Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av R1883RM4n »

Hej
Vi laddar bilen direkt när vi kommer hem på kvällen vilket gör att den som regel är färdigladdad efter några timmar och sen sover gott över hela natten. Vi sätter sen på kupévärmaren manuellt innan avfärd för komfort.

En kollega tyckte absolut att man skulle ladda på morgonen då hon såg stora vinster med förvärmt? batteri med mera. Både ur ett komfort- och energiperspektiv. Stämmer det? Jag har inte provat då jag fastnade på att laddningen är hårdkodad till att vara klar till 0600?!?

Hur gör ni och varför?

Förbereds batteriet på något sätt om man sätter på kupévärmaren i bilen manuellt?

Om man vill åka 0900 med schemalagd avfärd/laddning, då laddar bilen sig klart till 0600 för att sen somna och bli kall och sen drar den på kupevärmaren typ 0830?! Enda vinsten blir att man inte manuellt behöver sätta på kupévärmaren?

Hur gör ni och varför? :-)
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av larsw »

Har timtaxa på elen. Laddar 0100 på natten, pga lågpris. Normalt färdigladdad tills det är dags att åka vid 0630-0830 på morgonen. Enda undantaget är om man kört långresa och batteriet är nere under 20%, då kanske bilen inte når 80%, men det är extremt ovanligt att jag kör två långresor två dagar på raken - i så fall är det bara att starta laddningen manuellt redan på kvällen.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Zalman3 »

Ska jag åka långt och bor på hotell så laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar slår jag på laddning och kupévärmaren.
Då jag sen åker iväg har jag både varm kupé och batteri.
Och laddat till 100%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av LarsL »

Jag har Tibber-appen och styr laddningen mot lägsta elpriset och att den ska vara färdig senast kl 07.30 på morgonen. Jag har också schemalagd förvärmning numera så att jag slipper starta med appen.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av halper »

Laddar så mycket jag behöver de billigaste timmarna, ungefär som larsw. Vår dagliga användning är <10% på sommaren och <20% på vintern, med väldigt få spontana långresor i veckorna, så jag brukar ladda till någonstans mellan 55% och 65%. Tenderar att ladda hela timmar eftersom elpriset sätts just per timme. Spelar ingen roll för vår dagliga körning om det är 41% eller 77% på morgonen.

Naturligtvis blir det ibland så att man laddar under höglasttid, men det är nog en gång i månaden eller så.

Bilen står i uppvärmt garage, så ingen förvärmning behövs av kupé eller batteri.
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av R1883RM4n »

Tack för alla bra svar.

Jag måste erkänna att jag inte ens visste rörligt
pris på el existerade för privatpersoner i Sverige. Jag dubbelkollade därför vårt och vi har rörligt elpris via Telinet och de låser priset mot elbörsen varje månad. Sen är det det priset som gäller dygnet runt. Inte heller min nätleverantör har rörligt pris utan tar full avgift dygnet runt.

Med det sagt, tycker ni då man ska ladda när man kommer hem med varm och uppvärmt batteri på kvällen eller ladda innan man åker på morgonen?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av 12man »

R1883RM4n skrev:
Jag dubbelkollade därför vårt och vi har rörligt elpris via Telinet och de låser priset mot elbörsen varje månad. Sen är det det priset som gäller dygnet runt. Inte heller min nätleverantör har rörligt pris utan tar full avgift dygnet runt.

Med det sagt, tycker ni då man ska ladda när man kommer hem med varm och uppvärmt batteri på kvällen eller ladda innan man åker på morgonen?
enligt lag ska nät och elleverantörer erbjuda tim debitering, så det är bara att be dem om det.
Ladda med så hög ström som möjligt/behov från midnatt och framåt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

12man skrev:
R1883RM4n skrev:
Jag dubbelkollade därför vårt och vi har rörligt elpris via Telinet och de låser priset mot elbörsen varje månad. Sen är det det priset som gäller dygnet runt. Inte heller min nätleverantör har rörligt pris utan tar full avgift dygnet runt.

Med det sagt, tycker ni då man ska ladda när man kommer hem med varm och uppvärmt batteri på kvällen eller ladda innan man åker på morgonen?
enligt lag ska nät och elleverantörer erbjuda tim debitering, så det är bara att be dem om det.
Ladda med så hög ström som möjligt/behov från midnatt och framåt
Det gäller sedan att teckna ett elavtal med en leverantör som erbjuder timpris. De allra flesta har samma pris dygnet runt.

Vissa nätägare har utöver detta även en effektavgift, då är det gynnsammare att ladda under lågeffekttider som brukar vara 19:00-06:00
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Wahll »

LarsL skrev:
Jag har Tibber-appen och styr laddningen mot lägsta elpriset och att den ska vara färdig senast kl 07.30 på morgonen. Jag har också schemalagd förvärmning numera så att jag slipper starta med appen.
Japp, jag med. Helt suveränt.
Tycker inte man ska ladda bilen direkt man kommer hem, mer 5% eller vad som kan behövas för oförutsedda händelser, eftersom effektbehovet är som störst då. Kör schemalagt eller via prisstyrning så hjälper man energisystemet i Sverige och i bästa fall sparar man pengar.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Teslalink »

R1883RM4n skrev:
Med det sagt, tycker ni då man ska ladda när man kommer hem med varm och uppvärmt batteri på kvällen eller ladda innan man åker på morgonen?
Jag upplever inte att laddningen gör något för uppvärmningen. Nu är ju min upplevelse inte mer vetenskaplig än att bilen säger "Limited regen". Vad säger andra?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av macksie »

Har också provat både tibber samt en android baserad lösning för att styra laddning till nattetid. För mig var det ingen eller väldigt liten prisskillnad. Kan inte riktigt sätta fingret på varför. Eventuellt finns det dolda kostnader man inte tänker på i elföretagens avtal för timbaserad prissättning. Samt att jag har hög förbrukning i övrigt pga direktverkande elvärme.

Så jag gick tillbaka till en vanlig timtaxa. För mig var detta mycket bättre. Nu har jag bilen på att ladda med 3x5A hemma, och det påverkar huvudsäkringen mycket mindre. Samt att om jag behöver åka på kvällen vilket jag ganska ofta gör så har bilen mer laddning.
Höll ett tag på och experimenterade med att ladda schemalagt på morgonen för att batteripacket skulle vara varmt, men som Teslalink har jag inte märkt nån skillnad. Inser dock att såklart värms batteriet något av laddning, men skillnaden är inte märkbar.

Så för att svara på frågan som den är ställd. Jag laddar alltid. Pluggar i när jag kommer hem och kopplar ur när jag åker iväg. Startar värmen med appen ett tag innan jag går till bilen. Enkelt och smidigt.

(Måste hålla med om att argumentet om att hjälpa Sveriges energisystem är bra, jag uppfyller inte detta. Men eftersom jag laddar med bara 3x5A så smetar jag iallafall ut lasten över delarav natten)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Dream99 »

Jag har börjat använda den nya funktionen i V10 att ställa in en tid för avresa. Jag har ställt in avfärd 07:45 på vardagar.
Bilen laddar till satt gräns (60% i mitt fall) till kl 06 på morgonen. Då laddar jag till lägst pris, då laddningen inte startar innan det behövs för att bli färdigt kl 6, då priset höjs.
Bilen startar sedan klimat så att den är isfri innan avfärd.
Detta är otroligt smidigt för mig. Jag tänker inte på laddning längre
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Latt »

Jag kör med Tibber+Easee+Watty lösningen. 20A huvudsäkringar och 20A säkringar till Easee. Så jag laddar bilen men maximal styrka när strömmen är som billigast.

Jag har satt bilen till att ladda till 70% och kör den ner till ungefär 30% varje dag. Så jag har fortfarande över 10 mil's buffert om jag skulle behöva köra ett plötsligt ärende på kvällen.

Funkar klockrent!
Model S 100D
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av R1883RM4n »

Testade schemaläggningen från senaste uppdateringen men blev inte riktigt kompis med den. Speciellt gillade jag inte hårdkodningen till 0600.

Nu provar jag Tibber. Tack för tipset. Den hade jag helt missat. :-)

Ska man lägga till Watty också? Jag älskade den på papper innan den fanns men nu har jag ett hyfsat eloptimerat hem..... Vad tillför den då egentligen mer än snyggt gränssnitt och presentation?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av chpaulin »

Jag har också timtaxa på elen så jag schemalägger laddningen till kl02:00. Efter långresa hinner den inte alltid upp till 80% vilket är min dagliga nivå men det spelar inge roll för mitt körmönster. Den brukar vara på 80% dagen efter istället.

Funderar dock på att testa schemalagd avresa nu när temperaturen sjunker under nollan för att se om det påverkar förbrukningen positivt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar