Schemalagd laddning och förvärmning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Syncronauten »

R1883RM4n skrev:
Syncronauten skrev:
Nico skrev:
Jerker skrev:
Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.

Vad menas med de där prickarna på linjen? Blir de fler/färre? När blir de det?
Det har med batteritemperaturen att göra, effektuttaget och regenereringen är begränsade för att inte skada batteriet när det är för kallt eller för varmt. Prickarna illustrerar hur mycket som är begränsat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av LarsL »

R1883RM4n skrev:
Vad menas med de där prickarna på linjen? Blir de fler/färre? När blir de det?
Under hastigheten menar du? Det är om regenerering och/eller drivning är begränsad pga kyla eller värme. Det försvinner när bilen/batteriet blir tillräckligt varm, vilket tar ett tag på vintern.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Jerker »

Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av FinaFisken »

Någon som testat om detta funkar på en publik laddstolpe? Det är enda gången min bil står utomhus i kylan och laddar. Kommer den basera starttiden baserat på min vanliga laddhastighet hemma eller gör den någon slags provladdning först för att mäta strömstyrkan ?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Delta1 »

Värms batteriet enbart om bilen laddar, eller fortsätter den att värma fram till avresetid, t ex 08:00?

//X
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av LarsL »

FinaFisken skrev:
Någon som testat om detta funkar på en publik laddstolpe? Det är enda gången min bil står utomhus i kylan och laddar. Kommer den basera starttiden baserat på min vanliga laddhastighet hemma eller gör den någon slags provladdning först för att mäta strömstyrkan ?
Bilen ”kommunicerar” med stolpen så den vet vad den kan dra från den.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av BjornS »

Legato skrev:
Jerker skrev:
Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.
På min bil visas snöflingan långt före 0 grader. Den visas t.ex. just nu när det är +4C utanför bilen och vi inte haft minus på flera dagar.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Tellus »

BjornS skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.
På min bil visas snöflingan långt före 0 grader. Den visas t.ex. just nu när det är +4C utanför bilen och vi inte haft minus på flera dagar.
Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Men man "förlorar" ändå några procent vid 5 grader. Satte laddningen till 50%, stannade på 48% i appen, men med iphone genvägar visar den 50%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av BjornS »

Tellus skrev:
Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Det stämmer som sagt inte med min bil. Jag har senaste uppdateringen (2019.36.2.1), batteriet håller garanterat flera plusgrader (+4 ute och bilen kördes nyss) och bilen visar snöflinga just nu.

Visar dina bilar inte snöflinga vid 3-5 grader alltså? Beter sig din SR+ och P likadant?
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av [JM] »

Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Märkligt nog är min MX alltid flera grader varmare än min trea. I kupén då, men skulle inte förvåna mig om det är samma med batteriet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Amerikanska motororganisationen AAA:s test av fem elbilar.

I snitt tappade bilarna 12 procent i räckvidd i 6 minusgrader, temperaturen anges dock i Fahrenheit.

https://www.aaa.com/AAA/common/AAR/file ... Report.pdf
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av LarsL »

Ingen värme i bilen när jag skulle åka hem idag, så schemaläggningen fungerade inte på jobbet. Kanske måste bilen vara ansluten?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Ingen värme i bilen när jag skulle åka hem idag, så schemaläggningen fungerade inte på jobbet. Kanske måste bilen vara ansluten?
Ja det står ju i release notes. "For any location plug in your car..."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

[JM] skrev:
Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Kan du fått en specialbyggd bil, avsedd för bilister i Stockholmstrafiken?
Stockholmsbilister.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Tellus »

BjornS skrev:
Tellus skrev:
Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Det stämmer som sagt inte med min bil. Jag har senaste uppdateringen (2019.36.2.1), batteriet håller garanterat flera plusgrader (+4 ute och bilen kördes nyss) och bilen visar snöflinga just nu.

Visar dina bilar inte snöflinga vid 3-5 grader alltså? Beter sig din SR+ och P likadant?
P står i varmgarage så vet inte än.
På SR+ när det var runt 3 grader så visades snöflingan ofta förut. Nu har jag inte sett den på flera veckor trots lika kallt eller kallare.
Kom på nu att bilen varit inpluggad lite oftare sista tiden, kanske därför...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av [JM] »

Off Grid Byggaren skrev:
[JM] skrev:
Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Kan du fått en specialbyggd bil, avsedd för bilister i Stockholmstrafiken?
Stockholmsbilister.jpg
Haha. Klockren bild :lol: . Tyvärr så är det ju tvärt om i Stockholm. Varje år står folk och undrar vad den här vita smörjan på marken är för nåt och varför det är så halt ute.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av Jerker »

I helgen fick jag för första ggn en snöflinga på batterisymbolen. Jag var på annan ort och kunde inte ladda utan bilen stod över natten med bara lite i laddning batteriet. Det var ju inte så kallt på morgonen utan +6-7 grader och hade inte varit mycket kallare under natten. Men skillnaden mot tidigare ggr var att min SOC var under 20%. Sen åkte jag direkt och laddade på Ionity och det gav 70 kW direkt.

Bara lite erfarenheter till kunskapsdatabasen. ;)
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av BjornS »

Snöflingan är envis.

Igår körde jag först i 40 minuter och stod sedan tre timmar i ett parkeringsgarage som var minst 10 C varmt. När jag körde ut efteråt sade bilen ändå såhär.
snowflake.jpg
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Skriv svar