Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av macksie »

Har också provat både tibber samt en android baserad lösning för att styra laddning till nattetid. För mig var det ingen eller väldigt liten prisskillnad. Kan inte riktigt sätta fingret på varför. Eventuellt finns det dolda kostnader man inte tänker på i elföretagens avtal för timbaserad prissättning. Samt att jag har hög förbrukning i övrigt pga direktverkande elvärme.

Så jag gick tillbaka till en vanlig timtaxa. För mig var detta mycket bättre. Nu har jag bilen på att ladda med 3x5A hemma, och det påverkar huvudsäkringen mycket mindre. Samt att om jag behöver åka på kvällen vilket jag ganska ofta gör så har bilen mer laddning.
Höll ett tag på och experimenterade med att ladda schemalagt på morgonen för att batteripacket skulle vara varmt, men som Teslalink har jag inte märkt nån skillnad. Inser dock att såklart värms batteriet något av laddning, men skillnaden är inte märkbar.

Så för att svara på frågan som den är ställd. Jag laddar alltid. Pluggar i när jag kommer hem och kopplar ur när jag åker iväg. Startar värmen med appen ett tag innan jag går till bilen. Enkelt och smidigt.

(Måste hålla med om att argumentet om att hjälpa Sveriges energisystem är bra, jag uppfyller inte detta. Men eftersom jag laddar med bara 3x5A så smetar jag iallafall ut lasten över delarav natten)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Dream99 »

Jag har börjat använda den nya funktionen i V10 att ställa in en tid för avresa. Jag har ställt in avfärd 07:45 på vardagar.
Bilen laddar till satt gräns (60% i mitt fall) till kl 06 på morgonen. Då laddar jag till lägst pris, då laddningen inte startar innan det behövs för att bli färdigt kl 6, då priset höjs.
Bilen startar sedan klimat så att den är isfri innan avfärd.
Detta är otroligt smidigt för mig. Jag tänker inte på laddning längre
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av Latt »

Jag kör med Tibber+Easee+Watty lösningen. 20A huvudsäkringar och 20A säkringar till Easee. Så jag laddar bilen men maximal styrka när strömmen är som billigast.

Jag har satt bilen till att ladda till 70% och kör den ner till ungefär 30% varje dag. Så jag har fortfarande över 10 mil's buffert om jag skulle behöva köra ett plötsligt ärende på kvällen.

Funkar klockrent!
Model S 100D
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av R1883RM4n »

Testade schemaläggningen från senaste uppdateringen men blev inte riktigt kompis med den. Speciellt gillade jag inte hårdkodningen till 0600.

Nu provar jag Tibber. Tack för tipset. Den hade jag helt missat. :-)

Ska man lägga till Watty också? Jag älskade den på papper innan den fanns men nu har jag ett hyfsat eloptimerat hem..... Vad tillför den då egentligen mer än snyggt gränssnitt och presentation?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Laddstrategi: När, hur och varför laddar ni som ni gör?

Inlägg av chpaulin »

Jag har också timtaxa på elen så jag schemalägger laddningen till kl02:00. Efter långresa hinner den inte alltid upp till 80% vilket är min dagliga nivå men det spelar inge roll för mitt körmönster. Den brukar vara på 80% dagen efter istället.

Funderar dock på att testa schemalagd avresa nu när temperaturen sjunker under nollan för att se om det påverkar förbrukningen positivt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar