Leveransdagen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare

Leveransdagen

Inlägg av greenstreet »

Leveransdagen närmar sig och jag har en praktisk fråga som är lättare att ställa till forumets samlade kompetens än Tesla/DNB.

Vid signering av leasingavtal ska, enligt avtalsutkast, firmatecknare signera. Enligt DNB kan detta inte göras med hjälp av fullmakt. Lite konstigt tycker jag, då det mesta i världen går att göra med fullmakt (inklusive företagsköp i 100-miljonersklassen). När jag pratade med Tesla sa de att signeringen kan göras med hjälp av Mobil bank-ID. Jag vill bara säkra upp att detta stämmer?

Då firman i mitt fall tecknas av styrelsen krävs mer än en signatur. Jag vill inte tvinga ledamöter åka till Göteborg för att signera ett papper när jag ska hämta ut en bil. Vad är er erfarenhet? Som jag ser det finns det två alternativ:
1. Avtalet signeras i förhand, med undantag för leasingtagarens signatur som sker efter kontroll av fordon.
2. Avtalet signeras med mobil bank-ID på distans.

Det bästa vore alternativ 1. Det är så vi gjort med tidigare bilar, fast då traditionella bilhandlare.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Re: Leveransdagen

Inlägg av zed »

greenstreet skrev:
Leveransdagen närmar sig och jag har en praktisk fråga som är lättare att ställa till forumets samlade kompetens än Tesla/DNB.

Vid signering av leasingavtal ska, enligt avtalsutkast, firmatecknare signera. Enligt DNB kan detta inte göras med hjälp av fullmakt. Lite konstigt tycker jag, då det mesta i världen går att göra med fullmakt (inklusive företagsköp i 100-miljonersklassen). När jag pratade med Tesla sa de att signeringen kan göras med hjälp av Mobil bank-ID. Jag vill bara säkra upp att detta stämmer?

Då firman i mitt fall tecknas av styrelsen krävs mer än en signatur. Jag vill inte tvinga ledamöter åka till Göteborg för att signera ett papper när jag ska hämta ut en bil. Vad är er erfarenhet? Som jag ser det finns det två alternativ:
1. Avtalet signeras i förhand, med undantag för leasingtagarens signatur som sker efter kontroll av fordon.
2. Avtalet signeras med mobil bank-ID på distans.

Det bästa vore alternativ 1. Det är så vi gjort med tidigare bilar, fast då traditionella bilhandlare.
Jag har skickat uppgifter på firmatecknare som ska få signera med BankID någon dag innan leverans. Gjorde liknande när jag hämtade ut förra firmabilen. Då behövdes bara en firmatecknare, i det fallet VD.

Jag fick ett mail från Tesla Sales:
"Från vad vi kan se ska ni leasa er nya Tesla med DNB. Då ni inte är firmatecknare av XXX AB är vi i behov av en firmatecknares namn, email och telefonnummer. Detta ger oss möjligheten att skicka ut en signering till dem i förväg så att de ej behöver följa med er till leveransen. Signeringen skulle då skickas ut nån dag innan er leverans så det är inget vi behöver nu."

För din del kan det vara värt att kolla på allabolag.se vem som är utsedd firmatecknare.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare

Inlägg av greenstreet »

zed skrev:
Jag har skickat uppgifter på firmatecknare som ska få signera med BankID någon dag innan leverans. Gjorde liknande när jag hämtade ut förra firmabilen. Då behövdes bara en firmatecknare, i det fallet VD.

Jag fick ett mail från Tesla Sales:
"Från vad vi kan se ska ni leasa er nya Tesla med DNB. Då ni inte är firmatecknare av XXX AB är vi i behov av en firmatecknares namn, email och telefonnummer. Detta ger oss möjligheten att skicka ut en signering till dem i förväg så att de ej behöver följa med er till leveransen. Signeringen skulle då skickas ut nån dag innan er leverans så det är inget vi behöver nu."

För din del kan det vara värt att kolla på allabolag.se vem som är utsedd firmatecknare.
Tack, det var precis detta jag behövde veta. Då är det bara att invänta att bli kontaktad helt enkelt.

Signering i sig är inget problem. Det eventuella problemet var att hålla styrelsen på standby att signera vid viss tidpunkt eller än värre behöva vara på plats. Detta eftersom firman tecknas av styrelsen (inte enskilda ledamöter) och vi har ingen VD/motsvarande för löpande förvaltningsåtgärder registrerad på leasingtagaren AB.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare

Inlägg av greenstreet »

Kan nu återkoppla i detta ärendet. Om styrelsen tecknar firman kräver DNB att hela styrelsen signerar avtalet. Det räcker således inte med beslutför majoritet. I mitt fall blev det lite stökigt. Jag kontaktade Tesla i god tid angående detta, men de väntade ändå med att skicka ut till idag (två dagar innan leverans). Med en professionell extern styrelse är det inte alltid helt enkelt att få alla ombord och uppkopplade med 48 timmars varsel. Men men, det verkar lösa sig nu i alla fall.

Mitt "klagomål" ovan bör alltså förstås tillsammans med att styrelsen inte kan befullmäktiga en eller flera personer heller. Det finns alltså inget alternativ om bolagsordningen anger att styrelsen tecknar firman.
Skriv svar