingavgift som du bara kan dra av halva momsen på. Det tjänar du på ekonomiskt och är helt enligt reglerna. Förmånsvärdet måste förstås justeras oavsett hur du gör. Detta funkar givetvis inte om verksamheten ditt företag håller på med inte är momspliktig och du därmed inte kan dra någon moms... men då går det ju på ett ut, så om du inte har likviditetsbrist är det väl bara att köpa av Tesla direkt ändå.

Eftersom FSD ini verkar vara lika dyrt att köpa till i efterhand som att beställa med bilen bör förstås alla som kan dra momsen köpa till FSD i efterhand.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: Lägga till FSD på leasing

Inlägg av MikaelE »

fimpen skrev:
Hej

Skit i leasingbolaget, betala direkt i firman bara och bokför på 5619 så kan du dra av hela momsen istället för att få högre leasingavgift som du bara kan dra av halva momsen på. Det tjänar du på ekonomiskt och är helt enligt reglerna. Förmånsvärdet måste förstås justeras oavsett hur du gör. Detta funkar givetvis inte om verksamheten ditt företag håller på med inte är momspliktig och du därmed inte kan dra någon moms... men då går det ju på ett ut, så om du inte har likviditetsbrist är det väl bara att köpa av Tesla direkt ändå.

Eftersom FSD ini verkar vara lika dyrt att köpa till i efterhand som att beställa med bilen bör förstås alla som kan dra momsen köpa till FSD i efterhand.

/Fimpen
Är du säker på att man får dra av hela momsen om man köper till FSD i efterhand?
Tolka mig inte fel, jag hoppas det är så, min plan är att göra just så, men enligt vad jag kan läsa mig till på tex skatteverkets hemsida kan man bara dra av moms till den grad man kör i företaget (personligen kör jag mer privat än i företaget)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lägga till FSD på leasing

Inlägg av Zalman3 »

MikaelE skrev:
fimpen skrev:
Hej

Skit i leasingbolaget, betala direkt i firman bara och bokför på 5619 så kan du dra av hela momsen istället för att få högre leasingavgift som du bara kan dra av halva momsen på. Det tjänar du på ekonomiskt och är helt enligt reglerna. Förmånsvärdet måste förstås justeras oavsett hur du gör. Detta funkar givetvis inte om verksamheten ditt företag håller på med inte är momspliktig och du därmed inte kan dra någon moms... men då går det ju på ett ut, så om du inte har likviditetsbrist är det väl bara att köpa av Tesla direkt ändå.

Eftersom FSD ini verkar vara lika dyrt att köpa till i efterhand som att beställa med bilen bör förstås alla som kan dra momsen köpa till FSD i efterhand.

/Fimpen
Är du säker på att man får dra av hela momsen om man köper till FSD i efterhand?
Tolka mig inte fel, jag hoppas det är så, min plan är att göra just så, men enligt vad jag kan läsa mig till på tex skatteverkets hemsida kan man bara dra av moms till den grad man kör i företaget (personligen kör jag mer privat än i företaget)
Jag uppgraderade från en S60D till S75D.
Drog hela momsen på företaget.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: Lägga till FSD på leasing

Inlägg av MikaelE »

Zalman3 skrev:
MikaelE skrev:
fimpen skrev:
Hej

Skit i leasingbolaget, betala direkt i firman bara och bokför på 5619 så kan du dra av hela momsen istället för att få högre leasingavgift som du bara kan dra av halva momsen på. Det tjänar du på ekonomiskt och är helt enligt reglerna. Förmånsvärdet måste förstås justeras oavsett hur du gör. Detta funkar givetvis inte om verksamheten ditt företag håller på med inte är momspliktig och du därmed inte kan dra någon moms... men då går det ju på ett ut, så om du inte har likviditetsbrist är det väl bara att köpa av Tesla direkt ändå.

Eftersom FSD ini verkar vara lika dyrt att köpa till i efterhand som att beställa med bilen bör förstås alla som kan dra momsen köpa till FSD i efterhand.

/Fimpen
Är du säker på att man får dra av hela momsen om man köper till FSD i efterhand?
Tolka mig inte fel, jag hoppas det är så, min plan är att göra just så, men enligt vad jag kan läsa mig till på tex skatteverkets hemsida kan man bara dra av moms till den grad man kör i företaget (personligen kör jag mer privat än i företaget)
Jag uppgraderade från en S60D till S75D.
Drog hela momsen på företaget.
Har du revisor som också accepterade det, eller var det du som chansade? (Frågan är alltså vad skatteverket säger om detta)
Skriv svar