Schemalagd avresa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av helix »

P_EL skrev:
För mig är detta det största mysteriet sedan jag köpte bilen för tre år sen - att det i appen inte går att sätta en tid när bilen ska vara varm (eller kall för den delen)! (Och laddad, men för min del är det ingen stor fråga) Hur svårt kan det vara i förhållande till nyttan??? Ibland åker jag kl06 till flyget, ibland kl08 till kontoret, osv osv. Ska man jiddra med det i bilen varje kväll?
Är det verkligen ett problem i praktiken? Bilen blir ju så snabbt varm/kall så det räcker att knäppa igång när man borstar tänderna innan avresa.
Har man olika tider för avresa så måste man oavsett komma ihåg att ändra inställningen i bilen (eller via appen när den funktionen blir tillgänglig). Då riskerar man dessutom att glömma stänga av funktionen så nästa morgon kanske den står och eldar för kråkorna vid fel tidpunkt och förbrukar onödig energi.

Jag har efter tre år med Tesla aldrig saknat tidsinställd uppvärmning/kylning. Har bara skapat mig en rutin att jag drar igång klimatisringen en liten stund innan jag ska till bilen. Har jag legat på stranden så slår jag på kylan när vi packar ihop handdukarna osv... Busenkelt och bekvämt!
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av Xeik »

thedude skrev:
Xeik skrev:
Provat 4 ggr. Kollade 2 av gångerna att den laddade precis innan avfärd, och det gjorde den.
De andra 2 gångerna så körde min fru bilen, så kollade inte laddningen då.
Va menar du med "laddade precis innan avfärd"? laddade den klart då?
Menar att när jag kollade i appen ca 30 min innan avfärd, så hade den 1-2% kvar att ladda. Så jag upplevde att den beräknat tidsåtgången till att vara klar helt rätt.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av ChristerSjo »

Att värma bilen invändigt är ju inga problem då man göra det på 5-20 minuter utan problem.

Det är väll mera om man vill ha en laddning lagom till avgång och samtidigt varmt batteri för avfärd.

Men vet inte om man sparar på det jmf om man laddar direkt man kommer med varmt batteri och lite förluster eller drar igång laddningen på morgonen när batteriet är kallt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Schemalagd avresa

Inlägg av Dream99 »

Jo-el skrev:
Satte värmning på bilen veckodagar kl 8. Kan ev ha satt laddning klar vid samma tid.


Verkar betyda att bilen inte tar laddning alls mellan fredag kväll och hela helgen för att sedan starta laddning söndag kväll. Lite trist om man vill ut och åka på lördag och har låg soc fredag kväll?

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Om ställer in schemalagd avresa hela veckan och kryssar i att bara förvärma på vardagar. Då laddar bilen även på helgerna. Fungerar klockrent för mig.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av Jo-el »

Dream99 skrev:
Jo-el skrev:
Satte värmning på bilen veckodagar kl 8. Kan ev ha satt laddning klar vid samma tid.


Verkar betyda att bilen inte tar laddning alls mellan fredag kväll och hela helgen för att sedan starta laddning söndag kväll. Lite trist om man vill ut och åka på lördag och har låg soc fredag kväll?

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Om ställer in schemalagd avresa hela veckan och kryssar i att bara förvärma på vardagar. Då laddar bilen även på helgerna. Fungerar klockrent för mig.
Tack!

Sent from my HD1903 using Tapatalk
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av abagewitz »

Hur funkar eg schemalagd avresa nu? Jag har versionen 2020.48.37.1 så det ser annorlunda ut än tidigare.

Jag ska på långresa imorgon. Jag har laddning med 3fas så det går rätt fort att ladda. Om jag sätter nivån till 100% och schemalagd avresa till 8:30. Kommer då bilen att ladda upp till 100% direkt och sen endast förvärma innan 8:30? Då skulle bilen stå rätt länge på 100% vilket ju inte är bra. Eller väntar bilen med att ladda sista biten så att den inte står på 100% i onödan?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av kenjon »

Den väntar med att ladda. Min brukar vara klar ca en halvtimma innan avresa.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av abagewitz »

Det var så jag tänkte att den skulle göra men den drog igång och började ladda direkt och säger att det är 4h kvar nu. Är det så att den kör upp till en viss procent först och sen slår av och kör det sista sen?
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av Jontez »

abagewitz skrev:
Det var så jag tänkte att den skulle göra men den drog igång och började ladda direkt och säger att det är 4h kvar nu. Är det så att den kör upp till en viss procent först och sen slår av och kör det sista sen?
Jag kör schemalagd avresa varje dag och när jag kollat på Teslafi så laddar den lite vid kl24, lite vid 02 och sen resten vid 04 fram till 06 och är klar en halvtimme innan jag ska åka

Har en Halo-laddare 11kw om det spelar någon roll
F8CBB429-1BDD-47C0-84C7-290B53CFFAAE.jpeg
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Skriv svar