Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av calippo »

Vad är forumets bästa tips gällande vinterdäck.
Funderar på att köpa en ny S eller 3. Ska man köpa till vinterdäck i samband med beställningen eller inte?
Kan man få vinterdäcken på separat faktura (som hos många andra märken) så att de inte påverkar förmånsvärdet?

Har läst om en del leveransproblem av just vinterdäcken. Ska man därför istället köpa däcken separat och kränga dem på sommarfälgen?

Alla tips tas tacksam emot.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av zed »

calippo skrev:
Vad är forumets bästa tips gällande vinterdäck.
Funderar på att köpa en ny S eller 3. Ska man köpa till vinterdäck i samband med beställningen eller inte?
Kan man få vinterdäcken på separat faktura (som hos många andra märken) så att de inte påverkar förmånsvärdet?

Har läst om en del leveransproblem av just vinterdäcken. Ska man därför istället köpa däcken separat och kränga dem på sommarfälgen?

Alla tips tas tacksam emot.
Var inga problem att få vinterdäcken på separat faktura för mig trots att det står:
”Kan jag få en separat faktura för mina vinterdäck?
Nej, alla konfigurationsalternativ kommer inkluderas i din slutfaktura. Du kan även köpa vinterdäck separat vid närmaste Service Center efter att du tagit leverans.”
Dock så kommer det ändå läggas på förmånsvärdet...
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av calippo »

Ok tack. Jo jag insåg att det hamnar på förmånsvärdet ändå. Men man kan dra hel moms på vinterdäcken iaf?
Användarvisningsbild
Dancar
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 sep 2019 09:52
Ort: Gemla

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av Dancar »

Ja precis, du kan fortfarande dra hela momsen om de köps separat.
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av [JM] »

Du kan spara rätt många tusenlappar på att köpa från någon annan än Tesla.
Slipstream 20" med hakka 9 kostar 35tkr hos tesla.
Jag betalade 25tkr på en vanlig svensk webbshop för 21" med hakka 9.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av calippo »

JM - vad blev det för fälgar till däcken som du köpte för 25?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av [JM] »

calippo skrev:
JM - vad blev det för fälgar till däcken som du köpte för 25?
Har ju en X och där behöver man klara mer än 900kg på bakhjulen vilket minskar urvalet radikalt.
Jag valde Soleil LXM-1 21" pga att dom är specade till 1050kg vilket inte motsv 20" är.

Fälg+däck+TPMS+frakt blev 25200kr
Användarvisningsbild
Zingo
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 jul 2019 07:13

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av Zingo »

calippo skrev:
Vad är forumets bästa tips gällande vinterdäck.
Funderar på att köpa en ny S eller 3. Ska man köpa till vinterdäck i samband med beställningen eller inte?
Kan man få vinterdäcken på separat faktura (som hos många andra märken) så att de inte påverkar förmånsvärdet?

Har läst om en del leveransproblem av just vinterdäcken. Ska man därför istället köpa däcken separat och kränga dem på sommarfälgen?

Alla tips tas tacksam emot.
Jag har en Model 3 AWD som jag är väldigt nöjd med - utom vad gäller ljudet. När man kommer från en Audi A6 med tyskt ljud skär det i hjärtat när man hör det eländiga plåtiga klonket när man slår igen bakluckan på Teslan. Ännu värre är det med vägljudet. Model 3 är en bullrig bil. Jag har inte kunnat acceptera Teslas val av däck som ju prioriterar lågt rullmotstånd. Jag bytte ut de fabriksmonterade 18” Michelindäcken mot GoodYear Eagle F1 Asymmetric 3 och blev då av med ett högfrekvent vinande. När jag skulle köpa vinterdäck köpte jag fälgarna av Tesla. Det var inga problem utom att man blir vansinnig av att behöva kommunicera med ett servicecenter via sms. Det som borde ha klarats av i ett 5 min telefonsamtal tog över en månad av sms med flera dagar mellan varje.
Av min däckhandlare köpte jag GoodYear Ultragrip Ice 2 SCT som är ett däck med en ljudabsorbent inuti däcket. Enligt reklamen ska det halvera ljudnivån.
Jag har tidigare mätt upp bullret för sommardäcken i 75 km/h på en viss vägsträcka. När jag jämför sommardäcken med dessa vinterdäck har ljudnivån sjunkit från drygt 64 dB(A) till knappt 61 dB(A). Visserligen bara uppmätt med en iPhone men båda mätningarna gjordes på samma sätt. En minskning med 3 dB(A) är en halvering av bullret - så påståendet i reklamen verkar stämma.
Skillnaden är enorm - det är som att sväva fram på moln. Jag visste att dubbfria vinterdäck kan vara aningen tystare än sommardäck, men det här är verkligen en stor skillnad. Nu försöker jag övertala GoodYear att förse även sommardäck med den här dämpningen.
Obs! Jag har inget med GoodYear att göra (om det låter så) men jag vill verkligen rekommendera att du köper ett däck med den här dämptekniken som jag tror även finns för dubbade däck.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av taliz »

Tror inte ljuddämpningsmaterial i däcken gör våldsamt mkt.
Sägs ju vara det i 20" Michelin som sitter standard på Performance som jag har.
Nu kör jag med 18" dubbfria Nereus och det är rejält mkt tystare, trots inget dämpmaterial i däcken.
Som du säger är det lite som att sväva fram, mkt behagligt(om än inte så roligt att svänga med...).

Problemet är nog att sommardäck helt enkelt är rejält mkt hårdare än dubbfria vinterdäck. Därmed fortplantar sig oljud oavsett dämpmaterial. Vissa frekvenser kan det säkert hjälpa mot dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av renes »

taliz skrev:
Problemet är nog att sommardäck helt enkelt är rejält mkt hårdare än dubbfria vinterdäck. Därmed fortplantar sig oljud oavsett dämpmaterial. Vissa frekvenser kan det säkert hjälpa mot dock.
Tycker också att sommardäcken blev allt ljudligare desto kallare vädret blev, vilket ju inte är så konstigt eftersom de hårdnar. Det gör ju skillnaden mot vinterdäcken (i mitt fall friktionsdäck) än mer påfallande.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av Smutt »

S går lite svampigt på 19tum köp 21tum här på forumet :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zingo
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 jul 2019 07:13

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av Zingo »

renes skrev:
taliz skrev:
Problemet är nog att sommardäck helt enkelt är rejält mkt hårdare än dubbfria vinterdäck. Därmed fortplantar sig oljud oavsett dämpmaterial. Vissa frekvenser kan det säkert hjälpa mot dock.
Tycker också att sommardäcken blev allt ljudligare desto kallare vädret blev, vilket ju inte är så konstigt eftersom de hårdnar. Det gör ju skillnaden mot vinterdäcken (i mitt fall friktionsdäck) än mer påfallande.
Jag har bytt mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck många gånger tidigare och då bara upplevt att vinterdäcken är något tystare.
Med GoodYears dämpning inuti däcken med Sound Comfort Technology är det en dramatisk skillnad. Bullret har faktiskt halveras. Jag blir förvånad varje gång jag kör
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av calippo »

Någon som har en åsikt kring om man ska beställa däcken vid bilköpet eller kpa dem från Tesla senare?
Ni som väntar på leverans av vinterdäck, hur har det gått för er?
Användarvisningsbild
Zingo
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 jul 2019 07:13

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av Zingo »

calippo skrev:
Någon som har en åsikt kring om man ska beställa däcken vid bilköpet eller kpa dem från Tesla senare?
Ni som väntar på leverans av vinterdäck, hur har det gått för er?
Däck är en färskvara. Därför ska man köpa dem så sent som möjligt. Jag hade inga problem med att köpa Teslas originalfälgar inkl. sensorer - utom att det inte går att prata med dem i telefon.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tips för köp av ny bil + vinterdäck?

Inlägg av [JM] »

Zingo skrev:
calippo skrev:
Vad är forumets bästa tips gällande vinterdäck.
Funderar på att köpa en ny S eller 3. Ska man köpa till vinterdäck i samband med beställningen eller inte?
Kan man få vinterdäcken på separat faktura (som hos många andra märken) så att de inte påverkar förmånsvärdet?

Har läst om en del leveransproblem av just vinterdäcken. Ska man därför istället köpa däcken separat och kränga dem på sommarfälgen?

Alla tips tas tacksam emot.
Jag har en Model 3 AWD som jag är väldigt nöjd med - utom vad gäller ljudet. När man kommer från en Audi A6 med tyskt ljud skär det i hjärtat när man hör det eländiga plåtiga klonket när man slår igen bakluckan på Teslan. Ännu värre är det med vägljudet. Model 3 är en bullrig bil. Jag har inte kunnat acceptera Teslas val av däck som ju prioriterar lågt rullmotstånd. Jag bytte ut de fabriksmonterade 18” Michelindäcken mot GoodYear Eagle F1 Asymmetric 3 och blev då av med ett högfrekvent vinande. När jag skulle köpa vinterdäck köpte jag fälgarna av Tesla. Det var inga problem utom att man blir vansinnig av att behöva kommunicera med ett servicecenter via sms. Det som borde ha klarats av i ett 5 min telefonsamtal tog över en månad av sms med flera dagar mellan varje.
Av min däckhandlare köpte jag GoodYear Ultragrip Ice 2 SCT som är ett däck med en ljudabsorbent inuti däcket. Enligt reklamen ska det halvera ljudnivån.
Jag har tidigare mätt upp bullret för sommardäcken i 75 km/h på en viss vägsträcka. När jag jämför sommardäcken med dessa vinterdäck har ljudnivån sjunkit från drygt 64 dB(A) till knappt 61 dB(A). Visserligen bara uppmätt med en iPhone men båda mätningarna gjordes på samma sätt. En minskning med 3 dB(A) är en halvering av bullret - så påståendet i reklamen verkar stämma.
Skillnaden är enorm - det är som att sväva fram på moln. Jag visste att dubbfria vinterdäck kan vara aningen tystare än sommardäck, men det här är verkligen en stor skillnad. Nu försöker jag övertala GoodYear att förse även sommardäck med den här dämpningen.
Obs! Jag har inget med GoodYear att göra (om det låter så) men jag vill verkligen rekommendera att du köper ett däck med den här dämptekniken som jag tror även finns för dubbade däck.
Skillnad på 3dB är knappt märkbart. Du måste upp i ca 10dB för att ljudnivån skall upplevas som halverad.

Kolla sidan 7 i länken nedan.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... CgDPCmJ9QM

Med det sagt så är det är ju alltid trevligare med tystare däck oavsett. Kan ju vara så att de jobbiga frekvenserna försvann och därmed upplevs det som mkt tystare.
Skriv svar