Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Bulten
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 nov 2019 12:45

Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av Bulten »

Hej!

Mitt första inlägg här (och troligtvis inte det sista...)

Jag står i funderingarna att skaffa en Tesla model 3 SR+. Vi har nyligen flyttat in i en bostadsrätt utan möjlighet till egen laddning ännu. Kommunen vi bor i (Ulricehamn) har ett flertal laddstolpar med gratis laddning (med olika effekt upp till 22 kw) samt en Supercharger-station i anslutningen till Rv40. Vi kör mellan 3000-4000 mil om året i nuläget och därför vill jag ställa frågan till er som möjligtvis är i samma situation om ni ändå rekommenderar att hoppa på elbils-tåget eller om vi ska avvakta bättre laddningsmöjligheter hemma? När vi förhoppningsvis får garageplats kommer vi troligtvis att ha ett vanligt vägguttag att använda om föreningen godkänner det. Har ställt frågan till föreningen hur dom ser på möjligheten för medlemmar att kunna ladda elbil hemma så det blir intressant att se hur dom resonerar.

Som sagt, vad rekommenderar ni som är eller har varit i en liknande situation?

Mvh, Per
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av loftux »

När du kör så pass mycket per år så kanske den största delen av laddningen blir ute på resa, och därmed Supercharger eller destinationsladdare där ni stannar till? Känns som det borde gå bra då till dess ni får garage med laddplats.
Om det är lokalt med så mycket mil, då är nog behovet av möjligheter ladda hemma stort.
Tänk på att det för bostadsrättföreningen och dig inte räcker med ett uttag att ladda ur, utan en laddbox skall upp. Men även Brf får bidrag för installation, kan vara bra påpeka.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Bulten
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 nov 2019 12:45

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av Bulten »

loftux skrev:
Tänk på att det för bostadsrättföreningen och dig inte räcker med ett uttag att ladda ur, utan en laddbox skall upp.
Kan jag inte ladda ur ett vanligt eluttag menar du?
Bulten
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 nov 2019 12:45

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av Bulten »

Förstår såklart att det inte enbart går att ladda i vägguttaget utan jag kommer såklart ladda mestadels på befintliga stolpar men tänker att det blir lite extra mil i vägguttaget på nätterna.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av nek0 »

Bulten skrev:
loftux skrev:
Tänk på att det för bostadsrättföreningen och dig inte räcker med ett uttag att ladda ur, utan en laddbox skall upp.
Kan jag inte ladda ur ett vanligt eluttag menar du?
Kan och kan . Man kan ladda ur ett vanligt eluttag men det rekommenderas inte för att de är inte gjorda för såna belastningar som billaddningen är. Sedan är det frågan om BRF tillåter billaddning på det sättet.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av pejvic »

När jag köpte min så sa de att det var lugnt. Jag laddar i vanligt uttag. Efter att ha läst skrämselpropagandan här så ställer jag ner laddströmmen bara, särskilt om jag inte har bråttom. Så visst kan man det. Sladden följer ju med. Bara i med sladden så laddar den. Mobiltelefonladdare brukar brinna men aldrig hört en Teslaladdare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av GreenMachine »

Har haft både elbilar och två fuelcell bilar med vätgas. Tidigare men inte just nu så har vi inte heller möjlighet att ladda hemma men kan lova att det inte ens är 10% så mycket ångest som att ha en vätgasare :D Vår MX klarar sig bra utan laddning på hemma parkeringen och visst hade jag tycket att det varit smutt men det är inga större problem. Man får planera lite bara. Det händer inbland att kan behöva parkera vid en av kommunens laddare en bit bort men det blir en promenad med hunden ifrån och efter några timmar en tillbaka. I Ulricehamn så finns det ju vad jag kan se ett tjugotal laddare vilket är mer än dubbelt så många som jag har är närheten. Och eftersom jag bor i norrort Stockholm så gissar jag att det dessutom är typ 4 ggr så många elbilar så om jag hade bott där du bor så hade jag inte tvekat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
Har haft både elbilar och två fuelcell bilar med vätgas. Tidigare men inte just nu så har vi inte heller möjlighet att ladda hemma men kan lova att det inte ens är 10% så mycket ångest som att ha en vätgasare :D Vår MX klarar sig bra utan laddning på hemma parkeringen och visst hade jag tycket att det varit smutt men det är inga större problem. Man får planera lite bara. Det händer inbland att kan behöva parkera vid en av kommunens laddare en bit bort men det blir en promenad med hunden ifrån och efter några timmar en tillbaka. I Ulricehamn så finns det ju vad jag kan se ett tjugotal laddare vilket är mer än dubbelt så många som jag har är närheten. Och eftersom jag bor i norrort Stockholm så gissar jag att det dessutom är typ 4 ggr så många elbilar så om jag hade bott där du bor så hade jag inte tvekat.
Har du berättat något om dina erfarenheter som vätgas-bilist?
Kunde vara intressant med en tråd om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av peken »

Bulten skrev:
Hej!

Mitt första inlägg här (och troligtvis inte det sista...)

Jag står i funderingarna att skaffa en Tesla model 3 SR+. Vi har nyligen flyttat in i en bostadsrätt utan möjlighet till egen laddning ännu. Kommunen vi bor i (Ulricehamn) har ett flertal laddstolpar med gratis laddning (med olika effekt upp till 22 kw) samt en Supercharger-station i anslutningen till Rv40. Vi kör mellan 3000-4000 mil om året i nuläget och därför vill jag ställa frågan till er som möjligtvis är i samma situation om ni ändå rekommenderar att hoppa på elbils-tåget eller om vi ska avvakta bättre laddningsmöjligheter hemma? När vi förhoppningsvis får garageplats kommer vi troligtvis att ha ett vanligt vägguttag att använda om föreningen godkänner det. Har ställt frågan till föreningen hur dom ser på möjligheten för medlemmar att kunna ladda elbil hemma så det blir intressant att se hur dom resonerar.

Som sagt, vad rekommenderar ni som är eller har varit i en liknande situation?

Mvh, Per
Du nämner laddstolpar i Ulricehamn med effekt upp till 22kW. Att tänka på är att model 3 bara kan ta 11kW (3x16A), mer klarar inte ombordsladdaren. När du laddar på såna publika laddare är det växelström och ombordsladdaren i bilen omvandlar det till likström som kan tas emot av batteriet. När du laddar på en riktig snabbladdare är det likström som går raka vägen ner i batteriet så där används inte ombordsladdaren.

Edit: Men såklart kan du använda en laddare som har 22kW (3x32A) men din bil kommer bara ta emot 11kW som mest om det är växelström och ingen snabbladdare.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Har haft både elbilar och två fuelcell bilar med vätgas. Tidigare men inte just nu så har vi inte heller möjlighet att ladda hemma men kan lova att det inte ens är 10% så mycket ångest som att ha en vätgasare :D Vår MX klarar sig bra utan laddning på hemma parkeringen och visst hade jag tycket att det varit smutt men det är inga större problem. Man får planera lite bara. Det händer inbland att kan behöva parkera vid en av kommunens laddare en bit bort men det blir en promenad med hunden ifrån och efter några timmar en tillbaka. I Ulricehamn så finns det ju vad jag kan se ett tjugotal laddare vilket är mer än dubbelt så många som jag har är närheten. Och eftersom jag bor i norrort Stockholm så gissar jag att det dessutom är typ 4 ggr så många elbilar så om jag hade bott där du bor så hade jag inte tvekat.
Har du berättat något om dina erfarenheter som vätgas-bilist?
Kunde vara intressant med en tråd om det.
Äh vaddå det är ju exakt som en vanlig bil ju... har jag hört... :lol:
Nä men allvarligt så vore det intressant att höra lite mer om, från första person sas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av LarsL »

Det blir ju extra jobb att hela tiden åka och ladda, särskilt med en SR+. Jag skulle ligga på föreningen ordentligt om att ordna laddplats till elbilar. Det går att ladda från vägguttag men du måste ställa ner effekten eftersom de inte är gjorda för kontinuerligt högt uttag.
Bulten
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 nov 2019 12:45

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av Bulten »

LarsL skrev:
Det blir ju extra jobb att hela tiden åka och ladda, särskilt med en SR+. Jag skulle ligga på föreningen ordentligt om att ordna laddplats till elbilar. Det går att ladda från vägguttag men du måste ställa ner effekten eftersom de inte är gjorda för kontinuerligt högt uttag.
Har skrivit ett mail till styrelsen idag och frågat hur dom tänker inför framtiden med fler och fler elbilar. Ska bli intressant och se vad dom svarar. Ställde även frågan om dom godkänner laddning i vanligt uttag (med låg effekt såklart).
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
GreenMachine skrev:
Har haft både elbilar och två fuelcell bilar med vätgas. Tidigare men inte just nu så har vi inte heller möjlighet att ladda hemma men kan lova att det inte ens är 10% så mycket ångest som att ha en vätgasare :D Vår MX klarar sig bra utan laddning på hemma parkeringen och visst hade jag tycket att det varit smutt men det är inga större problem. Man får planera lite bara. Det händer inbland att kan behöva parkera vid en av kommunens laddare en bit bort men det blir en promenad med hunden ifrån och efter några timmar en tillbaka. I Ulricehamn så finns det ju vad jag kan se ett tjugotal laddare vilket är mer än dubbelt så många som jag har är närheten. Och eftersom jag bor i norrort Stockholm så gissar jag att det dessutom är typ 4 ggr så många elbilar så om jag hade bott där du bor så hade jag inte tvekat.
Har du berättat något om dina erfarenheter som vätgas-bilist?
Kunde vara intressant med en tråd om det.

Hade ju varit kul såklart och delar gärna med mig men vet inte om det är så mycket att säga om det egentligen. Vill inte kapa tråden men eftersom frågan dök upp så har jag haft en Hyundai ix35 FCEV och en Nexo och som bilar så fungerar dom hur bra som helst. Jämfört med Tesla så känns en Hyundai över lag mer ”ihopskruvad” men saknar å andra sidan en del finesser. Men det gör ju å andra sidan många bilar och har inget med vätgas att göra och jag köpte inte heller min nuvarande MX för den gedigna och slöjdade kvalitetskänslans skull. :D

När det kommer till drivlinan så är det dock ganska lika en ren EV eftersom, ja det är ju in princip samma drivlina men med en FC istället för batteri. Däremot så har man inte alls samma prestanda som i en i min MX eller någon annan Tesla heller för den delen eftersom FCn inte kan leverera så mycket ström som ett rent batteri. Men körupplevelsen är i princip densamma. En liten bieffekt var att i synnerhet ix35an hade rätt högljudda fläktar som ventilerade bränslecellen. Dom kunde blåsa på rätt mycket om man körde lite mer offensivt så det kunde ibland vara långt ifrån ljudlöst emellanåt. Nexon var dock lite tystare men fläktarna fick (särkilt på vintern) bilen ibland att ryka som ett helt kinesiskt tvätteri när man parkerat den eftersom FCn behövde ventilera ut vattenånga efter körning som var kvar. Inget som besvärade eller så men det kunde se lite spektakulärt ut ibland. Sammantaget tycker jag dock att både drivlina och bil fungerade klockrent. Inga problem faktiskt.

Vad som däremot är en utmaning är såklart att tanka. Använda aldrig någon av bilarna till något annat än kortare resor omkring Stockholm. Bor norr om Sth så finns bara ett ställe att ”tanka” på Circle K Arlanda vilket var ca 5 mil hemifrån. Givetvis inte någon höjdare men det var väldigt lite strul eller problem med själva tankningen i sig och tog faktiskt inte så lång tid heller.

Läser från många här i forumet om vätgas och som räknat på allt möjligt ”om alla skulle ha en vätgasbil”. Omkring vätgas eller inte så vare sig förespråkar jag vätgas eller är motståndare till men kan i all fall säga att ”i bilen” så fungerade det hur bra som helst och om det skulle/hade varit möjligt att tanka på ungefär samma sätt och med ungefär samma typ a tillgänglighet som diesel eller bensin så hade det fungerat hur bra som helst för de allra flesta skulle jag tro. Däremot så kan man såklart fundera på om det är nödvändigt eller om det behövs med tanke på hur elbilar fungerar idag men det kanske bör bli en egen tråd bara det.

Skulle jag byta min Tesla mot en ny FCEV om det gick att tanka på alla mackar? Nej, det hade jag inte.
Bulten
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 nov 2019 12:45

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av Bulten »

Har nu fått svar från föreningen och man har begärt in offert för att sätta upp en laddstolpe. :) Det går framåt. Provkört och beställt min Tesla Model 3 SR+ och förhoppningsvis leverans i februari.
Bulten
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 nov 2019 12:45

Re: Skaffa Tesla Model 3 - rekommendationer kring laddning

Inlägg av Bulten »

spacecoin skrev:
Tack, det ska jag göra.
Skriv svar