Solceller

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solceller

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Fick inspiration av er så jag tog upp min batteridrivna snöslunga (Ryobi) och frugan upp på taket. Frugan skottade/soppade av solpanelerna och jag körde med slungan mellan panelerna för att få bort snön från taket. 20 av 66 solpaneler är nu snöfria. Vi får se vad det ger för något.
Sorry för OT men är du nöjd med snöslungan?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solceller

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Nilp skrev:
Legato skrev:
Nilp skrev:
Jag har inte så mycket att jämföra med än men med knappt 12kwp i sydöst läge fick jag ihop 22kwh idag. Gissar att ett problem så här års när solen fortfarande står lågt är att vi har tämligen platt tak med endast 11graders lutning.
Endast? Vi har 3 grader mot Norr/berg ;)
Hehe, det får anses som platt tak :D
Tyckte mig se på ditt diagram ovan att det fungerar riktigt bra sommartid när solen står högre?
Japp. Totalt sett helt ok. Inget som skuggar och 3 grader Norr är ju samma som -3 grader söder :D

Tror 10 MWh från 12 kWp är lite under genomsnittet, men inte dramatiskt sämre?

I somras var jag faktiskt uppe och tvättade panelerna. Det känns som det är en nackdel med nästan platt tak att mer smuts fastnar. Oklart hur stor skillnad det gjorde dock.


En sak jag är nyfiken på är om det skulle löna sig att sätta en sprinkler på taket. Blir ju väldigt varmt på sommaren, tror det räcker med rätt lite vatten för att få ner temperaturen.
Blir det inte billigare med några fläktar som vispar luften under panelerna?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Solceller

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Fick inspiration av er så jag tog upp min batteridrivna snöslunga (Ryobi) och frugan upp på taket. Frugan skottade/soppade av solpanelerna och jag körde med slungan mellan panelerna för att få bort snön från taket. 20 av 66 solpaneler är nu snöfria. Vi får se vad det ger för något.
Sorry för OT men är du nöjd med snöslungan?
Ja bara man ser till att skotta innan det blir för mycket snö (15-20 cm). Har cirka 200 kvm asfalt som jag skottar och då räcker 4 Ah batteriet för en skottning. Har även ett batteri på 5 Ah. När jag var uppe på taket var det cirka 40 cm lätt snö, gick det också om man har rätt teknik, använde båda batterierna då men bara lite av det ena.. Batterierna använder jag till snöslungan och häcksaxen. Funderar på att köpa deras robotgräsklippare som går på samma batteri. Men vill se att de fått bort barnsjukdomarna på den först.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller

Inlägg av mati »

Det här var intressant. Igår var strålande solsken hela dagen och mina solceller toppade vid 6.9kW. Temperaturen låg mellan -20 och -12 grader.
Idag är det "bara" -5 grader, växlande moln, ingen stark sol alls, och jag fick en topp på 10kW för några minuter sedan.
Tappar de effekt när det blir så kallt som det var igår? Funkar de bättre när det är bara lagom kallt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Solceller

Inlägg av Mr S »

När solen går ut moln kan molnen reflektera utstrålningen och du kan få en rejäl topp av det. Du kan läsa om fenomenet här.

http://bengtsvillablogg.info/2012/04/05 ... -molnkant/
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Solceller

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Legato skrev:
En sak jag är nyfiken på är om det skulle löna sig att sätta en sprinkler på taket. Blir ju väldigt varmt på sommaren, tror det räcker med rätt lite vatten för att få ner temperaturen.
Jag har testat detta, och det gav faktiskt en kortvarig peak på några kW extra. Den varade i några sekunder. Och vattnet som sedan rann ner från taket var kokhett. Även om man hade samlat upp det hade man inte kunnat använda det igen.
Det beror naturligtvis på anläggningens storlek, men det krävs otroliga mänger med vatten för att hålla temperaturen nere. Alternativt, om man har ett slutet system krävs en stor yta där man kan kyla ner vattnet igen. Jag har 72 paneler. Det är ungefär 120kvm vilket motsvarar en värmeeffekt på 100kW eller så. Det kyler man inte bort med en sprinkler.
Jag skulle t.ex kunna pumpa upp vatten från bäcken och låta det rinna tillbaka efteråt. Men jag skulle nog värma upp bäcken ganska rejält, och det är kanske inte så bra heller.
Bergvärme och trycka ner värmen där på sommaren, skulle nog kunna vara extremt
värdefullt :)
Jag kör kyla på sommaren med ett stort fläktelement och värmen går direkt ner i
borrhålet och värmer berget, ligger bra mycket högre än grannarna i temp på hösten :)
Så kyla panelerna med borrhålet vore nog najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
När solen går ut moln kan molnen reflektera utstrålningen och du kan få en rejäl topp av det. Du kan läsa om fenomenet här.

http://bengtsvillablogg.info/2012/04/05 ... -molnkant/
Jag funderar på det också. Kan det vara så enkelt tro? På sommarn är ju detta extra bra eftersom panelerna dessutom hinner svalna när solen går bakom moln. Då får man en gigantiskt peak.
Men jag har aldrig sett denna effekt på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar