Det har med batteritemperaturen att göra, effektuttaget och regenereringen är begränsade för att inte skada batteriet när det är för kallt eller för varmt. Prickarna illustrerar hur mycket som är begränsat.R1883RM4n skrev:Syncronauten skrev:Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.Nico skrev:Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Vad menas med de där prickarna på linjen? Blir de fler/färre? När blir de det?
Schemalagd laddning och förvärmning
Moderator: Redaktion
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Under hastigheten menar du? Det är om regenerering och/eller drivning är begränsad pga kyla eller värme. Det försvinner när bilen/batteriet blir tillräckligt varm, vilket tar ett tag på vintern.R1883RM4n skrev:Vad menas med de där prickarna på linjen? Blir de fler/färre? När blir de det?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Någon som testat om detta funkar på en publik laddstolpe? Det är enda gången min bil står utomhus i kylan och laddar. Kommer den basera starttiden baserat på min vanliga laddhastighet hemma eller gör den någon slags provladdning först för att mäta strömstyrkan ?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.Jerker skrev:Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Värms batteriet enbart om bilen laddar, eller fortsätter den att värma fram till avresetid, t ex 08:00?
//X
//X
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Bilen ”kommunicerar” med stolpen så den vet vad den kan dra från den.FinaFisken skrev:Någon som testat om detta funkar på en publik laddstolpe? Det är enda gången min bil står utomhus i kylan och laddar. Kommer den basera starttiden baserat på min vanliga laddhastighet hemma eller gör den någon slags provladdning först för att mäta strömstyrkan ?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
På min bil visas snöflingan långt före 0 grader. Den visas t.ex. just nu när det är +4C utanför bilen och vi inte haft minus på flera dagar.Legato skrev:Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.Jerker skrev:Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.BjornS skrev:På min bil visas snöflingan långt före 0 grader. Den visas t.ex. just nu när det är +4C utanför bilen och vi inte haft minus på flera dagar.Legato skrev:Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.Jerker skrev:Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Men man "förlorar" ändå några procent vid 5 grader. Satte laddningen till 50%, stannade på 48% i appen, men med iphone genvägar visar den 50%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Det stämmer som sagt inte med min bil. Jag har senaste uppdateringen (2019.36.2.1), batteriet håller garanterat flera plusgrader (+4 ute och bilen kördes nyss) och bilen visar snöflinga just nu.Tellus skrev:Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Visar dina bilar inte snöflinga vid 3-5 grader alltså? Beter sig din SR+ och P likadant?
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Märkligt nog är min MX alltid flera grader varmare än min trea. I kupén då, men skulle inte förvåna mig om det är samma med batteriet.[JM] skrev:Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Amerikanska motororganisationen AAA:s test av fem elbilar.
I snitt tappade bilarna 12 procent i räckvidd i 6 minusgrader, temperaturen anges dock i Fahrenheit.
https://www.aaa.com/AAA/common/AAR/file ... Report.pdf
I snitt tappade bilarna 12 procent i räckvidd i 6 minusgrader, temperaturen anges dock i Fahrenheit.
https://www.aaa.com/AAA/common/AAR/file ... Report.pdf
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Ingen värme i bilen när jag skulle åka hem idag, så schemaläggningen fungerade inte på jobbet. Kanske måste bilen vara ansluten?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Ja det står ju i release notes. "For any location plug in your car..."LarsL skrev:Ingen värme i bilen när jag skulle åka hem idag, så schemaläggningen fungerade inte på jobbet. Kanske måste bilen vara ansluten?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Kan du fått en specialbyggd bil, avsedd för bilister i Stockholmstrafiken?[JM] skrev:Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
P står i varmgarage så vet inte än.BjornS skrev:Det stämmer som sagt inte med min bil. Jag har senaste uppdateringen (2019.36.2.1), batteriet håller garanterat flera plusgrader (+4 ute och bilen kördes nyss) och bilen visar snöflinga just nu.Tellus skrev:Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Visar dina bilar inte snöflinga vid 3-5 grader alltså? Beter sig din SR+ och P likadant?
På SR+ när det var runt 3 grader så visades snöflingan ofta förut. Nu har jag inte sett den på flera veckor trots lika kallt eller kallare.
Kom på nu att bilen varit inpluggad lite oftare sista tiden, kanske därför...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Haha. Klockren bild . Tyvärr så är det ju tvärt om i Stockholm. Varje år står folk och undrar vad den här vita smörjan på marken är för nåt och varför det är så halt ute.Off Grid Byggaren skrev:Kan du fått en specialbyggd bil, avsedd för bilister i Stockholmstrafiken?[JM] skrev:Min MX har aldrig visat nån snöflinga ännu. Det med starter på -2 ute.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
I helgen fick jag för första ggn en snöflinga på batterisymbolen. Jag var på annan ort och kunde inte ladda utan bilen stod över natten med bara lite i laddning batteriet. Det var ju inte så kallt på morgonen utan +6-7 grader och hade inte varit mycket kallare under natten. Men skillnaden mot tidigare ggr var att min SOC var under 20%. Sen åkte jag direkt och laddade på Ionity och det gav 70 kW direkt.
Bara lite erfarenheter till kunskapsdatabasen.
Bara lite erfarenheter till kunskapsdatabasen.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Snöflingan är envis.
Igår körde jag först i 40 minuter och stod sedan tre timmar i ett parkeringsgarage som var minst 10 C varmt. När jag körde ut efteråt sade bilen ändå såhär.
Igår körde jag först i 40 minuter och stod sedan tre timmar i ett parkeringsgarage som var minst 10 C varmt. När jag körde ut efteråt sade bilen ändå såhär.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok