Genomföra Ägarbyte - Nu möjligt via Tesla-kontot!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Genomföra Ägarbyte - Nu möjligt via Tesla-kontot!

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
helix skrev:
Det är många som haft strul med ägarbyte och att det kan ta flera veckor innan Tesla hanterar detta. Nu verkar det dock som Tesla har gjort en förbättring och att nuvarande ägare av bilen kan initiera ett ägarbyte. Det finns en ny sektion på MyTesla under respektive bil på kontot.

Jag har uppenbarligen inte själv provat wizarden eftersom jag inte ska göra ägarbyte på min bil just nu och det är lite oklart är om bilen bara tas bort från ens konto, eller om man får möjlighet att koppla bilen till en ny ägare eller ett annat Teslakonto. Hur som helst är det ett steg i rätt riktning och förhoppningsvis något som gör ägarbytet smidigare/snabbare.

Såhär ser länken ut under "detaljer" på kontot. Klickar man på "Get Started" så startas en wizard:
mytesla.png
Nu borde ju Tars hoppa av glädje :D
Äntligen!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Genomföra Ägarbyte - Nu möjligt via Tesla-kontot!

Inlägg av Monark1954 »

Har du köpt en bil från en tredje part?

Är tredje part en bilfirma tar det upp till 1 vecka eller mer innan ni kan ladda hos Tesla mer än en gång.
Tredje part bilfirmor reggar normalt inte bilen på ett Tesla konto.

Gå in i t.ex abetterroutplaner och kryssa bort Tesla CCS och välj bara CCS.
Kolla var ni behöver ladda för att ta er hem och förbered med appar och laddtaggar innan ni hämtar bilen.

Föreslår att ni söker reda på senaste ägare som hade bilen på Tesla konto. Kolla att hen har avreggat bilen från sitt konto.
Är den kvar på hen:s Teslakonto och hen vill så går ägarbytet mycket snabbare.

Alternativt är att betala och föra över bilen till dej hos Transportstyrelsen, vänta till regbeviset kommer i brevlådan.
Begär hos Tesla via ditt konto och "instrumentpanelen" längst ner ...köpt från tredje part.
Vänta ytterligare en vecka och hoppas att bilfirman inte går i konkurs under tiden.

Läste på allt som skulle göras och sände in via mitt Teslakonto.
Först då kom svaret 3-5 dagar.
Börjar köra, laddar en gång då kom spärren i bilen. Har minst 2 laddningar kvar för att nå hem.
Supporten vägrar släppa på spärren att ladda som andra skrivit om.
Får ett mejl att sända in alla papper från supporten. Nu när jag kommit hem har fortfarande inte bilen kommit till mitt Tesla konto.

Fantastiskt vad många olika aktörer som har supersnabba laddare numera, är de i samma stad som Teslas mata in den i navigatorn för förvärmning.
Skiljer kanska dramatiskt i laddtid med och utan förvärmning.

Hoppas detta löser sig när Tesla släpper in andra bilar att ladda i Sverige. Då kan man ju regga ett sådant konto och Tesla ladda tills bilen finns på Teslakonto.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar