Vintern kommer…

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

Vintern kommer och har funderat på att alltid ha en frostfri bil, oavsett tid på dygnet - inte bara en timer som startar bilens värme på en specifik tid.

Så har därför skapat ett ”försöksprojekt” som är kopplat till Apple HomeKit via Homebridge. Än så länge finns bara funktioner för att öppna dörrar och kontrollera fläkten. Men det huvudsakliga målet är få en frostfri bil dygnet runt. Tycker att Siri fungerat bra hittills för att styra funktionerna. Kan säga ”Öppna bilen”, ”Lås bilen”, ”Sätt på fläkten” etc…

Nästa steg är att skapa en termostat i HomeKit som reglerar temperaturen i bilen så att innertemperaturen alltid är mellan t.ex. 4 och 40 grader...

https://www.npmjs.com/package/homebridge-my-tesla

Tankar och idéer tas tacksamt emot… :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vintern kommer…

Inlägg av mati »

Får jag fråga varför du vill alltid ha en frostfri bil? Jag kanske missar poängen, men att avfrosta en elbil går ju på några få minuter. Eller bor du i bilen? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

Vänder på frågan. Varför inte utnyttja möjligheterna Tesla ger oss för att kanske förbättra upplevelsen av våra bilar? Kan ha fel såklart, ville bara dela med mig...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vintern kommer…

Inlägg av bylund »

meg768 skrev:
Vänder på frågan. Varför inte utnyttja möjligheterna Tesla ger oss för att kanske förbättra upplevelsen av våra bilar? Kan ha fel såklart, ville bara dela med mig...
För att det slösar på el att hålla bilen varm eller kall när den bara står, skulle vara min huvudanledning att inte utnyttja dessa möjligheter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

För att det slösar på el att hålla bilen varm eller kall när den bara står, skulle vara min huvudanledning att inte utnyttja dessa möjligheter.
Köper det! Får fundera på något smartare sätt. Kanske gå igenom kalendern och se om något är bokat? I så fall värma/kyla bilen i god tid? Bara en tanke...
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Vintern kommer…

Inlägg av TeslaM3 »

meg768 skrev:
För att det slösar på el att hålla bilen varm eller kall när den bara står, skulle vara min huvudanledning att inte utnyttja dessa möjligheter.
Köper det! Får fundera på något smartare sätt. Kanske gå igenom kalendern och se om något är bokat? I så fall värma/kyla bilen i god tid? Bara en tanke...
Att kunna värma bilen i tid vore bra. Tycker iofs att det går ganska snabbt att få upp värme i den. Någon som provat att värma från säg -15 till +20, hur fort går det?
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Vintern kommer…

Inlägg av Johan84 »

Bygg ett garage?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Vintern kommer…

Inlägg av Henrik »

Du skulle kunna skapa en sleeper med ett "eget" Tesla API, som körs i en raspberry PI eller rentav i din egna telefon, eftersom den ständigt är på ändå.

Bilen har en utetemp och en innetemp sensor som kan läsas av med streaming, du kan också använda din position för att få nuvarande vädertemp - du skulle kunna köra defrosting eller se till att hålla bilen ljummen när den känner av att ute temp är <0 och låta respberry PI:n bara köra per automatik och tugga på.

Kör själv något liknande, fast har en egen app som är kopplad till min iphones kalender och min väckarklocka. Så om det är <15 så värmer bilen alltid sig till 23 grader 20 minuter innan avfärd och om det är >23 ute så kyler Teslan sig till 18.5 grader 20 min innan avfärd.

Försöker alltid se till och skriva in i kalendern så Teslan vet vad jag kommer göra härnäst.

Är nog det enda jag kan komma som kan lösa det du efterfrågar i dagsläget.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vintern kommer…

Inlägg av mati »

bylund skrev:
meg768 skrev:
Vänder på frågan. Varför inte utnyttja möjligheterna Tesla ger oss för att kanske förbättra upplevelsen av våra bilar? Kan ha fel såklart, ville bara dela med mig...
För att det slösar på el att hålla bilen varm eller kall när den bara står, skulle vara min huvudanledning att inte utnyttja dessa möjligheter.
Det var exakt det jag var ute efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vintern kommer…

Inlägg av mati »

Förslag: Bygg en app för telefonen som kollar din kalender, alternativt att du kan manuellt lägga in tiden när du vill åka iväg. En sådan timer-funktion har faktiskt efterfrågats så länge Tesla har funnits. Men det är ju inte så svårt att bygga en sådan själv.
Utifrån den önskade avresetiden startar du värmen i bilen mha Teslas API. Du kan ta hjälp av utetemperaturen för att räkna ut hur lång tid innan avfärd värmen behöver sättas på. Fast det går oftast så fort att jag skulle börja med att alltid starta värmen 10 minuter innan avfärd. Good enough skulle jag vilja påstå. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

@Henrik @mati Tack för förslag!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vintern kommer…

Inlägg av taliz »

Borde väl funka med Tasker i android eller kanske Shortcuts i iOS?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vintern kommer…

Inlägg av dd88 »

En FibaroHome Door/Window-sensor är billig, HomeKit-kompatibel och har inbyggd termometer. Jag använder dom som triggers för att öppna ett takfönster sen Velux ersatte deras smarta fjärr med en dum kontroll.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vintern kommer…

Inlägg av BrooklynS »

Appen Tesla Plus har dessa funktioner inkl schemalagd batterivärmning - på veckobasis om man vill.
Tesla Y LR -22 EAP
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

Just nu lutar det mot en knapp "Frostfri" i Apple Home. När den är aktiverad hålls bilen frostfri från typ 06:00 till att bilen slutar att ladda. Tack för olika förslag, öppen för fler!
IMG_2467.jpeg
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vintern kommer…

Inlägg av Elix747 »

Vintern kommer. TM3 nu förberedd för grus och slask inuti med Teslas nya plastmattor. Ser ut att sitta fint med höga sidokanter. Stod 2 likadana paket jämte varandra på DHL.
0CFE00F6-2DB1-4730-8337-449463916B18.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Vintern kommer…

Inlägg av SIR N »

meg768 skrev:
Vintern kommer och har funderat på att alltid ha en frostfri bil, oavsett tid på dygnet - inte bara en timer som startar bilens värme på en specifik tid.

Så har därför skapat ett ”försöksprojekt” som är kopplat till Apple HomeKit via Homebridge. Än så länge finns bara funktioner för att öppna dörrar och kontrollera fläkten. Men det huvudsakliga målet är få en frostfri bil dygnet runt. Tycker att Siri fungerat bra hittills för att styra funktionerna. Kan säga ”Öppna bilen”, ”Lås bilen”, ”Sätt på fläkten” etc…

Nästa steg är att skapa en termostat i HomeKit som reglerar temperaturen i bilen så att innertemperaturen alltid är mellan t.ex. 4 och 40 grader...

https://www.npmjs.com/package/homebridge-my-tesla

Tankar och idéer tas tacksamt emot… :)
Men vänta nu, det finns ju redan denna: https://www.npmjs.com/package/homebridge-tesla
Varför uppfinna hjulet igen? Vad är skillnaden?
Model 3 SR+ | Model 3 LR
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

SIR N skrev:
meg768 skrev:
Vintern kommer och har funderat på att alltid ha en frostfri bil, oavsett tid på dygnet - inte bara en timer som startar bilens värme på en specifik tid.

Så har därför skapat ett ”försöksprojekt” som är kopplat till Apple HomeKit via Homebridge. Än så länge finns bara funktioner för att öppna dörrar och kontrollera fläkten. Men det huvudsakliga målet är få en frostfri bil dygnet runt. Tycker att Siri fungerat bra hittills för att styra funktionerna. Kan säga ”Öppna bilen”, ”Lås bilen”, ”Sätt på fläkten” etc…

Nästa steg är att skapa en termostat i HomeKit som reglerar temperaturen i bilen så att innertemperaturen alltid är mellan t.ex. 4 och 40 grader...

https://www.npmjs.com/package/homebridge-my-tesla

Tankar och idéer tas tacksamt emot… :)
Men vänta nu, det finns ju redan denna: https://www.npmjs.com/package/homebridge-tesla
Varför uppfinna hjulet igen? Vad är skillnaden?
Ärligt talat, inte så mycket. Detta är ett försöksprojekt som sagt med min egen twist på det hela. Valde att lägga ut det publikt. Men https://www.npmjs.com/package/homebridge-tesla är nog ett bättre val... ;)

Edit: Men en sak jag uppskattar är när jag säger "Lås upp bilen" så slipper jag mata in pin-koden för att köra iväg!
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Vintern kommer…

Inlägg av SALVETA »

Elix747 skrev:
Vintern kommer. TM3 nu förberedd för grus och slask inuti med Teslas nya plastmattor. Ser ut att sitta fint med höga sidokanter. Stod 2 likadana paket jämte varandra på DHL.
0CFE00F6-2DB1-4730-8337-449463916B18.jpeg
Tack för tipset, jag har väntat på att dom skulle komma till Sverige.
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

Lagt till en termostat som kan aktiveras med schemaläggning i appen Hem på iPhone/Mac. Nästa steg är att det aktiveras automatiskt vid minusgrader...

https://www.npmjs.com/package/homebridge-my-tesla
meg768
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 dec 2017 20:41

Re: Vintern kommer…

Inlägg av meg768 »

Ny version, tycker det fungerar bra med att schemalägga termostaten vid sex-tiden på morgonen på mellan 4 - 10 grader...

https://www.npmjs.com/package/homebridge-my-tesla
Skriv svar