Är UMC'n Tesla-specifik?
Moderator: Redaktion
Är UMC'n Tesla-specifik?
Har en 3-fas UMC (norsk, gen1) och undrar om dessa bara funkar med Tesla-bilar eller om de även är kompatibla med bilar av andra fabrikat?
Jag blir "nedgraderad" till i3-chaufför i helgen och behöver ladda den med 3-fas.
//Daniel
Jag blir "nedgraderad" till i3-chaufför i helgen och behöver ladda den med 3-fas.
//Daniel
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Daniel_S skrev:Har en 3-fas UMC (norsk, gen1) och undrar om dessa bara funkar med Tesla-bilar eller om de även är kompatibla med bilar av andra fabrikat?
Jag blir "nedgraderad" till i3-chaufför i helgen och behöver ladda den med 3-fas.
//Daniel
Jag köpte en norsk UMC med trefasadapter men den fungerade inte på i3:an. Har visserligen bara provat på ett uttag men det fungerade på Teslan vid samma tillfälle.
Jag kanske bara hade otur? Någon som VET?
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
De enda bilar som den fungerat med är där Tesla haft samarbete med och levererat delar biltillverkaren. Toyota Rav4 Hybrid kan laddas med UMC tror jag, har för mig sett TeslaBjörn testa detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är UMC'n Tesla-specifik?
Funkar på Kia Nioro Plugin bör funka på BEV kan man tycka också
Iofs ej norsk
Iofs ej norsk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Tack för svaren, låter som lite spridda skurar.
Jag skall försöka hitta ett 3-fas idag och testa
Jag skall försöka hitta ett 3-fas idag och testa
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
3-fas UMC funkar på Leaf 40kWh.
Fick det aldrig till att funka på Zoe, men den är känd för att ha märklig jordning.
Fick det aldrig till att funka på Zoe, men den är känd för att ha märklig jordning.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Jag kan meddela att den gamla UMCn (3-fas) fungerar även på Leaf e+ 62 kWh, laddar just nu.
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Nej, den är inte Tesla specifik. Köpt en teslaladdare, läst monteringsanvisningen.
Tesla kan laddas med 3 faser utan nolla indragen, men för att ladda bilar som bara laddar på en fas som tex KIA e-niro så måste även nollan kopplas in. Är det gjort påverkas inte teslas laddning det är som förut, men även andra bilar kan laddas.
Jag är ingen yrkeselektriker, men tror jag fattar det här. Ska dock inte installera själv då det inte är tillåtet utan rätt utbildning.
Tesla kan laddas med 3 faser utan nolla indragen, men för att ladda bilar som bara laddar på en fas som tex KIA e-niro så måste även nollan kopplas in. Är det gjort påverkas inte teslas laddning det är som förut, men även andra bilar kan laddas.
Jag är ingen yrkeselektriker, men tror jag fattar det här. Ska dock inte installera själv då det inte är tillåtet utan rätt utbildning.
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Stämmer verkligen detta? Tesla laddar ju inte mellan faserna i 400V utan just mellan respektive fas och nollan i 230V. Det går även bra att ladda på en eller två faser om tex säkring gått på en eller två så länge fasen för styrelektroniken i boxen är aktiv.topgun12 skrev:Nej, den är inte Tesla specifik. Köpt en teslaladdare, läst monteringsanvisningen.
Tesla kan laddas med 3 faser utan nolla indragen, men för att ladda bilar som bara laddar på en fas som tex KIA e-niro så måste även nollan kopplas in. Är det gjort påverkas inte teslas laddning det är som förut, men även andra bilar kan laddas.
Jag är ingen yrkeselektriker, men tror jag fattar det här. Ska dock inte installera själv då det inte är tillåtet utan rätt utbildning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Lånar tråden då jag tycker att min fråga passar in. Jag vet att tesla WC kan ladda andra elbilar än tesla som har typ2.
Nu har jag skaffat en model 3 och min fru har en e-golf. Vi har en typ2 laddbox på 3*16A så jag kan ladda med 11kW och min fru med 7,4kW då egolfen bara laddar på två faser.
Nu funderar jag på att sätta upp ett sånt där blått uttag inne i garaget och säkra upp med 16A (laddboxen är ute), då kan jag köra med UMC 1*13A när jag har bilen inne i garaget. Men nu till frågan, kan min fru använda min tesla UMC (1-fas som följer med model 3) och ladda sin egolf?
Nu har jag skaffat en model 3 och min fru har en e-golf. Vi har en typ2 laddbox på 3*16A så jag kan ladda med 11kW och min fru med 7,4kW då egolfen bara laddar på två faser.
Nu funderar jag på att sätta upp ett sånt där blått uttag inne i garaget och säkra upp med 16A (laddboxen är ute), då kan jag köra med UMC 1*13A när jag har bilen inne i garaget. Men nu till frågan, kan min fru använda min tesla UMC (1-fas som följer med model 3) och ladda sin egolf?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Nya laborationer - för kännedom: Tesla 3-fas UMC fungerar utmärkt med Volvo C30 Electric gen2.
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.Leo skrev:Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Provade nu och Tesla UMC funkar även till PS2. Dock så går den bara upp till 10A men Teslan klarade 13A.HelectriC skrev:Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.Leo skrev:Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Jag provade med min 1-fas UMC (från min M3) och ladda en PS2. Det funkade att ladda med 13A.HelectriC skrev:Provade nu och Tesla UMC funkar även till PS2. Dock så går den bara upp till 10A men Teslan klarade 13A.HelectriC skrev:Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.Leo skrev:Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Har skaffat en BMW i3 94Ah 2016 som extrabil. Vill ladda den från ett 3-fasuttag (CEE).
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.
Teslas UMC fungerar ej.
Men kommer det funka att köpa en 3-fasladdkabel för CEE-uttag och att bilen sen bara laddar på 1 av faserna? Typ denna? Varför funkar det isf inte med UMC:n kan man ju undra då?
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.
Teslas UMC fungerar ej.
Men kommer det funka att köpa en 3-fasladdkabel för CEE-uttag och att bilen sen bara laddar på 1 av faserna? Typ denna? Varför funkar det isf inte med UMC:n kan man ju undra då?
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Nja, det beror på. Har du CCS/DC-snabbladdning i bilen så har jag förstått att det sitter 3-fas ombordladdare också.HerrNilsson skrev:Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.
Saknar du CCS/DC-laddning så är det förmodligen 1-fas ja.
Jag har testat min norska UMC och den funkar inte med BMW'n men har däremot laddat mycket med en sådan här och det funkar kalas:
https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-16a-11kw
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Ah okej! Tack för input. Jag har CSS på den så kanske är 3-fas ombord iaf då. Går liksom inte att utröna riktigt från instruktionsboken heller...
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Nu blandas det väl ihop UMC och WC?
Min roadster kan inte ladda enfas från UMC för MS, men väl från WC ( bägge via typ2adapter) så WC är mer förlåtande.
Min roadster kan inte ladda enfas från UMC för MS, men väl från WC ( bägge via typ2adapter) så WC är mer förlåtande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
HerrNilsson skrev:Har skaffat en BMW i3 94Ah 2016 som extrabil. Vill ladda den från ett 3-fasuttag (CEE).
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.
Teslas UMC fungerar ej.
Men kommer det funka att köpa en 3-fasladdkabel för CEE-uttag och att bilen sen bara laddar på 1 av faserna? Typ denna?
Jag hade hellre gått på en sådan här portabel EVSE, som inte har någon "klump" eller låda mitt på kabeln.
Finns dessutom varianter med en Tesla-knapp inbyggd i handtaget (precis som Teslas UMC, fast bättre). Vilket kan vara fint om ni vill använda till både er BMW och er Tesla (men är inte nödvändigt, och bara till nytta för Tesla).
Man kan på alla dessa Metron EVSE även ställa ner laddeffekten med en knapp på handtaget. Normalt enklare för Tesla att sätta detta i bilens skärm, men kanske bra för BMW (och andra elbilar) om den inte har funktion för detta. Är inte på alla ställen som man kan blåsa på med full effekt, och hemma vill man inte alltid riskera att blåsa huvudsäkringarna när man laddar andra bilar, eller har ett högt effektuttag i fastighetens övriga förbrukare.
https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Alltid bra tips och kunskap här på forumet. Man tackar. Då vet jag hur jag ska göra.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
OT för denna tråd...martinot skrev:
Jag hade hellre gått på en sådan här portabel EVSE, som inte har någon "klump" eller låda mitt på kabeln.
Finns dessutom varianter med en Tesla-knapp inbyggd i handtaget (precis som Teslas UMC, fast bättre). Vilket kan vara fint om ni vill använda till både er BMW och er Tesla (men är inte nödvändigt, och bara till nytta för Tesla).
Man kan på alla dessa Metron EVSE även ställa ner laddeffekten med en knapp på handtaget. Normalt enklare för Tesla att sätta detta i bilens skärm, men kanske bra för BMW (och andra elbilar) om den inte har funktion för detta. Är inte på alla ställen som man kan blåsa på med full effekt, och hemma vill man inte alltid riskera att blåsa huvudsäkringarna när man laddar andra bilar, eller har ett högt effektuttag i fastighetens övriga förbrukare.
https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Förstår att en sådan Mode2-kabel är smidigare, men tvivlar på att det kommer speciellt många fler sådana.
Tvivlar nämligen på att den skulle passare LVD-tester idag, mao den skulle inte kunna CE-märkas idag. Att de satte CE-märkning på den 2015 beror på att de kunde hänvisa till laddstandarden ifrån 2001 (och inte behövde använda den ifrån 2011). IEC61851-1:2011 och 2019 har krav på att styrelektroniken inte får vara för långt ifrån CE/Schuko-donet, detta fanns inte i 2001 års version.
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Nej, bra info!andersd skrev:OT för denna tråd...
Förstår att en sådan Mode2-kabel är smidigare, men tvivlar på att det kommer speciellt många fler sådana.
Tvivlar nämligen på att den skulle passare LVD-tester idag, mao den skulle inte kunna CE-märkas idag. Att de satte CE-märkning på den 2015 beror på att de kunde hänvisa till laddstandarden ifrån 2001 (och inte behövde använda den ifrån 2011). IEC61851-1:2011 och 2019 har krav på att styrelektroniken inte får vara för långt ifrån CE/Schuko-donet, detta fanns inte i 2001 års version.
Då kanske jag skall passa på att köpa en till innan de riskerar att sluta tillverkas. Är så grymt nöjd med min, men den som jag köpte tidigt 2019 har tyvärr inte någon Tesla-knapp, och beställde en på endast 7-8 meter.
Skönt att ha en i reserv om dessa skulle försvinna i framtiden. Vill verkligen inte ha en EVSE-kabel med klump på mitten (tynger ner kablar och kan orsaka stress på kabelinfästningen med påföljande slitage/glapp, eller alternativt riskerar att hamna i vattenpölar på marken när det regnar). Är verkligen supernöjd med denna Metron EVSE. Inte hittat någon i närheten lika bra på marknaden.
Kommer nog då under hösten passa på att beställa en ny med Tesla-knapp och kanske 11-12 meter kabel (har råkat ut för att den nuvarande på 7-8 meter ibland är lite för kort).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Är UMC'n Tesla-specifik?
Alternativet är om någon lyckas bygga in allt i CEE-donet, men med tanke på att varje ny version ställer högre krav på säkerhet, så är det osäkert när/om det går.