Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av kikat »

Sett på Plus:
https://www.svt.se/nyheter/konsument/ko ... rsakringen

Bilen är en Model S Standard Range köpt i maj 2019 och försäkringen är Trygg Hansa InsureMy Tesla.

Den berörda körde på denna sten (https://www.google.com/maps/@56.4265661 ... 384!8i8192) vilket orsakade så pass mycket skada att Tesla anser att den inte är körduglig längre och måste bytas in.
Nu visar det sig att punkten "Ersättning för en ny bil om din Tesla blir stulen eller totalförstörs under första året" inte gäller då Trygg Hansa anser att bilarna är för dyra att byta in och att de vill att Tesla ska ta fram lagningsinstruktioner istället.

Ärendet har anmälts till ARN och Trygg Hansa har på sig till den 7 november att uttala sig. Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av mans71 »

Bra att TH tar fajten. Helt orimlig hållning Tesla verkar ha, dom är väldigt snabba på att skriva av bilar som ”omöjliga att reparera”.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av BigDaddyT »

Nu har jag inte sett skadorna men min fru körde in i en mur med vår förra Tesla. Byttes ca 80 delar i bilen till ett värde av ca 200kkr plus riktning, lackering mm.
Det var inget snack från Protector om att den skulle lagas och den var ändå "bara" 2,5år gammal.

Sedan tog det över ett halvår för Tesla att få fram alla delar och framförallt skicka dem till rätt land, men det är en annan historia :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av kikat »

Så här ser skadan ut som Tesla anser inte går att laga.
2019-11-07 08_25_53-Window.png
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av frippe »

kikat skrev:
Så här ser skadan ut som Tesla anser inte går att laga.
2019-11-07 08_25_53-Window.png
Den stora frågan är så klart hur pass mycket av strukturer som skadats och om det gått på batteriet. Svårt att avgöra på en bild. Men har bilen blivit sned på grund av skadan så kan det bli knepigt att reparera till ett lagom pris.

Men oavsett så är det väl bra om det avgörs på ett ordnat sätt. Så det finns prejudikat på var gränserna går för reparationer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av GreenMachine »

Tråkigt värre för ägaren. Kan ju till viss del förstå försäkringsbolaget också, men det där borde dom ju kunnat göra upp i förväg.

Men vad är det för jäkla nötter som lägger ut stenar överallt. Kul att köra traktor eller ?? Just den stenen är förvisso vitmålad, men titta på bensinstationen hur det ser ut. Kul att komma där en kolsvart vinternatt..
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av NEO »

GreenMachine skrev:
Tråkigt värre för ägaren. Kan ju till viss del förstå försäkringsbolaget också, men det där borde dom ju kunnat göra upp i förväg.

Men vad är det för jäkla nötter som lägger ut stenar överallt. Kul att köra traktor eller ?? Just den stenen är förvisso vitmålad, men titta på bensinstationen hur det ser ut. Kul att komma där en kolsvart vinternatt..

Enkelt att förstå försäkringsbolaget när du själv inte blivit drabbad, då hade du skrivit annorlunda.

Trygghansa får väl lappa ihop bilen om de inte litar på Teslas bedömning. Är bilen skev eller strukturen på något sätt tagit skada som äventyrar bilens säkerhet bör man gå på tillverkarens rekommendationer, eller?

Skandal
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av GreenMachine »

NEO skrev:
GreenMachine skrev:
Tråkigt värre för ägaren. Kan ju till viss del förstå försäkringsbolaget också, men det där borde dom ju kunnat göra upp i förväg.

Men vad är det för jäkla nötter som lägger ut stenar överallt. Kul att köra traktor eller ?? Just den stenen är förvisso vitmålad, men titta på bensinstationen hur det ser ut. Kul att komma där en kolsvart vinternatt..

Enkelt att förstå försäkringsbolaget när du själv inte blivit drabbad, då hade du skrivit annorlunda.

Trygghansa får väl lappa ihop bilen om de inte litar på Teslas bedömning. Är bilen skev eller strukturen på något sätt tagit skada som äventyrar bilens säkerhet bör man gå på tillverkarens rekommendationer, eller?

Skandal

Nu skrev jag ju att jag ”till viss del” också kunde förstå försäkringsbolaget och inte ”enkelt”, men ja! Eftersom jag inte är direkt drabbad så är det givetvis mycket lättare för mig att se på det hela utifrån ett mer objektivt sätt och att inte ta någon särskild ställning för vare sig den ena eller andra parten.

Utifrån det som skrivs i artikeln så tolkar jag ju problemet till att både försäkringsbolaget och Tesla anser att det går att reparera skadan, men Tesla inte kan ta fram en beskrivning på hur den man ska göra..

Som biltillverkare kan man ju inte göra det så lätt för sig att man bara säger att en bil är totalad bara för att det är mycket jobb att få ordning på en bil och det såklart är enklare att sälja en bil, men som försäkringsbolag kan man inte heller kräva att alla bilar ska repareras bara för att det är möjligt om det samtidigt betyder att försäkringstagaren får stå för en orimligt del av skadan av detta skäl i from av indirekta skador och besvär. Däremot så vet jag många som stått utan bil i allt från 6-8 månader då man krockat ”något riktigt dyrt” så att det kan ta tid är är inte helt onormalt.

Oavsett vilket så ska det inte betyda att försäkringstagaren i detta fall står utan bil på obestämd framtid tycker så TH och Tesla borde ju åtminstone kunna ena sig om att se till så att ft har en bil åtminstonde så länge som processen står still pg av de två inte kan komma överens.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av Jerker »

Men om TH löser in bilen så blir de ju ägare till den och kan förmodligen få en hel pengar tillbaka på att sälja den i delar eller som en reservdelsbil.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av Mickep »

Man skulle önska att försäkringsbolag tog skadan utan några frågor. Men då skulle premien åka genom taket också. (en skada skulle då lämpligen hända strax innan garantin går ut så att ägaren får en sprillans ny utan extra kostnad).

Men hur skulle de gjort (på bilden verkar det vara en kosmetisk skada på lacken, och i programmet var det en parkeringsplatsskada så det är inga stora krafter i görningen. Så jag förstår att försäkringsbolaget hellre betalar en reparation för kanske 50 000 istället för miljonen en ny bil skulle kosta. (att sälja delar skulle också bli en stor förlustaffär).Om det däremot varit en kia eniro hade det varit en vinst att lösa in då de är brist på dessa.
jag tror att bilfirman skulle kunna fixa det, men de behöver instruktioner. Detta är samma sak som rich rebuilds har kämpat för, att kunna reparera sin egen bil.
Så vem skall man klandra? Tesla för att inte ge ut instruktioner/reservdelar? Försäkringen som inte håller vad som står i breven? Kunden som orsakade skadan?
Försäkringen är svindyr och kommer en massa kunder få nya bilar för att de inte "går" att reparera så kommer de inte få normala nivåer. men samtidigt hade det hänt mig och jag ser vad som står i villkoren hade jag varit irriterad (dvs förbannad).
Det minsta de kunnat göra är att ordna lånebil (förslagsvis eldriven, kanske inte just tesla men en motsvarande).
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av BrooklynS »

Om inte Tesla kan lagas vid skador så kommer försäkringspremierna att bli orimliga.

Det är den direkta konsekvensen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av lator »

kikat skrev:
Så här ser skadan ut som Tesla anser inte går att laga.
2019-11-07 08_25_53-Window.png
Du råkar inte ha en bättre bild på skadan då denna inte medger en bedömning som duger?
Rent allmänt så handlar det väl om att byta ut yttertröskeln och om inte Tesla har en arbetsbeskrivning på detta så kan men fråga en lokal plåtslagare (eller mig)... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av Wahll »

https://www.google.com/maps/@56.9324392 ... 384!8i8192
Lika bedrövligt korkad som rondellen vid SUC falkenberg. En mörk natt och det är lätt för den ovane att bli hängande på toppen.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av lator »

Såg ett nytt(?) inslag på plus 19/11. Enligt TH så finns nu reparationsbeskrivning och delar ska vara beställda men leveranstid är okänd (som vanligt?) :roll:

Ska det anses normalt att en skada ska ta minst 3 månader upp till 9-10 månader? Hur ersätts man för extra kostnader? Finns det eldrivna ersättningsbilar i tillräckligt stor utsträckning?

Tröttsamt är min bedömning. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av Black »

Tyvärr drabbas ägaren och blir den stora förloraren när Tesla och Trygg Hansa inte kommer överrens. Det är verkligen inte ok och Trygg Hansa borde omedelbart plocka fram en liknande lånebil så kan de stångas bäst de vill...
Jag har för tillfället Trygg Hansa men överväger starkt att byta bolag nästa gång i ren protest.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av pejvic »

De sa i och för sig i första programmet redan att paret fått en Lånebil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av Bjelke »

Bra att Tesla åtminstone fick ytterligare en känga för att det är snudd på omöjligt att få tag i dom!
Såg det nyss på vanliga TV:n...
På inslaget nämndes inget om någon lånebil heller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av Moelito »

Lånebilen var kanske den Ford focus de körde i inslaget?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av pejvic »

Nej focusen var deras gamla rishög.
Om ni kikar i slutet på första programmet som var för några veckor sen så säger de att de nu fått lånebil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Trygg Hansa InsureMy Tesla gäller inte

Inlägg av pejvic »

https://www.svtplay.se/video/24151554/p ... start=auto

Här 23.45 in i programmet. De har haft lånebil sedan dess.
Haft alla 3/Y
Skriv svar